The Alters: Jak uciec przed Słońcem w prologu? The Alters poradnik, porady
Ucieknij przed Słońcem to misja z prologu gry The Alters ze ścigania się z upływającym czasem. Solucja z naszego poradnika pokazuje kiedy pojawia się limit czasu oraz opisuje wszystkie wymagane czynności do przygotowania bazy do podróży.
Ostatnia aktualizacja: 12 czerwca 2025
Pierwsze trudniejsze główne zadanie z gry The Alters to Ucieknij przed Słońcem, w którym Jan musi przygotować bazę do podróży przed zbliżeniem się zabójczego Słońca. Poniżej znajdziecie nasz opis przejścia tej misji. Z poradnika dowiecie się jak dowiecie się o pierwszym ograniczeniu czasowym, a także o tym jak zebrać materiały do podróży oraz jak uruchomić silniki bazy.
- Kiedy pojawia się limit czasu?
- Jak zdążyć przed pojawieniem się Słońca?
- Informacje o stanie Słońca w dalszej części gry
Kiedy pojawia się limit czasu?
- O tym, że musicie ścigać się z czasem dowiecie się niedługo po rozpoczęciu prologu kampanii i dotarciu po raz pierwszy do bazy. Po skontaktowaniu się z Ziemią otrzymacie komunikat o zbliżającym się zabójczym Słońcu, które stanowi dla Was śmiertelne zagrożenie.

- Po tym jak po raz pierwszy udacie się na odpoczynek w kajucie kapitana gra poinformuje o liczbie dni do nadejścia Słońca - na domyślnych ustawieniach powinno to być 8 dni.
- Musicie zdążyć z przygotowaniem bazy do podróży przed upływem wyznaczonego czasu - wszystkie najważniejsze kroki zestawiliśmy poniżej.
Jak zdążyć przed pojawieniem się Słońca?
- Najważniejszą kwestią jest to, że nie powinniście marnować czasu na błądzenie po bazie lub powierzchni planety. W przypadku bazy postarajcie się zapamiętać startowy rozkład pomieszczeń żeby szybko docierać do śluzy powietrznej czy pomieszczeń związanych z fabułą. Podróżując po powierzchni często sprawdzajcie mapę okolicy - na bieżąco będą zaznaczane na niej najważniejsze obiekty (np. odkryte złoża), a także miejsca, w których jeszcze nie zbadaliście.
- W razie potrzeby powtarzajcie dany dzień, tzn. wczytujcie stan gry z początku dnia. Na taki krok zdecydujcie się jeśli np. zmarnowaliście czas na eksplorację lub wydobycie surowców. Jest to też rekomendowana taktyka dla reszta gry - temat ten szerzej omówiliśmy na stronie Plan dnia.
- Dzięki skontaktowaniu się z Ziemią otrzymacie ogólne wytyczne odnośnie procedury ewakuacji - są to uzupełnienie zapasów paliwa (potrzebny surowiec o nazwie substancje organiczne), wyprodukowanie niezbędnego sprzętu oraz zadbanie o zapasy żywności.
- Do bazy traficie pod wieczór pierwszego dnia i początkowo nic nie możecie jeszcze zdziałać. Właściwe starania o przygotowanie bazy do podróży rozpocznijcie drugiego dnia. Pierwszy większy cel to pozyskanie 60 jednostek metali - w tym celu zbadajcie obszar wokół bazy. Po znalezieniu płytkich złóż zajmijcie się ich wydobyciem.
- Pozyskany metal wykorzystacie do zbudowania warsztatu w bazie, Zrobicie to w terminalu w Centrum dowodzenia. Warsztat może znaleźć się w dowolnym miejscu. Doprowadźcie jedynie do tego żeby był połączony z innym pomieszczeniem, windą lub korytarzem. W warsztacie możecie skonstruować skaner.
- Ze skanerem powiązane jest zadanie Organiczna potrzeba, w którym musicie połączyć bazę ze złożem substancji organicznych. Posłuży Wam do tego punkt wydobywczy - wszystkie kroki opisaliśmy na osobnej stronie Jak użyć skanera?.
- Po tym jak powstanie połączenie możecie rozpocząć wydobycie. Pozwoli to zagwarantować dostawę substancji organicznych. Finalny koszt podróży zależy od masy bazy - im więcej rzeczy jest w niej zbudowanych, tym więcej potrzeba substancji organicznych. Jest to pokazane w prawym dolnym rogu ekranu na ekranie bazy.
- W trakcie zajmowania się pozyskaniem zapasów substancji organicznych otrzymacie osobne zadanie - zebranie próbek rapidium odnalezionych na powierzchni planety. Zajmijcie się jego wydobyciem, by zgromadzić co najmniej 30 rapidium.
- Odblokujecie kolejny cel misji , tzn. zbudowanie modułu łona w bazie. Możecie go skonstruować w dowolnym miejscu połączonym z resztą bazy. Wejdźcie w interakcję z terminalem w nowym pomieszczeniu, by użyć próbki DNA. Doprowadzicie do stworzenia kopii owcy.
- Wymóg co do posiadania zapasów żywności możecie spełnić budując kuchnię w bazie. Po tym jak zostanie postawiona musicie zająć się przygotowaniem 6 papek - poświęćcie na to część dnia.
- Próba uruchomienia silników bazy w Centrum dowodzenia (prawy interaktywny panel) otworzy przed Wami kolejne zadania w ramach prologu. Dojdzie do awarii w maszynowni i ustalicie, że będzie potrzebna pomoc technika.
- Musicie stworzyć pierwszego altera, tzn. kopię Jana ze specyficzną wiedzą i zestawem umiejętności. Posłuży do tego komputer kwantowy w bazie.
- Z poziomu komputera możecie przeprowadzić pierwszą procedurę rozgałęzienia. Wybierzcie Jana technika i dotrzyjcie do Łona, a w bazie pojawi się pierwszy alter.
- Możecie ponowić procedurę uruchomienia silników (Centrum dowodzenia), przy czym upewnijcie się, że macie wymagane zapasy substancji organicznych (172 jednostki w naszym przykładzie). W razie potrzeby powróćcie do zbudowanego punktu wydobywczego żeby uzupełnić stan.
- Wyruszenie w podróż zatrzyma odliczanie dni. W zależności jak dobrze sobie poradziliście, powinniście mieć na koniec prologu w zapasie jeszcze około 5 dni. Nie trzeba więc działać pod ogromną presją.
Informacje o stanie Słońca w dalszej części gry

- Po ukończonej pierwszej podróży i przybyciu do nowej lokacji awansujecie do aktu 1. Od tego momentu przez pewien czas będzie pojawiał się komunikat, że Słońce jest w dużej odległości od bazy. Oznacza to brak konieczności działania pod presją czasu, choć oczywiście taki stan nie utrzyma się aż do samego końca gry.
Zobaczcie też: