Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Sid Meier's Civilization VI - poradnik do gry

Sid Meier's Civilization VI - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI
Civilization VI - Interfejs
Civilization VI - Interfejs
Powiększ mapę

Interfejs w Sid Meier's Civilization VI | Podstawy Poradnik Sid Meier's Civilization VI

Poszczególne okna interfejsu w grze są dosyć intuicyjne i czytelne. Niektóre z nich podzielone są na zakładki, które porządkują zbieżne działania w obrębie jednego panelu, a do tych bardziej rozbudowanych twórcy zaimplementowali filtry, które pozwalają szybko wyszukać interesującą nas zawartość.

W dalszej części poradnika znajdziesz wyjaśnienie wszystkich elementów interfejsu:

1. Punkty nauki

W tej części interfejsu możesz sprawdzić ile punktów nauki twoje osady generują w skali każdej tury. Wartość ta ma kolosalne znaczenie dla tempa rozwoju technologicznego twojej nacji. Jeśli generujesz dużo punktów nauki w każdej turze to jednocześnie zmniejszasz czas niezbędny do opracowania poszczególnych badań. Więcej na ten temat znajdziesz w sekcji poświęconej zagadnieniu.

2. Punkty kultury

Podobnie jak w przypadku punktów nauki, im większa wartość danego parametru, tym szybciej nasze państwo rozwija się pod względem ideologicznym. Ogólna premia wynika z wielu czynników, które zostaną dokładnie omówione w dedykowanym rozdziale.

3. Punkty wiary

W tym przypadku mamy do czynienia nie tylko z czynnikiem, który ma znaczenie dla rozwoju populacji w skali globalnej, ale także z użyteczną walutą. W prawym górnym rogu, tuż obok bieżącej wartości znajdziesz wartość, która generowana jest przez całość twojej populacji w każdej turze.

Punkty wiary możesz przeznaczyć na zakup jednostek, które w imieniu twojej nacji będą szerzyć stworzone przez ciebie wierzenia wśród innych cywilizacji.

4. Złoto

Za złoto możesz kupić dodatkowe pola rozwoju dla każdego z miast. Do tego możesz przeznaczyć je na dodatkowe jednostki i budynki, które otrzymasz natychmiast po wydaniu odpowiedniej sumy, więc nie musisz przejmować się wskaźnikami produkcji. Ceny za poszczególne dobra są dosyć wygórowane, więc musisz dokładnie zastanowić się na co chcesz przeznaczyć swoje finanse.

5. Turyści

W tej części interfejsu zobaczysz liczbę turystów, którzy odwiedzają twoje miasta. Ich liczebność jest uzależniona od wielu czynników, aczkolwiek warto się temu lepiej przyjrzeć, bowiem odpowiednie regulowanie ich poziomu może przesądzić o wygraniu scenariusza.

6. Ogólne dobra

Tutaj wraz z rozwojem swojej nacji i dostępem do poszczególnych technologii zobaczysz rosnącą liczbę zasobów luksusowych, a także dostępnych emisariuszy i szlaki handlowe. Więcej na ten temat dowiesz się w dedykowanych rozdziałach.

7. Drzewko technologii

W ramach tego panelu możesz na bieżąco weryfikować rozkład drzewka technologicznego, co jednocześnie pomoże w planowaniu poszczególnych badań a jednocześnie dostarczy ci przydatnych informacji dotyczących ulepszeń, które udało ci się już odblokować oraz działań jakie należy wykonać, aby ułatwić sobi - Interfejs w Sid Meiers Civilization VI | Podstawy - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

W ramach tego panelu możesz na bieżąco weryfikować rozkład drzewka technologicznego, co jednocześnie pomoże w planowaniu poszczególnych badań a jednocześnie dostarczy ci przydatnych informacji dotyczących ulepszeń, które udało ci się już odblokować oraz działań jakie należy wykonać, aby ułatwić sobie dostęp do każdej z technologii.

Drzewko jest bardzo czytelne, na co wpływa też rozbudowany filtr[1], który możemy włączyć w zależności od zapotrzebowania. Dodatkowo panel został wzbogacony w legendę[2], która objaśnia wygląd poszczególnych ikonek. Znajdziemy tu przede wszystkim badania które są dla nas dostępne, te które już zrealizowaliśmy jak również takie, do których udało nam się już odblokować stosowne ulepszenia, dzięki czemu znacznie skrócony został czas, który potrzebujemy do ich realizacji.

Poszczególne technologie zostały rozłożone na osi czasu, która podzielona jest na epoki, dzięki czemu wszystkie odkrycia możemy łączyć w kategorie, a po ich przekroczeniu nasza nacja przechodzi w następną epokę. Każde z odkryć połączone jest z innymi linią ciągłą lub przerywaną[4], które pozwalają szybciej zlokalizować odkrycie, które jest wymagane by rozpocząć prace nad pożądaną technologią. Warto mieć na uwadze, że przy każdym z odkryć[3] twórcy umieścili ikonki[5], które nakreślają korzyści, jakie odniesie nasza cywilizacja po zakończeniu badań. Mogą to być nowe budynki, jednostki, dystrykty lub cuda, a objaśnienie dla każdego z nich znajdziemy w legendzie, dzięki czemu już po kształcie ikonki jesteśmy w stanie określić co zyska nasza cywilizacja. Wracając do osi czasu, należy zwracać uwagę na suwak[6] który ukazuje gdzie znajduje się nasza nacja w porównaniu z tym z przeciwników, który prowadzi w wyścigu technologicznym.

8. Drzewko idei

Za pośrednictwem tego panelu możesz łatwo określić i zaplanować badania nad ideami, które przybliżą twoją nację do dominacji nad pozostałymi cywilizacjami - Interfejs w Sid Meiers Civilization VI | Podstawy - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Za pośrednictwem tego panelu możesz łatwo określić i zaplanować badania nad ideami, które przybliżą twoją nację do dominacji nad pozostałymi cywilizacjami. Układ oraz rozwiązania są niemal identyczne z tym, które znajdziemy w drzewku odkryć. Mamy tutaj do dyspozycji filtr wraz z legendą[1], opis każdego z odkryć wraz z ikonami, które przedstawiają potencjalne korzyści[2]. Dodatkowo podobnie jak w poprzednim przypadku poszczególne odkrycia zostały połączone liniami[3], co odzwierciedla zależności pomiędzy poszczególnymi ideami i pozwala dokładnie zaplanować ścieżkę, jaką podąży nasza cywilizacja. Na dole ekranu znajdziemy oś[4], na której zostanie oznaczona pozycja nacji, która prowadzi w zestawieniu.

9. Panel ustroju

Tuż po odkryciu pierwszej idei politycznej w interfejsie pojawia się nowy panel, który służy do zarządzania ustrojem politycznym nacji - Interfejs w Sid Meiers Civilization VI | Podstawy - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Tuż po odkryciu pierwszej idei politycznej w interfejsie pojawia się nowy panel, który służy do zarządzania ustrojem politycznym nacji. Za jego pomocą możesz sprawdzić jakie korzyści ma twoja nacja z aktualnie wprowadzonego ustroju, a do tego możesz zweryfikować jakie alternatywne korzyści przyniesie zmiana aktualnych parametrów.

Główna zakładka[3] panelu pokazuje aktualnie wprowadzony ustrój[1] wraz z liczbą emisariuszy, która za niego przysługuje. Pod kartą ustroju możesz zobaczyć trwałe bonusy[2] jakie otrzymuje twoja nacja za sam ustrój przez cały czas jego trwania. Otwierając panel na widocznej na obrazku zakładce, możesz przełączyć go na zakładkę, która pokazuje wszystkie odblokowane karty ustroju[4] lub tę, która ukazuje wszystkie warianty ustroju, jakie przygotowali twórcy w omawianej odsłonie gry[5]. Jak widać na powyższym obrazku, karty ustroju podzielone są na cztery dziedziny ale sam ustrój determinuje to z ilu kart poszczególnej dziedziny możemy korzystać jednocześnie. Więcej na ten temat przeczytasz w dedykowanym rozdziale, ale musisz wiedzieć, że czerwone karty związane są z militariami[6], żółte dają korzyści ekonomiczne[7], a zielone sterują polityką międzynarodową[8]. Ostatni element panelu to miejsce na dziką kartę ustroju[9], możesz tu umieścić kartę o dowolnym kolorze z wymienionych, albo skorzystać z fioletowych kart, które dają bardzo unikalne korzyści o znaczeniu strategicznym.

10. Panel religii

Wraz z rozwojem sfery religijnej uzyskujesz dostęp do kolejnego panelu, która w całości poświęcony jest temu zagadnieniu - Interfejs w Sid Meiers Civilization VI | Podstawy - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Wraz z rozwojem sfery religijnej uzyskujesz dostęp do kolejnego panelu, która w całości poświęcony jest temu zagadnieniu. Dostęp do informacji wzrasta wraz z odkrywaniem kolejnych cywilizacji na mapie, a wraz z tym pojawiają się zakładki, które informują o korzyściach, jakie otrzymuje każda z nacji w związku ze swoim wierzeniem[1]. Mogą to być bonusy, które odnoszą się do całości populacji, bez względu na miasto[2] lub też specjalne premie dla osady, która jako zainicjowała rozwój wierzenia[3] wśród innych ludzi. Nieodłącznym elementem panelu jest filtr, który pozwala ci weryfikować liczbę wyznawców w poszczególnych osadach i bonusy jakie otrzymuje każde z miast w ramach wierzenia[4].

11. Panel wielkich ludzi

Już po rozpoczęciu rozgrywki twórcy udostępnili nam panel wielkich ludzi, który dostarcza wielu ciekawych informacji dotyczących korzyści, jakie możemy odnieść po zatrudnieniu jednego z nich - Interfejs w Sid Meiers Civilization VI | Podstawy - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Już po rozpoczęciu rozgrywki twórcy udostępnili nam panel wielkich ludzi, który dostarcza wielu ciekawych informacji dotyczących korzyści, jakie możemy odnieść po zatrudnieniu jednego z nich.

Każda z osobistości została przydzielona do określonej kategorii[1], która określa jej przydatność dla celów jakie chcemy dzięki niej osiągnąć. Bezpośrednio pod kategorią znajdziemy jego nazwisko [2], a na samym dole panelu możemy zapoznać się z życiorysem[8], który pomoże nam określić rolę danego człowieka w rozwoju cywilizacji, jeśli na pierwszy rzut oka jego nazwisko nic nam nie mówi. Każda z osobistości została przypisana do epoki[3], która jest ściśle powiązana z jego życiorysem. W panelu znajdziemy także opis korzyści[4], jakie czekają nas po zatrudnieniu go, nasz postęp[5] w ubieganiu się o zatrudnienie na tle innych nacji oraz koszt[7], jeśli zdecydujemy się zatrudnić go przed spełnieniem minimalnego wymaganego progu. Jeśli musimy spełnić dodatkowe wymagania by to było możliwe, panel nas o tym poinformuje[6].

Ważnym elementem omawianego panelu jest zakładka[9], która umożliwia sprawdzenie, które z przeciwnych nacji już zatrudniły jednego z wielkich ludzi, a także, jakie przyniosło im to korzyści.

12. Okno postępów

Panel postępu to nic innego jak dwa połączone ze sobą miniaturowe okna drzewka technologii i idei, które ukazują postęp w opracowaniu aktualnie wybranych parametrów. Dzięki temu nie musisz nieustannie sprawdzać w każdym z dedykowanych okien, na jakim etapie jest rozwój wybranej technologii lub idei.

13. Mini-mapa

W lewym dolnym rogu interfejsu znajdziesz mini-mapę - Interfejs w Sid Meiers Civilization VI | Podstawy - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

W lewym dolnym rogu interfejsu znajdziesz mini-mapę. Dzięki niej jesteś w stanie łatwo określić jak duży obszar w porównaniu do całego kontynentu udało ci się już odkryć. Poza tym oznaczenia na niej mogą być dosyć nieczytelne, ale o wiele ważniejsze są przypięte do niej ikonki, które pozwalają zarządzać właściwą mapą w grze.

1. Filtry mapy umożliwiają dopasowanie widoku do zagadnienia, które w danej chwili jest dal ciebie kluczowe. Mogą to być ustroje polityczne, religie, dostępność wody lub piękno krajobrazu.

2. W każdej chwili możesz wyłączyć siatkę, która nałożona jest na mapę. Do tego możesz włączyć lub wyłączyć widoczność ikon surowców, a także ikonek, które określają zasoby żywności i produktywności danego heksagonu.

3. Jeśli jakiś punkt na mapie jest szczególnie ważny ze względu na jego piękno, specjalne położenie albo dowolny inny czynnik to możesz umieścić na mapie znacznik na konkretnym heksagonie, który cię interesuje. Punkt możesz opisać, żeby nie zapomnieć we mgle wojny co dokładnie oznaczyłeś.

4. W dowolnym momencie możesz przełączyć się na widok strategiczny, który jest interaktywny w takim samym stopniu jak zwykły widok, ale nie ukazuje animowanych modeli jednostek i budynków. W przypadku dużej ilości detali lepiej korzystać z tego widoku by zachować większą przejrzystość na mapie.

14. Panel zarządzania

Widoczny na obrazku panel zarządzania miastem pojawi się za każdym razem gdy będziesz wykonywał dowolne czynności związane z jedną z twoich osad. W tym miejscu pojawią się również stosowne panele dotyczące jednostek, które dostarczą wiele przydatnych informacji i pozwolą na wydawanie dodatkowych rozkazów jednostkom.

15. Panel działań

W tej części interfejsu w czasie każdej tury pojawią się działania, które wymagają twojej uwagi. W zależności od zapotrzebowań może to być konieczność określenia kolejnej technologii do opracowania, możliwość wykonania ruchu jednostką lub po wyczerpaniu wszystkich istotnych kwestii, będziesz mógł tutaj zakończyć swoją turę.

16. Powiadomienia

W tym miejscu zobaczysz powiadomienia dotyczące ważnych w skali globalnej wydarzeń, takich jak powstanie cudu czy wojna pomiędzy nacjami. Ale będą pojawiać się tutaj również komunikaty alarmowe związane z rozwojem miast czy sytuacją międzynarodową.

17. Ranking

W dowolnym momencie rozgrywki możesz sprawdzić na jakim miejscu w rankingu plasuje się twoja nacja w porównaniu do innych graczy - Interfejs w Sid Meiers Civilization VI | Podstawy - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

W dowolnym momencie rozgrywki możesz sprawdzić na jakim miejscu w rankingu plasuje się twoja nacja w porównaniu do innych graczy. Pierwsza zakładka prezentuje uproszczony ranking ogólnym, który obejmuje wszystkie dostępne sposoby wygranej w scenariuszu. Poza tym znajdziesz tutaj jeszcze osobne zakładki dla każdego ze sposobów na wygraną, gdzie możesz zweryfikować jakie czynniki przesądziły o zajmowanej przez ciebie pozycji.

18. Panel miasta-państwa

Po wywołaniu panelu zobaczysz listę wszystkich stolic w scenariuszu, które udało ci się odkryć - Interfejs w Sid Meiers Civilization VI | Podstawy - Sid Meiers Civilization VI - poradnik do gry

Po wywołaniu panelu zobaczysz listę wszystkich stolic w scenariuszu, które udało ci się odkryć. Twórcy w dosyć minimalistyczny sposób obrazują stosunki dyplomatyczne pomiędzy waszymi nacjami[1]. Znajdziesz tutaj także liczbę emisariuszy, która gości w konkretnej stolicy[2] wraz z bonusami jakie otrzymujesz z tego tytułu i ścieżką korzyści jaka czeka cię po skierowaniu tam większej liczby wysłanników[3]. Możesz sprawdzić, czy dana stolica nie jest zależna od innej nacji[4] a za pomocą lokalizatora[5] przeniesiesz się na mapie świata wprost na położenie wybranej stolicy.

19. Szlaki handlowe

W tym miejscu możesz zarządzać poczynaniami kupców oraz zdobędziesz wszelkie niezbędne informacje dotyczące przebiegu szlaku oraz korzyści jakie otrzymujesz za jego sprawą.

20. Przywódcy

W tym miejscu zobaczysz portrety wszystkich przywódców z którymi miałeś okazję rozmawiać. Możesz kliknąć na nie by przenieść się bezpośrednio do okna dyplomacji z danym przywódcą, ale dzięki portretom będziesz w stanie określić też kiedy dany gracz ma swoją turę.

21. Rok i liczba tur

W tej części interfejsu możesz sprawdzić aktualny rok oraz liczbę tur, które już zostały rozegrane od początku scenariusza.

22. Aktualna godzina

Twórcy zaimplementowali do interfejsu dane dotyczące aktualnej godziny, która wyświetlana jest w oparciu od dane z naszego komputera. Dzięki temu, nawet jeśli ulegniemy magii "jeszcze jednej tury" co jakiś czas zauważymy jak wiele naszego czasu poświęciliśmy na grę.

23. Civilopedia

Wbudowany w grę poradnik, który wyjaśnia podstawowe mechaniki rozgrywki. Jeśli rozpoczynasz rozgrywkę z samouczkiem to wyświetlane przez niego porady bardzo często będą kierowały cię do szerszej zawartości, którą znajdziesz pod tym przyciskiem.

24. Menu główne gry

Możesz tutaj zmienić opcje rozgrywki, język, ustawienie graficzne a także zapisać i wczytać stan gry.