Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikPrzygodowePS4
Okładka Silent Hills (PS4)

Silent Hills PS4

P.T.

P.T. to grywalny zwiastun gry Silent Hills, kolejnej pełnoprawnej odsłony kultowego cyklu horrorów Silent Hill. W prace nad produkcją zaangażowani zostali m.in. Norman Reedus i Guillermo del Toro, pod przewodnictwem Hideo Kojimy.

Przygodowe | FPP | horror | eksperymentalne/artystyczne | przygodowe gry akcji | eksploracyjne

Sony PlayStation 4
Okładka Silent Hills (PS4)

producent: Konami

wydawca: Konami

Angielskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PS4:

anulowana

Podczas targów gamescom 2014 firma Sony zaprezentowała tajemniczy trailer gry zatytułowanej P.T. Krótki materiał wideo utrzymany był w mrocznym klimacie i zachęcał do odkrycia tajemnicy kryjącej się w wersji demonstracyjnej produkcji, udostępnionej równocześnie z prezentacją na konferencji. Po rozwiązaniu serii niełatwych zagadek program odkrywał przed graczem wszystkie karty – P.T. (ang. Playable Teaser) tak naprawdę było preludium do kolejnej gry z serii Silent Hill.

Fabuła

Interaktywny teaser buduje fabułę oraz atmosferę głównie poprzez detale klaustrofobicznego otoczenia. Bezimienny bohater budzi się w niewiadomych okolicznościach w nieznanym mu domu. Po otwarciu skrzypiących drzwi widzi oświetlony korytarz zakręcający w prawo. Już po paru krokach gdzieś w oddali zaczyna słyszeć transmisję radiowych wiadomości, gdzie spiker bez wielkiego entuzjazmu podaje informację o mężczyźnie, który zaopatrzywszy się w karabin, z zimną krwią zabił własną żonę i dziecko. Frontowe wyjście jest zamknięte na głucho, postać decyduje się więc na zejście po paru schodkach zdających się prowadzić do piwnicy, przechodzi przez kolejne drzwi… i powtórnie widzi ten sam korytarz, obrazy, lampę oraz słyszy znajome dźwięki radia. Tym razem jednak drobne elementy otoczenia zaczynają się zmieniać w sposób przeczący wszelkiej logice, a atmosfera gęstnieje z każdym następnym krokiem.

Mechanika

P.T. oparte jest na mechanice przechodzenia kolejnych, zachodzących na siebie wersji tego samego korytarza, przypominających w działaniu pętlę czasoprzestrzenną. Pierwszy „poziom” ma za zadanie zaznajomić gracza z otoczeniem i jasno określić cel – przejście przez drzwi. Już za drugim razem okazują się one jednak zamknięte, a bohater musi wykonać określone czynności, by pchnąć akcję dalej. Autorzy ciągle łamią schematy rozwiązania korytarza-zagadki, a poziom zadań rośnie z każdym kolejnym przejściem. Do ukończenia dema potrzebna jest tęga głowa, bo stopniowo oprócz wskazówek dźwiękowych użytkownik musi zwracać też uwagę na wibracje kontrolera w określonych miejscach domu, stosować się do komend spikera, szukać elementów zagubionego portretu, a nawet liczyć kroki własnej postaci, używać mikrofonu podłączonego do kontrolera czy zwracać uwagę na fakt, że zegar wybija północ.

Demo P.T. a odwołana gra Silent Hills

Uwaga, dalszy opis zawiera informacje o finale dema P.T.

Po rozwiązaniu ostatniej zagadki z „trzema śmiechami” bohater przechodzi przez znajome drzwi po raz ostatni. Przed graczem pojawia się zupełnie czarny ekran, a z głośników dobiega głos młodego mężczyzny opowiadającego historię o swoim ojcu, który „wszystko robił zawsze tak samo” (odnosząc się najprawdopodobniej do uwięzionego w pętli bohatera P.T., ale także do zabójcy z radia). Głos z ekranu odgraża się, że choć został zabity, to wróci wyrównać rachunki „wziąwszy ze sobą nowe zabawki”. Po chwili słychać zaś ciężkie kroki i z widoku pierwszej osoby ukazuje się osnute mgłą miasteczko, a ujęcie śledzi wchodzącego na przedmieścia Normana Reedusa. Napisy końcowe zapowiadają zaś grę Silent Hills.

P.T. zostało ukończone zaledwie jeden dzień po udostępnieniu go dla społeczności graczy. Streamerka SoapyWarping szybko podzieliła się ze światem informacją, że demo jest dopiero preludium tytułu Silent Hills, tworzonego przez Hideo Kojimę we współpracy z Guillermo del Toro. Japoński autor wspominał podobną ewentualność w wywiadach z okolic 2012 roku.

W marcu 2015 roku media branżowe obiegła fala nieoficjalnych informacji na temat konfliktów między Kojimą a wydawcą jego gier – firmą Konami. Japończyk parę razy zaznaczał chęć pracy na własnych warunkach, więc miał jedynie zakończyć produkcję gry Metal Gear Solid V: The Phantom Pain i pozostać zatrudniony do końca roku kalendarzowego. W kwietniu 2015 z dnia na dzień ze stron Konami zniknęły wszelkie wzmianki oraz loga związane ze „zbuntowanym” autorem, co potraktowano jako pierwszy niepokojący znak. Pod koniec kwietnia P.T. zniknęło z PlayStation Store i stopniowo anulowanie projektu potwierdzili del Toro, potem Norman Reedus, a w końcu dwuznaczne milczenie przerwało także Konami, przypieczętowując los produkcji.

Kojima i grono jego najbliższych współpracowników opuściło szeregi Konami. Uprzednia firma-matka ogłosiła zaś zmianę strategii biznesowej, w tym ograniczenie skupienia na grach wideo.

Pozostałe informacje

Demo P.T. wykorzystywało silnik Fox Engine, czyli narzędzie stworzone przez studio Kojima Productions. Ze względu na tajemniczy charakter teasera, logo silnika pojawiło się dopiero w trakcie napisów końcowych.

Firma Sony postanowiła zdjąć P.T. z oficjalnego sklepu konsoli PlayStation 4 w dniu 29 kwietnia 2015 roku. Fani jednak przygotowali się na ten dzień, ściągając teaser przed jego usunięciem z serwerów (dzięki czemu nadal mogą grać w demo). Nikt nowy nie może się jednak w nie zaopatrzyć. Od tego czasu powstała rzesza horrorów zainspirowanych P.T., zwłaszcza motywem osadzenia akcji w pozornie normalnym mieszkaniu, które z czasem okazuje się coraz bardziej niepokojące.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Oczekiwania czytelników: 8.6 / 10 na podstawie 187 głosów czytelników.

Wymagania wiekowe Silent Hills

18+

Konami zamknęło fanowski remake P.T. na PC
Konami zamknęło fanowski remake P.T. na PC

wiadomość14 lipca 2018

Kilka dni przed premierą wersji 0.9.5 fanowskiego remake'u P.T. autor poinformował o zamknięciu projektu. Powodem tego była interwencja Konami, które tłumaczy decyzję kwestiami prawnymi.

Guillermo del Toro uważa anulowanie Silent Hills za najbardziej kretyńską rzecz
Guillermo del Toro uważa anulowanie Silent Hills za najbardziej kretyńską rzecz

wiadomość3 grudnia 2016

Guillermo del Toro w mocnych słowach wypowiedział się o anulowaniu przez Konami gry Silent Hills. Decyzję tę nazwał "najbardziej kretyńską rzeczą, jaką kiedykolwiek widział", dorzucając przy okazji dwa słowa: "FUCK KONAMI".

Silent Hills zostanie wydane na Xboksie One? Konami nie porzuca gier konsolowych i PC-towych [news zaktualizowany]
Silent Hills zostanie wydane na Xboksie One? Konami nie porzuca gier konsolowych i PC-towych [news zaktualizowany]

wiadomość1 czerwca 2015

W Internecie pojawiły się niepotwierdzone doniesienia, według których firma Konami prowadzi rozmowy z Microsoftem w sprawie sprzedaży praw do gry Silent Hills i całej marki Silent Hill. Jednocześnie japoński wydawca wyjaśnił, że nie zamierza porzucać rynku gier konsolowych i komputerowych, jak sugerowano kilka tygodni temu.

Wieści ze świata (Star Wars: Battlefront, P.T., Far Cry 4) 6/5/15
Wieści ze świata (Star Wars: Battlefront, P.T., Far Cry 4) 6/5/15

wiadomość6 maja 2015

Dziś piszemy m.in. o szacunkach firmy Electronic Arts odnośnie sprzedaży Star Wars: Battlefront, usunięciu P.T. z PlayStation Store oraz specjalnej edycji Far Cry 4. Witajcie w wieściach ze świata - codziennej porcji krótkich wiadomości.

Wieści ze świata (Silent Hills, Pillars of Eternity, Far Cry 4) 5/5/15
Wieści ze świata (Silent Hills, Pillars of Eternity, Far Cry 4) 5/5/15

wiadomość5 maja 2015

Dziś piszemy m.in. o petycji w sprawie wznowienia prac nad grą Silent Hills, kulisach produkcji Pillars of Eternity oraz plotkach na temat Far Cry 4 Complete Edition. Witajcie w wieściach ze świata – codziennej porcji krótkich wiadomości.