DualShock ma dziesięć lat

W przyszłym tygodniu będziemy obchodzić okrągłą rocznicę pojawienia się urządzenia, które w znacznej mierze przyczyniło się do popularyzacji konsolowej rozrywki i do dzisiaj uważane jest przez część graczy za nie mające sobie równych. Mija właśnie dziesięć lat od pojawienia się na rynku DualShocka.

futurebeat.pl

Przemysław Zamęcki

W przyszłym tygodniu będziemy obchodzić okrągłą rocznicę pojawienia się urządzenia, które w znacznej mierze przyczyniło się do popularyzacji konsolowej rozrywki i do dzisiaj uważane jest przez część graczy za nie mające sobie równych. Mija właśnie dziesięć lat od pojawienia się na rynku DualShocka.

Warto na początku zaznaczyć, że powyższa nazwa nie pojawiła się wraz z premierą pierwszego PlayStation, czy dodaniem do sprzedawanego wówczas z nią pada gałek analogowych (które notabene wymyśliło nie Sony, a Nintendo). Chodzi o zastosowanie po raz pierwszy w tego typu urządzeniu dwóch specjalnych motorków, które poprzez wibrację pozwalały graczom na całkowicie nowe doznanie. Oprócz wzroku i słuchu, pojawiła się również konieczność zaangażowania trzeciego zmysłu – dotyku (choć oczywiście chodzi tu bardziej o samo wrażenie niż rzeczywistą czynność).

DualShock ma dziesięć lat - ilustracja #1

Rozwinięciem koncepcji DualShocka stał się oferowany wraz z PlayStation 2 DualShock 2. Pad stracił nieco na wadze, ale zyskał kolejną funkcjonalność. Część z umieszczonych w nim przycisków stała się analogowa, dzięki czemu wykonywanie niektórych czynności w grze zależało od siły nacisku palców.

Jak wszyscy wiemy, wraz z premierą PlayStation 3, Sony zrezygnowało z rozwijania tej koncepcji, nieudolnie tłumacząc się niemożliwością jednoczesnego umieszczenia w padzie wibracji i mechanizmu odpowiedzialnego za jego ruch w przestrzeni. Powyższe stanowisko, jak się okazało było spowodowane sporem z wieloletnim właścicielem patentu wibracji, firmą Immersion. Ostatecznie oba podmioty doszły do porozumienia i niezbyt udanego Sixaxisa, zastąpił DualShock 3, którego premiera odbyła się w Japonii 11 listopada ubiegłego roku. Najprawdopodobniej już wkrótce pojawi się on również w europejskich sklepach. 2 kwietnia tego roku Sony ostatecznie zaprzestało produkcji Sixaxisa.

Podobało się?

0

Przemysław Zamęcki

Autor: Przemysław Zamęcki

Grał we wszystko na wszystkim. Fan retro gratów i gier w pudełkach, które namiętnie kolekcjonował. Spoczywaj w pokoju przyjacielu - 1978-2021

Kalendarz Wiadomości

maj
Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Komputery
2008-05-05
08:55

realsolo Generał

Zalezy jak kto gra. Na padzie X nie da sie grac tak szybko (z checia moge komus to pokazac w tekkenie) jak na padzie z PS3 (ps2 itd). Sixaxis bije na glowe pada od Xa ze jest lekki jak piorko. I nie, jak ktos wyzej pisal, ze dla 11 letniej dziewczynki, mam 187cm i 105kg i cenie mocno ta lekkosc.

DYskusja ktory pad lepszy to taka sama, ktora konsola lepsza, ktory procesor, ktora partia itd. jałowa jak mega zal.pl

Komentarz: realsolo
2008-05-05
10:25

zanonimizowany357742 Generał

Lepszego pada w łapach nie trzymałem, a grywałem na amigowych joy'ach i "patyczakach" od atari ;) Najgorsze pady ma DreamCast i Xbox ;) Wolałem paadzika od Mega Drive inż SNES ;) A padziki od Pegasusa były takie sobie ;)

Komentarz: zanonimizowany357742
2008-05-05
10:32

reksio Senator

reksio

Urodziny Dual Shocka? Z tej okazji wszyscy włączamy Burnouta, wkładamy sobie Dual Shocka w któryś z otworów ciała i wibrujemy, wibrujemy, wibrujemy panowie!

Komentarz: reksio
2008-05-05
11:00

Selman Generał

Selman
😁

<---reksio

ja tam lubie mojego DS :)

Komentarz: Selman
2008-05-11
18:22

zanonimizowany552745 Junior

Nie ma lepszego pada.

Komentarz: zanonimizowany552745

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl