Endless Legend: Porady ogólne

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści

Zwracaj uwagę na sytuację. Obserwuj, co robi wróg, gdzie są jego wojska, w którym kierunku się rozwija. Ekran dyplomacji pozwoli ci sprawdzić, jakich technologii brakuje twoim konkurentom, a zwiadowcy określić położenie jednostek. Działaj pierwszy, zamiast reagować. Reagując oddajesz inicjatywę przeciwnikowi i prosisz się o przegraną.

Czytaj ekrany z podpowiedziami. Zazwyczaj będą posiadały odpowiedzi na wszystkie twoje pytania i wątpliwości.

Nastaw się na to, że zawsze będzie czegoś brakować. Pył (Dust), wpływ (Influence), zasoby (Resources), uznanie (poparcie dla twoich rządów, w wersji angielskiej Approval), armii, tur albo miejsca na rozbudowę miasta. Trwoniąc zasoby albo zbyt szybko rozbudowując imperium braki dopadną cię zdecydowanie szybciej. Staraj się więc rozsądnie gospodarować tym, co masz i oszczędzać na czarną godzinę. Przykładowo, jeśli nie ma takiej potrzeby, nie kupuj kopalni, która powstanie za 2 tury. Zdecydowanie bardziej opłacalne będzie kupienie budynku, którego budowa potrwa 10 tur. Oszczedzać trzeba zwłaszcza z myślą o zimie. W jej trakcie twoje imperium będzie działało gorzej, zyski spadną, a jednostki będą gorzej walczyć. Jeśli trwoniłeś zasoby w lecie, w zimie możesz boleśnie odczuć skutki tej polityki.

Skoncentruj się na mocnych stronach swojej nacji. Jako Spaczeni Lordowie (Broken Lords) wytwarzaj jak najwięcej Pyłu, by w późniejszych turach kupować jednostki i budowle, zamiast je produkować. Grając Nekrofagami (Necrophages) skup się na budowie armii, walce z sąsiadami i podbijaniu neutralnych wiosek. Zrównoważony rozwój jest dobry dla nacji bez wyraźnej specjalizacji, jak Dzikołazy (Wild Walkers), bądź nacji dających graczowi wybór ścieżki rozwoju, jak Magowie Szału (Ardent Mages). Posiadane na początku budynki, technologie oraz umiejętności powinny być dla ciebie czytelnym sygnałem, jaką strategię należy zastosować przy kierowaniu wybraną nacją. Nie oznacza to, że jako Podziemni (Vaulters) masz zignorować żywność i produkować jedynie naukę. Oznacza to, że masz produkować obie te rzeczy, ale z przewagą nauki.

Lepiej mieć dużo nauki i mało przemysłu, niż odwrotnie. Mając dużo nauki szybciej zdobędziesz kluczowe technologie, dzięki którym szybko nadrobisz braki w innych dziedzinach. Z kolei mając dużo przemysłu możesz znaleźć się w sytuacji, gdy nie będziesz miał czego produkować.

Jeśli tylko możesz, wykonuj główne zadania dla nacji. Zdobywane dzięki temu nagrody potrafią być bardzo cenne, zwłaszcza unikalne budynki i technologie. Jednak wiele zadań jest co najmniej trudnych, wymagających czasu, zasobów, a niekiedy również wywołania wojny z inną nacją. Nie traktuj ich więc priorytetowo, zwłaszcza jeśli masz na głowie pilniejsze sprawy. Wyjątkiem sytuacja, gdy chcesz zbudować Świątynię Jądra Ziemi (Temple of the Earth's Core). W takim wypadku zadania są priorytetowe, gdyż dzięki nim otrzymasz dostęp do tej budowli i będziesz mógł wygrać grę.

Prowadź działania dyplomatyczne z pozycji siły. Przeciwnicy zwracają uwagę na to, z kim graniczysz, jak silną posiadasz armię, czy twoje wojska wędrują po ich terenach, z kim podpisujesz sojusze, jakie regiony kolonizujesz. Posiadając silniejszą armię, więcej technologii oraz regionów możesz przestraszyć potencjalnych przeciwników, przez co ci nie będą chcieli cię zaatakować. Nie wszyscy jednak się tak zachowują, dlatego bądź gotów na niespodziewane ataki nie przestraszonych, tylko zazdrosnych sąsiadów.

