Sid Meier's Civilization IV - poradnik

Poradnik do Civilization IV przeznaczony głównie dla graczy, którzy sięgnęli do tej serii gier strategicznych po raz pierwszy. Opisano i wyjaśniono w nim najważniejsze elementy rozgrywki oraz planowanie strategii prowadzące do późniejszego zwycięstwa.

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści
Sid Meier's Civilization IV - poradnik

Sid Meier's Civilization IV - poradnik

Poniższy poradnik jest z założenia skierowany przede dla osób, które nie są weteranami mającymi za sobą kilkadziesiąt gier w Cywilizację, ani dla tych, które szukają strategii doskonalej, która pozwoli im na 100% skuteczne podbicie świata - Sid Meiers Civilization IV - poradnik

Poniższy poradnik jest z założenia skierowany przede dla osób, które nie są weteranami mającymi za sobą kilkadziesiąt gier w Cywilizację, ani dla tych, które szukają strategii doskonalej, która pozwoli im na 100% skuteczne podbicie świata. Założyłem, że osobami najbardziej zainteresowanymi tego typu tekstem są przede wszystkim gracze nowi - którzy nawet jeśli znają gry z serii Cywilizacji szukają bardziej szczegółowych porad dotyczących tej rozbudowanej strategii.

W poradniku starałem się nie powtarzać informacji z instrukcji - unikałem zamieszczania podstawowych informacji dotyczące interface'u gry czy ogólnych prawideł rządzących grą. Podobnie, uznałem że kopiowanie informacji z civilopedii - poza miejscami gdzie było to absolutnie niezbędne - nie ma sensu.

Cywilizacja 4 jest grą ze swojej natury niezwykle otwartą, której przebieg każdorazowo jest inny. Z tego względu rozmija się z celem podawanie szczegółowej strategii zwycięstwa możliwe są jedynie sugestie i uwagi bardziej ogólnej natury.

W tej grze, bardziej niż w innych strategiach, ważne jest samodzielne wyznaczanie sobie określonych celów - długo i średnio terminowych. Na wyższych (powyżej noble) poziomach trudności nie będzie możliwe osiągnięcie dominacji w każdym z aspektów gry, z tego względu kluczowe jest planowanie naszych posunięć - szczególnie, że wiele z decyzji podjętych wiele tur wcześniej będzie znacząco wpływało na nasze realne możliwości działania.

Dobrym przykładem takiej sytuacji jest kwestia budowy Cudów Świata - każdy z nich jest przydatny, ale nie ma co liczyć, że przy każdej grze uda nam się wybudować wszystkie.

Dobre zaplanowanie strategii (rozwój technologiczny, budowa miast, modyfikowanie terenu) pozwoli nam na koncentrację na tych, które są dla nas najważniejsze i w konsekwencji prześcignięcie przeciwników w najważniejszym dla nas obszarze.

Nasz cel długofalowy to rodzaj zwycięstwa, na którym chcielibyśmy się skoncentrować. Z myślą o nim powinniśmy wybrać Przywódcę i nację nad której losami będziemy czuwać.

Realizując nasze wstępne założenie powinniśmy wyznaczać sobie cele średnio terminowe - czyli nasze priorytety badawcze (jaka technologia jest w danym momencie dla nas najważniejsza), rozwojowe (jakie miasta i w jaki sposób rozbudowujemy), dyplomatyczne (gdzie szukamy przyjaciół a gdzie wrogów) itd.

O ile do Przywódcy i cywilizacji po rozpoczęciu gry jesteśmy już przywiązani, to pozostałe elementy tej układanki mogą ulec zmianie. Może się np. okazać, że planując pokojowy rozwój i zwycięstwo przez kulturową dominację zostaliśmy wplątani w szereg wojen, z których wyszliśmy z mało rozwiniętymi miastami, ale z potężną i doświadczoną armią. Warto rozważyć czy nie warto zmodyfikować naszych długofalowych planów i nie skoncentrować się na podboju i w konsekwencji dążyć do zwycięstwa militarnego.

Podobne sytuacje mogą mieć miejsce w przypadku strategii średnio terminowych - gdy okaże się, że nasz wróg umocnił interesujące nas miasta w ten sposób, że zdobycie ich siłą może być niezwykle kosztowne, może lepiej będzie skoncentrować się na wojnie podjazdowej i niszczeniu wrogiej infrastruktury (plądrowanie może drastycznie spowolnić rozwój wrogiej cywilizacji i dodatkowo przynieść nam niemałe dochody).

Jednym słowem konieczne jest połączenie planowania i ze zdolnością do zmiany planów gdy strategia tego wymaga. Naszym jedynym ostatecznym celem jest przecież zwycięstwo - a te można osiągnąć na wiele sposobów.

Wiem, że powyższe słowa są nieco banalne - ale moje doświadczenie mówi, że Cywilizacja 4 bardziej niż większość znanych mi gier wymaga zaplanowanego działania- konsekwencje naszych decyzji mogą się uwidocznić po wielu turach, a jeden popełniony w strategicznej kwestii błąd może nas kosztować utratę zwycięstwa.

Obecna w grze, widoczna przez cały czas punktacja jest znakomitym punktem odniesienia co do tego, jak wygląda nasza cywilizacja na tle konkurentów. Pozwala nam odczuć, że nasi przeciwnicy nie śpią i każda stracona przez nas tura jest dla nich szansą.

W planowaniu niezwykle pomocne są zawarte w grze ekrany informujące szczegółowo o różnych danych na temat własnego i cudzych imperiów. Ważnym krokiem do opanowania zasad rządzących gra jest częste i uważne korzystanie z danych szczególnie z tych znajdujących się na ekranach statystyk (f9 i f10) czy dyplomacji (f4).

W poniższym poradniku część informacji będzie się powtarzać - wynika to z samej natury gry, w której większość poruszonych w tym tekście zagadnień jest ze sobą bezpośrednio powiązana.

I jeszcze jedna uwaga: wszystkie wartości liczbowe w tym poradniku dotyczą rozgrywki na mapie średniej, tempo gry - standardowe. W przypadku grania na innych ustawieniach - część z nich będzie się nieco różnić.

Sid Meier's Civilization IV

Cywilizacja 4

Sid Meier's Civilization IV

PC

Data wydania: 25 października 2005

Informacje o Grze
8.1

GRYOnline

8.5

Gracze

9.2

Steam

OCEŃ
Oceny

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2005-12-31
16:54

zanonimizowany94540 Junior

kilka uwag i znalezionych literówek:

1. [Miasto] Zarządzenie mieszkańcami - "Każdy z mieszkańców zostaje przyporządkowany do jednego z terenów w bezpośredniej bliskości miasta które tworzą krzyż 17 pól."

--- jakbym nie liczył to mi wychodzi 21 pól (razem z miastem), więc to albo jest błąd, albo 4 pola są nieużywane - wtedy powstaje pytanie czemu...

2. [Miasto wyspecjalizowane] Podstawy - "zmienić ustrój na władza dziedziczna Heritary Rule i umieścić więcej jednostek wojskowych w mieście"

--- powinno być: Hereditary Rule. Niby mała literówka, ale jeśli ktoś ma problemy z angielskim to może długo i bezskutecznie szukać "heritary"...

3. [Miasto wyspecjalizowane] Fabryka Wielkich Ludzi, pod tabelką - Patheon (World Wonder)

--- powinno być: Parthenon. Problem j.w.

4. [Miasto wyspecjalizowane] Zastosowanie Wielkich Ludzi - "Ostatnim zastosowaniem WL jest wywołanie Złotej Ery – ośmiorurowego okresu"

--- powinno być: ośmioturowego. Komentarz pomijam bo byłby zbyt złośliwy :)

Komentarz: zanonimizowany94540
2005-12-31
17:25

zanonimizowany255832 Junior

bravo! bravo! bravo dla gajosa!
Poradnik naprawdę niezły i ciekawy, dużo mądrych rad i wyczerpujących opisów.

Komentarz: zanonimizowany255832
2006-01-16
23:11

bini25 Junior

jak wysłac statek kosmiczny ????

Komentarz: bini25
2006-05-09
12:48

Salim Konsul

Salim

wróciłem do gioerki po paru miesiącach i znowu mnie wciągnęło że aż strach.
W paru miejscach poradnik mi lekko pomógł

Komentarz: Salim

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl