The Alters: Porady na start The Alters poradnik, porady
Porady na start do gry The Alters pomogą Wam w zrozumieniu mechanik surwiwalowych i innych głównych założeń rozgrywki. Podpowiedzi z naszego poradnika dotyczą m.in. zarządzania bazą i stworzonymi alterami, eksploracji planety, unikania zagrożeń czy gospodarowania wolnym czasem.
Ostatnia aktualizacja: 12 czerwca 2025
Jak przeżyć na obcej planecie w The Alters? W rozpoczęciu i przygotowaniu się do tej wymagającej przygody mogą Wam pomóc nasze porady na start. Wskazówki z naszego poradnika poruszają różne tematy, powiązane z bazą i jej zapasami, tworzeniem alterów i wydawaniem im poleceń, badaniem powierzchni planety, czy unikaniem promieniowania i innych potencjalnych zagrożeń.
- Mądrze zarządzajcie dostępnym czasem
- Dbajcie o stały zapas surowców i ważnych przedmiotów zużywalnych
- Nie zwlekajcie ze stworzeniem kolejnych alterów
- Dokładnie zbadajcie każdą mapę
- Polegajcie na darmowej szybkiej podróży
- Nie lekceważcie promieniowania i zabezpieczajcie się przed nim
- Powtórzcie dany dzień w razie wystąpienia poważnych problemów
- Zbudujcie rafinerię, laboratorium, sypialnię i ambulatorium
- Korzystajcie z opcji podtrzymywania produkcji
Mądrze zarządzajcie dostępnym czasem
- W The Alters czas płynie dość szybko i łatwo możecie go zmarnować (razem z częścią posiadanych zapasów). Główny bohater powinien być zajęty eksploracją okolicy i stawianiem nowych konstrukcji - mowa tu o nowych pomieszczeniach bazy oraz o punktach wydobywczych na powierzchni planety. W godzinach wieczornych spotykajcie się z alterami, a następnie udawajcie się na odpoczynek żeby być wypoczętym kolejnego dnia.
- Wasi alterzy powinni mieć jakieś stałe zajęcia w ciągu dnia, np. pracować w laboratorium badawczym czy przy punkcie wydobywczym. Starajcie się wybierać im zadania powiązane z ich specjalizacją (np. rafiner pracujący w rafinerii), a także wysyłać ich do pilnych obowiązków (np. niedobór zapasów żywności).
Więcej porad o zarządzaniu czasem znajdziecie na stronach Plan dnia oraz Czy można zatrzymać upływ czasu?.
Dbajcie o stały zapas surowców i ważnych przedmiotów zużywalnych
- W trakcie gry powinniście mieć zawsze na uwadze stan zapasów. Bardzo ważne są niektóre przedmioty jednorazowe - filtry radiacyjne zapewnią ochronę przed promieniowaniem, papka to podstawowe źródło pożywienia, a zestawy naprawcze posłużą Wam do radzenia sobie z nagłymi awariami.
- Radzimy jak najwcześniej postawić punkty wydobywcze dla wszystkich głównych surowców i korzystać z nich (jako Jan lub jeden z jego alterów) gdy poziom zapasów danego materiału osiągnie niski poziom. Nie polegajcie jedynie na płytkich złożach, bo te szybko mogą się wyczerpać.
Proces znalezienia głębokich złóż i postawienia pierwszego punktu wydobywczego opisaliśmy na stronie Jak użyć skanera?.
Nie zwlekajcie ze stworzeniem kolejnych alterów
- Dwóch pierwszych alterów, których odblokujecie w głównej fabule to technik oraz naukowiec i nie możecie tego przegapić. Technika możecie wysyłać do różnych zajęć i nie musi ciągle dbać o stan bazy. Naukowiec dla odmiany nie powinien opuszczać laboratorium, bo zawsze znajdzie się jakaś kolejna technologia do opracowania.
- Twórzcie kolejnych alterów jeśli macie wolne sloty. Każda para rąk przyda się Wam w grze - kolejni alterzy mogą Wam pomagać przy wydobywaniu różnych surowców, wytwarzaniu obiektów w warsztacie czy produkowaniu żywności. Pozwoli to głównemu bohaterowi zająć się ważniejszymi rzeczami.
Na stronie Najlepsi alterzy znajdziecie nasze rekomendacje dla tych, których warto stworzyć jako pierwszych.
Dokładnie zbadajcie każdą mapę
- The Alters bardzo premiuje eksplorację i zajmować się nią może wyłącznie główny bohater. Zerkajcie często na mapę-hologram - może ona pokazywać niezbadane obszary, a także oznaczać różnego rodzaju przeszkody i odnalezione złoża.
- W szczególności powinniście skupić się na zlokalizowaniu wszystkich głębokich złóż z danej lokacji, by następnie skonstruować punkty wydobywcze i rozpocząć wydobycie. Oprócz tego zwracajcie uwagę na znajdźki i alternatywne ścieżki, dzięki którym możecie np. ominąć barykady czy niebezpieczne anomalie.
Z osobnej strony Jak używać wiertła? możecie dowiedzieć się więcej o jednej z odmian napotykanych przeszkód.
Polegajcie na darmowej szybkiej podróży
- Każdy punkt wydobywczy w grze oferuje szybką podróż jako jedną z dostępnych funkcji. Poleganie na niej jest bardzo opłacalne, gdyż fast travel nic nie kosztuje. Co więcej, użycie szybkiej podróży nie powoduje przyśpieszenia czasu i możecie w ten sposób znacznie szybciej podróżować do bardziej oddalonych miejsc na planecie.
- W razie potrzeby możecie też dodatkowo stawiać pylony podróżne, przy czym gra pozwoli Wam z nich korzystać dopiero po połączeniu ich z główną bazą.
Mechanikę fast travel dokładniej omówiliśmy na stronie Jak odblokować szybką podróż?.
Nie lekceważcie promieniowania i zabezpieczajcie się przed nim
- Promieniowanie jest jednym z poważniejszych zagrożeń, o których musicie pamiętać w trakcie gry. Obserwujcie wskaźnik napromieniowania Jana i w razie potrzeby powracajcie głównym bohaterem do bazy żeby rozpocząć proces stopniowego pozbywania się jego efektów.
- Bardzo ważne jest też zapewnienie ochrony bazy przed promieniowaniem. Domyślnie gwarantują to filtry radiacyjne zużywane każdego kolejnego dnia, ale w toku rozgrywki odblokujecie też dostęp do innych wariantów. Powinniście mieć zawsze zapas filtrów w bazie, zwłaszcza na wypadek pojawienia się burzy magnetycznej, która zwiększy tymczasowo poziom promieniowania na planecie.
Wszystkie zagrożenia powiązane z promieniowaniem zestawiliśmy i opisaliśmy na stronie Jak unikać promieniowania?.
Powtórzcie dany dzień w razie wystąpienia poważnych problemów
- Dany dzień w grze nie zawsze musi pójść zgodnie z Waszymi oczekiwaniami. Niechcianymi sytuacjami mogą być otrzymanie silnej dawki promieniowania czy obrażeń przez Jana lub jednego z jego alterów. Możecie też niepotrzebnie zmarnować czas na czynności, które finalnie nie okazały się kluczowe, albo przegapić przygotowania do jakiegoś ważnego wydarzenia.
- W razie potrzeby wczytujcie zapis z początku dnia żeby w inny sposób go rozegrać i uniknąć tych samych problemów lub przygotować się lepiej na ewentualne kłopoty. Możecie też wybierać sejwy z poprzednich dni i powtórzyć dzięki temu większy fragment gry. W oknie zapisów możecie je przeglądać i odczytywać informacje m.in. o aktualnym dniu, stanie bazy, zadaniach czy alterach obecnych w bazie.
W powtarzaniu dni pomocne może być zrozumienie jak działają sejwy w grze i opisaliśmy to na stronie Jak zapisywać grę?.
Zbudujcie rafinerię, laboratorium, sypialnię i ambulatorium
Gra na samym początku nauczy Was o budowaniu pomieszczeń i skonstruujecie m.in. warsztat i kuchnię. O kolejne musicie już sami zadbać i najważniejsze z nich to:
- Laboratorium badawcze - jest ono konieczne do rozpoczęcia prac nad technologiami i musi w nim pracować Jan naukowiec.
- Rafineria - pozwoli ona Wam przetwarzać wydobyte metale wzbogacone i uzyskiwać w ten sposób metale oraz substancje organiczne. To idealne zajęcie dla Jana rafinera.
- Sypialnia - Wasi alterzy początkowo nie mają gdzie spać i pokój ten rozwiąże jedną z ich podstawowych potrzeb. W dalszej fazie kampanii warto też zbudować m.in. świetlicę do wspólnego spędzania czasu.
- Ambulatorium - jest ono niezbędne do leczenia ran, których mogą doznać Jan i jego alterzy. Dodatkowo jest to doskonałe miejsce do szybszego pozbywania się skutków promieniowania.
Korzystanie z laboratorium badawczego dokładniej omówione zostało na stronie Jak odblokować badania?.
Korzystajcie z opcji podtrzymywania produkcji
- To mechanika, o której dowiecie się nieco później, ale warto ją stosować już od samego początku zabawy. W oknach produkcji możecie ustawiać minimalny zapas danego surowca lub przedmiotu. Spowoduje to, że po jego przekroczeniu gra automatycznie doda do kolejki produkcji kolejne pozycje.
- Mechanika ta może zmniejszyć ryzyko, że o czymś zapomnicie i nagle znajdziecie się np. w sytuacji braku filtrów czy żywności. Pamiętajcie jednak, że sama produkcja nie odbywa się automatycznie i do danego stanowiska musi dotrzeć Jan lub któryś z alterów.