Data wydania: 15 października 2019
Oryginalna izometryczna gra RPG, która kładzie nacisk na aspekt narracyjny. W Disco Elysium wcielamy się w będącego na życiowym dnie policjanta zajmującego się sprawą, która może równie dobrze dać mu szansę na wyjście z dołka, jak i całkowicie go pogrążyć. Gra została opracowana przez debiutujące estońskie studio ZA/UM.
Gracze
Steam
OpenCritic
Disco Elysium (pierwotnie znane jako No Truce with the Furies) to nietypowa izometryczna gra RPG w klimatach policyjnego kryminału noir, w której na pierwszy plan wysunięto rozbudowaną warstwę narracyjną, a walka występuje sporadycznie. Jest to debiutancka produkcja estońskiego studia ZA/UM (wcześniej Fortress Occident).
Akcja toczy się w ponurym fikcyjnym świecie, gdzie mieszają się znajome kultury oraz technologiczne czy ideologiczne elementy charakterystyczne dla pierwszej połowy XX wieku – od rewolucji komunistycznej po muzykę disco. Wcielamy się w steranego policjanta bez grosza przy duszy, który dopiero co zapił się tak skutecznie, że zapomniał, kim i gdzie jest – wkrótce jednak jest zmuszony doprowadzić się do stanu funkcjonalności, jako że ma do rozwiązania wyjątkowo trudną sprawę linczu popełnionego w biednej dzielnicy nadmorskiego miasta Revachol. Śledztwo może równie dobrze dać mu szansę na wyjście z dołka, jak i ostatecznie go pogrążyć, spychając w odmęty szaleństwa i uzależnienia. Na szczęście nasz bohater może liczyć na wsparcie przydzielonego mu do sprawy partnera, porucznika Kima Kitsuragiego.
Disco Elysium nie stroni od podejmowania trudnych tematów i filozoficznych rozważań, łagodzi to jednak oryginalnym stylem pełnym sarkazmu, groteski i czarnego humoru.
Na pierwszy rzut oka Disco Elysium przypomina klasyczne RPG z widokiem izometrycznym. Świat obserwujemy za pośrednictwem nieruchomej kamery (można ją tylko przybliżać i oddalać), w centrum której znajduje się bohater. Rozgrywka sprowadza się do eksplorowania lokacji i wchodzenia w interakcje z postaciami czy otoczeniem. Te ostatnie zrealizowano w formie tekstowej, z dodatkiem animacji czasami towarzyszących podejmowanym działaniom.
Co istotne, w Disco Elysium nie występuje tradycyjnie pojmowana walka. Niebezpieczne sytuacje zdarzają się bardzo rzadko i są rozstrzygane przy użyciu okna dialogowego – na podstawie wybieranych opcji, gra wykonuje testy różnych umiejętności bohatera. Nie ma przy tym presji czasu; gracz może się spokojnie namyślić, nim podejmie działanie. Ale chociaż bohaterowi nieczęsto zagraża bezpośrednie niebezpieczeństwo, gracz musi pilnować jego punktów zdrowia i morale, bo może on umrzeć np. na atak serca (wywołany chociażby przywołaniem traumatycznych wspomnień albo zbłaźnieniem się). Pulę tych punktów można zdobywać, rozwijając odpowiednie umiejętności, i regenerować je dzięki zażywanym lekom.
Wspomniane umiejętności stanowią centralny punkt mechaniki rozgrywki. Zostały podzielone na cztery grupy: psychiczne (np. logika), społeczne (np. sugestia), motoryczne (np. koordynacja oko/ręka) i fizyczne (np. odporność na ból). Daje to łącznie 24 zdolności, a ich testy, zazwyczaj ukryte, decydują o tym, jakie informacje otrzyma gracz oglądając przedmioty i rozmawiając z ludźmi. Nierzadko owe informacje przemieniają się w wewnętrzne dialogi, gdy różne „głosy” (umiejętności) wysyłają bohaterowi sprzeczne sygnały, podważając nawzajem swoją wiarygodność. Do testów dochodzi też w trakcie eksploracji – wokół głowy postaci pojawiają się niekiedy „dymki”, które skrywają dodatkowe informacje oparte na bodźcach zmysłowych czy przemyśleniach bohatera. To, jakie informacje zdobyliśmy i jakie umiejętności rozwinęliśmy, wpływa na to, w jaki sposób możemy wykonać zlecone nam zadania – większość z nich można rozwiązać na różnymi metodami.
Rozwój zdolności protagonisty odbywa się na trzy sposoby. Pierwszy to standardowe inwestowanie punktów umiejętności otrzymywanych wraz z zyskiwaniem doświadczenia (za wykonywanie zadań, umiejętne wykorzystywanie wiedzy bohatera czy odkrywanie tajemnic). Drugi polega na używaniu przedmiotów – w grze występują dziesiątki ubrań, a każde z nich zapewnia premie (i/lub kary) do konkretnych talentów; osobną kwestią są rozmaite środki odurzające, których zażycie daje czasową premię do całej grupy umiejętności, ale kosztuje nas punkt życia lub morale. Ostatni mechanizm rozwoju bohatera zawiera się w tzw. Gabinecie Myśli. Odpowiednio prowadząc rozmowy i inne interakcje, odblokowujemy rozmaite koncepcje wynikające z naszego zachowania, np. wygłaszając katastroficzne myśli, możemy zacząć rozmyślać nad byciem „apokaliptycznym gliną”, a wdawanie się w dyskusje o sztuce może poskutkować rozmyślaniem nad wstąpieniem do Akademii Sztuk Pięknych. Owe koncepcje protagonista może sobie przyswajać, spędzając określoną ilość czasu na ich „internalizowaniu”. W ten sposób zyskuje się nie tylko trwałe modyfikatory umiejętności, ale także różne specjalne premie, jak dodatkowe kwestie dialogowe.
Disco Elysium wykorzystuje perspektywę izometryczną i oferuje atrakcyjną oprawę graficzną. Ładne widoki napędza technologia określana przez autorów mianem „paintshadingu”. Sprawia ona, że tła i postacie wyglądają jak ruchomy obraz olejny.
W 2021 roku ukazała się rozszerzona edycja gry o podtytule The Final Cut. Oferuje ona pełną obsługę konsolowych kontrolerów, lecz również dodatkową zawartość (bezpłatną dla posiadaczy wersji PC). Wszystkie dialogi zostały w pełni zdubbingowane. Ponadto w grze pojawiły się nowe postacie, zadania i miejsca do odwiedzenia; znacznie rozszerzono także konsekwencje wynikające z prezentowania konkretnych poglądów politycznych.
Oficjalna polska wersja Disco Elysium zawiera jedynie napisy (lokalizacja kinowa) i została przygotowana przez firmę Koch Media Poland, polskiego wydawcę gry. Spolszczenie ukazało się 9 grudnia 2021 r.
W 2025 roku Disco Elysium zostało wydane na urządzenia mobilne. W tej wersji gra nie ukazuje akcji w rzucie izometrycznym, zamiast tego eksploracja odbywa się w widoku quasi-pierwszoosobowym, a trójwymiarowe postacie i ich animacje zostały zastąpione przez rysunki. Uproszczono również interfejs.
Autor opisu gry: Adrian Werner
Platformy:
PC Windows 15 października 2019
Nintendo Switch 12 października 2021
PlayStation 5 30 marca 2021
Xbox One 12 października 2021
Xbox Series X/S 12 października 2021
PlayStation 4 30 marca 2021
Android 5 sierpnia 2025
Gry podobne:
Recenzja GRYOnline
Disco Elysium to wspaniała gra, z którą powinien zapoznać się nie tylko każdy miłośnik gatunku RPG, ale w zasadzie każdy gracz szukający czegoś więcej niż pustej rozrywki. Przed Wami kilkadziesiąt godzin wspaniałego, intelektualnego wysiłku – gra małego studia ZA/UM to produkcja podnosząca gry do miana prawdziwej sztuki.
Aktualizacja: 17 marca 2021
Disco Elysium poradnik i solucja to kompletny opis przejścia i najlepsze porady. Opisujemy wszystkie zakończenia, Schowek Myśli, testy umiejętności, ideologie, rozwój postaci. Trofea, sterowanie, wymagania sprzętowe.
2 czerwca 2025
Mamy dopiero czerwiec, a 2025 rok już przyniósł nam taką perełkę w gatunku RPG jak Clair Obscur: Expedition 33. To zresztą niejedyna świetna produkcja role playing, jaka ukazała się w pierwszej połowie tego roku.
4 kwietnia 2025
Klasyczne gry fabularne wcale nie odeszły; gracze wciąż łakną rozbudowanego systemu rozwoju postaci i bogatej warstwy narracyjnej. Jeśli i Wy jesteście w tym gronie, zapraszamy na przegląd 12 najlepszych klasycznych gier RPG ostatnich 10 lat.
12 lutego 2025
Walka wydaje się nieodłącznym elementem cyfrowych RPG. Starcia z przeciwnikami w wielu tytułach stanowią główny sposób interakcji ze światem gry, a rozwój postaci skupiony jest na atrybutach przydatnych w siłowym rozwiązywaniu problemów.
9 kwietnia 2023
Gramy w gry z wielu powodów, a jednym z nich jest chęć poznania fascynujących historii. Dlatego przygotowaliśmy dla Was subiektywne zestawienie ciekawych „indyków”, które warto sprawdzić z uwagi na fabułę, metakomentarz lub na typ narracji.
3 października 2022
Gier „filmowych” (niestety często marnej jakości) zrobiono w ostatnich latach na pęczki. Nie brakuje też tych, które dla odmiany zostały potem zekranizowane. A jak rzecz się ma z tymi, które powstały na bazie dla odmiany literackiej?
Locust City: Elysium Story miał skupić się na parze nietypowych bohaterów Disco Elysium i ich współpracy (do czasu, jeśli doszłoby do konfliktu interesów).
gry
Jakub Błażewicz
2 kwietnia 2025
Studio ZA/UM zapowiedziało swoją kolejną grę po znakomicie przyjętym Disco Elysium. Nowe RPG skupi się na wywiadzie i umyśle. Samo Disco Elysium zaś zmierza na urządzenia mobilne w odmienionym wydaniu.
gry
Jakub Błażewicz
13 marca 2025
Odpowiedzialne za Disco Elysium studio ZA/UM już od dawna nie istnieje w oryginalnym kształcie, główni scenarzyści i autorzy uniwersum gry nie mają już praw do tej marki. Jednak samo studio ZA/UM wciąż istnieje – i tworzy. Nie zazdroszczę im.
opinie
Anna Garas
11 marca 2025
Aktorka znana z roli Karlach w Baldur’s Gate 3 dość stanowczo wypowiedziała się o współpracy ze studiami, które roszczą sobie prawo do dziedzictwa Disco Elysium. Jej zdanie w tej kwestii jest jednak częścią bardzo złożonego problemu.
gry
Michał Harat
11 lutego 2025
Argo Tuulik zdołał uzbierać 100 tysięcy funtów na „przetrwanie zimy” – i walkę sądową z byłym pracodawcą.
gry
Jakub Błażewicz
4 lutego 2025
Macie wolne 15 godzin? Tyle właśnie potrzeba, by poznać całą prawdę o Disco Elysium z wywiadu z twórcami.
gry
Jakub Błażewicz
31 stycznia 2025
Jeden ze scenarzystów Disco Elysium popadł w tak duże tarapaty finansowe i sądowe, że zmuszony jest prosić o pomoc fanów.
gry
Adrian Werner
14 grudnia 2024
Argo Tuulik z Summer Eternal miał zostać pozwany zarówno przez studio ZA/UM, jak i założyciela innego zespołu byłych twórców Disco Elysium.
gry
Jakub Błażewicz
16 listopada 2024
Byli pracownicy studia ZA/UM liczą na stworzenie czegoś „znajomego, ale nowego”, lecz także na zmiany w branży gier, choćby i wskutek kryzysu.
gry
Jakub Błażewicz
29 października 2024
Summer Eternal to kolejne studio złożone z współtwórców hitowego Disco Elysium. Ekipa powstała na gruzach ZA/UM postawiła sobie za cel stworzyć grę RPG „ze złożonością i ambicjami”.
gry
Kamil Kleszyk
11 października 2024
Popularne pliki do pobrania do gry Disco Elysium.
trainer Disco Elysium - 2021.03.30 +6 Trainer - 7 kwietnia 2021
trainer Disco Elysium - 11.09.2019 +14 Trainer (promo) - 10 listopada 2019
trainer Disco Elysium - v1.0 +5 Trainer - 21 października 2019
trainer Disco Elysium - 2021.01.25 +5 Trainer - 4 lutego 2021
trainer Disco Elysium - +13 Trainer (promo) - 17 października 2019
trainer Disco Elysium - 01.19.2020 +14 Trainer (promo) - 20 stycznia 2020
trainer Disco Elysium - Trainer v1.0-v20241127+ Plus 6 - 15 lutego 2025
Wymagania sprzętowe gry Disco Elysium:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core 2 Duo, 2 GB RAM, karta grafiki 512 MB GeForce 8800 lub lepsza, 20 GB HDD, Windows 7.
Średnie Oceny:
Średnia z 13271 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 106291 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Krzysztof Mysiak
Recenzent GRYOnline.pl
2019.11.21
Upadły glina prowadzi śledztwo w zdegenerowanym industrialnym świecie, gdzie wszechobecny jest rasizm, widmo komunizmu napędza walkę klas, a zło i dobro to konstrukty bez znaczenia. Witajcie w Disco Elysium – izometrycznym RPG, ambitnym jak mało które.
xandon
Ekspert
2024.11.01
Gra dość wyjątkowa. Zawiera tyle samo elementów genialnych co fatalnych. Ale bardzo dobra ocena ostatecznie się należy za całokształt i ciekawe dzieło twórcze. W pozycję tą grałem przez kilka miesięcy, z przerwami, bo na początku można się było srogo wynudzić i zniechęcić. Gdzieś w połowie się wciągnąłem, gdy mam wrażenie załatwiłem wątki nudne i faktycznie zacząłem rozgryzać klucz całej historii. Do najlepszych stron gry należy moim zdaniem warstwa RPG i system rozwoju postaci, choć na koniec zostało mi 8 punktów wolnych, których nawet nie specjalnie miałem potrzebę przydzielać. Plus idealna wielkość i konstrukcja świata, w którym jednak nie za bardzo chce się przebywać ze względu na klimat gry. Nasz towarzysz świetnie pasuje i rzeczywiście dzięki niemu jest raźniej i ciekawiej w tym smutnym świecie. Inne NPC różnie. Historia dobra, ale nie jakaś wybitna. Lore w porządku, choć miejscami przekombinowane. Różne wątki poboczne, nawet niektóre pozornie bezsensowne potrafiły mnie zainteresować. Najbardziej zróżnicowana jest warstwa dialogowa. Z jednej strony język zarówno angielski jak i polski genialny, voice acting fantastyczny. Dialogi są rozbudowane i nie przeszkadzała mi ich długość. Bardziej to, że obok wyjątkowych, nie brak było durnych czy obleśnych. Grając w sesjach po 1h zdarzało się, że cały taki czas wypełniała jedna długa sekwencja dialogowa z wszystkimi odgałęzieniami. Przy niektórych dialogach miałem wrażenie, że genialni twórcy pisali to będąc na haju, po jakichś silnych środkach odurzających, nie znam się na tym, ale to musiało być coś odlotowego. Tu geniusz miesza się z szaleństwem, czyli odlot. Największym problemem jaki miałem, że gra często mi się wywalała i to właśnie w momencie kończenia takich najdłuższych sekwencji dialogowych. To mnie doprowadzało do szału i ze dwa razy chciałem sobie dać z tym spokój i dokończyć na yt, ale ostatecznie wykazałem cierpliwość. Tu zaznaczam, że grałem akurat na Switchu, który się wydaje idealny do tej gry. Ale takie problemy przy innych grach czy portach na Switchu mi się nigdy nie zdarzają. Czerwona kartka za stronę techniczną zatem w przypadku tego portu. Drugim największym problemem jak dla mnie był sam gameplay, wcale nie przez brak walki co przyjąłem jako miłą odmianę, ale zwłaszcza poruszanie się po świecie, animacja postaci przy ruchu, powolność, trudność znalezienia drogi przez niewyraźność graficzną związaną ze stylem artystycznym, nie samą grafikę techniczną. Jak miałem przejść z jednego miejsca świata do innego odległego, to mi się czasem odechciewało. Plus ekrany ładowania. Aby wejść z ulicy do pokoju Klaasje w hostelu to takich ekranów potrafi być ze cztery: drzwi => schody => drzwi => schody => wycieraczka => taras, gdzie wszystko jest taka małe, że mieści się na jednym ekranie. Słabe. No i sam styl artystyczno-graficzny, ikony postaci i głosów wewnętrznych, brzydkie i nieprzyjemne. Czy polecam grę? Tak, to ciekawe doświadczenie, choć nie dla wszystkich. Jak napisałem, mnie ta gra nie wciągnęła od razu, ale tak od połowy. Ostatecznie wolę takie klikanie i wyrafinowane gadanie od niektórych cRPG z otwartym światem i gameplayem potykającym się wzajemnie z dialogami, wyborami i warstwą RPG. Klikało mi się w to nawet lepiej niż np. w Pentiment, gdzie klikamy praktycznie po każdym zdaniu. Czy zagram w to jeszcze raz? Nie planuję, chyba że kiedyś najdzie mnie jakaś faza i będę miał sporo "leżącego" czasu np. jakaś choroba. Wydaje mi się, że za drugim razem gra mogłaby być nawet ciekawsza pod kątem poprowadzenia postaci. Czy czekałbym na Disco Elysium 2 gdyby miał kiedyś jakimś cudem powstać? Niespecjalnie. Czy zamiast gry wolałbym przeczytać tą historię jako książkę, rezygnując z wyborów, rozwoju postaci i roleplaya? Raczej tak. Bo na koniec dnia to jest jednak sporo przeciągającego się klikania, a główną czynnością jest czytanie.BARDZO DOBRE* warstwa RPG, rozwój postaci, roleplay* wielkość świata* niektóre wyrafinowane dialogi ocierające się o geniuszDOBRE* historia i lore* nasz świetny towarzysz* głosy w głowie* niektóre pozornie dziwne wątki poboczne* drugie 50% gry* wiele wyśmienitych dialogówSŁABE* niektóre wątki poboczne i niektóre NPC* pierwsze 50% gry* sztuczne i dziecinne "czadowe" opcje w dialogach nie pasujące do klimatu i reszty roleplaya* niektóre dialogi typu rozmowa z własnym notatnikiem czy HARDCOR, HARDCOR... BARDZO SŁABE* styl artystyczny, paleta kolorystyczna i sowiecko-komunistyczno-depresyjny klimat* wynaturzone ikony postaci i głosów w głowie* wolne i niewygodne poruszanie się po świecie, sposób poruszania się postaci* dziadowska mapa* nieliczne obleśne dialogi np. z Cuno* częste wywalenia gry na Switchu, zwłaszcza po długich sekwencjach dialogowych
Harry M
Ekspert
2023.04.22
37h na ukończenie Rewelacyjna gra pod każdym względem Fabularne arcydzieło - główny wątek interesujący z wieloma twistami, który dodatkowo niesamowicie inteligentnie jest przeplatany z pobocznymi wątkami (niejednokrotnie zaskakującej natury) Dialogi to mistrzostwo - jest zabawnie, depresyjnie, dziwacznie... no wszystko jest Muzyka działa tutaj idealnie i zostaje w mózgu i sercu Gra bawi się konwencją i robi to dobrze, ciągle zaskakuje Masa wyborów pod względem RPGowości Wygląda ładnie, świetne VA i ogólny nastrój Jedna z tych idealnych gier co zostaje z człowiekiem na zawsze Cudo cudo cuno
Szugob
Ekspert
2023.03.30
Skutecznie roztacza socjalistyczny ogląd świata, występuje przeciwko idealistycznym rojeniom (podważa "czystość" moralności) i - mimo szaroty - daje nadzieję! Są zgrzyty między interaktywną opowieścią a mechanikami RPG, dlatego bez pełnej dziesiątki.
Pitplayer
Ekspert
2023.02.12
Platforma XsxPlusy:- intrygująca od pierwszych minut fabuła choć tempo potrafiło mocno zwalniać i nużyć, sprawa morderstwa ma, drugie, trzecie i kolejne dna.- piękny styl graficzny- gra chodzi bardzo płynnie a loadingi trwają 3-4 sek. przy włączeniu gry i 1 sek. przy wchodzeniu do nowych lokacji- ciekawi bohaterowie z naszym pijakiem z amnezją na czele którego możemy rozwijać według naszego uznania- klimat na który składają się lokacje i muzyka, bywa bardzo tajemniczo - ekstra- dużo czytania choć dialogi i opisy nie nudzą- miałem całkiem niezłe zakończenie i wywołało u mnie growego kaca- piękna muzyka, zwłaszcza ta w kościele zanim wpuścimy tam te dzieciakiMinusy:- gra wydaje się nie być czasem konsekwentna, przykładowo pewien gość nie chce Nas przepuścić do nowej lokacji chyba że odkryjemy pewną "teorię" więc załączamy sobie myśl, odgadujemy, wracamy żeby odpowiedzieć i mamy kilka odpowiedzi do wyboru. Okazuje się że nieważne co wybierzemy gość powie że się mylimy ale i tak Nas przepuszcza, słabo to wygląda.- przy natłoku save''ów gra nie chce włączyć najnowszego, ostatecznie zacząłem zapisywać tylko szybkim zapisem i to pomogło.Niezwykły tytuł. Nie mój typ gry ale po zachwytach nie mogłem przejść obojętnie i musiałem zagrać. Przejście zajęło mi miesiąc, nie jest to krótka gra choć nie grałem codziennie. Polecam, warto spróbować nawet jeśli jak w moim przypadku nie jest to Wasz typ gry.
kęsik
Ekspert
2022.12.16
Absolutnie kapitalna produkcja. Genialnie napisana, to jest po prostu czysta poezja. Dialogi, opisy to jest wszystko cudo. Genialnie wykreowany świat. Kwintesencja gry RPG. Gra jest reklamowana jako "najwierniejsze odwzorowanie papierowej gry role-playing, jakie pojawiło się kiedykolwiek w historii gier wideo." i jak najbardziej jest to prawda. Olbrzymia dowolność w kreowaniu naszej postaci: możemy być faszystą, komunistą czy moralistą, możemy być feministą. Możemy być gliniarzem apokalipsy, artystycznym gliną czy najbardziej żenującym policjantem, który ciągle przeprasza. Widziałem jakieś komentarze ekspertów na GOLu, że to nie jest RPG tylko jakaś przygodówka czy coś. Ludzie chyba nie widzą czym jest RPG. Możemy bawić się w żula, który zbiera puste butelki ze śmietników, możemy bawić się w kryptozoologa szukając rzadkich gatunków stworzeń, możemy w opuszczonym kościele w którym jest jakaś anomalia otworzyć klub disco. Takie klimaty. A i najważniejsze: karaoke! Możemy kreować i budować naszą postać jak chcemy. Nie ma tutaj złych buildów postaci. Możemy być głupim jak but mięśniakiem, lub wrażliwym intelektualistą, każdy znajdzie tu coś dla siebie i każdy sobie poradzi. Gdzieś tam w tle mamy sprawę zabójstwa do rozwiązania, trupa wiszącego na drzewie, którym od tygodnia nikt się nie zainteresował aż my pojawiliśmy się na miejscu zbrodni. Po czym zapiliśmy i dosłownie zresetowaliśmy się, zapominając o wszystkim. I tak zaczyna się ta cudowna przygoda, w trakcie której spotkamy wiele, naprawdę ciekawych postaci i dowiemy się sporo o otaczającym nas świecie. Świat gry nie jest jakiś specjalnie duży ale naprawdę jest tu co robić poza głównym wątkiem. Bardzo dobra oprawa audio-wizualna, wspaniale dobrane głosi postaci. Bez nich, gra byłaby niekompletna i gorsza. Finał trochę rozczarowuje, gra się po prostu urywa. Liczyłem na jakieś slajdy podsumowujące nasze wybory i ich konsekwencje ale nic takiego nie ma. Trochę szkoda.Reasumując, Disco Elysium to jedna z najlepszych produkcji ostatnich lat. Wciąga jak bagno a to jak jest ona napisana to jest po prostu mistrzostwo świata. Każdy powinien tego doświadczyć.
LilXavi
Ekspert
2022.11.04
Absolutnie wybitny RPG, diament pośród średnio wykonanych RPG'ów akcji które nijak nie mają podejścia do odgrywania roli w porównaniu z Disco Elysium, wybitnie napisana fabuła, charyzmatyczne postacie doskonałe dialogi i chyba jeden z najlepiej zagranych dubbingów ogólnie w grach. Gra się w to, a bardziej czyta jak nieliniowy detektywistyczny polityczny dramat. Gre trzyma w tyle słaby silnik, masa loading screen'ów i kilka rowiązan w samej grze takie zablokowane i przez jakiś czas niemożliwe do zrobienia ''Białe Testy'', oraz sam system poruszania się.
Karol Ryka
GRYOnline.pl Team
2022.07.21
Najlepsza książka, w jaką grałem.
mastarops
Ekspert
2022.03.12
Fajny klimat, dobrze napisana, ciekawe, wiarygodne postacie. Fabuła mnie wciągnęła. Niestety sam główny wątek wydaje się strasznie liniowy i miałem wrażenie, że cokolwiek bym robił to dużo by nie zmieniło (YouTube to potwierdził). Sam system rozwoju postaci raczej nie ciekawy, rzuty kośćmi irytujące. Pod koniec miałem już dość praktycznie nic nie wnoszących dialogów - ściany tekstu nic nie wnoszące do sprawy, ale czasem dają xp, a te są potrzebne do rzutu kośćmi więc klikałem wszystko. Tak czy inaczej polecam, zwłaszcza, że można bardzo tanio na promocji w Epicu kupić.
psyh0zzy
Ekspert
2022.01.17
Wspaniale, że udało się spolszczyć tę grę, bo to taka tekstowa cegła, pełna metafor, ukrytych znaczeń i smaczków, że nawet z bardzo dobrą znajomością angielskiego mogłoby być ciężko. Prawie 30h na liczniku, chyba tylko jedno zadanie poboczne spartaczyłem, bo sprzedałem potrzebny przedmiot. Starałem się wnikliwie czytać całą historię i cóż... WOOOOW, wielkie, potężne WOOOOW. Chciałbym dostać książkę w tym uniwersum. Albo dobry film noir. Właściwie cokolwiek nowego wypuszczą ludzie związani z tym tytułem łykam bez popijania.Sama gra to chyba przeżycie najbliższe, tradycyjnym, papierowym RPGom jakie udało się przenieść na wirtual. Ta mechanika to jest czysty geniusz. Tutaj naprawdę da się odgrywać postać na tyle sposobów, że głowa mała. Do tego przywodzi na myśl pozytywne skojarzenia z przygodówkami point'n'click. Historia arcyciekawa, chociaż szczególną robotę wykonuje tutaj cały drugi plan, z polityką i historią na czele. Z pewnością będę chciał zmierzyć się z tym tytułem jeszcze raz za jakiś czas.Jedyny minus, to momentami przegięcie ze szczegółami świata przedstawionego. Przyjęcie tych wszystkich informacji przy jednym przejściu gry jest chyba niemożliwe. Zastanawiam się też na ile nasze wybory mają wpływ na kluczowe momenty gry, bo po pierwszym przejściu mam poczucie, że ten wpływ jest znikomy. Ale to może być tylko wrażenie i podjęcie całkiem innych decyzji może przynieść ciekawe rezultaty przy ponownej rozgrywce. Sprawdzę w swoim czasie. Tymczasem potrzebuję czegoś, w czym jest nieco mniej tekstu. Tak czy inaczej Disco Elysium to gra rewolucyjna i czekam na sequel, inne produkcje z tego uniwersum lub wykorzystujące te genialną mechanikę.
Bigos-86
Ekspert
2022.01.08
W taką grę jeszcze nie grałem. Gra jest wybitna, stworzona od początku w innym stylu. Interesujące postacie, ciekawa fabuła, niesamowity sposób poprowadzenia narracji, klimatyczna muzyka i grafika. No coś wspaniałego. Zagrałem w nią po przejściu dość przeciętnych ME: Andromeda i DA: Inkwizycja i różnica jakości była ogromna. Przez większość gry zastanawiałem się, czy dam 9-9,5 czy 10. Zostałem przy 9 głównie dla tego, że widzę w niej parę malutkich minusików - niewykorzystany potencjał wątku związkowego i w ogóle lokacji portu, nieco rozczarowujące zakończenie (a przynajmniej nie w moim stylu) czy momentami wkradająca się w rozgrywkę monotonia (ale to przy naprawdę dłuższym graniu). Jako całokształt grę uważam za wybitną, jedną z najlepszych w jakie grałem. Do tego całkowicie inną od 99% tych gier. Nawet ogromna ilość tekstu nie męczy, ponieważ wszystko tam jest doskonale napisane. Polecam każdemu, kto znudził się już trochę klasycznymi RPGami.
Toril
Ekspert
2021.12.20
To nie tak bym kiedykolwiek stracił wiarę w wartość i jakość rozrywki jaką dostarczają mi gry komputerowe ale dopiero przy Disco Elysium zrozumiałem, że właściwie trochę nieświadomie postawiłem poprzeczkę jakiej nie spodziewałem się by gry były w stanie przeskoczyć, przynajmniej pod paroma względami. A tu proszę. Lista rzeczy które Disco Elysium robi najlepiej jest naprawdę imponująca.Zalety.1. Prawdopodobnie najlepszy z wymyślonych światów. Mimo, że gra jest średniej wielkości a obszar po którym się poruszamy dość niewielki to jednak możemy dowiedzieć się sporo o mieście w którym toczy się akcja jak i szerzej o świecie. Nawet nie będę próbował tego opisywać więc zostawiam po prostu opinię.2. Zdecydowanie najlepsze dialogi z jakimi się spotkałem. Przykro mi planescape torment, przepraszam divinity orginal sin 2, wybacz mi wasteland 3, nie chowaj urazy vampire the masquerade bloodlines, to po prostu inna liga. Sprowadzanie ich jedynie do `psychodeliczności` z czym się spotkałem w różnych komentarzach to krzywdzące uproszczenie. One są po prostu perfekcyjne, niczym przemówienia Cycerona do których według opinii niektórych ekspertów nie da się dodać nawet jednego słowa by nie naruszyć całości. Momentami groteskowe, czasem dziwne, zawsze niezwykle naturalne, w niesamowity sposób dotykające istoty rzeczy. Niezmierzenie głębokie i bardzo mądre i nie, wcale nie pseudo-filozoficzne! Sprawiały, że się uśmiechałem, sprawiały, że było mi smutno w paru momentach nie chciałem klikać dalej po prostu chłonąłem to co widziałem na ekranie. Poza tym pomysł na wtrącające się do rozmowy myśli naszego bohatera to rewelacja. Jedna z wielu.3. Najlepszy soundtrack jaki istnieje. Pillars of eternity spada na drugie miejsce. Nie znaczy to, że wszystkie utwory są lepsze od tych jakie znajdują się w innych grach ale po prostu jako całość zasługują na najwyższe miejsce.4. Najciekawsze spotykane postaci oraz protagonista. W paru grach próbowałem bawić się w niewczytywanie po porażkach, śmierci towarzyszy czy zepsuciu nawet takiego zadania na jakim bardzo mi zależało. Trzymanie się tego nie było proste tutaj natomiast w naturalny sposób akceptowałem wszystko co spotykało moją postać. Nigdy jeszcze nie wczułem się tak w żadnego bohatera i nawet nie przypuszczałem, że mam w sobie takie pokłady empatii. To był mój specjalny Harry, głupi, wrażliwy, silny fizycznie, starający się postępować słusznie ale często się potykający i nie potrafiący zrezygnować z używek. Dający się ponosić emocjom, szukający czegokolwiek na tym świecie czego mógłby się uczepić i co ochroniłoby go przed pogrążeniem się w depresji i ciemności. Obnażający swoją duszę podczas fałszowania na karaoke, próbujący być `cool` w kontaktach z młodzieżą, stresujący się pracą i szukający wsparcia u policjanta-partnera, nie ogarniający politycznej rzeczywistości i będący w rozkroku pomiędzy zachowaniem resztek dumy a koniecznością zdobycia trochę forsy by nie musieć spać na ławce w parku. Nie żałuję, że zdecydowałem się na takiego Harrego choć ilości opcji do wyboru jest ogromna i można wykreować zupełnie inną postać. Kiedyś zagram każdą z nich. O postaciach pobocznych powiem tylko tyle, że mają wyjątkowo pogłębione charaktery i na pewno nie dowiemy się o nich wszystkie od razu. Ba, nawet i później nie wszystko dostaniemy podane na tacy. Musimy łączyć fakty, domyślać się, wychwytać aluzje i strzępki informacji.5. Wyjątkowa grafika i zimowo-wiosenna sceneria. Ładna gra cieni którą widać zwłaszcza gdy w ciemniejszych pomieszczeniach skorzystamy z latarki.6. Dobra fabuła główna i świetne zadania poboczne, choć to drugie czasem okazuje się mieć związek z tym pierwszym bo może coś czym możemy zająć się w ramach aktywności pobocznej już na samym początku okaże się bardzo istotne pod sam koniec? Zresztą wzajemne przeplatanie się wątków to ogromna zaleta tej gry. Jak im się to udało zrobić i to tak by niczego nie poplątali? Pamiętam, jak jeden z twórców pierwszego wiedźmina opowiadał jak trudno było mu ogarnąć to śledztwo w sprawie Salamandry którym Geralt zajmuje się po przybyciu do Wzimy i w ramach którego musi eliminować kolejnych podejrzanych, tak by miało to wszystko ręce i nogi niezależnie od kolejności z kim najpierw pogada i gdzie pójdzie. Tu mamy tego więcej. W końcu to gra o policjancie i śledztwie więc można się było tego spodziewać. Zadań pobocznych jest bardzo dużo ale to ile z nich otrzymany w dużym stopniu zależy od tego jak rozwiniemy postać i na jakie opcje dialogowe się zdecydujemy. Wszystkie są ciekawe. Nie chciałbym spoilerować więc daruję sobie przykłady ale powiem, że jeśli idzie o ładunek emocjonalny jakie niektóre ze sobą niosą to tylko parę zadań z innych gier mógłbym z nimi porównać.7. Głosy postaci. Cieszę się, że zagrałem dopiero w późniejszą wersję gry gdzie wszystkie postaci miały podłożone głosy a opisy czytał narrator. Bez tego Disco Elysium byłoby dużo gorsze. Czy i to ta gra robi najlepiej? Chyba tak. Nawet bloodlines nie ma chyba aż tak świetnie dopasowanych do każdej z postaci głosów.8. Nastrój. Poprzednie punkty były dość ogólne a ten będzie jeszcze mniej konkretny ale musi się pojawić. Wszystko to co wyżej napisałem współgra ze sobą w jedną harmonijną całość. Wyjmij jeden z elementów a reszta przestanie tak dobrze wypadać. W tej grze można zanurzyć się jak w żadnym innym izometrycznym RPGu, wsiąknąć w ten świat jak w żaden inny. Proste wspominanie mijającego dnia pracy z naszym partnerem na balkonie motelu to scena którą chętnie oprawiłbym w ramkę i zawiesił w swoim mózgu na zawsze. Albo gdy upuszczamy list od kogoś ważnego dla naszej postaci i pozwalamy by uniósł go wieczorny wiatr. Gdy płyniemy łódką pod koniec gry a w tyle leci smutna piosenka. Nawet przez sekundę nie żałowałem, że nie mogę przewinąć tego momentu i muszę go obejrzeć w całości. W tym jest magia. Realistyczna magia.9. Wiele pomysłowych rozwiązań. Chociażby zdobywanie 'perków' poprzez myślenie nad konkretnymi rzeczami. Cały czas przepraszamy inne osoby? Zagaduje nas jakiś fragment naszej osobowości i mamy możliwość zastanowienie się nad samym sobą. Jeżeli uznamy, że tak, to rzeczywiście istotny fragment naszego charakteru to możemy daną myśl rozwinąć poprzez wykupienie miejsca w naszym 'gabinecie myśli' za punkty doświadczenia. Mija trochę czasu i dowiadujemy się do jakich konkluzji doszliśmy. Zdobywamy konkretne bonusy ale z danymi myślami wiążą się również wady. Już nie pamiętam czy za każdym razem ale często. Jak coś nam będzie bardzo przeszkadzać to możemy się tego oduczyć. Też za punkty doświadczenia. Albo to, że czas mija tylko wtedy gdy z kimś rozmawiamy lub zwracamy uwagę na jakiś przedmiot. Dzięki temu możemy swobodnie zwiedzać okolice i zastanawiać się nad tym co mamy teraz zrobić i nie musimy się nigdzie śpieszyć ale też nie mamy czasu pogadać z każdym z kimś byśmy chcieli. A śledztwo i jego konsekwencje nie będą na nas czekać więc musimy decydować co jest dla nas ważniejsze w danym momencie.10. Duża ilość wyborów jakie możemy podejmować czy to przy rozwiązywaniu zadań czy tworzeniu i rozwijaniu naszej postaci. Gra ma jeden z większych potencjałów do ponownych przejść.Wady:1. Pierwsza wada to nie tyle wada co kącik na przemyślenia. Chodzi o skrajnie wolne tempo i brak jakiejkolwiek dynamiki. Po tym co napisałem wyżej i ocenie jaką wystawiłem jasno widać, że Disco Elysium mnie zachwyciło ale mimo wszystko wcale bym nie chciał by powstawały same takie gry. Do tej pory to planescape: torment nazywało się interaktywną książką, to określenie przeszło też na jego duchowego następcę czyli numenere. Ale nawet tamte gry nie był aż tak skoncentrowane na fabule i narracji. Tam była też walka a w związku z tym również i myślenie nad postacią, drużyną, trochę taktyki. Nawet jeśli było tego niewiele. Tutaj nie ma tego w najmniejszym stopniu bo nawet jeśli nasz bohater musi zastosować środki przymusu bezpośredniego, lub ktoś stosuje je na nim, to wszystko dzieje się jedynie poprzez dialogi. A ja lubię gry komputerowe nie tylko za rzeczy które mogę znaleźć w książkach. Lubię wspomniane już myślenie nad strategią i rozwojem drużyny w izometrycznych rpgach czy trochę wymagające zręczności walki i eksplorację w otwartych światach i wcale bym nie chciał by wszystkie gry skupiały się tylko na dialogach i poprzez nie przedstawiały fabułę i świat. Jasne, dalej pozostaje chociażby muzyka, grafika i przede wszystkim fakt, że w przeciwieństwie do książek nie jesteśmy jedynie biernymi obserwatorami ale to my podejmujemy wszystkie decyzje. Ale to dla mnie chyba za mało. Więc jak od czasu do czasu pojawi się taka gra jak Disco Elysium to biorę i będę grał z ogromną przyjemnością. Chętnie zobaczę dużo więcej takich tytułów. Ale nie, nie chcę by koniecznie taki kierunek obierali wszyscy lub większość twórców.2. To, ze parę razy Kim stawał w dziwnych miejscach i wtapiał się w obiekty mogę przeboleć ale pod koniec gry utraciłem właściwie dostęp do dziennika i nie mogłem przeglądać wykonanych zadań. Dziwny błąd. Mam nadzieję, że jak zagram kolejny raz to już go nie będzie.
Anna Garas
GRYOnline.pl Team
2021.03.31
Disco Elysium to najlepsze co spotkało gatunek RPG od czasu Planescape: Torment.
Messerschmitt
Ekspert
2020.11.26
Znakomita gra RPG, zw świetnie wykreowanym, pełnym klimatu światem. Gdyby jeszcze było nieco więcej gry w grze, dałbym dychę.
ArtystaPisarz
Ekspert
2020.10.14
Co tu dużo mówić, jako osoba żywo interesująca się filozofią współczesną poczułem się w "Disco Elysium" jak w domu, a niesamowity, ciężki klimat świata przedstawionego, który jest jednocześnie bardzo podobny i zupełnie odmienny od naszego wciągnął mnie po uszy. I choć można się spierać o przynależność tego arcydzieła do gatunku RPG (dla mnie to jednak bardziej przygodówka ze statystykami), trudno nie zgodzić się, że ta wspaniała mieszanina refleksji na temat postmodernizmu, neokolonializmu, sztuki dekonstrukcjonistycznej i późnego kapitalizmu przynależy do kanonu gier wybitnych. Teraz nie pozostaje mi już nic innego, jak tylko zakasać rękawy i brać się za pisanie rozprawy doktorskiej na temat tej gry (no, i kilku innych, np. serii "Pathologic"; serio, to mój główny cel na najbliższe lata).
Legalizex
Ekspert
2020.01.05
Genialna gra, świetny klimat, humor, wybory, różne możliwości podejścia do każdej sytuacji. Styl graficzny, muzyka, głosy postaci, świat w którym dzieje się akcja, coś pięknego. Jak dla mnie najlepsza gra 2019.
Grzegorz Bobrek
GRYOnline.pl Team
2019.10.22
Najlepsza prawdziwa gra RPG od lat. W tym sensie "prawdziwa", że pozwala faktycznie odegrać postać na różne sposoby a wybory mają znaczenie. Udana na wielu poziomach: rewelacyjna fabuła, kapitalnie napisana, ambitna, dowcipna. Bez systemu walki, ale nie oznacza to, że nie ma w niej emocji.Dałbym dychę, ale jeszcze się wstrzymam.
Przemysław Dygas
GRYOnline.pl Team
2025.10.15
Orzech
Ekspert
2025.07.17
Patrick Homa
GRYOnline.pl Team
2023.09.24
manek23
Ekspert
2023.09.03
Mateusz Sawka
GRYOnline.pl Team
2022.08.22
SULIK
Ekspert
2022.03.20
Rafał Sankowski
GRYOnline.pl Team
2022.03.13
Jordan Dębowski
GRYOnline.pl Team
2020.06.29
Karol Laska
GRYOnline.pl Team
2020.04.27
Michał Ramz
GRYOnline.pl Team
2019.11.08
Ocena STEAM
Bardzo pozytywne (106 291)
Główne zalety gry
Główne wady gry
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
Ocena OpenCritic
99% rekomendacji (73)
PlayStation Universe
John-Paul Jones
Destructoid
Noelle Warner
God is a Geek
Mick Fraser
Screen Rant
William Cennamo
GameSpot
David Wildgoose
bosy_damian Junior
Gra posiada polskie napisy, natomiast często występują crashe co bywa irytujące, bo często traci się dużo postępu
DexteR_66 Generał
Nadszedł w końcu czas, żeby sprawdzić ten tytuł. Mam nadzieję, że się nie zawiodę.
DexteR_66 Generał
Ta gra jest arcydziełem. To jest współczesny Torment - cieszę się, że tyle przeczekałem i mogę się tym delektować z w pełni udźwiękowanymi dialogami. Cudo - myślę, że dopiero liznąłem kawałek tej gry, ale nawet od początku widać jak są świetnie napisane dialogi - to jest mistrzostwo pisarskie. Soundtrack mimo, że skromny, to też robi mega robotę - na chwilę obecną jestem zachwycony. Więcej chyba napiszę jak skończę całą grę, bo mimo, że kończę sesję z grą, to za chwilę znowu korci, żeby ją odpalić i poczytać kilka dialogów. Nawet w pracy o tej grze myślałem dzisiaj, no cudo!
comright Legionista
Czasami wszyscy czujemy się jak Harry (tzj. Raphael). Największą zaletą Disko Elysium jest to, że nie ma tu złych wyborów. Gra nie poddaje cię ocenie moralnej. Nawet najbardziej błędny wybór nie prowadzi do porażki. Pozwala graczowi wybrać inną ścieżkę i spojrzeć na historię z innej perspektywy. To sprawia, że każde doświadczenie gracza jest wyjątkowe i niepowtarzalne. Miasto Revachol, centrum naszej podróży, jest również bohaterem, posiadającym własną historię i pokazującym stan świata opowieści: zniszczony i zepsuty, w którym jednak ogień nadziei i oczekiwania jeszcze się nie wypalił. Dziękuję ZA/UM.