Endless Legend: Uznanie (Approval)
Aktualizacja:
Wskaźnik ten określa, jak bardzo poddani są zadowoleni z twoich rządów. Uznanie liczone jest osobno dla każdego miasta oraz łącznie dla całego imperium, więc jedno bardzo niechętne ci miasto może zaburzyć ostateczny wynik. Z tymi wskaźnikami związane są osobne bonusy i minusy. Wysokie uznanie w mieście wpływa na produkcję żywności i przemysłu. Wysokie uznanie w całym imperium wpływa na produkcję punktów nauki i Pyłu (Dust). Możesz więc mieć wysoki poziom uznania w mieście i produkować w nim więcej żywności, ale mieć niski w imperium, przez co w tym samym mieście będziesz produkował mniej punktów nauki. W czasie rozgrywki szybko zrozumiesz, na czym polega różnica.
Wartości kolejnych progów uznania oraz wynikające z nich modyfikatory wyglądą następująco:
Nazwa | Nazwa polska | Wartość uznania | Efekty uznania w mieście | Efekty uznania w imperium |
Rebellion | Bunt | 0-9% | -50% do produkcji żywności i przemysłu. | -50% do produkcji nauki oraz Pyłu. |
Unhappy | Niezadowolenie | 10-39% | -20% do produkcji żywności i przemysłu. | -20% do produkcji nauki oraz Pyłu. |
Content | Radość | 40-59% | Brak. | Brak. |
Happy | Szczęście | 60-89% | +15% do produkcji żywności i przemysłu. | +15% do produkcji nauki oraz Pyłu. |
Fervent | Żarliwość | 90-100% | +30% do produkcji żywności i przemysłu. | +30% do produkcji nauki oraz Pyłu. |
Im więcej miast i im gęstsze ich zaludnienie, tym wskaźnik uznania jest mniejszy. Wynika to z dwóch rzeczy:
- Przeludnienia. Jedna dzielnica 1 poziomu oznacza -10 do uznania w tym mieście.
- Expansion Disapproval (Brak Uznania Ekspansji). Rośnie o 10 na każde posiadane przez ciebie miasto powyżej jednego. Tak więc przy dwóch miastach tracisz 10 punktów uznania we wszystkich swoich miastach, przy trzech tracisz 20 punktów i tak dalej.
Nie warto budować nowych miast przy niskim wskaźniku uznania na imperium. Efektywność nowych miast będzie zbyt niska, a co za tym idzie ich rozwój będzie dużo wolniejszy. Nie opłaca się więc kolonizować albo podbijać wszystkich dostępnych regionów jak leci, gdyż ludności się to nie spodoba. Zamiast tego lepiej zwiększyć uznanie w już posiadanych miastach i dopiero wtedy myśleć o nowych.
Wskaźnik uznania można zwiększyć dzięki:
- Rozbudowie dzielnic. Dzielnica 2 poziomu zapewnia +5 do uznania w miejsce poprzednich -10. Dzielnica 3 poziomu, dostępna tylko dla Cultists, oferuje bonus +20.
- Rozbudowie centrum miasta. Centrum 2 poziomu zapewnia bonus +15 do uznania, a centrum 3 poziomu, dostępne tylko dla Cultists, bonus +30 do uznania.
- Zasoby luksusowe (Luxury Resources). Wszystkie zapewniają bonus +5 albo +10 do uznania. Wyjątkiem Wino (Wine), które zapewnia +30 do uznania.
- Technologiom System kanalizacyjny (Sewer System, budynek, I era), Rynek Centralny (Central Market, budynek, II era), Chleb i Igrzyska (Bread and Circuses, technologia, II era), Rada Sztuki (Arts Council, budynek, V era), Sieć informacyjna imperium (Imperial News Network, budynek, V era), Teatr państwowy (State-Approved Theatre, technologia, V era) oraz budynkom dostępnym tylko dla wybranych nacji. Część z tych technologii zwiększa uznanie, część obniża Brak Uznania Ekspansji, a niektóre zwiększają bonusy z miast o wysokiej wartości uznania. Generalnie warto odkryć i korzystać ze wszystkich.
- Planowi imperium. 2 poziom z działu Nauka i Przemysł (Science and Industry) zapewnia bonus +25 do uznania w każdym mieście.
- Anomaliom, takim jak Oasis, Dragon Tree, Life Tree, Earthspine, Earth Tower, Wizard Stone.
- Pałacowi (Palace). Ten unikalny dla stolicy budynek zmniejsza Brak Uznania Ekspansji dla stolicy do zera. W przypadku Kultystów (Cultists) eliminuje jego problem całkowicie.
- Bohaterom Wędrownych Klanów (Roving Clans). Bohaterowie tej nacji posiadają umiejętność Stopy na Ulicy (Feet on the Street). Na drugim poziomie umiejętność ta działa jak Pałac, zmniejszając Brak Uznania Ekspansji w danym mieście do zera.
Jeśli będziesz uważnie i powoli budował nowe miasta, nie będzie budował zbyt wielu nowych dzielnic oraz ograniczysz podboje, powinieneś z łatwością utrzymywać wysoki poziom uznania. Jeśli mimo to wiesz, że nie dasz rady zbyt szybko zwiększyć jego wartości, a jest ci to bardzo potrzebne, kup na targowisku duże ilości zasobów luksusowych (Luxury Resources). Każde użycie zapewni ci znaczny wzrost uznania na 10 tur. W późniejszej części gry będziesz miał na tyle dużo zasobów luksusowych, że będziesz mógł regularnie z nich korzystać, utrzymując uznanie na tym samym, wysokim poziomie.
Komentarze czytelników
zanonimizowany807234 Generał
Rozgrywka nie trwa maksymalnie 200 a 300 tur... pierwszy błąd
marzan18 Legionista
W grze objaśnia się sporo rzeczy (za to między innymi chwali się serię Endless - że najedziesz kursorem i wszędzie masz podpowiedź) ale konia z rzędem temu, kto znajdzie objaśnienie, co oznaczają liczby przy wartościach Atak i Obrona. Dość kluczowe przy ocenie sił swoich, przeciwnika no i doborze uzbrojenia. Póki mi jedna nie przekroczyła u bohatera setki - myślałem, że może to procentowe prawdopodobieństwo trafienia. Albo odparcia trafienia - w przypadku Obrony. No ale kiedy jest tego 115... A znów różnica nie bardzo wchodzi w grę, bo są takie jednostki, co obronę mają większą niż atak - i tym w starciu by się nie udało jedna drugiej kropnąć nigdy. Czasem zdarzają się chybienia (chyba to chybienia) bo wyświetla się zero obrażeń (przy normie kilkudziesięciu), czyli spudłować jakoś można. Ale bij zabij, nie wiem co autorzy mieli na myśli takie a nie inne liczby przydając jednostkom i broni, więc mi to psuje radość zbrojenia wojsk w coś bardziej wypasionego - bo a nuż przepłacam bez sensu?
Ciekaw jestem też, skąd autor poradnika wie, że strzał z góry daje większe obrażenia - bo tej informacji też nie znalazłem (no, powiedzmy, pośrednio - jeden z talizmanów bohatera zwiększał o ileś procent zysk na byciu u góry, czy jak to tam opisano). Kompletnie nie mam pojęcia, czy dzielnica miejska (na mapie bitwy ją widać) jakieś bonusy daje - chyba nie, bo komp, gdy sam grał, wiał stamtąd jednostkami w las (jako że mam tych niby elfów za swą armię). Skądinąd to szczyt absurdu - żeby wzgórze wojsku pomagało, a ufortyfikowane miasto nic a nic, to jakaś chora moda ostatnio (w Fallen Enchantress było podobnie - zamiast fortyfikacji milicje się pojawiały). No ale to już inna kwestia, dziwacznie przyjętego pomysłu na szturm miasta, natomiast te braki o których piszę dało się banalnie rozwiązać jakimś informatorem. Cóż, może kiedyś.
No a na koniec małe ostrzeżenie dla posiadaczy monitorów niepanoramicznych - mam taki i mi gra, jak bym mu rozdzielczości nie ustawiał, mimo gry w oknie, tnie boki. I już. Pierwsza taka, na jaką trafiłem - Techland zapytany o poradę zdziwił się i zamilkł. Więc jeśli ktoś ma starszy typ monitora - doradzam uważać, bo trochę może podskoczyć ciśnienie, kiedy kawałki dość ważnych tabel człowiekowi znikają i się musi domyślać, ileż jego miasto produkuje złota czy wpływu. Albo jakie ma parametry przezbrajana jednostka - bo i tego nie widać.
A tak poza tym - mila gra. Martwi mnie tylko te albo 200 albo 300 tur, o których powyżej piszą, bo daleko mi jeszcze do kończenia rozbudowy kraju i poodkrywania wszystkich technologii, wojny zakosztowałem jedynie z plemionami małymi - a tu już prawie 150 rund. I się boję, że gdyby to było 200 tur, to gra się nagle skończy, nim ruszę na prawdziwą wojnę.
Selvan Junior
Konia z rzędem też temu który mi wyjaśni w jaki sposób budować więcej niż 2 dzielnice. 5 miast zbudowałem i za nic nie mogę rozgryźć czemu opcja budowy dzielnic jest nieaktywna. Co ciekawe w jednym z miast mogłem 3 dzielnice postawić. Nie wiem dlaczego. Nacja Fallen Lords ale z tego co czytałem gdzieś chyba na Gram nie tylko ja mam taki problem.
Leavok Junior
Selvan dzielnic mozesz miec tylko tyle ilu masz ogólnie mieszkańców miasta / 2 tzn jesli chcesz miec 3 dzielnice musisz miec 6 mieszkańców jeśli chcesz miec 4 musisz miec 8 mieszkańców itd
kwiść Generał
Poradnik został zaktualizowany na podstawie premierowej wersji gry. PDF/ePUB będzie gotowy jutro.
Naczelnyk Generał
-->marzan18
Wszystko wytłumaczone jest na forum twórców gry. Od ataku odejmuje się obronę. Jeżeli wartość jest dodatnia to twoja szansa na krytyka rośnie w stosunku do bazowej, a spada szansa na 1/2 uszkodzeń albo fumbla. Jeżeli to obrona jest większa dzieje się dokładnie odwrotnie.
Las podbija obronę, przewaga wysokości podbija atak, sąsiadujące jednostki dają stackujący się bonus morale, czyli premię 15% do ataku i obrony, hex miasta daje 3 morale czyli 45% premia do ataku i obrony.
bullgod Pretorianin
@marzan18
Nie chciało się zagrać w tutorial, co? Jasno tam jest powiedziane, że hexy wyżej położone dają bonus do ataku, a te z miastami bonus do morale.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
