The Alters: Jak unikać promieniowania i burz magnetycznych? The Alters poradnik, porady
Jak zwalczać skutki promieniowania w grze The Alters? Nasz poradnik zawiera ważne wskazówki na temat unikania i rozpoznawania miejsc z wysokim promieniowaniem, a także unikania burz magnetycznych i pozbycia się napromieniowania.
Ostatnia aktualizacja: 12 czerwca 2025
Jak pozbyć się zabójczego promieniowania w The Alters? Na tej stronie poradnika skupiliśmy się na jednym z największych zagrożeń dla głównego bohatera oraz jego kopii. Dowiecie się o niebezpiecznych lokacjach z promieniowaniem, o obronie bazy przed silnym promieniowaniem, o przetrwaniu burzy magnetycznej oraz o usuwaniu efektów napromieniowania, by przywrócić Jana i jego alterów do pełni zdrowia.
- Kiedy pojawia się niebezpieczne promieniowanie?
- Jak zabezpieczyć bazę przed promieniowaniem?
- Jak zwalczać skutki napromieniowania?
- Jak uniknąć burzy magnetycznej?
Kiedy pojawia się niebezpieczne promieniowanie?
- Promieniowanie to jedno z większych zagrożeń, z którym musicie radzić sobie na przestrzeni całej gry. Dotyczy to przede wszystkim Jana, ale może ono też dotykać jego alterów.
- Problem promieniowania dotyczy przede wszystkim godzin nocnych. Po 20:00 otrzymacie ostrzeżenie o zbliżającym się zabójczym promieniowaniu. Macie wtedy 1 minutę na powrót do bazy - nie powinniście lekceważyć tego komunikatu. Jeśli jesteście daleko od bazy, to sprawdźcie dostępność punktów szybkiej podróży w okolicy.
- Podwyższone promieniowanie może występować w wybranych obszarach mapy, a mogą to być przede wszystkim złoża metali wzbogaconych - wszystkie tego typu miejsca oznaczone są na mapie żółtym kolorem.
- Przebywanie oraz praca w skażonej strefie powoli ładują pasek napromieniowania danej postaci. Powinniście w takich sytuacjach korzystać z opcji wydobycia z umiarem.
- Do nagłego napromieniowania Jana może też dojść po kontakcie z anomalią - szerzej opisaliśmy je na osobnej stronie Jak unikać anomalii?. Dla przypomnienia - powinniście zachowywać bezpieczny dystans, powoli omijać nieruchome anomalie i w przypadku otrzymania bardzo silnej dawki wycofać się w bezpieczne miejsce.
- Musicie liczyć się z tym, że w miarę awansowania w grze może nasilać się promieniowanie na planecie w związku z jej zwiększoną aktywnością. Gra ostrzeże Was o pierwszej takiej zmianie.
- Zwiększona aktywność planety może oznaczać przede wszystkim krótszy czas pracy poza bazą, bo wcześniej może pojawić się zabójcze promieniowanie. Może ono też być silniejsze w godzinach nocnych.
Jak zabezpieczyć bazę przed promieniowaniem?
- Schronieniem przed promieniowaniem jest Wasza baza, przy czym właściwą ochronę gwarantuje bariera radiacyjna. Nie jest ona domyślnie włączona i musicie tego dokonać odwiedzając maszynownię.
- Kolejnym utrudnieniem jest to, że bariera radiacyjna do działania potrzebuje filtrów radiacyjnych. Musicie je produkować w warsztacie (10 metali, 40 substancji organicznych), przy czym sam proces możecie zautomatyzować, tzn. bariera radiacyjna może pobierać kolejne filtry z magazynu bez Waszego udziału.
- Bariera wymaga 1 filtra każdego dnia i warto zawsze mieć zapas 3-4 filtrów radiacyjnych na wypadek gdybyście zapomnieli o nich lub danego dnia mieli inne obowiązki.
- Dzięki awansowaniu w grze pojawią się nowe projekty badawcze, które mogą Wam ułatwić radzenie sobie ze skutkami promieniowania.
- Ulepszenie kombinezonu to technologie powiązane ze strojem Jana. Każdy ukończony taki projekt może zwiększyć wytrzymałość kombinezonu na promieniowanie, by wolniej ono narastało. Niestety do ukończenia badań są potrzebne unikalne próbki planetarne.
- Repulsor radiacyjny to z kolei kluczowy projekt dla ochrony bazy. Także i w tym przypadku wymagane jest poświęcenie próbek planetarnych.
- Po wynalezieniu technologii możecie konstruować repulsory w bazie - każdy z nich wymaga zużycia 30 metali, 40 minerałów i 30 rapidium. Mogą one zwiększać skuteczność filtrów radiacyjnych. Mając kilka takich obiektów możecie docelowo wyeliminować konieczność produkcji i wymiany filtrów.
Jak zwalczać skutki napromieniowania?
- Włączona bariera radiacyjna stopniowo obniża poziom napromieniowania Jana oraz alterów przebywających w bazie - jest to powolny proces i nie liczcie na to, że szybko pozbędziecie się negatywnych efektów.
- Musicie też wiedzieć, że wyłączona bariera powoduje stopniowe zwiększanie napromieniowania dla przebywających w bazie postaci. Nie jest to więc natychmiastowy wyrok śmierci, ale powinniście szybko zająć się wyprodukowaniem i włączeniem kolejnego filtra.
- Szybszą techniką jest odwiedzanie ambulatorium (trzeba je najpierw zbudować w bazie) - jest to opcja dostępna zarówno dla Jana, jak i jego alterów.
- Możecie korzystać z łóżek w ambulatorium, by przyśpieszyć proces usuwania skutków promieniowania. Wadą tej metody jest to, że kolejny dzień w grze rozpoczniecie nieco później. Polecamy używać tej techniki jeśli poziom promieniowania osiągnął niebezpiecznie wysoki poziom.
Jak uniknąć burzy magnetycznej?
- Niedługo po tym jak w akcie 1 po raz pierwszy użyjecie luminatora pojawi się pierwsza burza magnetyczna. Gra ostrzega o tym komunikatem na ekranie i musicie jak najszybciej skryć się w bazie - dotrzyjcie do najbliższego punktu szybkiej podróży.
- Jan i jego alterzy nie mogą wychodzić z bazy do zakończenia burzy. Nie oznacza to jednak, że muszą pozostawać bezczynni. Wszystkie postacie mogą pracować na terenie bazy, a dzienny czas pracy może zostać wydłużony do 12 godzin.
W trakcie burzy skupcie się na 3 głównych rzeczach:
- Wytwarzanie filtrów radiacyjnych - Są one znacznie szybciej zużywane i w rezultacie o wiele łatwiej możecie wyczerpać ich zapas.
- Dokonywanie napraw w bazie - Awarie są znacznie częstsze podczas burzy i ich reperowaniem powinien zajmować się przede wszystkim Jan technik.
- Wytwarzanie zestawów naprawczych - Będą one potrzebne do naprawienia większych usterek. Nie doprowadźcie do ich całkowitego wyczerpania.
- Musicie czekać cierpliwie do zakończenia burzy (sen jest dozwolony). Dopiero wtedy możecie wznowić wykonywanie czynności i prac poza bazą.
- Polecamy jak najwcześniej opracować technologię Analiza burz magnetycznych, do której dostęp powinniście uzyskać po doświadczeniu pierwszej burzy magnetycznej. Pozwoli ona przewidywać kolejne burze. Wykorzystujcie to żeby z wyprzedzeniem wyprodukować filtry radiacyjne i zestawy naprawcze, a także ściągnąć wszystkie postacie do bazy.
Zobaczcie też: