The Alters: Jak unikać anomalii i jak je neutralizować? The Alters poradnik, porady
Anomalie to zagrożenie dla Jana i są powiązane z zadaniem Dziwne zjawisko z gry The Alters. Nasz poradnik opisuje jak unikać kontaktu z anomaliami, jak wyprodukować luminator, jak wykrywać i neutralizować anomalie, a także jak stworzyć osłonę przed anomaliami.
Ostatnia aktualizacja: 4 lipca 2025
Quest Dziwne zjawisko dotyczy anomalii odkrytych na obcej planecie z gry The Alters. Na tej stronie poradnika znajdziecie wszystkie potrzebne informacje na temat anomalii - jak rozpoznawać anomalie i jak je niszczyć, jakie są główne rodzaje anomalii, jak używać luminatora w kontaktach z anomaliami, jakie zastosowanie ma surowiec ALX, gdzie znaleźć rdzeń żyły interalu oraz jak odblokować osłonę przed anomaliami.
- Jakie są główne typy anomalii?
- Czy anomalie mogą zabić?
- Jak stworzyć luminator i gdzie jest rdzeń żyły interalu?
- Jak wykrywać i niszczyć anomalie?
- Jak odblokować osłonę przed anomaliami?
Jakie są główne typy anomalii?
- Anomalie zaczniecie napotykać w trakcie rozgrywania aktu 1 i w momencie pierwszego kontaktu odblokujecie zadanie Dziwne zjawisko - możecie porozmawiać o nich z Janem naukowcem i zająć się bliższym ich zbadaniem.
- Anomalie statyczne nie zmieniają swojego położenia i może to Wam ułatwiać omijanie ich. Warto aktywować chód, by z większą precyzją przechodzić obok nich.
- Anomalie śledzące zgodnie z nazwą mogą przemieszczać się w stronę Jana po tym jak dostatecznie się do nich zbliżycie. Jeśli nie chcecie walczyć to używajcie sprintu, ale uważajcie żeby w tym samym czasie nie wpaść na inną anomalię.
- Pulsujące anomalie regularnie zmieniają swoją wielkość i mogą się rozrosnąć do bardzo dużych rozmiarów. Do działania przystępujcie po tym jak anomalia maksymalnie się skurczy - pozwoli to Wam przygotować się do jej zniszczenia lub przebiec obok niej.
- Anomalie czasowe zaczniecie napotykać począwszy od aktu 2. Wkroczenie na teren anomalii spowoduje przyśpieszenie upływu czasu i możecie przez to stracić cenne godziny na wykonywanie innych czynności danego dnia. Najlepsze rozwiązanie to ominięcie obszaru anomalii, by nie miała szansy się załączyć.
- Ostatnia kategoria to anomalie pryzmatyczne i zaczną się one pojawiać dopiero w finałowym trzecim rozdziale. Zbliżenie się do anomalii spowoduje pojawienie się zniekształceń obrazu i mogą one Wam utrudnić poruszanie się i eksplorację. Ta odmiana ma słabe punkty w postaci inaczej wyglądających rdzeni (przykładowy na obrazku), przy czym musicie je odnajdywać dopiero po wkroczeniu do anomalii.
Nie wydobywajcie surowców ani nie używajcie punktów wydobywczych w sąsiedztwie ruchomych anomalii, bo mogą w międzyczasie do Was podlecieć. Polecamy je najpierw zneutralizować i opisaliśmy to poniżej.
Czy anomalie mogą zabić?
- Każdy kontakt z anomalią oznacza otrzymanie silnej dawki promieniowania i napełnienie paska skażenia. Powinniście wycofać się po osiągnięciu krytycznego stanu, bo inaczej Jan straci przytomność i będzie musiał zostać uratowany przez alterów. Szerzej opisaliśmy to na stronie Jak unikać promieniowania?.
Jak stworzyć luminator i gdzie jest rdzeń żyły interalu?
- W ramach misji Dziwne zjawisko musicie dotrzeć do żyły interalu - jej lokalizację pokazują dołączone obrazki. Obejrzyjcie ją i powróćcie do bazy żeby pogadać z Janem naukowcem.
Dwa kolejne kroki to:
- Ukończenie projektu badawczego Narzędzie do analizy interalu - Warto nadać mu wysoki priorytet.
- Skonstruowanie w warsztacie Luminatora - Jest to unikalny gadżet, który posłuży Wam do wykrywania i neutralizowania anomalii. Do stworzenia go potrzeba 20 metali i 20 rapidium.
- Z luminatorem powróćcie do żyły interalu i wybierzcie go z rozwijanego menu. Musicie go w tym miejscu aktywować (przycisk strzału) i akcja ta zużyje trochę energii kombinezonu.
- Pojawi się ślad, za którym musicie podążać. Miejcie cały czas wyciągnięty luminator, by go nie zgubić. Dotrzecie do rdzenia żyły interalu z powyższych obrazków. Ponownie użyjcie luminatora, a po zniszczeniu rdzenia będziecie mogli zabrać próbki planetarne. To unikalny surowiec, dzięki któremu można odblokować nowe badania w bazie (jest on jednorazowego użycia).
O próbkach planetarnych więcej dowiecie się też z osobnej strony FAQ Jak zdobyć próbki planetarne?.
Jak wykrywać i niszczyć anomalie?
- Luminatora możecie też używać na "zwykłych" anomaliach. Po wyjęciu gadżetu namierzajcie rdzeń wewnątrz anomalii i wysyłajcie w jego stronę wiązki energii.
- Zniszczona anomalia pozostawi po sobie surowiec AUX i zyska on na znaczeniu dopiero po tym jak ukończycie projekt badawczy Przetwarzanie ALX na substancje organiczne. Pozwoli on Wam zużywać ALX w rafinerii w bazie, by w zamian otrzymywać bardziej pospolite surowce.
Początkowo możecie przetwarzać ALX wyłącznie na substancje organiczne. Musicie opracować osobne projekty badawcze, by odblokować inne warianty.
- Anomalie z dalszej części kampanii też można niszczyć, ale będzie to trudniejsze. Mogą one posiadać kilka rdzeni, bądź też będą one problematyczne do zlokalizowania (szczególnie w przypadku anomalii czasowych i anomalii pryzmatycznych).
- Zawsze warto zastanowić się, czy pozbycie się danej anomalii jest opłacalne. W niektórych przypadkach możecie być do tego zmuszeni, jeśli np. anomalia sąsiaduje z miejscem do prowadzenia wydobycia albo utrudni poprowadzenie pylonów.
Jak odblokować osłonę przed anomaliami?
- Dzięki pozyskaniu próbek planetarnych uzyskacie też dostęp do nowego projektu badawczego Osłona przed anomaliami. Warto jak najwcześniej go opracować, bo może on zapewnić jednorazową ochronę Jana w momencie kontaktu z anomalią (ładunek odnowi się kolejnego dnia).
- W miarę awansowania w grze pojawią się kolejne technologie związane z osłoną. Każdy kolejny taki projekt badawczy zwiększy o 1 liczbę aktywacji osłony przed anomaliami.
Zobacz także