
Data wydania: 29 października 2025
Druga część serii pierwszoosobowych gier RPG science fiction od Obsidian Entertainment. W The Outer Worlds 2 trafiamy do układu Utopia – rozdartej przez wojnę frakcyjną ojczyzny napędu skokowego, stanowiącej klucz do poznania tajemnicy rozpadlin zagrażających ludzkości.
GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
W 2019 roku studio Obsidian Entertainment stworzyło ciepło przyjętą grę RPG pod tytułem The Outer Worlds. Produkcja ta doczekała się na tyle ciepłego przyjęcia, że twórcy otrzymali zielone światło na przygotowanie jej kontynuacji w postaci opisywanego tutaj The Outer Worlds 2.
W The Outer Worlds 2 akcję oglądamy z perspektywy pierwszej lub trzeciej osoby (FPP lub TPP). Realizując zadania popychające fabułę do przodu oraz misje poboczne, trafiamy w różne zakątki układu planetarnego Utopia. Przemierzając je, poznajemy ich mieszkańców, walczymy z napotykanymi przeciwnikami oraz podejmujemy decyzje wpływające na dalszy przebieg opowieści i jej zakończenie.
The Outer Worlds 2 pozwala nam stworzyć postać o unikalnych cechach i umiejętnościach, dysponującą wybranymi przez nas perkami. W miarę postępów rozwijamy ją, a kluczem do sukcesu jest dobieranie ulepszeń w taki sposób, by wzajemnie się uzupełniały oraz wchodziły ze sobą w rozmaite synergie.
Do tego powraca tu stworzony na potrzeby pierwszej odsłony system wad. Oferuje nam specjalne wzmocnienia (niekiedy mocno wpływające na rozgrywkę), które uzyskujemy kosztem osłabienia postaci w określony sposób.
Napotykane problemy można tu rozwiązywać na szereg sposobów. Pomimo że podstęp i dyplomacja bywają skuteczne, mogą również zawodzić, zwłaszcza iż na naszej drodze stają zarówno wrogo nastawieni ludzie, jak i agresywna fauna zamieszkująca odwiedzane lokacje.
W takich sytuacjach nie pozostaje nam nic innego, jak wybrać przemoc. Nieprzyjaciół eliminujemy, robiąc użytek z broni białej i dystansowej, angażując się w dynamiczne otwarte potyczki lub działając po cichu i pozbywając się celów z zaskoczenia.
Choć nic nie stoi na przeszkodzie, by eksplorować kolonię na własną rękę, po drodze poznajemy postacie, które mogą dołączać do drużyny.
Mowa o takich bohaterach i bohaterkach jak Niles będący agentem Dyrektoriatu Ziemi, dron imieniem Val, zabójczyni Marisol, kultystka Aza, najemniczka Inez oraz Tristan będący swoistym „chodzącym czołgiem”. Mają oni indywidualne osobowości, cele i umiejętności, a w naszej gestii leży to, jak dobrze ich poznamy i potraktujemy, wykonując związane z nimi linie zadań. Możemy też rozwijać statystyki towarzyszy.
The Outer Worlds 2, podobnie jak pierwsza część serii, jest pozbawione opcji romansowania. Choć możemy zaskarbić sobie sympatię określonych towarzyszy lub uczynić ich swoimi wrogami, żadna relacja nie znajduje finału w łóżku. Powodem takiego stanu rzeczy była, według słów twórców, chęć wykorzystania zasobów potrzebnych do stworzenia tego typu zawartości na dopracowanie innych elementów gry, na przykład walki.
The Outer Worlds 2 zabiera nas do retrofuturystycznego uniwersum science fiction, wykreowanego na potrzeby pierwowzoru. Jednak akcja tej pozycji toczy się nie w znanym z „jedynki” układzie Arkadia (ang. Halcyon), lecz w Utopii będącej ojczyzną napędu skokowego. Zostajemy tam wysłani na polecenie Dyrektoriatu Ziemi, a naszym zadaniem jest zbadanie pochodzenia rozpadlin zagrażających całej ludzkości.
Sprawę komplikuje fakt, że ów skrawek kosmosu jest rozdarty przez wojnę frakcyjną. Oprócz Protektoratu niosącego na sztandarach dbanie o dobro obywateli, biorą w niej udział korporacja Auntie’s Choice oraz organizacja religijna. Nasze dalsze losy, wynik owego konfliktu, a także przyszłość Utopii (i co za tym idzie – wszystkich ludzi) są kształtowane przez nasze poczynania i dokonywane przez nas wybory.
Choć wszystko to brzmi nader poważnie, w grze nie brakuje specyficznego humoru będącego jednym z elementów wyróżniających pierwszą odsłonę cyklu.
Autor opisu gry: Krystian Pieniążek
Platformy:
PC WindowsPolskie napisy
PlayStation 5Polskie napisy
Xbox Series X/SPolskie napisy
Wczesny dostęp:24 października 2025
Producent: Obsidian Entertainment
Gry podobne:



3GRY
Seria RPG-ów science fiction, zainspirowana m.in. przez markę Fallout, a zwłaszcza grę Fallout: New Vegas. Cykl został wykreowany przez studio Obsidian Entertainment, mające w portfolio takie dzieła, jak Pillars of Eternity, Star Wars: Knights of the Old Republic II - The Sith Lords czy Neverwinter Nights 2. Podczas gdy wydaniem pierwszej części zajęła się firma Private Division, jej kontynuacja została wypuszczona przez Xbox Game Studios.
Recenzja GRYOnline
Choć bawiłem się całkiem nieźle, The Outer Worlds 2 nie mogło uciec przed ciągłymi porównaniami z New Vegas, względem którego jest ledwie odtwórcze - a nie równoważy tego fabułą ani towarzyszami. W wypchanym znakomitymi grami roku trudno jednak uzasadnić jej kupno, gdy obok jest masa świetnych, tańszych RPG.
Aktualizacja: 21 października 2025
The Outer Worlds 2 mapa to wszystkie sekrety, znajdźki, questy, ważne lokacje, bronie, pancerze, towarzysze, handlarze, punkty szybkiej podróży, frakcje, murale, tomy naukowe, dzienniki audio, karty kolekcjonerskie.
6 listopada 2025
VtM Bloodlines 2 i The Outer Worlds 2 podzieliły fanów gier RPG. Dla wielu to po prostu średniaki, które jest za co krytykować. Niemniej jako element szerszego gatunkowego krajobrazu stanowią dobry znak.
1 października 2025
W październiku nie zabraknie głośnych premier. Zaczynamy od Ghost of Yotei, aby zahaczyć o Pokemon Legends: Z-A, sprawdzić The Outer Worlds 2 oraz Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2. No i jest Battlefield 6, więc będzie w co grać!
4 czerwca 2023
Uwielbiamy oglądać zapowiedzi nowych gier i zawsze czekamy na to jedno, zaskakujące „jeszcze coś”, zostawiane zwykle na sam koniec. Czy tegoroczne Summer Game Fest przyniesie jakąś niesamowitą nowość? Oto nasz mały zestaw oczekiwań i marzeń.
Monasterium Aleksandry to jedna z kluczowych lokacji w The Outer Worlds 2. Podpowiadamy jak rozwiązać astronomiczną zagadkę w znajdującym się tam obserwatorium.
Porady
Adam Celarek
7 listopada 2025 14:20
Za nami miesiąc, który upłynął pod znakiem premier dwóch ważnych gier RPG. Przed nami natomiast kolejne interesujące cztery tygodnie, na przestrzeni których ukaże się m.in. remaster Sacred 2.
gry
Krystian Pieniążek
6 listopada 2025 12:00
Reżyser Kingdom Come: Deliverance 2 wystawił grze The Outer Worlds 2 wysoką ocenę, ale surowo skrytykował fundamenty produkcji oraz jej twórców.
gry
Maciej Gaffke
5 listopada 2025 21:20
Jedna z pobocznych misji w The Outer Worlds 2 wyśle grających na poszukiwania ukrytych przedmiotów. W tym tekście podpowiadamy, jak zlokalizować książki dla członkiń Zakonu Ascendenta.
Porady
Adam Celarek
5 listopada 2025 16:23
Reżyser The Outer Worlds wskazuje na jeszcze jeden powód, dla którego miłośnicy RPG powinni docenić Baldur's Gate 3.
gry
Jakub Błażewicz
5 listopada 2025 13:30
W The Outer Worlds 2 nawet nasza garderoba (lub jej brak) nie ujdzie uwadze załogi. Obsidian bawi się produkcją, pokazując, że prawdziwa immersja tkwi w detalach.
Danuta Repelowicz
5 listopada 2025 13:03
Ludzie ze studia Obsidian Entertainment wiedzą, że wielu fanów chce Fallout: New Vegas 2, ale są bardzo zadowoleni, że firma Microsoft pozwala im pracować nad własnymi markami.
gry
Adrian Werner
5 listopada 2025 10:30
The Outer Worlds 2 oferuje szerokie możliwości w zakresie rozwoju postaci. W tym tekście podpowiemy Wam, na jakie umiejętności, perki i wady warto zwrócić uwagę.
Porady
Adam Celarek
4 listopada 2025 11:28
The Outer Worlds 2 posiada dość zaawansowane interakcje z NPC-ami. Postacie niezależne zauważają działania gracza i potrafią je skomentować, jeśli wydadzą im się nietypowe lub bezczelne.
Arkadiusz Strzała
1 listopada 2025 10:00
Jak w każdym RPGu, w Outer Worlds 2 nie możecie rozwijać swojego bohatera w nieskończoność. Tłumaczymy jaki jest level cap i czy możecie zrobić respec.
Porady
Jacek Hałas
30 października 2025 12:16
Popularne pliki do pobrania do gry The Outer Worlds 2.
trainer The Outer Worlds 2 - Trainer 1.0+ Plus 37 - 28 października 2025
trainer The Outer Worlds 2 - Trainer v1.0-v20251028 - 2 listopada 2025
mod The Outer Worlds 2 - Better Prices Faster Reputation v.1.1.1 - 4 listopada 2025
mod The Outer Worlds 2 - Easier Perks and Flaws v.1.2 - 4 listopada 2025
mod The Outer Worlds 2 - Map Tweaks (No Fog of War + Better Zoom) v.1.0 - 4 listopada 2025
mod The Outer Worlds 2 - Better Dialogue Checks (All Skill Checks are 1) - 4 listopada 2025
mod The Outer Worlds 2 - Ultimate Engine Tweaks (Anti-Stutters - More Performance - Lower Latency - Better Clarity - Lossless) v.2.0 - 4 listopada 2025
mod The Outer Worlds 2 - Better Dialogue Checks (All Skill Checks are 1) v.1.0 - 4 listopada 2025
Wymagania sprzętowe gry The Outer Worlds 2:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-8400 / AMD Ryzen 5 2600, 16 GB RAM, karta graficzna 8 GB GeForce GTX 1070 / Radeon RX 5700, 110 GB SSD, Windows 10/11 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i7-10700K / AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, karta graficzna 10 GB GeForce RTX 3080 / 16 GB Radeon RX 6800 XT, 110 GB SSD, Windows 10/11 64-bit.
Średnie Oceny:
Średnia z 6 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 24 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"W większości pozytywne"
Średnia z 3711 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Filip Melzacki
Recenzent GRYOnline.pl
2025.10.23
Kontrowersyjna cena The Outer Worlds 2 rozbudziła pytania, czy gra zaoferuje adekwatną jakość. Po ukończeniu całości nie mogę pozbyć się wrażenia, że to wciąż tytuł poprzedniej generacji. Przyjemny, ale odtwórczy i fabularnie nierówny.
Gierek314
Gracz
2025.11.05
42h zajęło mi ukończenie gry. Nie zrobiłem wszystkich questów, bo jest blokada lvlowania do poziomu 30, więc odebrało mi to chęć dalszej progresji (wbiłem max lvl w okolicach 80% progresji fabularnej). TOW2 ma (w mojej opinii) nudniejszy początek od jedynki, przez co ciężko jest przebrnąć pierwsze godziny. Na duży plus zmiana systemu rozwoju postaci, atutów etc. - ewidentnie odczuwa się tutaj brak pewnych perków, jeśli zdecydowaliśmy się w czasie gry na rozwój w innym kierunku; a to nie będziesz mógł otworzyć drzwi do pomieszczenia, gdzie czeka fajna nagroda, a to nie będziesz w stanie zhakować komputera, na którym są dowody obciążające jakieś NPCa w pobocznym queście. Graficznie jest lepiej vs TOU - jeśli ktoś twierdzi, że nie ma różnicy, to zalecam uruchomienie jedynki choćby na godzinę - zaraz doceni progres. Stacje radiowe mogłyby mieć dłuższy materiał - niestety dość szybko się zapętla i robi się nużący.Kolejną pozytywną rzeczą jest możliwość rozgrywania misji na wiele sposobów; skradanie się, skrytobójstwo, "rambo style"... oraz klasycznie - wiele możliwości rozwiązania questów; opowiedzenie się po jednej z wielu stron konfliktu.Pozostaje czekać na ewentualne DLCki, mając nadzieję, że będą bardziej dopracowane od podstawki, bo jednak oczekiwania z mojej strony były większe
premium219623
Gracz
2025.11.05
Gra bardzo solidna. Żaden z jej elementów nie zasługuje na śpiewanie peanów na jego cześć lecz wszystkie są zrealizowane dobrze. Bawiłem się super.Jak dla mnie to najlepszy 'fallout' jaki wyszedł w ostatnich latach.
Matuzes
Gracz
2025.11.04
Grę ukończyłem więc kilka słów przemyśleń. Zacznę od tego, że nie jestem fanem pierwszej gry, dla mnie to tylko przyzwoity rpg w nietuzinkowym klimacie sf i nic ponadto, żadnych oczekiwań od TOW2 nie miałem, zresztą trudno mieć, skoro twórcy chyba zapomnieli o marketingu. Ograne wszystko na PC w wersji po angielsku.Cały rozwój postaci gracza, perki i wady, a dokładnie ich wpływ na przebieg gry jest wprost niesamowity, praktycznie wszystkie umiejętności są w jakiś sposób wykorzystywane czy to w dialogach, czy podczas eksploracji, daje to wiele możliwości do ponownego przechodzenia gry. Kombinacja i przenikanie się rozwoju głównego bohatera z projektem poziomów i rozbudowaniem dialogów na największa zaleta TOW2. Wydaje mi się, że pod tym względem wyszło im nawet lepiej niż w New Vegas, chociaż sam setting Fallouta jest sto razy ciekawszy niż Arcadia, to mechanicznie jest to najlepszy aRPG tego studia.Projekt poszczególnych poziomów zasługuje na pochwałę, praktycznie zawsze jest co najmniej klika sposobów na dotarcie czy poruszanie się po lokacjach czy rozwiązywanie zagadek środowiskowych. Sama koncepcja i wygląd planet jest już taki sobie, mam wrażenie że wszystko już gdzieś widziałem, ot nic odkrywczego. Zamknięte, fabularne lokacje wypadają już lepiej, są ładne, różnorodne i całkiem szczegółowe ale dalej brakuje im tożsamości, czegoś co pozwoli powiedzieć na końcu „łał”. Wygląd pancerzy i ubioru NPCów (a także gracza) o ile chyba pasuje do lekko szalonej koncepcji gry, to według mnie, jest tragicznie nijaki, plastikowy i sztuczny. Taka sama sprawa dotyczy się projektu przeciwników, nie ma żadnego wyróżniającego się, tylko wyciągnięte z pierwszej części gry projekty monstrów, mechy i ludzie, to wszystko co można spotkać w grze, nuda.Fenomenalnie napisane i bardzo rozbudowane dialogi i teksty, pomimo iż nie jest to moja bajka i w ogóle nie kupuje tej (anty)korporacyjnej, (pseudo)intelektualnej satyry to jest to naprawdę najwyższy poziom pisarstwa. Wątek główny i fabuła gry jako całość, jest jednak średnia i mało porywająca, pozwala co prawda na dużą wolność i wpływanie na jej przebieg, ale już sama końcówka jest jednak bardzo rozczarowująca i niepotrzebnie przeciągnięta. Nawet slajdy na zakończenie gry mnie zawiodły, niby są, ale chyba najgorsze i najmniej ciekawe jakie kiedykolwiek widziałem. Na minus muszę zaliczyć jeszcze opowiadanie historii w postaci notatek i wpisów w terminalach, którego w grze jest cała masa. To było fajne 15 lat temu (według Bethesdy to będzie fajne pewnie jeszcze ze 30), ale od audiowizualnego medium oczekiwałbym, że takie historie zostaną przedstawione przez dialogi czy opowieść jakiegoś NPC nawet w tle w trakcie eksploracji.Podobna sprawa i pewien zawód dotyczy stronnictw, niby mamy cztery(+) frakcje w grze ale tak naprawdę dostęp i cokolwiek wartego uwagi dotyczy tylko dwóch. Najciekawsza moim zdaniem i najbardziej rozbudowana fabularnie grupa, służy jako główny przeciwnik i poza pierwszą planetą nie ma za bardzo z nią interakcji, a szkoda, bo w trakcie gry można dowiedzieć się wiele interesujących rzeczy o jej funkcjonowaniu i wewnętrznych tarciach. Sam system reputacji to jakiś żart, poza tym że dostajemy upust w sklepach do max -25% to nie znalazłem żadnych innych korzyści z niego. Punkty dostajemy za wykonywanie zadań ale ich ilość jest śmiesznie mała, a dodatkowo w grze istnieje perk negocjator (całkiem przydatny w dialogach), który daje 75 punktów reputacji dla wszystkich trzech frakcji, co pozwolił mi na wymaksowanie ich z automatu. No słabo zostało to zaprojektowane.Towarzysze są lekko mówiąc nijacy, a przynajmniej na początku, bo część z nich znacznie zyskuje w oczach i pojawia się w nich jakaś głębia po wykonaniu ich zadań, które są zaskakująco długie i całkiem ciekawe, niestety pod tym względem dalej nie jest to poziom PoE czy BG3. Banter towarzyszy o ile występuje, to jest go tak mało i uruchamia się tak rzadko, że praktycznie nie ma interakcji pomiędzy nimi. Sama obecność określonego kompana potrafi wpłynąć za to na przebieg dialogów i reakcję NPCtów (nawet w finale), dodatkowo potrafią oni podpowiadać (np. znalezienie szybu wentylacyjnego) i komentują nasze poczynania jak zabicie jakiegoś NPC. Niestety w całej grze nie występują postacie godne zapamiętania, poza szefową jednej z frakcji nie ma zupełnie nikogo, każdy boss, łącznie z ostatnim nie ma w sobie nic wartego uwagi, nie zapamiętałem nawet jak się nazywa. Wszystkie NPC to puste kukły, bez grama charakteru, emocji i czegokolwiek co pozwoliłoby zakotwiczyć uwagę na nich.Ilość i różnorodność broni, szczególnie tych legendarnych i unikatowych pozwala na przyzwoitą rozwałkę, szczególnie że walki jest całkiem sporo. Niestety system „pancerza” gracza jest bezdennie płytki, mamy dwa sloty: nakrycie głowy i ciała, które można jeszcze modować, tyle. Sama modyfikacja broni i ubioru jest równie płytka, i chociaż dobrze że w ogóle istnieje, to aż prosi się o jej rozszerzenie. Walka wypada średnio, z jednej strony całkiem przyjemnie się strzela i samo czucie broni jest niezłe, to wszystko jest jednak za szybkie i strasznie mało czytelne, szczególnie jak towarzysze zaczną używać umiejętności i przeciwnicy będą blisko, ekran wygląda jak pokaz fajerwerków oglądany z jednego metra. AI wrogów jest tragiczne, nie oczekiwałem co prawda nic innego, ale jeżeli najczęstszym przeciwnikiem który mnie zabijał była mina, wiele to mówi o grze (i o bunny hoppingu przez pola minowe :)).Poziom trudności to jakiś żart. Ukończyłem grę na najwyższym poziomie i o ile pierwsza planeta i może część drugiej, były jakimś tam wyzwaniem, to po odblokowaniu 3 tieru broni, najwięksi bossowie dosłownie topili się w jakieś 2 sekundy, więcej czasu zajmowało znalezienie przeciwnika niż zabicie go. Co prawda sam byłem również na jeden strzał, w zasadzie od wszystkiego, ale to chyba jednak nie miało tak wyglądać. Maksymalny poziom postaci (lvl30) wbiłem natomiast jakieś 10-15 godzin przed skończeniem gry co jest po prostu przykre i świadczy o raczej słabym rozłożeniu zdobywanego doświadczenia. Podobna sprawa tyczy się ekonomii, kończąc grę miałem 200 000 bitsów, kilka tysięcy sztuk amunicji każdego rodzaju i setki materiałów do craftingu, których nie warto było nawet używać, bo kupno modów do broni czy amunicji jest po prostu szybsze niż jej robienie.Nie poleciłbym ze spokojnym sumieniem aktualnie kupna TOW2 nikomu, według mnie to dobra gra AA do ogrania w GP ale osobiście radzę odczekać na wyjście DLC, poprawek i spadek ceny. Bawiłem się lepiej w Avowed a nawet w ostatnim Dragon Age, nie mówiąc już o KCD2, przy czym tak jak napisałem na początku, nie jestem fanem serii i nie trafia do mnie ten setting. Bycie nawet bardzo rozbudowanym i świetnym RPG nie jest wystarczające jak reszta gry posiada irytujące, nudne lub niedopracowane elementy, dlatego tylko 6/10.
kacyk71
Gracz
2025.11.03
Gram z gamepassa i pokazuje mi 39h,w kazdym razie jestem juz dosyc daleko 27lvl a staram sie robic kazde zadanie.I powiem wam ze gra sie super ,czym dalej tym robi sie ciekawiej.Na poczatku troche mnbie zawiodla pierwsza planeta bo lokacja dosyc spora a zarazem pustawa,na szczescie inne planety sa juz ciut mniejsze za to tresciwsze w zawartosc az chce sie eksplorowac i zajrzec wszedzie.Super wygladaja osobne lokacje na planetach ale i same planety znacznie roznia sie wygladem.Gra jest bardziej rozbudowana niz sie wydaje,mialem sytuacje gdzie niechciano mnie wpuścić z jednym towarzyszem ale ze mam wysoka retoryke to ugadalem ze wejdzie ze mna,mimo to podczas rozmow byly przytki do tego towarzysza.Gram pod bron palna i uwazam ze jest dobrze to wykonane,roznorodnosc broni,efektow jest spora do tego czuc czym sie strzela.Moje dwie ulubione bronie to pistolet plazmowy i karabin energetyczny obie bronie maja naciagany strzal i pieknie sie uzupelniaja w zaleznosci od wroga,ale ze ammo schodzi szybko to nosze tez bronie zapasowe na inny rodzaj amunicji.Szkoda ze na mapie nie mozna zostawic znacznikow z opisem bo mimo ze mam wszelkie skile na otwieranie to nie wszedzie dalem rade wejsc ze wzgledu na niski poziom a spamietac gdzie co bylo bez szans:)Z poczatku draznily mnie feminatywy ale ogolnie jest sporo porabanych nazw ze w sumie pasuja do tego swiata absurdu idealnie gdy sie biega w ciezkim pancerzu w cylindrze na glowie.Gra warta polecenia,spodziewalem sie sredniaka a dostalem kawal porzadnej dobrej gry.
brennus
Gracz
2025.11.03
Ocena STEAM
W większości pozytywne (3 711)
Główne zalety gry
Podsumowanie
Główne wady gry
Podsumowanie
Funkcje lub elementy, których brakuje w grze według użytkowników
Podsumowanie
Podsumowanie recenzji użytkowników wygenerowane przez AI,
Ocena OpenCritic
89% rekomendacji (118)
TheSixthAxis
Gareth Chadwick
Lords Of Gaming
Mahmood Ghaffar
COGconnected
Mark Steighner
ACG
Jeremy Penter
Stevivor
Matt Gosper