Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikRPGPCPS4SwitchXONE
Okładka Disco Elysium (PC)

Disco Elysium

No Truce with the Furies

Oryginalna izometryczna gra RPG, która kładzie nacisk na aspekt narracyjny. W Disco Elysium wcielamy się w będącego na życiowym dnie policjanta zajmującego się sprawą, która może równie dobrze dać mu szansę na wyjście z dołka, jak i całkowicie go pogrążyć.

RPG | widok izometryczny | detektywistyczne | elementy przygodowe | policyjne | indie | eksperymentalne/artystyczne | urban fantasy

Okładka Disco Elysium (PC)

producent: ZA/UM

wydawca: ZA/UM

Strona oficjalna

data premiery gry:

15paź2019

PC

gru2020

PS4 XONE Switch
Rekomendacja GRYOnline.pl

Disco Elysium (pierwotnie znane jako No Truce with the Furies) to nietypowa izometryczna gra RPG w klimatach policyjnego kryminału noir, w której na pierwszy plan wysunięto rozbudowaną warstwę narracyjną, a walka występuje sporadycznie. Jest to debiutancka produkcja estońskiego studia ZA/UM (wcześniej Fortress Occident).

Fabuła

Akcja toczy się w ponurym fikcyjnym świecie, gdzie mieszają się znajome kultury oraz technologiczne czy ideologiczne elementy charakterystyczne dla pierwszej połowy XX wieku – od rewolucji komunistycznej po muzykę disco. Wcielamy się w steranego policjanta bez grosza przy duszy, który dopiero co zapił się tak skutecznie, że zapomniał, kim i gdzie jest – wkrótce jednak jest zmuszony doprowadzić się do stanu funkcjonalności, jako że ma do rozwiązania wyjątkowo trudną sprawę linczu popełnionego w biednej dzielnicy nadmorskiego miasta Revachol. Śledztwo może równie dobrze dać mu szansę na wyjście z dołka, jak i ostatecznie go pogrążyć, spychając w odmęty szaleństwa i uzależnienia. Na szczęście nasz bohater może liczyć na wsparcie przydzielonego mu do sprawy partnera, porucznika Kima Kitsuragiego.

Disco Elysium nie stroni od podejmowania trudnych tematów i filozoficznych rozważań, łagodzi to jednak oryginalnym stylem pełnym sarkazmu, groteski i czarnego humoru.

Mechanika

Na pierwszy rzut oka Disco Elysium przypomina klasyczne RPG z widokiem izometrycznym. Świat obserwujemy za pośrednictwem nieruchomej kamery (można ją tylko przybliżać i oddalać), w centrum której znajduje się bohater. Rozgrywka sprowadza się do eksplorowania lokacji i wchodzenia w interakcje z postaciami czy otoczeniem. Te ostatnie zrealizowano w formie tekstowej, z dodatkiem animacji czasami towarzyszących podejmowanym działaniom.

Co istotne, w Disco Elysium nie występuje tradycyjnie pojmowana walka. Niebezpieczne sytuacje zdarzają się bardzo rzadko i są rozstrzygane przy użyciu okna dialogowego – na podstawie wybieranych opcji, gra wykonuje testy różnych umiejętności bohatera. Nie ma przy tym presji czasu; gracz może się spokojnie namyślić, nim podejmie działanie. Ale chociaż bohaterowi nieczęsto zagraża bezpośrednie niebezpieczeństwo, gracz musi pilnować jego punktów zdrowia i morale, bo może on umrzeć np. na atak serca (wywołany chociażby przywołaniem traumatycznych wspomnień albo zbłaźnieniem się). Pulę tych punktów można zdobywać, rozwijając odpowiednie umiejętności, i regenerować je dzięki zażywanym lekom.

Wspomniane umiejętności stanowią centralny punkt mechaniki rozgrywki. Zostały podzielone na cztery grupy: psychiczne (np. logika), społeczne (np. sugestia), motoryczne (np. koordynacja oko/ręka) i fizyczne (np. odporność na ból). Daje to łącznie 24 zdolności, a ich testy, zazwyczaj ukryte, decydują o tym, jakie informacje otrzyma gracz oglądając przedmioty i rozmawiając z ludźmi. Nierzadko owe informacje przemieniają się w wewnętrzne dialogi, gdy różne „głosy” (umiejętności) wysyłają bohaterowi sprzeczne sygnały, podważając nawzajem swoją wiarygodność. Do testów dochodzi też w trakcie eksploracji – wokół głowy postaci pojawiają się niekiedy „dymki”, które skrywają dodatkowe informacje oparte na bodźcach zmysłowych czy przemyśleniach bohatera. To, jakie informacje zdobyliśmy i jakie umiejętności rozwinęliśmy, wpływa na to, w jaki sposób możemy wykonać zlecone nam zadania – większość z nich można rozwiązać na różnymi metodami.

