Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Sid Meier's Civilization VI - poradnik do gry

Sid Meier's Civilization VI - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Civilization 6: Porady ogólne Poradnik Sid Meier's Civilization VI

Ostatnia aktualizacja: 25 maja 2020

Poniższy rozdział poradnika do gry Civilization 6 zawiera zbiór najważniejszych porad na start. Przygotowaliśmy różnorakie porady i wskazówki do czterech głównych elementów gry Civilization VI - tworzenia i rozwijania miast, uprawiania polityki, prowadzenia działań dyplomatycznych oraz dowodzenia jednostkami, które ma się pod swoją kontrolą.

Miasta

  1. Najważniejszym czynnikiem determinującym rozwój osady jest dostęp mieszkańców do słodkiej wody. O ile nie zamierzasz zakładać miast na wybrzeżu, to zawsze staraj się tworzyć miasta w bezpośrednim sąsiedztwie koryta rzeki.
  2. Równomiernie rozwijaj takie czynniki jak: liczba udogodnień, miejsca na obywateli i obszary mieszkalne, a miasto cały czas będzie rozwijać się dynamicznie i szybko staniesz się potęgą. Zaniedbując dowolny z czynników łatwo przyczynisz się do znacznego spowolnienia tempa rozwoju miasta.
  3. Możliwość budowy wyspecjalizowanych dzielnic jest uzależniona od liczby obywateli w mieście. Pierwszy próg pojawia się po przekroczeniu liczby 4 obywateli i od tej pory możesz zbudować jedną dzielnicę na trzy osoby, które osiedlą się w mieście.
  4. Zanim rozpoczniesz budowę dzielnic, szczegółowo zapoznaj się z premiami jakie przysługują za odpowiednie ich rozmieszczenie. Większość dzielnic oferuje specjalne bonusy, jeśli wzniesiesz je w sąsiedztwie innych dzielnic lub cudów.
  5. Warto ciągle poszerzać zakres kontrolowanego terenu. Niektóre cuda wymagają specyficznych warunków, żebyś mógł zbudować je na swoim terytorium. Im większa powierzchnia, tym większa szansa, że trafisz na odpowiedni heksagon.
  6. Korzystając z wymuszonej przerwy w rozbudowie miasta możesz realizować projekty dzielnicowe, które pozwolą zgromadzić więcej punktów w poszczególnych sferach, dzięki czemu zbliżysz się do obranego przez siebie sposobu na wygranie scenariusza.

Polityka

  1. Realizując drzewko ideologiczne nie przyczyniasz się bezpośrednio do wygrania scenariusza ale dzięki niemu masz dostęp do nowych ustrojów, doktryn, a także funkcji dyplomatycznych. Poszczególne pozycje drzewka są liczone do wyniku punktowego każdej nacji, ale twoim głównym zadaniem powinno być realizowanie jego założeń w oparciu o celowe działanie. Zawsze staraj się zdobyć to co jest najpotrzebniejsze.
  2. Tak jak w przypadku drzewka technologicznego, możesz zredukować o połowę czas potrzebny na odkrycie idei. Inspiracje działają na takiej samej zasadzie jak eureki i zaliczane są natychmiast po spełnieniu wymagań.
  3. Im dłużej utrzymujesz ten sam ustrój, tym większe korzyści odniesiesz z tzw. premii za spuściznę. Po osiągnięciu maksymalnej premii jak najszybciej zmień model rządów, żeby generować dalsze bonusy.
  4. Po zrealizowaniu dowolnego elementu drzewka ideologicznego pojawi się możliwość darmowej wymiany kart doktryn. Korzystaj z tej możliwości by dopasować premie do najbliższych planów. Gdy zajdzie taka konieczność, możesz zmienić karty w dowolnym momencie, jeśli dysponujesz odpowiednią sumą w złocie.
  5. Zmiana ustroju możliwa jest po jego opracowaniu. Tak jak w poprzednim punkcie, możesz zmienić ustrój w dowolnym momencie płacąc za to złotem. Nowoczesne modelu ustroju oferują więcej slotów na karty doktryn, a ich charakterystyka zależy od typu ustroju.
  6. Wraz z rozwojem myśli politycznej, pojawia się możliwość wygenerowania większej ilości punktów wpływu na turę. Po osiągnięciu limitu będziesz mógł wysłać emisariusza, który będzie cię reprezentował w jednym z miast-państw. Nowoczesne modele ustroju oferują większy wskaźnik punktów wpływu, a także kilku emisariuszy jednocześnie.
  7. Największą elastyczność dla premii oferują sloty na dzikie kraty doktryn. Bez żadnych konsekwencji możesz tam umieścić dowolną kartę doktryny.

Dyplomacja

  1. Zanim nawiążesz bliższe relacje z jakimś przywódcą, musisz go do siebie przyjaźnie nastawić. Możesz to zrealizować za pośrednictwem prezentów i korzystnych dla niego umów.
  2. Umowy dyplomatyczne możesz odblokować realizując kolejne etapy drzewka ideologicznego. Pamiętaj, że nawet najkorzystniejsza umowa może być szybko odrzucona przez innego gracza, jeśli nie darzy cię wystarczającym zaufaniem.
  3. Reaguj na otaczające cię wydarzenia i dawaj innym graczom jasno do zrozumienia, gdy nie odpowiadają ci ich poczynania.
  4. Większość żądań zostanie z góry odrzucona, ale warto próbować, szczególnie jeśli przewyższasz adresata pod względem militarnym.
  5. Najważniejszym elementem dyplomacji jest agenda. Dzięki niej dowiesz się czym kieruje się dany przywódca i na tej podstawie będziesz mógł opracować strategię, która pozwoli zdobyć rozmaite korzyści.
  6. Wypowiedzenie wojny z zaskoczenia może pomóc ci w realizacji celów militarnych, ale w większości przypadków obłożone jest negatywnymi konsekwencjami. Unikaj tego typu działania i staraj się zawsze najpierw potępiać działania innego gracza zanim przejdziesz do rozwiązań siłowych.

Dowodzenie

  1. Wszystkie jednostki w grze niezależnie od postępu technologicznego, statusu armii czy awansów zawsze dysponują siłami witalnymi na poziomie 100 punktów. Możesz wykorzystać ten fakt gdy będziesz kalkulował szanse natarcia w oparciu o siłę bojową swoich jednostek.
  2. Wyznaczenie pola dla ruchu jednostki, wprowadzi rotację i zamieni oddziały miejscami, jeśli na wskazanym polu stacjonowała wcześniej inna z twoich jednostek. Dzięki temu możesz wymieniać je w czasie starcia, by główne natarcie przeciwnika przyjmowała jednostka, która dysponuje największymi zasobami punktów zdrowia.
  3. Oddziały nie mogą na siebie nacierać, ani wykonywać ataków dystansowych, jeśli pomiędzy nimi jest naturalna przeszkoda np. góra. Wykorzystaj ten fakt do odpowiedniego pozycjonowania i pamiętaj, że nie dotyczy to jednostek walczących w powietrzu.
  4. Jeśli w trakcie swojej tury awansujesz jednostkę, która zebrała wystarczającą ilość punktów doświadczenia, to odzyska ona część punktów zdrowia, ale nie będziesz mógł wykonać żadnej innej akcji z jej udziałem w trakcie tej samej tury.
  5. Siła ataku dystansowego, który zapewniają mury obronne, jest uzależniona od siły bojowej najsilniejszej jednostki dystansowej, jaką może budować twoja nacja na danym etapie rozwoju. Zanim zaatakujesz umocnienia przeciwnika warto sprawdzić jego pozycję w rankingu zwycięstwa naukowego i ogólną punktację. Za każdą zdobycz technologiczną przyznawane są dwa punkty. Jeśli wartości różnią się znacznie na twoją niekorzyść, to masz niewielkie szanse na skuteczne oblężenie.
  6. Jeśli zdefraudujesz się oblegać wrogie miasto, to nie zapomnij zabrać ze sobą machin oblężniczych. Pamiętaj, że jednostki wsparcia działają podobnie jak cywilne i jeśli pozostawisz je bez opieki to zostaną zagarnięte przez przeciwnika. Aby tego uniknąć korzystaj z szyku eskortowego.
  7. Po stworzeniu korpusu lub armii z samodzielnych jednostek, nie możesz ich już rozdzielić. Pamiętaj, że możesz wskazać na produkcję gotowych oddziałów w menu produkcji miasta zamiast łączyć w nie pojedyncze jednostki. Dwie połączone jednostki otrzymują premię +10 do siły bojowej, a trzy jednostki kolejne +7. Ta sama zależność dotyczy flot i armad.