Disco Elysium. W co zagrać czekając na Baldur's Gate 3?

Disco Elysium

Najmłodsza gra na liście szybko trafiła do grona najlepszych izometrycznych RPG. I nic dziwnego, gdyż dawno nie było podobnej produkcji. Bo też i trudno stworzyć podobnego „behemota” wykorzystującego ściany tekstu, a jeszcze trudniej uczynić go zajmującym. Tę osobną kategorię wagową ustanowiło legendarne Planescape: Torment, rękawicę próbował podjąć Torment: Tides of Numenera (nie do końca się udało) – i dopiero Disco Elysium osiągnęło podobny pułap jakości.

Udało się może dlatego, że Disco Elysium nie udawało drugiego Tormenta, tylko robiło swoje na podobnym poziomie. Żeby było zabawniej, to również jest mocno tekstowe RPG oparte na dialogach, a główny bohater cierpi na amnezję. Ale na tym podobieństwa się kończą. To zupełnie inny świat, jeszcze bardziej złożone podejście do prowadzenia historii oraz kompletnie odmienna problematyka i dopasowane do niej, dużo bardziej elastyczne mechaniki.

Disco Elysium to detektywistyczne neonoir wzbogacone egzystencjalnymi, psychologicznymi, społecznymi i filozoficznymi rozważaniami. Historia nie jest jednak rozwodniona dygresjami, trzymając się ram prozy i filmów o upadłych gliniarzach. Głębia kryje się w psychice, w zachowaniu bohaterów i ich wypowiedziach – choć te ostatnie podane są językiem żywym, ludzkim, a nie literackim. Dzięki temu bezboleśnie przyswajamy „drugie dno” opowieści.

Gdy spojrzycie na wykonanie, zaskoczycie się, że to niezależna produkcja. Tła przygotowano z ogromną starannością, zadbano o dubbing co ważniejszych wypowiedzi, animacje są niezłe, lokacje powalają ilością szczegółów, projekt zadań zachwyca ogromem, no i nie jest to krótka gra. Widać, że to dzieło zrodzone z pasji.

Które w dodatku nieszablonowo podchodzi do gatunku. Twórcy kompletnie zrezygnowali z klasycznego, taktycznego systemu walki. Owszem, wykonujemy iście „erpegowe” testy, ale to element rozgrywany narracyjnie, poprzez wybory – jak w dialogach. I wierzcie mi, to dopiero początek dziwności i nietypowych zjawisk, z którymi przyjdzie Wam się tu zmierzyć.

  1. Więcej o grze Disco Elysium

132

Hubert Sosnowski

Autor: Hubert Sosnowski

Do GRYOnline.pl dołączył w 2017 roku, jako autor tekstów o grach i filmach. Do 2023 roku szef działu filmowego i portalu Filmomaniak.pl. Pisania artykułów uczył się, pracując dla portalu Dzika Banda. Jego teksty publikowano na kawerna.pl, film.onet.pl, zwierciadlo.pl oraz w polskim Playboyu. Opublikował opowiadania w miesięczniku Science Fiction Fantasy i Horror oraz pierwszym tomie Antologii Wolsung. Żyje „kinem środka” i mięsistą rozrywką, ale nie pogardzi ani eksperymentami, ani Szybkimi i wściekłymi. W grach szuka przede wszystkim dobrej historii. Uwielbia Baldur's Gate 2, ale na widok Unreal Tournament, Dooma, czy dobrych wyścigów budzi się w nim dziecko. Rozmiłowany w szopach i thrash-metalu. Od 2012 roku gra i tworzy larpy, zarówno w ramach Białostockiego Klubu Larpowego Żywia, jak i komercyjne przedsięwzięcia w stylu Witcher School.

Jaki typ gier RPG lubisz najbardziej?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl