Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikPrzygodowePS4
Okładka Until Dawn (PS4)

Until Dawn PS4

Zrealizowana w konwencji horroru przygodowa gra akcji, przygotowana z myślą o kontrolerze PlayStation Move. Za jej powstanie odpowiada brytyjskie studio Supermassive Games, mające na swoim koncie Wędrówki z Dinozaurami oraz Start the Party!.

Przygodowe | TPP | horror | przygodowe gry akcji | tytuły ekskluzywne PlayStation

Sony PlayStation 4
Okładka Until Dawn (PS4)

data premiery gry w wersji PS4:

25sierpnia2015

26sierpnia2015

pudełko PL

26sierpnia2015

PSN

Until Dawn to trójwymiarowa gra przygodowa zrealizowana w konwencji horroru, która pierwotnie była tworzona z myślą o konsoli PlayStation 3 i kontrolerze ruchu PlayStation Move. W połowie 2014 roku poinformowano jednak, że tytuł został przeprojektowany i trafi na PlayStation 4, a do sterowania używany będzie DualShock 4. Deweloperem produkcji jest brytyjskie studio Supermassive Games, odpowiadające za tytuły, takie jak Tumble, Start the Party czy Doctor Who: The Eternity Clock.

Gracze rozpoczynający rozgrywkę nie powinni oczekiwać psychologicznego horroru, stopniowo budującego napięcie dzięki odpowiedniemu klimatowi. Fabuła Until Dawn czerpie bowiem wzory z typowych hollywoodzkich filmów grozy klasy B. Głównymi bohaterami tytułu są nastolatkowie, przebywający w odciętym od świata miejscu w górach. Zebrali się oni w rocznicę tajemniczego zaginięcia ich przyjaciółki z klasy, by raz na zawsze zapomnieć o tej ciążącej nad nimi sprawie. Sielanka dość szybko zmienia się w koszmar i osiem osób musi teraz walczyć o życie.

Akcję obserwujemy z perspektywy trzeciej osoby, a rozgrywka przypomina to z czym mieliśmy do czynienia w Heavy Rain od studia Quantic Dream. Podczas zabawy uczestniczymy bowiem w kolejnych scenkach, podczas których dokonujemy rozmaitych wyborów, w stylu schować się, czy uciec, zaatakować, czy przemknąć obok wroga niezauważonym itd. Każda decyzja wpływa na dalszy przebieg zabawy, a od czasu do czasu stajemy przed ważnymi dylematami, które w znaczący sposób wpływają na całą historię. Momenty te sygnalizowane są ikoną motyla, dlatego też system ten nazwano Efektem Motyla.

Until Dawn nie wybacza błędów, w związku z czym podejmowane wybory są ostatecznymi. Jeżeli więc dokonamy nieodpowiedniej decyzji i kierowana przez nas postać zginie, to żegnamy się z nią na stałe. W grze możliwa jest nawet sytuacja, w której wszyscy bohaterowie umierają. Dzięki takiemu podejściu do rozgrywki, produkcja oferuje setkę rozmaitych zakończeń, przy czym jednokrotne przejście kampanii zajmuje około 9 godzin.

Tytuł napędzany jest przez technologię użytą w grze Killzone: Shadow Fall, dzięki czemu oprawa graficzna produkcji stoi na wysokim poziomie. Warto także wspomnieć, że fabuła została stworzona we współpracy dwóch filmowych scenarzystów horrorów – Larry’ego Fassendena (Ostatnia zima, Habit) oraz Grahama Reznicka (Plaga wampirów, I Can See You). Z kolei w bohaterów produkcji wcielili się tacy aktorzy, jak Rami Malek (Need for Speed, Saga Zmierzch: Przed świtem. Część 2), Brett Dalton (Agenci T.A.R.C.Z.Y., Lincoln: Historia zamachu) czy Hayden Panettiere (Herosi, Kocham Cię Beth Cooper).

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Ocena gry 8.13 / 10 na podstawie 1693 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 8.6 / 10 na podstawie 248 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 259,90 PLN

Gry podobne do Until Dawn

Klasyfikacja PEGI Until Dawn

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język. Gra zawiera elementy przemocy. Gra, która pozwala łączyć się z innymi osobami poprzez Internet.

Wymagania sprzętowe Until Dawn

Sony PlayStation 4

Wykorzystuje: PlayStation Move

Recenzja gry Until Dawn – śmiertelne konsekwencje naszych decyzji w horrorze na PS4

Recenzja 29 sierpnia 2015, 11:47

Za każdym razem, gdy otrzymujemy pełną kontrolę nad postacią, możemy dokonać prostego wyboru. Albo od razu ruszymy w kierunku sugerowanym przez twórców, albo najpierw zbadamy wszystkie pozostałe obszary dostępnej lokacji. Jeżeli wybierzemy to drugie rozwiązanie, będziemy mogli odkryć różnego rodzaju przydatne wskazówki, które pomogą nam w podjęciu przyszłych decyzji lub w inny sposób wpłyną na losy bohaterów. Niemal zawsze opłaca się dokładnie zwiedzać lokacje, gdyż inaczej ciężko będzie nam ocalić wszystkie postacie. Tutaj niestety pojawia się pewien drobny problem. Mimo że w większości przypadków główna ścieżka rozwijająca fabułę jest oświetlona lub kieruje nas w jej stronę odpowiednie ustawienie kamery, to nie zawsze okazuje się to tak oczywiste. Zdarzają się przypadki, że oba wyjścia z lasu wyglądają dokładnie tak samo, a gdy wybierzemy nieodpowiednie, nie będziemy już mogli wrócić i przepadnie nam kilka ciekawych przedmiotów. Potrafi to być dość frustrujące, ale na szczęście nie zdarza się zbyt często.