Endless Legend: Targowisko
Aktualizacja:

Handel na targowisku obarczony jest podobnymi ograniczeniami, co dyplomacja. Tu również musisz posiadać odpowiednie technologie:
- Rynek Najemników (Mercenary Market) dla jednostek i bohaterów.
- Monety imperialne (Imperial Coinage) dla zasobów i zapasów.
Wędrowne klany (Roving Clans) posiadają obie na samym starcie, pozostali muszą je wynaleźć. Co ma sens głównie dla Wędrownych klanów, gdyż tylko ich oraz Spaczonych Lordów (Broken Lords) w późniejszej części gry stać będzie na regularne zakupy. Handel wymaga Pyłu (Dust), więc jeśli twoja produkcja stoi nisko, albo nie masz czego sprzedać w zamian za Pył, lepiej się nie zapuszczaj na targowisko.
Istnieją trzy wyjątki od tej reguły.
- Pierwszy: bohaterowie. Każdej nacji przyda się dowódca albo administrator, więc jeśli możesz, zbierz na nich pieniądze. Koszta są wysokie i rosną wraz z czasem gry, ale postać z odpowiednimi umiejętnościami może znacznie poprawić sytuację w mieście. Do tego niektóre zadania wymagają obecności bohatera, niekiedy spoza twojej nacji.
- Drugi: sprzedaż. Jeśli posiadasz dostęp do licznych kopalni i nie zużywasz wszystkich zasobów (Resources), możesz używać targowiska do ich sprzedaży. Tyczy się to zwłaszcza zasobów strategicznych (Strategic Resources), z których tylko Podziemni (Vaulters) powinni regularnie korzystać, pozostałym zaś przydawać się będą od czasu do czasu. Ceny nie należą do wysokich, zwłaszcza dla zasobów z wczesnych er, ale powinny być opłacalne. Z kolei zasoby z późniejszych er można sprzedawać za bardzo wysokie stawki.
- Trzeci: Zapasy. Nekrofagi (Necrophages) oraz Kultyści (Cultists) zdobywają je dzięki walce oraz podbojom. Nie zawsze wykorzystają wszystkie, więc zamiast trzymać je na czarną godzinę, mogą sprzedać je na targowisku. Ceny powinny należeć do zadowalających, zwłaszcza za większe ilości.
Grając Wędrownymi klanami powinieneś zerkać tutaj szczególnie często. Nie dość, że otrzymujesz część sumy z każdej transakcji, to posiadasz dostęp do dodatkowych informacji. Dzięki temu łatwiej będzie ci określić, komu należy odebrać dostęp do targowiska, a kto powinien jak najczęściej na nim kupować i sprzedawać.
Ceny na targowisku zmieniają się wraz z postępami gry oraz działaniami gracza. Wykupienie dużej ilości jakiegoś zasobu znacznie podbije jego cenę, podobnie jak sprzedaż ją obniży. Bohaterowie na pierwszych poziomach kosztujący kilkaset Pyłu na poziomie ósmym warci będą kilka tysięcy. Jeśli więc masz zamiar robić zakupy, kupuj i sprzedawaj duże ilości. Możesz też poczekać kilka tur, ale zmiany cen nigdy nie będą na tyle duże, by opłacało się zbyt długo odkładać zakupy.
Niektórzy bohaterowie pojawiają się na targowisku na zasadzie wyłączności i po określonej liczbie tur przestają być dostępni. Jeśli więc szczególnie zależy ci na którymś, wykup go przed czasem. Podobnie nie żałuj pieniedzy na potrzebne zasoby, dostępne w ograniczonej liczbie. Czasem opłaca się poczekać, aż pojawi się ich więcej, ale lepiej od razu kupić całą dostawę, niż robić to po sztuce, podbijając cenę. Jak pisałem wcześniej, handlować możesz maksymalnie 10 sztukami towaru naraz. Dlatego staraj się kupować lub sprzedawać po 10, inaczej niepotrzebnie zepsujesz cenę.
Na targu można kupić tylko to, co jest dostępne. Innymi słowy jeśli żaden gracz nie sprzeda zapasów, to inny nie będzie mógł ich kupić. Zasoby, najemnicy oraz bohaterowie pojawiają się samodzielnie, lecz ilość tych pierwszych również wzrośnie, jeśli ktoś je wcześniej sprzeda.
Komentarze czytelników
zanonimizowany807234 Generał
Rozgrywka nie trwa maksymalnie 200 a 300 tur... pierwszy błąd
marzan18 Legionista
W grze objaśnia się sporo rzeczy (za to między innymi chwali się serię Endless - że najedziesz kursorem i wszędzie masz podpowiedź) ale konia z rzędem temu, kto znajdzie objaśnienie, co oznaczają liczby przy wartościach Atak i Obrona. Dość kluczowe przy ocenie sił swoich, przeciwnika no i doborze uzbrojenia. Póki mi jedna nie przekroczyła u bohatera setki - myślałem, że może to procentowe prawdopodobieństwo trafienia. Albo odparcia trafienia - w przypadku Obrony. No ale kiedy jest tego 115... A znów różnica nie bardzo wchodzi w grę, bo są takie jednostki, co obronę mają większą niż atak - i tym w starciu by się nie udało jedna drugiej kropnąć nigdy. Czasem zdarzają się chybienia (chyba to chybienia) bo wyświetla się zero obrażeń (przy normie kilkudziesięciu), czyli spudłować jakoś można. Ale bij zabij, nie wiem co autorzy mieli na myśli takie a nie inne liczby przydając jednostkom i broni, więc mi to psuje radość zbrojenia wojsk w coś bardziej wypasionego - bo a nuż przepłacam bez sensu?
Ciekaw jestem też, skąd autor poradnika wie, że strzał z góry daje większe obrażenia - bo tej informacji też nie znalazłem (no, powiedzmy, pośrednio - jeden z talizmanów bohatera zwiększał o ileś procent zysk na byciu u góry, czy jak to tam opisano). Kompletnie nie mam pojęcia, czy dzielnica miejska (na mapie bitwy ją widać) jakieś bonusy daje - chyba nie, bo komp, gdy sam grał, wiał stamtąd jednostkami w las (jako że mam tych niby elfów za swą armię). Skądinąd to szczyt absurdu - żeby wzgórze wojsku pomagało, a ufortyfikowane miasto nic a nic, to jakaś chora moda ostatnio (w Fallen Enchantress było podobnie - zamiast fortyfikacji milicje się pojawiały). No ale to już inna kwestia, dziwacznie przyjętego pomysłu na szturm miasta, natomiast te braki o których piszę dało się banalnie rozwiązać jakimś informatorem. Cóż, może kiedyś.
No a na koniec małe ostrzeżenie dla posiadaczy monitorów niepanoramicznych - mam taki i mi gra, jak bym mu rozdzielczości nie ustawiał, mimo gry w oknie, tnie boki. I już. Pierwsza taka, na jaką trafiłem - Techland zapytany o poradę zdziwił się i zamilkł. Więc jeśli ktoś ma starszy typ monitora - doradzam uważać, bo trochę może podskoczyć ciśnienie, kiedy kawałki dość ważnych tabel człowiekowi znikają i się musi domyślać, ileż jego miasto produkuje złota czy wpływu. Albo jakie ma parametry przezbrajana jednostka - bo i tego nie widać.
A tak poza tym - mila gra. Martwi mnie tylko te albo 200 albo 300 tur, o których powyżej piszą, bo daleko mi jeszcze do kończenia rozbudowy kraju i poodkrywania wszystkich technologii, wojny zakosztowałem jedynie z plemionami małymi - a tu już prawie 150 rund. I się boję, że gdyby to było 200 tur, to gra się nagle skończy, nim ruszę na prawdziwą wojnę.
Selvan Junior
Konia z rzędem też temu który mi wyjaśni w jaki sposób budować więcej niż 2 dzielnice. 5 miast zbudowałem i za nic nie mogę rozgryźć czemu opcja budowy dzielnic jest nieaktywna. Co ciekawe w jednym z miast mogłem 3 dzielnice postawić. Nie wiem dlaczego. Nacja Fallen Lords ale z tego co czytałem gdzieś chyba na Gram nie tylko ja mam taki problem.
Leavok Junior
Selvan dzielnic mozesz miec tylko tyle ilu masz ogólnie mieszkańców miasta / 2 tzn jesli chcesz miec 3 dzielnice musisz miec 6 mieszkańców jeśli chcesz miec 4 musisz miec 8 mieszkańców itd
kwiść Generał
Poradnik został zaktualizowany na podstawie premierowej wersji gry. PDF/ePUB będzie gotowy jutro.
Naczelnyk Generał
-->marzan18
Wszystko wytłumaczone jest na forum twórców gry. Od ataku odejmuje się obronę. Jeżeli wartość jest dodatnia to twoja szansa na krytyka rośnie w stosunku do bazowej, a spada szansa na 1/2 uszkodzeń albo fumbla. Jeżeli to obrona jest większa dzieje się dokładnie odwrotnie.
Las podbija obronę, przewaga wysokości podbija atak, sąsiadujące jednostki dają stackujący się bonus morale, czyli premię 15% do ataku i obrony, hex miasta daje 3 morale czyli 45% premia do ataku i obrony.
bullgod Pretorianin
@marzan18
Nie chciało się zagrać w tutorial, co? Jasno tam jest powiedziane, że hexy wyżej położone dają bonus do ataku, a te z miastami bonus do morale.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