Postaraj się szybko umieścić w każdym mieście zarządcę. Dodatkowe +5% do produkcji nauki albo przemysłu wydaje się niewielkim bonusem, ale wraz z pozostałymi może zadecydować o zwycięstwie. Zwłaszcza że administratorzy również zyskują doświadczenie, toteż po pewnym czasie bonus +5% może zmienić się w +15%.

Dbaj o nastroje ludności. Niski poziom uznania (Approval) oznacza mniejszą produkcję. W skrajnych wypadkach może on doprowadzić do bankructwa. Staraj się więc utrzymywać uznanie na poziomie przynajmniej 50%. Wynajduj odpowiednie technologie oraz stawiaj budowle zwiększające uznanie. Jeśli zajdzie potrzeba, używaj wyprodukowanych zasobów luksusowych (Luxury Resources) lub kupuj je na targowisku. Wysokie uznanie oznacza bonusy do produkcji, ale jest trudne do uzyskania przez większość gry. Warto je mieć, ale nie warto się na nim skupiać.

Zawsze trzymaj zapas wpływu (Influence) na nagły wypadek. Wydajesz je zarówno przy ustalaniu planu imperium, jak i dyplomacji. Obie te rzeczy kosztują sporo punktów. Przykładowo, wypowiedzenie wojny potrafi kosztować setki wpływu, co jest szczególnie ważne dla nacji nastawionych na walkę, jak Nekrofagi (Necrophages). W takim wypadku postaraj się zgromadzić przynajmniej tyle wpływu, by w planie imperium zapewnić swoim jednostkom rozmaite bonusy. Sam plan z kolei drożeje wraz z liczbą miast, więc w późniejszych turach będziesz potrzebował tysięcy wpływu na wykorzystanie jego wyższych poziomów.

Szybko osiągaj nowe ery technologiczne. Produkuj dużo punktów nauki, by jak najszybciej wchodzić na kolejne ery. Nowa era powoduje pojawienie się na mapie nowych źródeł zasobów, dostep do lepszego ekwipunku oraz nowych poziomów planu imperium, zwiększa też minimalny poziom produkowanych jednostek. Dlatego czasem warto jest skupić się na tanich technologiach z wczesnych er, których wynalezienie zajmuje najwyżej dwie tury, ale przyspieszy osiągnięcie kolejnych er.

Endless Legend

18 września 2014

PC
Rate It!

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Wszystkie komentarze7
2014-09-20
13:38

zanonimizowany807234 Generał

Rozgrywka nie trwa maksymalnie 200 a 300 tur... pierwszy błąd

Komentarz: zanonimizowany807234
2014-09-26
20:33

marzan18 Legionista

😊

W grze objaśnia się sporo rzeczy (za to między innymi chwali się serię Endless - że najedziesz kursorem i wszędzie masz podpowiedź) ale konia z rzędem temu, kto znajdzie objaśnienie, co oznaczają liczby przy wartościach Atak i Obrona. Dość kluczowe przy ocenie sił swoich, przeciwnika no i doborze uzbrojenia. Póki mi jedna nie przekroczyła u bohatera setki - myślałem, że może to procentowe prawdopodobieństwo trafienia. Albo odparcia trafienia - w przypadku Obrony. No ale kiedy jest tego 115... A znów różnica nie bardzo wchodzi w grę, bo są takie jednostki, co obronę mają większą niż atak - i tym w starciu by się nie udało jedna drugiej kropnąć nigdy. Czasem zdarzają się chybienia (chyba to chybienia) bo wyświetla się zero obrażeń (przy normie kilkudziesięciu), czyli spudłować jakoś można. Ale bij zabij, nie wiem co autorzy mieli na myśli takie a nie inne liczby przydając jednostkom i broni, więc mi to psuje radość zbrojenia wojsk w coś bardziej wypasionego - bo a nuż przepłacam bez sensu?
Ciekaw jestem też, skąd autor poradnika wie, że strzał z góry daje większe obrażenia - bo tej informacji też nie znalazłem (no, powiedzmy, pośrednio - jeden z talizmanów bohatera zwiększał o ileś procent zysk na byciu u góry, czy jak to tam opisano). Kompletnie nie mam pojęcia, czy dzielnica miejska (na mapie bitwy ją widać) jakieś bonusy daje - chyba nie, bo komp, gdy sam grał, wiał stamtąd jednostkami w las (jako że mam tych niby elfów za swą armię). Skądinąd to szczyt absurdu - żeby wzgórze wojsku pomagało, a ufortyfikowane miasto nic a nic, to jakaś chora moda ostatnio (w Fallen Enchantress było podobnie - zamiast fortyfikacji milicje się pojawiały). No ale to już inna kwestia, dziwacznie przyjętego pomysłu na szturm miasta, natomiast te braki o których piszę dało się banalnie rozwiązać jakimś informatorem. Cóż, może kiedyś.
No a na koniec małe ostrzeżenie dla posiadaczy monitorów niepanoramicznych - mam taki i mi gra, jak bym mu rozdzielczości nie ustawiał, mimo gry w oknie, tnie boki. I już. Pierwsza taka, na jaką trafiłem - Techland zapytany o poradę zdziwił się i zamilkł. Więc jeśli ktoś ma starszy typ monitora - doradzam uważać, bo trochę może podskoczyć ciśnienie, kiedy kawałki dość ważnych tabel człowiekowi znikają i się musi domyślać, ileż jego miasto produkuje złota czy wpływu. Albo jakie ma parametry przezbrajana jednostka - bo i tego nie widać.
A tak poza tym - mila gra. Martwi mnie tylko te albo 200 albo 300 tur, o których powyżej piszą, bo daleko mi jeszcze do kończenia rozbudowy kraju i poodkrywania wszystkich technologii, wojny zakosztowałem jedynie z plemionami małymi - a tu już prawie 150 rund. I się boję, że gdyby to było 200 tur, to gra się nagle skończy, nim ruszę na prawdziwą wojnę.

Komentarz: marzan18
2014-09-27
08:17

Selvan Junior

Konia z rzędem też temu który mi wyjaśni w jaki sposób budować więcej niż 2 dzielnice. 5 miast zbudowałem i za nic nie mogę rozgryźć czemu opcja budowy dzielnic jest nieaktywna. Co ciekawe w jednym z miast mogłem 3 dzielnice postawić. Nie wiem dlaczego. Nacja Fallen Lords ale z tego co czytałem gdzieś chyba na Gram nie tylko ja mam taki problem.

Komentarz: Selvan
2014-09-30
23:41

Leavok Junior

Selvan dzielnic mozesz miec tylko tyle ilu masz ogólnie mieszkańców miasta / 2 tzn jesli chcesz miec 3 dzielnice musisz miec 6 mieszkańców jeśli chcesz miec 4 musisz miec 8 mieszkańców itd

Komentarz: Leavok
2014-10-01
18:09

kwiść Generał

kwiść

Poradnik został zaktualizowany na podstawie premierowej wersji gry. PDF/ePUB będzie gotowy jutro.

Komentarz: kwiść
2014-10-02
09:45

Naczelnyk Generał

-->marzan18

Wszystko wytłumaczone jest na forum twórców gry. Od ataku odejmuje się obronę. Jeżeli wartość jest dodatnia to twoja szansa na krytyka rośnie w stosunku do bazowej, a spada szansa na 1/2 uszkodzeń albo fumbla. Jeżeli to obrona jest większa dzieje się dokładnie odwrotnie.

Las podbija obronę, przewaga wysokości podbija atak, sąsiadujące jednostki dają stackujący się bonus morale, czyli premię 15% do ataku i obrony, hex miasta daje 3 morale czyli 45% premia do ataku i obrony.

Komentarz: Naczelnyk
2014-10-02
18:23

bullgod Pretorianin

@marzan18
Nie chciało się zagrać w tutorial, co? Jasno tam jest powiedziane, że hexy wyżej położone dają bonus do ataku, a te z miastami bonus do morale.

Komentarz: bullgod

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl