Endless Legend: Eksploracja

Poradniki

Aktualizacja:

Pobierz Poradnik
Spis treści
Przykład zasięgu widzenia. Klif blokuje widoczność, łagodne wzgórze nie. Gdyby jednostka stała na klifie, widziałaby cały teren poniżej. - Eksploracja | Podstawy Endless Legend - Endless Legend - poradnik do gry
Przykład zasięgu widzenia. Klif blokuje widoczność, łagodne wzgórze nie. Gdyby jednostka stała na klifie, widziałaby cały teren poniżej.

Klify i wysokie wzgórza ograniczają widoczność. Jeśli maszerujesz od ich podnóża, nie zauważysz, co znajduje się na górze. Podczas eksploracji lepiej więc wędrować po wzgórzach i stamtąd obserwować najbliższą okolicę. Tym bardziej, że wzgórza mogą tworzyć naturalny labirynt, utrudniając eksplorację regionu.

Istnieją dwa rodzaje mgły wojny. Pierwsza zakrywa nieodkryte rejony, a druga już zbadane, gdzie nie ma żadnych twoich jednostek i budynków. Przy wyznaczaniu długiej trasy przemarszu dla pierwszego rodzaju mgły gra porusza się na oślep. Oznacza to, że po drodze możesz trafić na morze, o czym gra poinformuje cię tuż przed faktem. Dlatego lepiej badać mapę małymi kroczkami, tak by w razie potrzeby móc skręcić albo cofnąć się. Przy wędrowaniu po już odkrytym terenie gra będzie wybierała najbardziej optymalną ścieżkę.

Gra podświetla granice regionu, na który najedziesz kursorem. Robi to również, gdy część terytorium jest ukryta pod mgłą wojny. Dzięki temu można mniej więcej określić kształt i wielkość regionu. Weź to pod uwagę przy ustalaniu tras przemarszu. Unikniesz wtedy marnowania punktów ruchu.

Kierując armiami używaj podwójnego kliknięcia. Kiedy jednostka zacznie się poruszać na wybrane przez ciebie pole, najedź na to pole i kliknij dwukrotnie prawym klawiszem myszy. Jeśli zrobiłeś to odpowiednio szybko, animacja jednostki przyspieszy.

Staraj się samodzielnie badać teren. Opcja automatycznego zwiadu jest dobra, jeśli posiadasz dużo małych grup zwiadowczych i nie chcesz się nimi zajmować osobiście. W innym wypadku lepiej samodzielnie wysyłać oddziały na zwiad. Dzięki temu będziesz w stanie unikać kłopotów, uciekać w razie zagrożenia, szybciej przeszukiwać ruiny i pacyfikować neutralne wioski.

Nazwę regionu poznasz dopiero w momencie, gdy zbadasz jego większą część. Większa oznacza obszar o przynajmniej kilku heksach wysokości i szerokości. Przykładowo, jeśli region składa się z rozległej równiny i wąskiego przesmyku, to nazwę poznasz po odkryciu równiny. Po prostu nazwa musi się zmieścić na mapie i gra wybiera takie miejsca, gdzie jest to możliwe. Oddal planszę i przyjrzyj się, jak rozmieszczone są nazwy regionów, a zrozumiesz zależność.

Zwróć uwagę na kształt terenu pod mgłą wojny. Szybko zauważysz, że woda jest inaczej zaznaczona od lądu. Wzgórza i inne wyniosłości też powinny być łatwe do rozpoznania, podobnie jak wyspy. To również pozwoli ci określić kształt regionu bez potrzeby jego pełnej eksploracji oraz ocenić, jak wiele pól dzieli cię od najbliższej wyspy.

Zawsze zapisuj grę przed przeszukaniem ruin. Bardzo rzadko, ale może się zdarzyć, że zamiast Pyłu (Dust) albo zasobów luksusowych (Luxury Resources) znajdziesz w ruinach dużą grupę przeciwników, z którą będziesz musiał od razu walczyć. Dla bezpieczeństwa warto przeszukiwać je armią złożoną z przynajmniej dwóch jednostek. Innym razem badając ruiny otrzymasz bardzo czasochłonne albo niemożliwe do wykonania w danej chwili zadanie. Przykładowo, gdy grasz na wyspach, możesz otrzymać zadanie zbadania kolejnych ruin, które znajdują się wyspę dalej. Bez wejścia na II erę i wynalezienia Stocznia (Shipyard, technologia) nie będziesz mógł tam dotrzeć, co oznacza opóźnienie kilkudziesięciu nawet tur i szansę na uznanie zadania za niewykonane.

Pacyfikuj wioski. Badając nowy region staraj się tak wędrować, by zahaczać o neutralne wioski. Uporaj się z nimi przed zajęciem regionu, dzięki czemu oszczędzisz sobie kłopotów w przyszłości.

Przekupstwo jest lepsze od negocjacji, a te lepsze od walki. Atakowanie wioski oznacza konieczność walki z obrońcami i późniejszej odbudowy, a to zabiera czas i miejsce w kolejce budowy miasta. Dlatego walczyć powinno się w ostateczności, a częściej korzystać z opcji Przekup (Bribe). Najtańsze przekupienie wioski kosztuje 40 Pyłu (Dust), co nawet na początku jest niewielką kwotą. Będzie rosło wraz z liczbą obrońców, ale twój budżet również nie będzie stał w miejscu. Pertraktuj (Parley) jest z kolei bardzo losowe. Czasem gra zleci ci proste zadanie, innym razem nie będziesz w stanie go wykonać nawet w setnej turze. Co więcej, nie możesz negocjować z dwiema wioskami z jednego regionu naraz, więc zdarzyć się może, że utkniesz ze zbyt trudnym zadaniem. Na szczęście pertraktacje zawsze mogą być zerwane, więc jeśli otrzymałeś zbyt trudne zadanie, skorzystaj z przekupstwa albo zaatakuj. Akcje Przekup oraz Pertraktuj wymagają technologii Placu Poliglotów (Language Square, I era). Jeśli masz ją na starcie, korzystaj z niej jak najczęściej. Jeśli nie, postaraj się jak najszybciej wynaleźć. Wyjątkiem Nekrofagi (Necrophages), które powinno jak najczęściej walczyć oraz Kultystów (Cultists), którzy jako jedyni posiadają akcję Konwersja (Conversion).

Staraj się nie rozdzielać żołnierzy. Samotne oddziały łatwo mogą paść łupem wędrownych band. Armia zwiadowcza powinna liczyć przynajmniej dwa oddziały, dla bezpieczeństwa.

Badaj ruiny. Co prawda znajdujące się w nich nagrody są losowe, ale dodatkowe 30 Pyłu albo 10 sztuk Szkłostali (Glassteel) to na początku gry majątek. W późniejszej fazie gry nagrody z ruin przestają być tak przydatne, więc możesz darować sobie ich przeszukiwanie.

Jeśli w grze znajdują się Drakkeny (Drakken), wymień się z nimi mapami. Drakkeny od początku gry widzą stolice innych graczy. Mając dostatecznie dużo wpływu oraz technologię Zguba dyplomaty (Diplomat's Manse, II era), możesz spróbować wymienić się z nimi mapami. Dzięki temu dowiesz się, gdzie znajdują się inni gracze. To bardzo cenna wiedza.

Endless Legend

18 września 2014

PC
Rate It!

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Wszystkie komentarze7
2014-09-20
13:38

