Kingdom Come: Jak rozgrywać duże bitwy?
Ta strona poradnika do Kingdom Come zawiera porady taktyczne jak rozgrywać duże bitwy w trakcie gry, a także jak poprawnie przygotowywać się do większych starć.
Aktualizacja:
W trakcie przechodzenia gry Kingdom Come: Deliverance główny bohater kilkukrotnie zmuszany jest do wzięcia udziału w ogromnych bitwach, w których naprzeciw siebie staje kilkudziesięciu rycerzy i łuczników. Bitwy te mogą okazać się dość wymagające jeśli popełnisz poważne błędy. Na tej stronie poradnika zamieściliśmy podpowiedzi jak przygotować się do dużych bitew, jak zaplanować ich rozpoczęcie oraz jak zachowywać się już po przystąpieniu do walk.
Rekonesans

Zanim jeszcze przystąpisz do bitwy możesz otrzymać szansę na wykonanie zwiadu, który pozwoli ci lepiej się do niej przygotować. Nigdy nie powinieneś ignorować tego kroku. Sam rekonesans powinien też być zawsze maksymalnie szczegółowy, dzięki czemu możesz "wydobyć" z niego jak najwięcej pożytecznych informacji.
- Już po zbliżeniu do obozowiska czy fortu gdzie przebywają siły wroga musisz zacząć się skradać (wciśnij klawisz przykucnięcia), gdyż w przypadku ewentualnego wykrycia kontynuowanie rekonesansu będzie praktycznie niemożliwe (nie wspominając o tym, że w stronę bohatera mogą wyruszyć przeciwnicy z obozu). Z pomocą może to przyjść dobór odpowiedniej pory dnia na zwiad (np. wieczór) oraz elementów ubioru, które utrudnią wrogom dostrzeżenie sterowanej postaci lub które pozwolą "wtopić się w tłum" (założenie identycznych pancerzy do tych używanych przez wrogów). Oprócz tego pomagaj sobie krzakami i innymi obiektami, które uchronią bohatera przed przedwczesnym wykryciem.
- W trakcie przeprowadzania zwiadu postaraj się przede wszystkim obejść wrogą lokację ze wszystkich stron i ustalić prowadzące do niej drogi oraz potencjalne sposoby przedostania się na jej teren (np. główna brama, boczne wejście, dziura w palisadzie). W tego typu miejscach bohater zazwyczaj "komentuje" nowe znaleziska (np. ocenia ryzyko ataku na wrogi obóz od danej strony) i wiedzę tę będziesz mógł wykorzystać już podczas planowania ataku.
- Przy okazji przeprowadzania rekonesansu spróbuj również ocenić liczebność sił wroga oraz ich wyposażenie. W przypadku niektórych bitew może pojawić się też szansa do przeprowadzenia sabotażu, np. zniszczenia składu broni czy zatrucia zapasów żywności. Akcje te są opcjonalne, ale zaliczenie ich może osłabić siły wroga i ułatwić Twoim sojusznikom odniesienie zwycięstwa. Jeśli zdecydujesz się na ich wykonanie to koniecznie zapisz wcześniej stan gry na wypadek gdyby podczas próby sabotażu bohater został zdemaskowany.
Zdanie raportu ze zwiadu i zaplanowanie bitwy

Po zakończeniu rekonesansu powinieneś otrzymać szansę na powrót do dowódcy sojuszniczych wojsk z zamiarem zdania mu pełnego raportu. Jest to bardzo istotny krok, zwłaszcza że gra nie wyręczy Cię w tym temacie i będziesz musiał przekazać właściwe informacje na bazie dokonanych obserwacji. Dowódca może wypytać Cię o następujące rzeczy:
- Liczebność sił wroga - Postaraj się podać jak dokładniejszą liczbę przeciwników na podstawie tego ilu doliczyłeś się podczas przeprowadzania rekonesansu. Weź też oczywiście poprawkę na to, że kilka lub kilkanaście osób z trudniej dostępnych części fortu mogłeś pominąć. Jeśli podasz zbyt małą liczbę to na potrzeby rozegrania bitwy może zostać oddelegowana niedostateczna liczba rycerzy i szanse wygrania jej będą niewielkie.
- Różnorodność sił wroga - Jeżeli we wrogiej bazie przebywają jacyś unikalni przeciwnicy to bohater może podzielić się tą wiedzą. Stanie się tak oczywiście tylko jeśli zdołałeś ich wykryć podczas wykonywania rekonesansu.
- Wyposażenie sił wroga - Możesz podzielić się informacjami jakich pancerzy i broni używają przeciwnicy. Wiedzę tę postaraj się też wykorzystać na własne potrzeby i dopasować wyposażenie bohatera w taki sposób żeby lepiej radził sobie już po rozpoczęciu bitwy (przykładowo jeśli w obozie przebywa wielu łuczników to koniecznie załóż pełne nakrycie głowy).
- Wybór miejsca rozpoczęcia ataku - To bardzo ważna kwestia, która może przesądzić o losach bitwy. Dowódca wypyta bohatera o możliwe miejsca rozpoczęcia ataku i musisz przypomnieć sobie wnioski z obserwacji, którymi dzielił się on jeszcze podczas przeprowadzania rekonesansu. Musisz koniecznie ostrzec sojuszników jeśli jakaś ścieżka do wrogiego obozu jest pilnowana przez wiele osób czy znajduje się w zasięgu rozstawionych w okolicy łuczników. Wypytuj ścieżkę, której wybór wiąże się z najmniejszym ryzykiem strat w ludziach.
Zachowanie w trakcie bitwy

Niezależnie od tego jak dobrze poradziłeś sobie z rekonesansem oraz zdaniem raportu ze zwiadu zostaniesz ostateczny zmuszony do przystąpienia do bitwy. Zanim ona jeszcze rozpocznie się koniecznie zapisz stan gry, bo nawet w przypadku dobrego przygotowania główny bohater może zginąć jeśli zaatakuje go kilku wrogów czy pechowo dosięgnie strzała łucznika.
- Bardzo ważną informacją jest to, że w trakcie rozgrywania bitwy nie musisz za wszelką cenę pokonać jak największej liczby przeciwników, bo jej wynik nie jest w całości uzależniony od tego ile osób zdołasz zabić. Główny bohater jest tylko małym trybikiem, który ma pomóc sojuszniczym wojskom w odniesieniu zwycięstwa. O wiele większy wpływ na wynik bitwy ma to jak dobrze poradziłeś sobie z rekonesansem (oraz ewentualnym sabotażem) i jak dokładnie przekazałeś sojusznikom zebrane w ten sposób informacje. Nie powinieneś oczywiście stać zupełnie bezczynnie. Warto podejmować próby atakowania przeciwników, przy czym staraj się wybierać pojedyncze cele i unikać atakowania kilku wrogów na raz.
- Walki zawsze kontynuowane są do momentu, w którym jedna ze stron polegnie. Dowiesz się wtedy czy Twoi sojusznicy wygrali czy zostali pokonani. Uwaga - Jeśli Twoja strona przegrała to powtórzenie samej bitwy niekoniecznie może "wystarczyć" do zapewnienia odmiennego jej rezultatu. Konieczne może okazać się załadowanie wcześniejszego stanu gry i przeprowadzenie staranniejszego rekonesansu lub przekazanie dowódcy dokładniejszego raportu. Warto też wiedzieć, że ewentualna przegrana w bitwie niekoniecznie oznacza koniec gry. Może ona być kontynuowana i inaczej potoczą się kolejne wydarzenia.
- Kingdom Come Deliverance - poradnik do gry
- Kingdom Come: Poradnik do gry
- Kingdom Come: FAQ
- Kingdom Come: Jak odblokować szybką podróż?
- Kingdom Come: Dlaczego zniknęły klatki na słowiki (zadanie Ptaszek w garści)?
- Kingdom Come: Jak zdobyć dobrą zbroję na początku gry?
- Kingdom Come: Jak zrobić miksturę Zbawienny Sznaps?
- Kingdom Come: Jak łatwo zdobyć pierwszy łuk?
- Kingdom Come: Gdzie znaleźć łopatę i grób w zadaniu Dobry złodziej?
- Kingdom Come: Jakie są skutki popełnienia przestępstwa i złamania prawa?
- Kingdom Come: Dlaczego ratusz w Ratajach jest zamknięty?
- Kingdom Come: Jak rozwiązać problem przeciążenia?
- Kingdom Come: Jak rozgrywać duże bitwy?
- Kingdom Come: Jak zdobyć pierwszego konia?
- Kingdom Come: Jak przeżyć na początku?
- Kingdom Come: Jak skuteczniej się skradać?
- Kingdom Come: Dlaczego nie mogę zapisać stanu gry?
- Kingdom Come: Jak odblokować najlepszego konia?
- Kingdom Come: Jak zdobyć zbroję dla konia w Kingdom Come?
- Kingdom Come: Jak naprawić uszkodzoną broń i uszkodzony pancerz?
- Kingdom Come: Jak zdobyć miecz królowej z Saby?
- Kingdom Come: Jak nauczyć się kradzieży kieszonkowej?
- Kingdom Come: Jak wygrać wyścig konny w Talmberku (zadanie Sport królów)?
- Kingdom Come: Gdzie znaleźć Nekronomikon (zadanie Niespokojna dusza)?
- Kingdom Come: Gdzie w klasztorze znaleźć wytrychy i uniwersalny klucz?
- Kingdom Come: Jak otwierać zamki i jak zdobywać wytrychy?
- Kingdom Come: Jak łatwo się wzbogacić?
- Kingdom Come: Jak i gdzie nauczyć się czytania?
- Kingdom Come: Dlaczego zawaliłem zadanie?
- Kingdom Come: Dlaczego nie mogę zapisać gry na PS4?
- Kingdom Come: Jak pokonać bossa Konusa w zadaniu Próba ognia?
- Kingdom Come: Jak odzyskać utracone wyposażenie w Forcie Wranik?
- Kingdom Come: Czy można grać po skończeniu głównej fabuły?
- Kingdom Come: FAQ
- Kingdom Come: Poradnik do gry
Komentarze czytelników
w zadaniu rycerz rozbójnik lepiej wybrać negocjacje, przekonałem Wolfina do odejścia i zostawienia 60 pln zadośćuczynienia
Uwaga dotycząca skarbu XXV - dokładna lokalizacja grobu
Uwaga dotycząda skarbu XVI - podany skreen i opis jest błędny - dotyczy innego znaleziska ale to nie jest skarb 16
oto właściwa lokacja:
https://kingdom-come-deliverance.fandom.com/wiki/Treasure_map_XVI
mapa skarbów IV - niektórzy błednie myślą że skrzynia w grocie nieopodal jest tym skarbem - widziałem opisy w innych portalach które włąsnie tak sugerują
wiecie co, dam grze kolejna szanse.
Jak sie kogos w czasie snu przydusza lub kogos wali nieprzytomnym to ten NPC bedzie nas potem kojarzyl?
Ten pijaczek w pierwszej wiosce nie chce oddac kasy i sie zastanawiam czy moge go "okrasc" w czasie snu bez konsekwencji.
Cześć,
czy kary jakoś mijają? Jestem "ścigany" w Troskowicach za jakieś zabójstwo (nawet nie wiem o co chodzi). Mam tam kilka zadań do zaliczenia, ale za każdym razem atakują mnie strażnicy.
Koniecznie trzeba odbyć karę czy z czasem poziom poszukiwania minie?
Są jakieś dodatkowe wymagania żeby nauczyć się "sekretu Marcina" w rzemiośle?
Mam 17 poziom rzemiosła, a wciąż ten atut jest "wyszarzony" i nie mogę się go nauczyć pomimo posiadania dwóch punktów do rozdzielenia...
Na zachód od Ratajów za rzeką w lesie znalazłem kryjówkę kłusownika w której znajduje się drewniana wieżyczka (ambona), w której jest skrzynia i "pachołek" taki jak przy remontach ulic używają, ale nie ma żadnej drabiny i nie da się tam wejść. Ktoś wie o co z tym chodzi?
Obudziłam się na tej wieżyczce, kiedy upiłam się do nieprzytomności. Strzelam, że tylko tak można się tam dostać :)
Ptaszek w garści...
Niestety, ale nawet dziś w tej grze jest błąd, szkoda - bo nie da sie ukonczyć tego zadnia, a widocznie twórcy nic z tym nie zrobili, ptaki i lokacje są, ale klatek z inwentarza nie da się umieścic w lokacjach, jest tylko opcja z wyrzuceniem ich, ilekroć cofam się do początku zadania to i tak czy siak klatek nie da sie rozmiescic w moim przypadku! :(
Ale chyba w ten sposób robi się to zadanie, wyrzucasz klatkę na ziemię w okolicy "śpiewu" ptaka i odchodzisz. Po paru minutach ptak powinien sam wylądowqać w klatce.
To nie jest błąd.
Niedawno ukończyłem KCD (i to zadanie). Klatki trzeba upuścić w odpowiednich miejscach (tam, gdzie ptaki śpiewają najbardziej intensywnie), a następnie po krótkim czasie do nich wrócić. W tych konkretnych miejscach nie pojawia się żaden komunikat o konieczności pozostawienia klatki. Trzeba samodzielnie wykombinować, gdzie ptaki się gromadzą.
To był błąd - klatek nie było po wywaleniu widać, zrobiłem inny manewr - załadowałem klatki na konia, wziąłem je jeszzcze raz i wtedy juz sie pojawiły - więc jednak błąd...
Jest tu błąd dotyczący kawałka miecza królowej z Saby, który kosztował mnie trochę zmarnowanego czasu. Pickman, czyli Czekan, nie ma go przy sobie, więc jeśli nie dostaniemy go za zadanie "nosiwody" to trzeba go szukać w domu przy górnym zamku, obok domu łowczego. https://www.youtube.com/watch?v=YWJ5maswc1g
UWAGA!!!! jeżeli macie wysoką charyzmę nigdy nie próbujcie perswazji na ks. Bogucie, ja tak zrobiłem a liczyłem na imprezę z nim. Już miałem nawet piwo czeskie przygotowane xD zepsulem sobię grę
a czy poradzi ktoś, czy da się zrobić misję Sport królów jak już oddałem Szczepance jej konia. Jestem dużo dalej w grze, jeżdżę Bucefałem i nie mogę pogadać z Dziwiszem a ten Quest nadal mi wisi jako nie zrobiony.
Nawet nie wiedziałem, że ta misja ma być trudna. Zrobiłem ją na 7 poziomie postaci bez żadnego treningu w walce mieczem ani łucznictwie (poziom 0). Nawet nie miałem na sobie kolczugi ani nie posiadałem żadnej broni obuchowej. Całą robotę w obozie odwalili wojacy, a Konusa zabiłem kilkoma strzałami z łuku :P
W zadaniu Rycerz rozbójnik, wbrew poradnikowi możemy wynegocjować pokojowe rozwiązanie, jeśli pozwolimy Wolflinowi zachować łupy (chyba 3 opcja dialogowa), jednak ani Kapitan Bernard ani pan Hanusz nie będą zadowoleni.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
