„To koniec swobodnego wyrażania siebie w grach wideo”. Wydawca Baldur’s Gate 3 zakpił z „neutralności” reżysera The Outer Worlds 2

Czy The Outer Worlds 2 to komentarz społeczny, czy tylko gra? Reżyser RPG-a przyjął neutralne stanowisko, co nie spodobało się dyrektorowi wydawniczeczmu Baldur’s Gate 3 i części graczy.

Danuta Repelowicz

Komentarze

„To koniec swobodnego wyrażania siebie w grach wideo”. Wydawca Baldur’s Gate 3 zakpił z „neutralności” reżysera The Outer Worlds 2, źródło grafiki: Obsidian Entertainment.
„To koniec swobodnego wyrażania siebie w grach wideo”. Wydawca Baldur’s Gate 3 zakpił z „neutralności” reżysera The Outer Worlds 2 Źródło: Obsidian Entertainment.

Czy The Outer Worlds 2 jest krytyką kapitalizmu? Nie świadomą i celową – tak przynajmniej wynika ze słów Brandona Adlera, reżysera gry. Michael Douse, dyrektor wydawniczy Baldur’s Gate 3, nie był jednak z tego powodu zbyt zadowolony, a wtórowała mu dość spora liczba graczy, która od Adlera oczekiwała chyba bardziej zdecydowanego stanowiska.

Krytyka struktur władzy

Wszystko zaczęło się od jednego z odcinków podcastu My Perfect Console, w którym Adler wypowiedział następujące słowa:

Nie zamierzamy specjalnie iść w stronę „zróbmy krytykę kapitalizmu, jaki znamy”. Zasadniczo to, co lubimy robić, zwłaszcza w The Outer Worlds, to krytyka struktur władzy… bardziej osób u władzy i tego, jak wykorzystują tych, którzy tej władzy nie mają – stwierdził reżyser TOW2.

Następnie zilustrował on swój tok rozumowania nawiązaniem do Zakonu Ascendenta, który występuje w grze. To ugrupowanie naukowców, którzy za wszelką cenę starają się dążyć do poprawy sytuacji człowieka we Wszechświecie. Choć to pod względem moralnym najczystsza z frakcji, także i jej członkowie potrafią posunąć się wystarczająco daleko, kiedy trzeba (również do nadużyć), co może prowadzić do nieprzyjemnych konsekwencji.

Adler uważa tego typu dylematy za uniwersalne i nie ogranicza ich tylko do kapitalizmu – dlatego także odżegnuje się od krytyki tej konkretnej sfery rzeczywistości i zrównywania z nią wydźwięku gry:

To są problemy, które istniały od zawsze… bez względu na to, kiedy to robimy, ludzie mówią: „O, mówisz o tym, co dzieje się teraz”. A to tak naprawdę dlatego, że to przecież dzieje się cały czas.

Zdaje się, że nie przekonał tym Michaela Douse’a, który ironicznie stwierdził, iż „to koniec swobodnego wyrażania siebie w grach wideo, bo mistrz marionetek wciąż pociąga za wszystkie sznurki”. Zaraz po tej wypowiedzi w komentarzach pojawił się przykład krytykującego kapitalizm – i nie tylko – Disco Elysium, do którego Douse również się odniósł, stwierdzając, że „jest dumny, iż pojawia się w napisach końcowych”.

Wracając jednak do podejścia Adlera, przypomina ono to reprezentowane przez Tima Caina, jednego z twórców Fallouta. Także i on w zeszłym roku zaprzeczył, jakoby celem tej postapokaliptycznej serii miała być krytyka kapitalizmu, pomimo, zdawać by się mogło, oczywistej w wymowie warstwy fabularnej tych gier.

Być może twórcy po prostu wolą pozostawić wolność interpretacji graczom, zamiast proponować im określony klucz. Nic w tym złego; niektórzy jednak najwyraźniej nie mogą się z tym pogodzić.

  1. Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google
7.4

GRYOnline

6.8

Gracze

7.7

Steam

8.2

OpenCritic

OCEŃ
Oceny

Danuta Repelowicz

Autor: Danuta Repelowicz

Hiszpańskie serce i japońska dusza. Absolwentka filmoznawstwa ze szczególną słabością do RPG-ów i bijatyk. Miłośniczka wiedzy tajemnej, nauk o kosmosie, musicali i wulkanów. Dorastała na Onimushy, Tekkenie i Singstarze. Wcześniej związana z serwisem GamesGuru, pisze i tworzy od najmłodszych lat. Prywatnie także wokalistka i wojowniczka Shorinji Kempo stopnia 4 Kyu. Specjalizuje się w narratologii i ewolucji postaci. Świetnie porusza się też po tematyce archetypów i symboli. Jej znakiem rozpoznawczym jest wszechstronność, a jej ciekawość często prowadzi ją w najdziksze ostępy umysłu i wyobraźni.

Frustrowała przez 22 lata, lecz w końcu ma odejść w zapomnienie. Fani Prince of Persia: Piaski Czasu mogą odetchnąć z ulgą

Poprzedni
Frustrowała przez 22 lata, lecz w końcu ma odejść w zapomnienie. Fani Prince of Persia: Piaski Czasu mogą odetchnąć z ulgą

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl