Gry, na których premierę czekam lub gry po premierze, w które chcę zagrać.
Gry do tej listy możesz dodać na stronach serwisu, tam gdzie znajduje się opcja “Czekasz?”, lub przy grach po premierze wybierając przycisk “Oceń”.
Discovery Tour by Assassin's Creed: Ancient Greece
Discovery Tour by Assassin's Creed: Ancient GreeceLista gier które obserwujesz i na których temat możesz dostawać powiadomienia na maila lub notyfikacji push.
Gry do listy powiadomień możesz dodać wybierając ikonę “Obserwuj grę” (oko) na stronie Encyklopedii Gier lub przy materiale o grze.
Powiadomienia o grach są ulepszane i obecnie mogą nie działać poprawnie.
Lista gier, które oceniłeś i ocena jaką wystawiłeś.
Gry możesz oceniać w Encyklopedii Gier, przy materiałach o grach i na forum. Dla jednej gry na wybraną platformę możesz wystawić tylko jedną ocenę, kolejne oceny gry dla wersji na konkretną platformę, uaktualniają twoją poprzednią ocenę.
Discovery Tour by Assassin's Creed: Ancient Greece
Discovery Tour by Assassin's Creed: Ancient GreeceFrog Detective 2: The Case of the Invisible Wizard
Frog Detective 2: The Case of the Invisible WizardNa tej liście znajdziesz Twoje recenzje gier z ocenami, które zostały wybrane przez redakcję. Jeżeli podczas oceniania gry opiszesz swoje wrażenia i opinię, pojawia się ona w formie postu na forum i jeżeli zostanie wybrana przez redakcję, staje się minirecenzją, opublikowaną na karcie ocen w Encyklopedii Gier.
7 sierpnia 2025 - Recenzja Gry
Spilled!
Kolejna w tematyce sprzątania plansz z brudów. Zasadza się na prostej dychotomii toksycznego funkcjonowania człowieka w środowisku i "naturalnego" piękna tegoż, gdy się je oczyści ze śmieci. Panuje tu wykładnia powrotu do natury, która trąci naiwnością. W tle pobrzmiewa zaś ckliwa nutka zgrywająca przyrodniczą "czystość" ze spokojem ducha. Rozgrywka opiera się jednak na korzystaniu z maszynerii, więc trzeba przyjąć raczej odmienny biegun: więcej techniki, która pozwoli współistnieć człowiekowi i zadbać o tę planetę.
11 czerwca 2025 - Recenzja Gry
Birth
Miękkim stylem oraz odcieniami brązów, beżów i zieleni nadrabia niedostatki - głównie w sferze zagadek, ale też tematyce: samotności w wielkim mieście.
11 czerwca 2025 - Recenzja Gry
En Garde!
Błyskawicznie zużywa swoje atuty - walka robi się benyhilowa, a słoneczny klimat nadmorskiego hiszpańskiego miasteczka ustępuje korytarzowym kazamatom.
9 maja 2025 - Recenzja Gry
Beyond Good & Evil: 20th Anniversary Edition
Wzorcowy przykład wizjonerskich ambicji ograniczonych przez niedorastającą im technologię. Mimo to trzeba rzeźbić w tym, co się ma. W przeciwnym razie zostanie tylko ulotne wspomnienie. Piękne otwarcie gry, ale im dalej, tym więcej koślawych brył. Wszystkie elementy gry po pewnym czasie gasną: skala świata zapada się w zamkniętych, bryłowatych lokacjach; Jade, która staje się ledwie awatarem; ambitne, bo wielogatunkowe podejście do rogzrywki, która ostatecznie nie oferuje nic poza podstawowymi mechanikami. Broni się opowieść na poziomie promowanych przez grę wartości.
4 kwietnia 2025 - Recenzja Gry
Sherlock Holmes: The Devil's Daughter
Londyńskie winiety przełomu XIX i XX wieku to najlepsze, co gra oferuje. Cała reszta to zbiór niedopasowanych i często frustrujących elementów. Melodramatyzuje.
20 lutego 2025 - Recenzja Gry
Grand Mountain Adventure: Wonderlands
Milusi klimat górskich kurortów i miasteczek, ale rozgrywka zniechęca nieintuicyjnym sterowaniem na padzie, utrudnioną eksploracją i szybko rosnącą trudnością.
17 lutego 2025 - Recenzja Gry
Thank Goodness You're Here!
Ironia wycelowana w brytyjskie drobnomieszczaństwo jest zbyt szorstka, brakuje w niej mimo wszystko jakiejś sympatii. Przechodzenie między lokacjami męczy.
17 lutego 2025 - Recenzja Gry
Lonely Mountains: Snow Riders
Puszyste i mieniące się fałdy śniegu oraz sunący między nimi narciarz - gra potrafi być rozkoszująca. Chwilami praca kamery i nieintuicyjność szlaków dają się we znaki.
5 lutego 2025 - Recenzja Gry
Dead Island 2
Eksploracja Hollywoodzkich posiadłości to cudeńko. Bogactwo ich wnętrz wali po ryju dbałością o detal. A nawet jest narracja środowiskowa gdzieniegdzie. Dlatego zejście do kanałów (!) to jak przywalenie drugi raz, tyle że mokrą szmatą. Cała reszta gry to wstecznictwo: fabularny rzyg udaje Tarantino; mocno niezdecydowana rozgrywka, która nie wie, czy chce być survivalem, czy Diablo-podobną rozwałką; crafting do luftu, mgliste umiejętności. Doceniam odmienną formę szlachtowania wrogów w zależności od rodzaju broni, ale to nie za dużo, aby podnieść ocenę.
24 stycznia 2025 - Recenzja Gry
Metal Slug Tactics
Z dużo pewnością siebie stawia na arcade'owe podejście do taktycznych turówek. Walkę traktuje jak pojedynki szachowe. Dynamikę wprowadza synchro między postaciami i nacisk na poruszanie się.
22 stycznia 2025 - Recenzja Gry
Indiana Jones and the Great Circle
Solidny growy popkorniak, do ochów i achów. Stawia głównie na eksplorację. Ma przyzwoite łamigłówki i nieco rozrzedzoną akcję. Nie dało się uniknąć fanserwisu.
18 grudnia 2024 - Recenzja Gry
Say No! More
Błyskotliwie dekonstruuje przewijanie tekstu w powieści wizualnej. Zasadniczo niczym się nie różni od typowych przedstawicieli gatunku, ale przejście do następnego kawałka tekstu związane jest tutaj z tematyką całej gry, czyli promowaniem walorów asertywności. Problem tkwi w widzeniu świata, który odznacza się liberalną infantylnością i godzeniem ludzi w stylu 'lew i antylopa siadają do wspólnego ogniska'. Końcówka gry przekracza stężenie naiwności. Konfliktu interesów między osobami z różnych klas społecznych nie da się sprowadzić do nieprzepracowanych psychologicznych spraw.
9 grudnia 2024 - Recenzja Gry
West of Dead
Rozświetlanie ciemności na arenach buduje niezłą dynamikę między zachowawczym a szarżującym podejściem do walki. Powtarzalność jednak za szybko puka do drzwi.
26 listopada 2024 - Recenzja Gry
Mario + Rabbids: Kingdom Battle
Jak na Switchowego klona XCOM-a stawia poprzeczkę wysoko. Na pierwszy plan wysuwają się interakcję między postaciami, które pogłębiają taktyczny wymiar starć.
26 listopada 2024 - Recenzja Gry
Call of Duty: Black Ops 6
MP: Ruch wszechkierunkowy jest nowinką w serii zbliżoną do biegania po ścianach sprzed dekady. Szkoda, że robi ze mnie starego dziada w multiku. Szatański SBMM.
