Tnij i rąb po raz drugi – Dungeon Siege powraca cz.2

22 września oficjalna polska premiera drugiej części „Dungeon Siege’a”, jednego z bardziej oczekiwanych zręcznościowych cRPG-ów ostatnich miesięcy. To świetna okazja do tego, aby tej grze nieco bliżej się przyjrzeć. W poprzednim artykule przypomnieliśmy pierwszą odsłonę serii a także wydany pod koniec 2003 roku dodatek. Najwyższa już jednak pora, aby przejść do omówienia poszczególnych elementów opisywanej kontynuacji.

Jacek Hałas

22 września oficjalna polska premiera drugiej części „Dungeon Siege’a”, jednego z bardziej oczekiwanych zręcznościowych cRPG-ów ostatnich miesięcy. To świetna okazja do tego, aby tej grze nieco bliżej się przyjrzeć. W poprzednim artykule przypomnieliśmy pierwszą odsłonę serii a także wydany pod koniec 2003 roku dodatek. Najwyższa już jednak pora, aby przejść do omówienia poszczególnych elementów opisywanej kontynuacji. Na przysłowiowy „pierwszy ogień” idzie w znacznym stopniu rozbudowany system kreacji oraz rozwoju postaci, w którą będziemy mieli okazję się wcielić.

 

Tnij i rąb po raz drugi – Dungeon Siege powraca cz.2 - ilustracja #1

Jedno z podstawowych usprawnień drugiej części „Dungeon Siege’a” związane jest z możliwością wyboru rasy dla nowo tworzonej postaci. W poprzedniej odsłonie sagi musiał to być człowiek. Dodatek wprowadził możliwość skorzystania z usług pół-giganta. W omawianym sequelu do dwóch wymienionych już ras dodano driady oraz świetnie znane miłośnikom gier typu role-playing elfy. Warto jednocześnie dodać, iż producenci opisywanej zręcznościówki pozostawiają graczom wolny wybór odnośnie taktyki działania. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby z kojarzonego z rzucaniem czarów i korzystaniem z łuku elfa stworzyć przyzwoitego wojownika. Na tym konkretnym polu inne gry role-playing pozostawiały nam zazwyczaj znacznie mniejszy wybór, zmuszając tym samym do podążania ściśle wyznaczoną ścieżką. Gracz może również ustalić szczegóły odnośnie wyglądu swojego bohatera, aczkolwiek w trakcie właściwej zabawy element ten nie odgrywa żadnej roli. „Dungeon Siege II” nie bierze również pod uwagę płci kreowanej postaci. Można więc powiedzieć, iż mamy do czynienia z RPG-owym równouprawnieniem. ;-)

Tnij i rąb po raz drugi – Dungeon Siege powraca cz.2 - ilustracja #2
Ekran kreacji nowej postaci.

Bez większych zmian pozostawiono system klas postaci. Moduł ten po raz pierwszy zastosowano w poprzedniej odsłonie serii i trzeba przyznać, iż spisał się na medal. Nikogo nie powinna więc dziwić jego obecność w omawianej kontynuacji. Zasady rozwoju postaci są wyjątkowo proste. Autorzy gry przygotowali cztery możliwe drogi, od nas zależy natomiast, na którą z nich spróbujemy się zdecydować. Podobnie jak w przypadku pierwszej części „Dungeon Siege’a”, także i teraz gra stara się premiować osoby specjalizujące się wyłącznie w jednej klasie. W zależności od dokonanego wcześniej wyboru mogą to być bronie wręcz (Melee), obiekty rażące wroga z dystansu (kusze, łuki itp.) lub dwie szkoły magii (bitewna i natury). Cała rozgrywka została skonstruowana w taki sposób, aby każdą z dostępnych klas grało się w miarę wygodnie. Można również mówić o zrównoważonym stopniu trudności rozgrywki.

Tnij i rąb po raz drugi – Dungeon Siege powraca cz.2 - ilustracja #3
Wojownik, łucznik, mag... każdy ma równe szanse w walce. Należy jedynie pamiętać o tym, aby w miarę możliwości pozostać przy wybranej wcześniej klasie postaci...

Awansowanie na wyższe poziomy doświadczenia odbywa się (podobnie jak wcześniej) w wyniku toczenia kolejnych walk. Sam proces jest w pełni zautomatyzowany. Pomimo zastosowania kilku podstawowych współczynników (siła, inteligencja, zręczność) nie mamy bezpośredniego wpływu na ich rozwój. Wszystko to jest związane z wybraną klasą postaci oraz aktualnym stylem gry. W przeciwieństwie jednak do poprzednich odsłon serii, w których ekranu statystyk w ogóle nie trzeba było odwiedzać, w przypadku opisywanej kontynuacji jest to bardzo wskazane. Gra daje bowiem możliwość wyboru jednej z kilkudziesięciu dostępnych umiejętności. Skille te podzielone są według wspomnianych już klas. Wojownicy otrzymują na przykład możliwość rozwijania zdolności korzystania z tarcz czy bardziej złożonych typów broni. Warto jednocześnie zaznaczyć, iż wspomniane umiejętności są pasywne, przez co nie trzeba ich w określonych momentach odpalać. Jedynym wyjątkiem są dodatkowe superataki, z których korzysta się po naładowaniu widocznej na ekranie ikonki. Ciosy te są wyjątkowo potężne, przez co można sobie znacznie ułatwić przebieg większości pojedynków z silniejszymi przeciwnikami.

Tnij i rąb po raz drugi – Dungeon Siege powraca cz.2 - ilustracja #4
Odpowiednio rozbudowane drzewko umiejętności...

W kolejnym artykule zajmiemy się zagadnieniem drużyny. Powiemy nieco na temat jej kompletowania, a także zaznaczymy w jaki sposób można podległymi osobami dowodzić. W artykule tym znajdą się również informacje na temat kupowania zwierząt oraz toczenia rozmów z postaciami niezależnymi.

Dungeon Siege II

Dungeon Siege II

PC
po premierze

Data wydania: 16 sierpnia 2005

Informacje o Grze
8.2

GRYOnline

8.1

Gracze

7.6

Steam

OCEŃ
Oceny
  • Microsoft
  • PC
Podobało się?

0

Jacek Hałas

Autor: Jacek Hałas

Z GRYOnline.pl współpracuje od czasów „prehistorycznych”, skupiając się na opracowywaniu poradników do gier dużych i gigantycznych, choć okazjonalnie zdarzają się i te mniejsze. Oprócz ponad 200 poradników, w swoim dorobku autorskim ma między innymi recenzje, zapowiedzi oraz teksty publicystyczne. Prywatnie jest graczem niemal wyłącznie konsolowym, najchętniej grywającym w przygodowe gry akcji (najlepiej z dużym naciskiem na ciekawą fabułę), wyścigi i horrory. Ceni również skradanki i taktyczne turówki w stylu XCOM. Gra dużo, nie tylko w pracy, ale także poza nią, polując – w granicach rozsądku i wolnego czasu – na trofea i platyny. Poza grami lubi wycieczki rowerowe, a także dobrą książkę (szczególnie autorstwa Stephena Kinga) oraz seriale (z klasyki najbardziej Gwiezdne Wrota, Rodzinę Soprano i Supernatural).

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2005-09-08
09:35

.kNOT Generał

.kNOT
😊

Jedynym wyjątkiem są dodatkowe superataki
Jeżeli chodzi o moce, to ja bym dla przykładu Niewrażliwości superatakiem nie nazwał, podobnie zresztą jak efektów dostępnych w kapliczkach...

Komentarz: .kNOT
2005-09-08
14:51

zanonimizowany281719 Junior

👍

To zdecydowanie najlepszy action-RPG od czasów Diablo II. Są w nim wszystkie najlepsze cechy porzednika + lepsza grafika i kilka usprawnień, które w DII kulały (np. większa skawa, samoukładające się przedmioty, ołtarze z wyborem aktywowanego czaru, "tankowanie" jednym przyciskiem zdrówka wszystkim członków drużyny i rozwój zwierzaków). Z niecierpliwością czekam na paczkę z CD Projekt .

Komentarz: zanonimizowany281719
2005-09-08
19:17

Crash8462 Generał

Crash8462

Co za marnotrawstwo.
Tak ciekawy materiał powinien być cyklicznym artykułem, a nie news'em z którym zresztą nie ma nic wspólnego. Wydaje mi się tylko, że w ten sposób nie docieracie do większej ilości czytelników (których mogło by to interesować). Poza tym tego rodzaju materiały warto lepiej promować.

Taka mała sugestia.
Crash

Stranger ---> spoko :)

Komentarz: Crash8462

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl