Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp

The Alters - poradnik do gry

The Alters - poradnik do gry

SPIS TREŚCI

The Alters: Jak unikać anomalii i jak je neutralizować? The Alters poradnik, porady

Anomalie to zagrożenie dla Jana i są powiązane z zadaniem Dziwne zjawisko z gry The Alters. Nasz poradnik opisuje jak unikać kontaktu z anomaliami, jak wyprodukować luminator, jak wykrywać i neutralizować anomalie, a także jak stworzyć osłonę przed anomaliami.

Ostatnia aktualizacja: 4 lipca 2025

Quest Dziwne zjawisko dotyczy anomalii odkrytych na obcej planecie z gry The Alters. Na tej stronie poradnika znajdziecie wszystkie potrzebne informacje na temat anomalii - jak rozpoznawać anomalie i jak je niszczyć, jakie są główne rodzaje anomalii, jak używać luminatora w kontaktach z anomaliami, jakie zastosowanie ma surowiec ALX, gdzie znaleźć rdzeń żyły interalu oraz jak odblokować osłonę przed anomaliami.

Jakie są główne typy anomalii?

  1. Anomalie zaczniecie napotykać w trakcie rozgrywania aktu 1 i w momencie pierwszego kontaktu odblokujecie zadanie Dziwne zjawisko - możecie porozmawiać o nich z Janem naukowcem i zająć się bliższym ich zbadaniem.
  2. Anomalie statyczne nie zmieniają swojego położenia i może to Wam ułatwiać omijanie ich. Warto aktywować chód, by z większą precyzją przechodzić obok nich.
  1. Anomalie śledzące zgodnie z nazwą mogą przemieszczać się w stronę Jana po tym jak dostatecznie się do nich zbliżycie. Jeśli nie chcecie walczyć to używajcie sprintu, ale uważajcie żeby w tym samym czasie nie wpaść na inną anomalię.
  2. Pulsujące anomalie regularnie zmieniają swoją wielkość i mogą się rozrosnąć do bardzo dużych rozmiarów. Do działania przystępujcie po tym jak anomalia maksymalnie się skurczy - pozwoli to Wam przygotować się do jej zniszczenia lub przebiec obok niej.
  1. Anomalie czasowe zaczniecie napotykać począwszy od aktu 2. Wkroczenie na teren anomalii spowoduje przyśpieszenie upływu czasu i możecie przez to stracić cenne godziny na wykonywanie innych czynności danego dnia. Najlepsze rozwiązanie to ominięcie obszaru anomalii, by nie miała szansy się załączyć.
  1. Ostatnia kategoria to anomalie pryzmatyczne i zaczną się one pojawiać dopiero w finałowym trzecim rozdziale. Zbliżenie się do anomalii spowoduje pojawienie się zniekształceń obrazu i mogą one Wam utrudnić poruszanie się i eksplorację. Ta odmiana ma słabe punkty w postaci inaczej wyglądających rdzeni (przykładowy na obrazku), przy czym musicie je odnajdywać dopiero po wkroczeniu do anomalii.

Nie wydobywajcie surowców ani nie używajcie punktów wydobywczych w sąsiedztwie ruchomych anomalii, bo mogą w międzyczasie do Was podlecieć. Polecamy je najpierw zneutralizować i opisaliśmy to poniżej.

Czy anomalie mogą zabić?

  1. Każdy kontakt z anomalią oznacza otrzymanie silnej dawki promieniowania i napełnienie paska skażenia. Powinniście wycofać się po osiągnięciu krytycznego stanu, bo inaczej Jan straci przytomność i będzie musiał zostać uratowany przez alterów. Szerzej opisaliśmy to na stronie Jak unikać promieniowania?.

Jak stworzyć luminator i gdzie jest rdzeń żyły interalu?

  1. W ramach misji Dziwne zjawisko musicie dotrzeć do żyły interalu - jej lokalizację pokazują dołączone obrazki. Obejrzyjcie ją i powróćcie do bazy żeby pogadać z Janem naukowcem.

Dwa kolejne kroki to:

  1. Ukończenie projektu badawczego Narzędzie do analizy interalu - Warto nadać mu wysoki priorytet.
  2. Skonstruowanie w warsztacie Luminatora - Jest to unikalny gadżet, który posłuży Wam do wykrywania i neutralizowania anomalii. Do stworzenia go potrzeba 20 metali i 20 rapidium.
  1. Z luminatorem powróćcie do żyły interalu i wybierzcie go z rozwijanego menu. Musicie go w tym miejscu aktywować (przycisk strzału) i akcja ta zużyje trochę energii kombinezonu.
  2. Pojawi się ślad, za którym musicie podążać. Miejcie cały czas wyciągnięty luminator, by go nie zgubić. Dotrzecie do rdzenia żyły interalu z powyższych obrazków. Ponownie użyjcie luminatora, a po zniszczeniu rdzenia będziecie mogli zabrać próbki planetarne. To unikalny surowiec, dzięki któremu można odblokować nowe badania w bazie (jest on jednorazowego użycia).

O próbkach planetarnych więcej dowiecie się też z osobnej strony FAQ Jak zdobyć próbki planetarne?.

Jak wykrywać i niszczyć anomalie?

  1. Luminatora możecie też używać na "zwykłych" anomaliach. Po wyjęciu gadżetu namierzajcie rdzeń wewnątrz anomalii i wysyłajcie w jego stronę wiązki energii.
  1. Zniszczona anomalia pozostawi po sobie surowiec AUX i zyska on na znaczeniu dopiero po tym jak ukończycie projekt badawczy Przetwarzanie ALX na substancje organiczne. Pozwoli on Wam zużywać ALX w rafinerii w bazie, by w zamian otrzymywać bardziej pospolite surowce.

Początkowo możecie przetwarzać ALX wyłącznie na substancje organiczne. Musicie opracować osobne projekty badawcze, by odblokować inne warianty.

  1. Anomalie z dalszej części kampanii też można niszczyć, ale będzie to trudniejsze. Mogą one posiadać kilka rdzeni, bądź też będą one problematyczne do zlokalizowania (szczególnie w przypadku anomalii czasowych i anomalii pryzmatycznych).
  2. Zawsze warto zastanowić się, czy pozbycie się danej anomalii jest opłacalne. W niektórych przypadkach możecie być do tego zmuszeni, jeśli np. anomalia sąsiaduje z miejscem do prowadzenia wydobycia albo utrudni poprowadzenie pylonów.

Jak odblokować osłonę przed anomaliami?

  1. Dzięki pozyskaniu próbek planetarnych uzyskacie też dostęp do nowego projektu badawczego Osłona przed anomaliami. Warto jak najwcześniej go opracować, bo może on zapewnić jednorazową ochronę Jana w momencie kontaktu z anomalią (ładunek odnowi się kolejnego dnia).
  2. W miarę awansowania w grze pojawią się kolejne technologie związane z osłoną. Każdy kolejny taki projekt badawczy zwiększy o 1 liczbę aktywacji osłony przed anomaliami.

Zobacz także

  1. Poradnik do gry
  2. Jak używać wiertła?
  3. Jak użyć czujnika grawitacyjnego?