Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp

The Alters - poradnik do gry

The Alters - poradnik do gry

SPIS TREŚCI

The Alters: Porady na start The Alters poradnik, porady

Porady na start do gry The Alters pomogą Wam w zrozumieniu mechanik surwiwalowych i innych głównych założeń rozgrywki. Podpowiedzi z naszego poradnika dotyczą m.in. zarządzania bazą i stworzonymi alterami, eksploracji planety, unikania zagrożeń czy gospodarowania wolnym czasem.

Ostatnia aktualizacja: 12 czerwca 2025

Jak przeżyć na obcej planecie w The Alters? W rozpoczęciu i przygotowaniu się do tej wymagającej przygody mogą Wam pomóc nasze porady na start. Wskazówki z naszego poradnika poruszają różne tematy, powiązane z bazą i jej zapasami, tworzeniem alterów i wydawaniem im poleceń, badaniem powierzchni planety, czy unikaniem promieniowania i innych potencjalnych zagrożeń.

Mądrze zarządzajcie dostępnym czasem

  1. W The Alters czas płynie dość szybko i łatwo możecie go zmarnować (razem z częścią posiadanych zapasów). Główny bohater powinien być zajęty eksploracją okolicy i stawianiem nowych konstrukcji - mowa tu o nowych pomieszczeniach bazy oraz o punktach wydobywczych na powierzchni planety. W godzinach wieczornych spotykajcie się z alterami, a następnie udawajcie się na odpoczynek żeby być wypoczętym kolejnego dnia.
  2. Wasi alterzy powinni mieć jakieś stałe zajęcia w ciągu dnia, np. pracować w laboratorium badawczym czy przy punkcie wydobywczym. Starajcie się wybierać im zadania powiązane z ich specjalizacją (np. rafiner pracujący w rafinerii), a także wysyłać ich do pilnych obowiązków (np. niedobór zapasów żywności).

Więcej porad o zarządzaniu czasem znajdziecie na stronach Plan dnia oraz Czy można zatrzymać upływ czasu?.

Dbajcie o stały zapas surowców i ważnych przedmiotów zużywalnych

  1. W trakcie gry powinniście mieć zawsze na uwadze stan zapasów. Bardzo ważne są niektóre przedmioty jednorazowe - filtry radiacyjne zapewnią ochronę przed promieniowaniem, papka to podstawowe źródło pożywienia, a zestawy naprawcze posłużą Wam do radzenia sobie z nagłymi awariami.
  2. Radzimy jak najwcześniej postawić punkty wydobywcze dla wszystkich głównych surowców i korzystać z nich (jako Jan lub jeden z jego alterów) gdy poziom zapasów danego materiału osiągnie niski poziom. Nie polegajcie jedynie na płytkich złożach, bo te szybko mogą się wyczerpać.

Proces znalezienia głębokich złóż i postawienia pierwszego punktu wydobywczego opisaliśmy na stronie Jak użyć skanera?.

Nie zwlekajcie ze stworzeniem kolejnych alterów

  1. Dwóch pierwszych alterów, których odblokujecie w głównej fabule to technik oraz naukowiec i nie możecie tego przegapić. Technika możecie wysyłać do różnych zajęć i nie musi ciągle dbać o stan bazy. Naukowiec dla odmiany nie powinien opuszczać laboratorium, bo zawsze znajdzie się jakaś kolejna technologia do opracowania.
  2. Twórzcie kolejnych alterów jeśli macie wolne sloty. Każda para rąk przyda się Wam w grze - kolejni alterzy mogą Wam pomagać przy wydobywaniu różnych surowców, wytwarzaniu obiektów w warsztacie czy produkowaniu żywności. Pozwoli to głównemu bohaterowi zająć się ważniejszymi rzeczami.

Na stronie Najlepsi alterzy znajdziecie nasze rekomendacje dla tych, których warto stworzyć jako pierwszych.

Dokładnie zbadajcie każdą mapę

  1. The Alters bardzo premiuje eksplorację i zajmować się nią może wyłącznie główny bohater. Zerkajcie często na mapę-hologram - może ona pokazywać niezbadane obszary, a także oznaczać różnego rodzaju przeszkody i odnalezione złoża.
  2. W szczególności powinniście skupić się na zlokalizowaniu wszystkich głębokich złóż z danej lokacji, by następnie skonstruować punkty wydobywcze i rozpocząć wydobycie. Oprócz tego zwracajcie uwagę na znajdźki i alternatywne ścieżki, dzięki którym możecie np. ominąć barykady czy niebezpieczne anomalie.

Z osobnej strony Jak używać wiertła? możecie dowiedzieć się więcej o jednej z odmian napotykanych przeszkód.

Polegajcie na darmowej szybkiej podróży

  1. Każdy punkt wydobywczy w grze oferuje szybką podróż jako jedną z dostępnych funkcji. Poleganie na niej jest bardzo opłacalne, gdyż fast travel nic nie kosztuje. Co więcej, użycie szybkiej podróży nie powoduje przyśpieszenia czasu i możecie w ten sposób znacznie szybciej podróżować do bardziej oddalonych miejsc na planecie.
  2. W razie potrzeby możecie też dodatkowo stawiać pylony podróżne, przy czym gra pozwoli Wam z nich korzystać dopiero po połączeniu ich z główną bazą.

Mechanikę fast travel dokładniej omówiliśmy na stronie Jak odblokować szybką podróż?.

Nie lekceważcie promieniowania i zabezpieczajcie się przed nim

  1. Promieniowanie jest jednym z poważniejszych zagrożeń, o których musicie pamiętać w trakcie gry. Obserwujcie wskaźnik napromieniowania Jana i w razie potrzeby powracajcie głównym bohaterem do bazy żeby rozpocząć proces stopniowego pozbywania się jego efektów.
  2. Bardzo ważne jest też zapewnienie ochrony bazy przed promieniowaniem. Domyślnie gwarantują to filtry radiacyjne zużywane każdego kolejnego dnia, ale w toku rozgrywki odblokujecie też dostęp do innych wariantów. Powinniście mieć zawsze zapas filtrów w bazie, zwłaszcza na wypadek pojawienia się burzy magnetycznej, która zwiększy tymczasowo poziom promieniowania na planecie.

Wszystkie zagrożenia powiązane z promieniowaniem zestawiliśmy i opisaliśmy na stronie Jak unikać promieniowania?.

Powtórzcie dany dzień w razie wystąpienia poważnych problemów

  1. Dany dzień w grze nie zawsze musi pójść zgodnie z Waszymi oczekiwaniami. Niechcianymi sytuacjami mogą być otrzymanie silnej dawki promieniowania czy obrażeń przez Jana lub jednego z jego alterów. Możecie też niepotrzebnie zmarnować czas na czynności, które finalnie nie okazały się kluczowe, albo przegapić przygotowania do jakiegoś ważnego wydarzenia.
  2. W razie potrzeby wczytujcie zapis z początku dnia żeby w inny sposób go rozegrać i uniknąć tych samych problemów lub przygotować się lepiej na ewentualne kłopoty. Możecie też wybierać sejwy z poprzednich dni i powtórzyć dzięki temu większy fragment gry. W oknie zapisów możecie je przeglądać i odczytywać informacje m.in. o aktualnym dniu, stanie bazy, zadaniach czy alterach obecnych w bazie.

W powtarzaniu dni pomocne może być zrozumienie jak działają sejwy w grze i opisaliśmy to na stronie Jak zapisywać grę?.

Zbudujcie rafinerię, laboratorium, sypialnię i ambulatorium

Gra na samym początku nauczy Was o budowaniu pomieszczeń i skonstruujecie m.in. warsztat i kuchnię. O kolejne musicie już sami zadbać i najważniejsze z nich to:

  1. Laboratorium badawcze - jest ono konieczne do rozpoczęcia prac nad technologiami i musi w nim pracować Jan naukowiec.
  2. Rafineria - pozwoli ona Wam przetwarzać wydobyte metale wzbogacone i uzyskiwać w ten sposób metale oraz substancje organiczne. To idealne zajęcie dla Jana rafinera.
  3. Sypialnia - Wasi alterzy początkowo nie mają gdzie spać i pokój ten rozwiąże jedną z ich podstawowych potrzeb. W dalszej fazie kampanii warto też zbudować m.in. świetlicę do wspólnego spędzania czasu.
  4. Ambulatorium - jest ono niezbędne do leczenia ran, których mogą doznać Jan i jego alterzy. Dodatkowo jest to doskonałe miejsce do szybszego pozbywania się skutków promieniowania.

Korzystanie z laboratorium badawczego dokładniej omówione zostało na stronie Jak odblokować badania?.

Korzystajcie z opcji podtrzymywania produkcji

  1. To mechanika, o której dowiecie się nieco później, ale warto ją stosować już od samego początku zabawy. W oknach produkcji możecie ustawiać minimalny zapas danego surowca lub przedmiotu. Spowoduje to, że po jego przekroczeniu gra automatycznie doda do kolejki produkcji kolejne pozycje.
  2. Mechanika ta może zmniejszyć ryzyko, że o czymś zapomnicie i nagle znajdziecie się np. w sytuacji braku filtrów czy żywności. Pamiętajcie jednak, że sama produkcja nie odbywa się automatycznie i do danego stanowiska musi dotrzeć Jan lub któryś z alterów.