zanonimizowany807234 Generał

Rozgrywka nie trwa maksymalnie 200 a 300 tur... pierwszy błąd

Komentarz: zanonimizowany807234
2014-09-26
20:33

marzan18 Legionista

😊

W grze objaśnia się sporo rzeczy (za to między innymi chwali się serię Endless - że najedziesz kursorem i wszędzie masz podpowiedź) ale konia z rzędem temu, kto znajdzie objaśnienie, co oznaczają liczby przy wartościach Atak i Obrona. Dość kluczowe przy ocenie sił swoich, przeciwnika no i doborze uzbrojenia. Póki mi jedna nie przekroczyła u bohatera setki - myślałem, że może to procentowe prawdopodobieństwo trafienia. Albo odparcia trafienia - w przypadku Obrony. No ale kiedy jest tego 115... A znów różnica nie bardzo wchodzi w grę, bo są takie jednostki, co obronę mają większą niż atak - i tym w starciu by się nie udało jedna drugiej kropnąć nigdy. Czasem zdarzają się chybienia (chyba to chybienia) bo wyświetla się zero obrażeń (przy normie kilkudziesięciu), czyli spudłować jakoś można. Ale bij zabij, nie wiem co autorzy mieli na myśli takie a nie inne liczby przydając jednostkom i broni, więc mi to psuje radość zbrojenia wojsk w coś bardziej wypasionego - bo a nuż przepłacam bez sensu?
Ciekaw jestem też, skąd autor poradnika wie, że strzał z góry daje większe obrażenia - bo tej informacji też nie znalazłem (no, powiedzmy, pośrednio - jeden z talizmanów bohatera zwiększał o ileś procent zysk na byciu u góry, czy jak to tam opisano). Kompletnie nie mam pojęcia, czy dzielnica miejska (na mapie bitwy ją widać) jakieś bonusy daje - chyba nie, bo komp, gdy sam grał, wiał stamtąd jednostkami w las (jako że mam tych niby elfów za swą armię). Skądinąd to szczyt absurdu - żeby wzgórze wojsku pomagało, a ufortyfikowane miasto nic a nic, to jakaś chora moda ostatnio (w Fallen Enchantress było podobnie - zamiast fortyfikacji milicje się pojawiały). No ale to już inna kwestia, dziwacznie przyjętego pomysłu na szturm miasta, natomiast te braki o których piszę dało się banalnie rozwiązać jakimś informatorem. Cóż, może kiedyś.
No a na koniec małe ostrzeżenie dla posiadaczy monitorów niepanoramicznych - mam taki i mi gra, jak bym mu rozdzielczości nie ustawiał, mimo gry w oknie, tnie boki. I już. Pierwsza taka, na jaką trafiłem - Techland zapytany o poradę zdziwił się i zamilkł. Więc jeśli ktoś ma starszy typ monitora - doradzam uważać, bo trochę może podskoczyć ciśnienie, kiedy kawałki dość ważnych tabel człowiekowi znikają i się musi domyślać, ileż jego miasto produkuje złota czy wpływu. Albo jakie ma parametry przezbrajana jednostka - bo i tego nie widać.
A tak poza tym - mila gra. Martwi mnie tylko te albo 200 albo 300 tur, o których powyżej piszą, bo daleko mi jeszcze do kończenia rozbudowy kraju i poodkrywania wszystkich technologii, wojny zakosztowałem jedynie z plemionami małymi - a tu już prawie 150 rund. I się boję, że gdyby to było 200 tur, to gra się nagle skończy, nim ruszę na prawdziwą wojnę.

Komentarz: marzan18
2014-09-27
08:17

Selvan Junior

Konia z rzędem też temu który mi wyjaśni w jaki sposób budować więcej niż 2 dzielnice. 5 miast zbudowałem i za nic nie mogę rozgryźć czemu opcja budowy dzielnic jest nieaktywna. Co ciekawe w jednym z miast mogłem 3 dzielnice postawić. Nie wiem dlaczego. Nacja Fallen Lords ale z tego co czytałem gdzieś chyba na Gram nie tylko ja mam taki problem.

Komentarz: Selvan
2014-09-30
23:41

Leavok Junior

Selvan dzielnic mozesz miec tylko tyle ilu masz ogólnie mieszkańców miasta / 2 tzn jesli chcesz miec 3 dzielnice musisz miec 6 mieszkańców jeśli chcesz miec 4 musisz miec 8 mieszkańców itd

Komentarz: Leavok
2014-10-01
18:09

kwiść Generał

kwiść

Poradnik został zaktualizowany na podstawie premierowej wersji gry. PDF/ePUB będzie gotowy jutro.

Komentarz: kwiść
2014-10-02
09:45

Naczelnyk Generał

-->marzan18

Wszystko wytłumaczone jest na forum twórców gry. Od ataku odejmuje się obronę. Jeżeli wartość jest dodatnia to twoja szansa na krytyka rośnie w stosunku do bazowej, a spada szansa na 1/2 uszkodzeń albo fumbla. Jeżeli to obrona jest większa dzieje się dokładnie odwrotnie.

Las podbija obronę, przewaga wysokości podbija atak, sąsiadujące jednostki dają stackujący się bonus morale, czyli premię 15% do ataku i obrony, hex miasta daje 3 morale czyli 45% premia do ataku i obrony.

Komentarz: Naczelnyk
2014-10-02
18:23

bullgod Pretorianin

@marzan18
Nie chciało się zagrać w tutorial, co? Jasno tam jest powiedziane, że hexy wyżej położone dają bonus do ataku, a te z miastami bonus do morale.

Komentarz: bullgod

Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.

Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl