Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikRPGPCX360PS3
Okładka Fallout: New Vegas (PC)

Fallout: New Vegas

Fallout: New Vegas jest poboczną odsłoną cyklu gier cRPG w postapokaliptycznym klimacie. Tytuł wyprodukowany został przez studio Obsidian Entertainment, założone przez byłych członków Black Isle Studios (producent Fallout i Fallout 2).

RPG | FPP | TPP | science fiction | postapokalipsa | sandbox | FPS | TPS | Role-playing shooter

Fallout: New Vegas to kolejna, po Fallout 3, odsłona popularnego postapokaliptycznego cyklu zapoczątkowanego w 1997 roku. Dzieło zostało opracowane przez studio Obsidian Entertainment, za którego założenie odpowiadają byli członkowie firmy Black Isle Studios, producenta dwóch pierwszych odsłon marki Fallout.

Produkcja skupia się na ukazaniu konfliktu trzech frakcji: New California Republic, Caesar’s Legion oraz mieszkańców New Vegas. Gracz wciela się w kuriera/podróżnika (jego statystyki kreujemy w teście psychoanalitycznym), którego przed śmiercią ratuje zaprzyjaźniony robot. W grze powraca oczywiście Pip-Boy, którego otrzymujemy od właściciela maszyny.

Rozgrywka w Fallout: New Vegas jest dokładnym odzwierciedleniem mechaniki ukazanej w Fallout 3. Kontrolujemy tu zatem nieustannie rozwijającego się bohatera, a akcję obserwujemy z widoku TPP lub FPP (w zależności od osobistych upodobań). Powraca także system walki o nazwie V.A.T.S., umożliwiający m.in. zatrzymanie upływu czasu i namierzanie konkretnych części ciała przeciwnika (w zależności od liczby posiadanych punktów akcji).

Do dyspozycji gracza oddano wiele nowych perków i możliwości (część z nich dotyczy chociażby walki na bliski dystans). Wśród nowości znalazły się również niedostępne wcześniej bronie, jak np. karabin przypominający M4, czy też minigun. Broń można modyfikować, by polepszyć jej właściwości (np. zwiększyć pojemność magazynka lub dodać do karabinu myśliwskiego celownik optyczny). Nasze działania w czasie rozgrywki wpływają nie tylko na karmę, ale i popularność w oczach poszczególnych stron konfliktu.

Twórcy z Obsidian Entertainment zdecydowali się również na powiązanie systemu dialogów z umiejętnościami. W rozmowach opartych na pobocznych zdolnościach otrzymujemy dla przykładu dwa teksty: dla postaci z wysokim poziomem umiejętności (sukces) i niskim poziomem umiejętności (porażka). Umieszczenie obu opcji pozwala pokazać graczom, że mogli zdziałać coś w danej materii. Nic nie stanie ponadto na przeszkodzie, by w podróżach po świecie gry towarzyszyło nam 2 lub 3 pomocników.

W grze nie mogło zabraknąć kilku nowości. Pierwszą z nich jest system tworzenia i modyfikowania przedmiotów. W specjalnych miejscach gracze mogą więc produkować naboje, gotować posiłki i tworzyć mikstury chemiczne. Kolejną ciekawostką jest tryb „hardcore”, który znacznie utrudnia zabawę. Twórcy produkcji podrasowali też między innymi system wydawania rozkazów kompanom.

Oprawa graficzna powstała w oparciu o zmodyfikowany silnik graficzny pochodzący z The Elder Scrolls IV: Oblivion, wykorzystany także w Fallout 3. Dzięki niemu autorzy byli w stanie opracować szczegółowy świat, cechujący się dobrze wymodelowanymi obszarami otwartymi oraz zachęcającymi do odwiedzin wnętrzami rozmaitych budowli.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Nośnik: 1 DVD

Ocena gry 8,1 / 10 na podstawie 4939 ocen czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą gry: 8,4 / 10 na podstawie 693 głosów czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 149,90 PLN

Gry podobne do Fallout: New Vegas

Klasyfikacja PEGI Fallout: New Vegas

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. W grze jest używany wulgarny język. Gra zawiera elementy przemocy. Gra, która zachęca do uprawiania hazardu lub go uczy.

Wymagania sprzętowe Fallout: New Vegas

PC Windows

Rekomendowane: Core 2 Duo 2 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 256 MB (GeForce GF 6600 lub lepsza) , 10 GB HDD, Windows XP/Vista/7

Microsoft Xbox 360

Wykorzystuje: Xbox Live

Fallout: New Vegas - recenzja gry

Recenzja 19 października 2010, 16:02

Spora część graczy i recenzentów skreśliła nowego Fallouta jeszcze przed premierą, nazywając go prostą modyfikacją lub rozszerzeniem dzieła Bethesdy. Jeśli Obsidian postanowi wydawać taki „dodatek” co roku, to naprawdę – będzie w co grać. W rzeczywistości produkcja ta jest bowiem niezwykle obszerna – wystarczy powiedzieć, że dotarcie do samego New Vegas zajęło mi piętnaście godzin. Kiedy stanąłem na ulicy rozświetlonej dziesiątkami neonów i pełnej pijanych ludzi oraz prostytutek, w moim Pip-Boyu czekało ponad dwadzieścia zadań do wykonania. W większości z nich stykamy się intrygującymi postaciami (zakulisowy król dzielnicy rozpusty – Mr. House), bierzemy udział w niezwykłych wydarzeniach (odpalanie rakiet) i odkrywamy sekrety tego uniwersum (co czeka w kolejnych schronach?). Od ratowania bydła aż po próbę zrozumienia skomplikowanych intryg politycznych – wszystkie wątki angażują nas równie mocno.

PC
X360
PS3