26 listopada 2024 - Recenzja Gry
Aliens: Fireteam Elite
Integruje walkę z falami wrogów jak "Obcy 2" z bardziej metodyczne wybijaniem androidów w bardziej laboratoryjnym stylu "Prometeusza". Wyszło całkiem zgrabnie.
26 listopada 2024 - Recenzja Gry
Wytchwood
Brakuje przerw od ciągłego wytwarzania przedmiotów z innych przedmiotów. Wielopoziomowy crafting przyprawia później o zawrót głowy. Urokliwa, zwłaszcza las.
26 listopada 2024 - Recenzja Gry
Marvel's Spider-Man Remastered
Idealna jako gra do urzekania - bujanie po Nowym Jorku rządzi. Gdy jednak spojrzeć z bliska, wyłażą bezpieczne zapożyczenia mechanik i rozstrzelony ostatni akt.
26 listopada 2024 - Recenzja Gry
Vampire: The Masquerade - Bloodlines
Niesłychanie ambitny, postmodernowy kocioł tropów współczesnej grozy. Pierwszy akt w Santa Monica ociera się o arcydzieło, później niestety poziom siada.
26 listopada 2024 - Recenzja Gry
Party Hard
Punkt wyjścia, na przecięciu "Postala" i "Zemsty urzędasa", zapowiada szaleństwo bez trzymanki, a tymczasem jest topornie i ślamazarnie.
9 listopada 2024 - Recenzja Gry
Monster Prom 2: Monster Camp
Trochę zbyt mocno opiera się na postmodernowych nawiązaniach do kultury internetu. Nie jestem też przekonany do systemu współczynników. Ale jako imprezówka ok.
4 października 2024 - Recenzja Gry
Goat Simulator 3
Wirtualna piaskownica dla określonego typu graczy - nastawionych na szerzenie chaosu, psucie i destabilizację. A jednocześnie są w niej questy do zrobienia i to również takie, które wymagają porządkowania czegoś (np. zaniesienia do garażu 40 paczek). W grze jest sporo heheszkowej ironii z innych dzieł kultury, co przypomina kręcone kiedyś filmowe parodie pokroju "Strasznego filmu". Mimo sporej zawartości mało w niej substancji - wszystko jest przypadkowe i okazjonalne.
4 października 2024 - Recenzja Gry
Destiny 2: The Witch Queen
Granie co jakiś czas w Destiny 2 dla fabuły nie ma większego sensu. Najpierw gra bombarduje przymusowym wprowadzeniem do opowieści innego ostatnio wydanego dodatku, a potem nie ustępuje w ostrzeliwaniu grindującymi systemami ulepszania 'wszystkiego wszędzie naraz'. Jeśli to przetrzymasz, możesz w końcu uruchomić kampanię, którą chcesz ograć. O ile twórcy jej jeszcze nie usunęli. Mój wybór padł na Królową-Wiedźmę, czego żałuję. Nie spodziewałem się, że wędrowanie po "świecie tronowym" tytułowej antagonistki będzie aż tak pozbawione fantazji.
13 września 2024 - Recenzja Gry
Mad Max
Ulepszanie samochodu jako metoda zaradcza na rozpadającą się psychę w świecie, w którym nadzieja umarła ostatnia. Nie jestem zwolennikiem stawiania klimatu nad rozgrywką czy narracją, dlatego kciuk w dół - mimo tego, że realia Mad Maksa zostały przeniesione perfekcyjnie do gry wideo. Struktura otwartości mapy służy atmosferze: swobodne szwendanie się, podziwianie krajobrazów i efektów pogodowych to największy walor tej gry. Niestety, cała reszta jest nieporozumieniem lub w najlepszym razie - mdłym zamulaczem.
28 sierpnia 2024 - Recenzja Gry
Jusant
Aż dziw, że po "Grow Home" tak mało jest gier, które nie automatyzują wspinaczki - toż to samograj! Melancholijne postapo dodaje grze uroku. Przeglądanie notek o kończących się zasobach wody, a potem zwiedzanie ostatnich ludzkich siedlisk na wysychającej planecie robi wrażenie. Bardzo sprawnie poprowadzona jest też narracja środowiskowa - porozrzucane obiekty i opustoszałe miejsca kreują nastrój eksploracji po końcu człowieka. Niestety, finał jest zbyt mistycyzujący i fałszywy w gruncie rzeczy - stawia absolutyzm empatii nad materialnymi warunkami istnienia.
21 sierpnia 2024 - Recenzja Gry
Discovery Tour by Assassin's Creed: Ancient Greece
Ubisoft w końcu skierował snop światła na największą zaletę serii "Assassin's Creed", czyli wirtualną turystykę historyczną. Discovery Tour to rewelacyjny koncept, który - mam nadzieję - rozwinie skrzydła w przyszłości. Odsyła do lamusa gameplajowy "busy work" głównej serii i sprowadza do minimum interakcję ze światem, ale za to dostarcza przyjemne popularnonaukowe doświadczenie w zwiedzaniu krain i poznawaniu minionych kultur. Pozwala to jeszcze bardziej docenić ogrom pracy artystów zasilających studia Ubisoftu, zwrócić uwagę na to, jak wykreowane zostało środowisko gry.
16 sierpnia 2024 - Recenzja Gry
Call of Duty: Modern Warfare III
Tylko multik: Przelewanie tego samego przez to samo. To jak zapisywanie skopiowanych wcześniej zdjęć jpg, aż kolejne kopie są wyblaknięte. Soczysty gunplay.
12 sierpnia 2024 - Recenzja Gry
Botany Manor
Escape room na opak. Wiktoriańska dostojność brytyjskiego dworku i duszone ambicje kobiet. Rozkwit działa tu jako metafora, a droga usłana jest zagadkami.
29 lipca 2024 - Recenzja Gry
XDefiant
To, co niektórzy wieścili od lat, czyli nadejście jednej, ostatecznej ubi-gry, spełniło się... tyle że w formie multikowej strzelanki bohaterskiej, stanowiącej próbę podgryzienia Call of Duty.
25 czerwca 2024 - Recenzja Gry
Xuan-Yuan Sword VII
Fabuła jako element większej maszynerii pracującej na całą serię - świat gry zyskuje, ale opowieść traci. Mityzacja antycznej historii Chin. Kulejąca rozgrywka.
22 czerwca 2024 - Recenzja Gry
Kena: Bridge of Spirits
Odpychają mnie już magiczne światy o utraconym porządku rzeczy, przechwycone przez spaczenie. Przebija się przez nie pustka i repetycja. Tutaj też dochodzi jeszcze niezbalansowana trudność.
22 maja 2024 - Recenzja Gry
Dreams
Jako piaskownica do tworzenia sprawdza się pewnie dużo lepiej (co zresztą pokazuje "Isle of Eras", odurzający kosmiczny horror). Jako zbiór gierek taka sobie, ma słabszy katalog nawet od flashowych produkcji z początku wieku. W dodatku nie przekonuje mnie uwięzienie stworzonych przez graczy dzieł w ramach głównej gry, bo jeśli "Dreams" straci wsparcie, to jest ryzyko, że cała zawartość może później stać się niedostępna. Oprócz tego odpychają mnie niektóre stylistyczne wybory, jak kukiełkowe postaci i 'plastusiowa' bryłowatość obiektów.
13 maja 2024 - Recenzja Gry
Lil Gator Game
Gdy zwraca uwagę, jak cienka jest granica między zabawą a pracą (też w rozgrywce!), jest najlepiej. Metamoderna, choć z bolączkami 'cozy' gier (czyli: zbyt samoświadoma narracja, męcząca na dłuższą metę dobroduszność postaci, sztywna kolorystyka, lęk przed opuszczeniem sfery 'wholesome').
30 kwietnia 2024 - Recenzja Gry
Diablo IV
Kampania w klimacie gotyckiego 'boskiego smutku' przyciąga uwagę ideą samo-wyzwolenia się ludzi od dobra i zła. Szkoda, że progres rozgrywki zadusza gra-usługa.
29 kwietnia 2024 - Recenzja Gry
Industria
Sklejka z pomysłów imersywnych strzelanek pokroju Half-Life'a 2 czy BioShocka. Fabularne banialuki skrywane pod woalem enigmatyczności. Mierna rozgrywka.
4 marca 2024 - Recenzja Gry
Thirsty Suitors
Niedogotowany gatunkowy miszmasz, w dodatku z nawałem QTE. Zanadto też idpolowa narracja. A jednak temat indyjskiej rodziny z perspektywy kobiet ratuje całość. Poza tym ma świetny punkt wyjściowy, łączący obyczajówkę z turową walką (zakładam, że to dług wdzięczności zaciągnięty u Persony).
4 marca 2024 - Recenzja Gry
Venba
Na skutek dużych elips czasowych drama podawana jest tu w emocjonalnych szotach, które szybko ulatują z głowy, a przy okazji uniwersalizują i sentymentalizują życie na emigracji. Kuchenne aktywności sprawiają wrażenie logicznych mini-gier, choć bez szaleństw - poza tym w grze dominuje warstwa narracyjna.
18 stycznia 2024 - Recenzja Gry
Ratchet & Clank: Rift Apart
Gdy opada kurz wywołany zatrzęsieniem efektów cząsteczkowych, a game-feelowe drobnostki (przyciąganie śrubek jak magnes albo rozwalanie skrzynek) bierze się za pewnik, multiwersalna fanfikowość opowieści zaczyna wadzić. Tytułowi bohaterowie nie przechodzą żadnej zmiany, nic nie zmienia się w ich relacji. Skutkiem czego na pierwszy plan wysuwają się ich żeńskie odpowiedniki. Na ziemię sprowadza ostatecznie toporny, bitewny finał.
10 stycznia 2024 - Recenzja Gry
Pentiment
Historiozofia Europy - jej pogańskich, rzymskich i chrześcijańskich korzeni, których nie sposób rozplątać. Życie jako labirynt, gdzie złe decyzje mogą mieć dobre konsekwencje. Funkcjonalność prawdy, którą filtrują materialne i społeczne relacje. Sztuka jako reprezentantka świata. A poza tym o nierównościach między ludźmi, potrzebie emancypacji, nawet o meta-narracyjnym odbieraniu sprawczości.
22 grudnia 2023 - Recenzja Gry
Turnip Boy Commits Tax Evasion
Z werwą ukazuje groteskę ludzkiej rzeczywistości w naśladowniczym anturażu zmutowanych warzyw. Natomiast jako klon Zeldy załamuje się pod niemal każdym względem. Fetch-questy drażnią ciągłym przemierzaniem wte i wewte tych samych lokacji po kilkanaście razy. Walka jest ledwie funkcjonalna, nieco lepsze są zagadki środowiskowe. Z kolei zarządzanie ekwipunkiem drażni od samego początku.
22 grudnia 2023 - Recenzja Gry
Warhammer 40,000: Darktide
Oleisty, gęsty klimat Warhammera 40k upaja. Ale za nim trafia w nozdrza naftalina zleżałej rozgrywki wziętej z Vermintide - strzelanie gryzie się z walką wręcz, trudno wejść w stan flow, dynamika akcji jest ciągle szyta za pomocą kolejnych aren, postaci poruszają się jak muchy w smole. Prezentacja świata jako anty-Destiny szybko blaknie. Na domiar złego po roku od premiery optymalizacja gry wciąż nie domaga.
15 grudnia 2023 - Recenzja Gry
Panzer Dragoon: Remake
Soczysta gęstość tematów przewodnich w etapach, na czele z piaszczystym ostrzeliwaniem czerwiów. Jako latany celowniczek produkt chciwych, słusznie minionych automatów do grania. Recycling bossów, strzelanie na podstawowym poziomie, słabawa kontrola przestrzeni wokół własnej osi. Na wyższych poziomach trudności etapów trzeba uczyć się na pamięć, aby uniknąć niektórych obrażeń.
27 listopada 2023 - Recenzja Gry
Truberbrook
Szpiegowsko-paranoiczny zeitgeist lat 60. i niemieckość (jak warzelnia piwa w piwnicy pensjonatu) oraz urzekające kadry na plus. Mizerna rozgrywka i fabuła.
27 listopada 2023 - Recenzja Gry
Hundred Days: Winemaking Simulator
Zarządzanie zasobami twórcy próbują połączyć z logiczną układanką. Z powodu wolnego grindu trudno doszukać się w tym synergii, wcześniej się człowiek zirytuje.
7 listopada 2023 - Recenzja Gry
Nebuchadnezzar
Trudno się w nią mocniej wgryźć z powodu ciągłego kombinowania z ułożeniem zależnych od siebie budynków (bardzo małe strefy). Podoba mi się preantyczność gry.
7 listopada 2023 - Recenzja Gry
Ozymandias: Bronze Age Empire Sim
W swej postaci sprawdziłaby się bardziej jako gra planszowa. W formie gry wideo jest zaledwie szkieletowa i excelowa, brakuje audiowizualności w mechanikach.
4 października 2023 - Recenzja Gry
Frog Detective: The Entire Mystery
Pozostaje taka sama przez trzy części, a jeśli dodaje jakieś nowe elementy, to niepotrzebnie wydłużają one rozgrywkę (każde działanie w notatniku zabiera sporo czasu). Humor opiera się głównie na rozedrganiu emocjonalnym spotykanych postaci oraz słodko-infantylnej dosłowności postępowania tytułowego bohatera. Na poziomie idei mamy tu do czynienia z anarchizującym widzeniem społeczności, zdolnej do samooczyszczania się, co jest niezłym pomysłem. Jednak w trzeciej części, gdy zostaje popełniona faktyczna przemoc, wtedy forsowana przez trylogię koncepcja 'przestępstwa nie istnieją' rozlatuje się.
4 października 2023 - Recenzja Gry
Frog Detective 3: Corruption at Cowboy County
Społeczność zdolna do samooczyszczenia to ciekawy pomysł, ale tak długo budowana koncepcja 'przestępstwo nie istnieje' rozlatuje się w 3 części całkowicie, kiedy faktyczna przemoc ma miejsce. O jeden postmodernowy zawijas za daleko.
28 września 2023 - Recenzja Gry
Tchia
Niewykorzystany potencjał - wcielanie się w obiekty i zwierzęta służy tu tylko jako opcjonalna metoda poruszania się. Twórcy zasłaniają się inspiracją Nową Kaledonią, jakby przeczuwali, że Tchia nie broni się sama w sobie. Beznadziejna walka (której jest za dużo w końcowym akcie gry), słabe minigry, rozczarowująco typowy otwarty świat. Jednak podróżowanie po wyspach sprawia czasem satysfakcję, a zachody słońca potrafią wywołać uczucie przyjemnego czilowania. O dziwo, sporo brutalności w opowieści dotyczącej dzieci - takie podejście zaskakuje w zestawieniu z innymi, upupiającymi produkcjami.
17 września 2023 - Recenzja Gry
McPixel 3
Więcej tego samego, tyle że tutaj jest to wadą. Łańcuchy etapów potrafią przykuć uwagę motywami, ale pod kątem rozgrywki bledną, gdy w trakcie fragmentu trzeba kolejny raz wykonać podobną sekwencję interakcji, żeby go zaliczyć, a niektóre etapy potrafią być bardzo rozbudowane (w porównaniu do jedynki). Notę zwiększa o 1 punkt duchologia (kochane osiedlowe kioski - F).