Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać

Publicystyka

Publicystyka 6 lipca 2020, 14:59

autor: Hubert Sosnowski

Szop w przebraniu. Łowca ciastek. Pisuje o grach, filmach i serialach, a zdarza się, że i prozę.

W oczekiwaniu na Baldur's Gate 3 – najlepsze izometryczne gry RPG

Baldur's Gate 3 może okazać się zbawicielem izometrycznych RPG, które powoli znów osuwają się w niszę. Na premierę jeszcze poczekamy, więc zobaczcie, czym możecie umilić sobie odliczanie do tego wydarzenia.

To zazwyczaj nie są najłatwiejsze ani najbardziej przystępne gry pod słońcem. Jakimś magicznym sposobem te najlepsze, jak Baldur’s Gate 2 czy Divinity: Original Sin II, potrafią jednak zdobyć rzesze fanów. Bo za obsługą mniej intuicyjną niż w Skyrimie czy Wiedźminie 3 kryją się kapitalne przygody z charyzmatycznymi postaciami, wielobarwne światy i szalone pomysły, które rzadko trafiają się w przebojach z głównego nurtu.

Poza tym, które inne gry pozwalają tak pięknie gromadzić drużynę przed wyruszeniem w drogę? No właśnie. A teraz miłośnicy gatunku szykują się na powrót króla i robią zakłady. Nadciąga Baldur’s Gate 3 i całkiem możliwe, że wywoła małe trzęsienie ziemi. Przed premierą wypada zatem umilić sobie czas przypomnieniem wielkich poprzedników.

Pillars of Eternity I i II

Pillars of Eternity II że się wyrażę poetycko – odeszło we śnie, po cichu, gorzko. A przechodząc do konkretów – sprzedało się na Steamie dwa razy gorzej od „jedynki”. Skala porażki była spektakularna. Wielka, piękna i generalnie świetna gra – jeszcze lepsza niż też przecież udana część pierwsza – osiągnęła kiepski wynik finansowy. Straszliwa szkoda, bo obie odsłony cyklu pokazywały, jak wielka moc drzemie w izometrycznych, drużynowych RPG. Pierwsze Pillars of Eternity było zresztą ogromnym sukcesem, rykiem gatunku: „Patrzcie, oto jesteśmy z powrotem!”.

Znów zbieraliśmy drużynę, znów przemierzaliśmy piękne, dwuwymiarowe lokacje, pomagaliśmy naszym towarzyszom, wykonywaliśmy tonę niebanalnych zadań, walczyliśmy w czasie rzeczywistym z opcją aktywnej pauzy. Cholera, znów przeżywaliśmy kapitalną przygodę, w której chodziło o osobistą krucjatę i wielką tajemnicę, a nie o ratowanie świata. Pomagali nam fajnie wymyśleni kompani, przemierzaliśmy złożone, ciekawie skonstruowane uniwersum. Tutaj przepływ dusz był faktem potwierdzonym naukowo, badanym i stanowiącym klucz do wielu zagadnień.

Obie odsłony oferowały też intrygujące podejście do antagonistów, których motywację można było zrozumieć. Część druga poszła jeszcze dalej. Trzeba przyznać, że „jedynka” była grą dość ponurą i depresyjną. Zastawaliśmy świat w wyjątkowo paskudnym położeniu i jeśli nawet coś naprawiliśmy, to zaraz sypało się gdzie indziej. To była świetna, mroczna przygoda z przebłyskami geniuszu, mocno odwołująca się do poetyki gier na Infinity Enginie.

A część drugą zapamiętam jako jedno z piękniejszych izometrycznych RPG, jakie powstały. Miała uroczy piracki klimat, lokacje zbijały z nóg, liczba szczegółów powalała. Eksploracja okazywała się niemal tak swobodna jak w pierwszych Falloutach. Do tego fabuła była intrygująca, towarzysze – także ci powracający – żywsi, a sieć intryg oplatająca frakcje jeszcze bardziej zawiła. Jedyny problem stanowiły drobne niedociągnięcia w mechanice i to, że historia mogła wydawać się niezrozumiała dla kogoś, kto nie grał w pierwsze Pillars of Eternity. Możliwe, że właśnie to (oraz słabnące parcie na tę odmianę RPG) doprowadziło do porażki. Żałuję, bo dawno nie bawiłem się tak dobrze jak przy Deadfire i chciałbym przeżyć jeszcze kilka historii w tym fascynującym świecie.

Szkoda tym większa, że to – obok Divinity: Original Sin II – gra stojąca najbliżej tronu izometrycznych RPG. Na pewno bliżej niż następna pozycja z listy.

  1. Więcej o serii Pillars of Eternity

PATHFINDER: KINGMAKER

Jeśli szukacie solidnej klasycznej w nastawieniu do fabuły przygody fantasy, to polecam grę Pathfinder: Kingmaker, projekt powstały z pasji, a oparty na zmodyfikowanej wersji Dungeons & Dragons. Gra oferuje niemałą swobodę w kreowaniu postaci, sympatyczną opowieść i opcję zarządzania własnymi ziemiami. Ciekawa kombinacja ze sporym potencjałem. Parę błędów i brak tej iskry geniuszu nie pozwalają nazwać ją wielką, ale i tak potrafi zapewnić rozrywkę na wiele godzin tym, którzy już zajeździli co bardziej popularne tytuły z tej listy.

TWOIM ZDANIEM

Jaki typ gier RPG lubisz najbardziej?

Action-RPG
41,1%
Klasyczne, takie jak za dawnych czasów
36,3%
Taktyczne RPG
7,1%
RPG w stylu Dark Souls
5,4%
Hack'n'slashe
3,6%
jRPG
3,1%
MMORPG
2,1%
Roguelike'i
0,6%
Inne
0,6%
Zobacz inne ankiety
Pillars of Eternity

Pillars of Eternity

Dragon Age: Początek

Dragon Age: Początek

Disco Elysium

Disco Elysium

Tyranny

Tyranny

Planescape Torment

Planescape Torment

Baldur's Gate II: Enhanced Edition

Baldur's Gate II: Enhanced Edition

Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi

Arcanum: Przypowieść o Maszynach i Magyi

Shadowrun: Dragonfall - Director's Cut

Shadowrun: Dragonfall - Director's Cut

Dokąd zmierzają gry RPG – przyszłość to Wiedźmin, Pillarsy czy historyczne RPG?
Dokąd zmierzają gry RPG – przyszłość to Wiedźmin, Pillarsy czy historyczne RPG?

Wiedźmin 3 króluje wśród RPG, Bioware tworzy loot shootery, seria Assassin’s Creed stara się przypodobać fanom gier fabularnych, a w tym czasie ci sami fani zastanawiają się, dokąd to wszystko zmierza. Postanowiliśmy podyskutować na ten temat z ekspertem.

Baldur's Gate 3 – dlaczego powrót króla RPG musi podzielić graczy
Baldur's Gate 3 – dlaczego powrót króla RPG musi podzielić graczy

Jak Baldur's Gate wróci, to wszystko będzie dobrze. Lord Gaben zbije piątkę z Timem Sweeneyem, Duke Nukem doczeka się udanego sequela, a lew z jagnięciem legną pospołu. Tylko że to nie będzie takie łatwe.