Rozwój zdolności protagonisty odbywa się na trzy sposoby. Pierwszy to standardowe inwestowanie punktów umiejętności otrzymywanych wraz z zyskiwaniem doświadczenia (za wykonywanie zadań, umiejętne wykorzystywanie wiedzy bohatera czy odkrywanie tajemnic). Drugi polega na używaniu przedmiotów – w grze występują dziesiątki ubrań, a każde z nich zapewnia premie (i/lub kary) do konkretnych talentów; osobną kwestią są rozmaite środki odurzające, których zażycie daje czasową premię do całej grupy umiejętności, ale kosztuje nas punkt życia lub morale. Ostatni mechanizm rozwoju bohatera zawiera się w tzw. Gabinecie Myśli. Odpowiednio prowadząc rozmowy i inne interakcje, odblokowujemy rozmaite koncepcje wynikające z naszego zachowania, np. wygłaszając katastroficzne myśli, możemy zacząć rozmyślać nad byciem „apokaliptycznym gliną”, a wdawanie się w dyskusje o sztuce może poskutkować rozmyślaniem nad wstąpieniem do Akademii Sztuk Pięknych. Owe koncepcje protagonista może sobie przyswajać, spędzając określoną ilość czasu na ich „internalizowaniu”. W ten sposób zyskuje się nie tylko trwałe modyfikatory umiejętności, ale także różne specjalne premie, jak dodatkowe kwestie dialogowe.

Kwestie techniczne

Disco Elysium wykorzystuje perspektywę izometryczną i oferuje atrakcyjną oprawę graficzną. Ładne widoki napędza technologia określana przez autorów mianem „paintshadingu”. Sprawia ona, że tła i postacie wyglądają jak ruchomy obraz olejny. Kwestie dialogowe zostały częściowo zdubbingowane.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Nośnik: 11+ GB

Ocena czytelników: 7,8 / 10 na podstawie 938 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 7,6 / 10 na podstawie 1674 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 142,99 PLN

Centrum Nintendo Switch - Wszystko o konsoli i jej grach

Wymagania wiekowe Disco Elysium

18+

Wymagania sprzętowe Disco Elysium

PC Windows

PC Windows

  • Minimalne: Intel Core 2 Duo, 2 GB RAM, karta grafiki 512 MB GeForce 8800 lub lepsza, 20 GB HDD, Windows 7

Gambrinus84 Ekspert 22 października 2019

Najlepsza prawdziwa gra RPG od lat. W tym sensie "prawdziwa", że pozwala faktycznie odegrać postać na różne sposoby a wybory mają znaczenie. Udana na wielu poziomach: rewelacyjna fabuła, kapitalnie napisana, ambitna, dowcipna. Bez systemu walki, ale nie oznacza to, że nie ma w niej emocji.

9.5
Disco Elysium doczeka się telewizyjnej adaptacji
Disco Elysium doczeka się telewizyjnej adaptacji

wiadomość26 czerwca 2020

Właśnie dowiedzieliśmy się, że debiutancki RPG studia ZA/UM - Disco Elysium - doczeka się telewizyjnej adaptacji. Za projekt odpowiadać będzie dj2 Entertainment (pracujące m.in. przy filmie Sonic. Szybki jak błyskawica).

Patch do Disco Elysium obniża wymagania sprzętowe; gra ruszy na dziesięcioletnim PC
Patch do Disco Elysium obniża wymagania sprzętowe; gra ruszy na dziesięcioletnim PC

wiadomość13 maja 2020

Estońskie studio ZA/UM – twórcy gry RPG Disco Elysium – wypuściło łatkę dla wspomnianej produkcji. Jedną z największych zmian jest zmniejszenie minimalnych wymagań sprzętowych – produkcję odpalimy teraz nawet na niektórych komputerach liczących sobie 10-12 lat. Patch wprowadził też sporo innych poprawek.

Głosujemy na Disco Elysium po polsku
Głosujemy na Disco Elysium po polsku

wiadomość11 maja 2020

Studio ZA/UM zorganizowało ankietę dotyczącą tłumaczenia Disco Elysium. Wśród dostępnych opcji sporym powodzeniem cieszy się polska wersja językowa.

BAFTA 2020 - Outer Wilds z nagrodą dla gry roku
BAFTA 2020 - Outer Wilds z nagrodą dla gry roku

wiadomość3 kwietnia 2020

Minionej nocy dowiedzieliśmy się, które produkcje otrzymały prestiżowe brytyjskie nagrody BAFTA. Statuetkę dla gry roku zgarnęło Outer Wilds od studia Mobius Digital. Tytuł otrzymał łącznie trzy wyróżnienia, podobnie jak Disco Elysium.

Disco Elysium - uzależnienia i klepanie biedy w trybie hardcore
Disco Elysium - uzależnienia i klepanie biedy w trybie hardcore

wiadomość24 stycznia 2020

Disco Elysium, czyli gra roku 2019 redakcji GRYOnLine.pl, otrzymała nowy tryb trudności, który sprawia, że bohater staje się biedniejszy, bardziej pechowy i łatwiej się uzależnia.

PC
PS4
XONE
Switch