Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Naughty Dog

Firma producent

Naughty Dog to istniejące od roku 1984 (pierwotnie pod nazwą Jam Software) amerykańskie studio deweloperskie, specjalizujące się w tworzeniu gier na kolejne generacje konsol PlayStation. Od roku 2001 jest własnością Sony Interactive Entertainment i odpowiada za kluczowe marki w portfolio wydawniczym firmy. Siedziba Naughty Dog zlokalizowana jest w mieście Santa Monica, w stanie Kalifornia (USA) i stanowi miejsce pracy ponad 250 osób. Począwszy od roku 2004, na czele studia Naughty Dog stoją Evan Wells i Christophe Ballestra.

W pierwszej dekadzie działalności studio Naughty Dog zajmowało się tworzeniem gier głównie na komputery Apple II oraz istniejące w tamtym czasie konsole. Począwszy od roku 1996 firma związana jest nierozerwalnie z marką PlayStation, tworząc wyłącznie tytuły ekskluzywne na kolejne generacje tych konsol. W początkowym okresie były to przeznaczone dla młodszego grona odbiorców gry platformowe, a Naughty Dog zasłynęło jako twórca dwóch kultowych serii: Crash oraz Jak and Daxter. W późniejszym czasie nastąpił zwrot studia w stronę gatunku przygodowych gier akcji, zaś kluczowymi markami Naughty Dog stały się serie Uncharted oraz The Last of Us, będące po dziś dzień jednymi z najważniejszych i najwyżej ocenianych gier w historii konsol PlayStation.

Historia

Początki Naughty Dog sięgają roku 1984, kiedy to dwóch zaledwie szesnastoletnich deweloperów: Jason Rubin oraz Andy Gavin utworzyło własne studio – Jam Software. Eksperymentując z językami Lisp oraz C++, w zaledwie jeden weekend panowie stworzyli swoją pierwszą grę o nazwie Ski Crazed (albo Ski Stud), która po drobnych poprawkach została następnie wydana przez firmę Baudville na komputery Apple II. Kolejnym tytułem studia była wydana w roku 1988 gra przygodowa Dream Zone, która doczekała się konwersji na Atari ST oraz Amigę. Rok później ukazała się łącząca elementy przygodówki oraz RPG gra Keef the Thief, której światowym wydawcą była firma Electronic Arts. Dla podkreślenia nowej ery w działalności firmy, 9 września 1989 roku Rubin i Gavin zmienili jej dotychczasową nazwę na Naughty Dog, pod którą studio znane jest do dnia dzisiejszego.

W latach 1991-94 Naughty Dog przygotowało dwie kolejne produkcje, tzn. Rings of Power na konsolę Sega Genesis oraz Way of the Warrior na konsolę 3DO. Druga z tych produkcji niezwykle spodobała się ówczesnemu szefowi Universal Interactive Studios Markowi Cernemu, który zaproponował deweloperom kontrakt na trzy kolejne gry. Tak oto doszło do powstania jednej z najważniejszych serii platformowych w historii, czyli cyklu Crash. W latach 1996-99 na PlayStation ukazały się trzy główne jej odsłony oraz jedna produkcja poboczna (Crash Team Racing), a każda z nich okazała się sporym sukcesem komercyjnym. W trakcie prac nad ww. grami ekipa Naughty Dog również znacząco się rozrosła. Choć kontrakt z firmą Universal wygasł, zachowała ona prawa do marki Crash i przekazała ją w ręce innych deweloperów, takich jak Traveller’s Tales, Vicarious Visions czy Radical Entertainment. Naughty Dog skoncentrowało się zaś na stworzeniu zupełnie nowej marki, przeznaczonej na kolejną generację konsol firmy Sony.

W roku 2001, już w trakcie prac nad pierwszą częścią nowego cyklu platformówek Jak and Daxter, studio Naughty Dog zostało przejęte przez firmę Sony Computer Entertainment. Seria, stanowiąca duchową kontynuację cyklu Crash, okazała się ponownie sporym sukcesem komercyjnym i na przestrzeni lat 2001-2005 doczekała się czterech kolejnych odsłon (w tym jednej pobocznej), dostępnych wyłącznie na PlayStation 2. W roku 2004 Gavin i Rubin desygnowali Evana Wellsa oraz Christophe’a Balestrę na nowych szefów Naughty Dog, po czym sami opuścili założone przez siebie studio. W późniejszych latach obaj panowie stworzyli zaś firmę internetową Flektor (w roku 2007 przejętą przez Fox Interactive Media) oraz studio Monkey Gods, które jednak nie odniosło żadnych znaczących sukcesów. W drugiej dekadzie XXI wieku Andy Gavin dał się także poznać jako pisarz.

Tuż przed premierą kolejnej generacji konsol PlayStation, Naughty Dog rozpoczęło prace nad kolejną nową marką, odchodząc od klasycznych platformówek na rzecz przygodowych gier akcji. Efektem okazała się wydana w roku 2007 produkcja Uncharted: Drake’s Fortune, która w przeciągu zaledwie dziesięciu tygodni sprzedała się w nakładzie ponad miliona egzemplarzy i uznana została przez wiele mediów branżowych za najlepszą grę roku. Równie dużym sukcesem okazały się wydane w latach 2009 oraz 2011 kolejne części serii, które w serwisie Metacritic uzyskały średnią ocenę powyżej 90 procent i zdobyły cały szereg nagród branżowych, zachwycając swym filmowym rozmachem oraz dopracowaniem technicznym. W roku 2012 Naughty Dog postanowiło nieco odpocząć od serii Uncharted i przygotowało we współpracy z firmą Mass Media specjalny pakiet trzech części cyklu Jak and Daxter, zremasterowanych w rozdzielczości HD z myślą o konsolach PlayStation 3 i PlayStation Vita.

W roku 2013 Naughty Dog zaprezentowało światu zupełnie nową grę The Last of Us, czyli osadzoną w realiach postapokaliptycznych przygodówkę akcji z elementami survival horroru. Produkcja okazała się równie dużym sukcesem co seria Uncharted, zdobywając ponownie bardzo wysokie oceny zarówno mediów branżowych, jak i graczy, oraz cztery nagrody BAFTA. Wydana niejako „na styku” kolejnych generacji konsol Sony gra stosunkowo szybko, bo już rok później, doczekała się zremasterowanej edycji na PlayStation 4. W tym samym roku na rynku ukazał się też dodatek The Last of Us: Left Behind, który stał się jednym z najwyżej ocenianych DLC w historii PlayStation Network. W międzyczasie szeregi Naughty Dog zasiliła Corinne Yu, mająca na swoim koncie m.in. współpracę ze studiem 343 Industries nad grą Halo 4. W marcu 2014 roku firmę opuściła jednak główna scenarzystka serii Uncharted Amy Hennig, a niedługo później jedni z głównych współtwórców Uncharted 3: Justin Richmond oraz Nate Wells.

W roku 2015 na konsolach PlayStation 4 ukazał się przygotowany we współpracy z ekipą Bluepoint Games zestaw Uncharted: Kolekcja Nathana Drake’a, zawierający zremasterowane wersje trzech pierwszych części cyklu. Rok później studio Naughty Dog powróciło zaś z czwartą pełnoprawną odsłoną swej wiodącej serii, która niemal z miejsca stała się najlepiej sprzedawaną grą na konsolę PS4. Jednocześnie cykl Uncharted stał się pierwszą marką studia obecną (nie licząc remasterów) na dwóch kolejnych generacjach konsol. W roku 2017 swoją premierę miał samodzielny dodatek do gry Uncharted 4 zatytułowany Uncharted: The Lost Legacy, w którym po raz pierwszy gracze mogli wcielić się w postać zupełnie innego bohatera (czyli znanej z poprzednich części Chloe Frazer). W międzyczasie studio Naughty Dog ogłosiło rozpoczęcie prac nad drugą częścią The Last of Us.