SCS Software to producent i wydawca gier.
7 maja 2015
Symulacje
Euro Truck Simulator 2: Scandinavian ExpansionSCS Software to istniejące od 1997 roku czeskie studio deweloperskie, specjalizujące się w produkcji gier symulacyjnych na komputery osobiste. Siedziba firmy mieści się w Pradze i zatrudnia ok. 80 pracowników. Szefem SCS Software jest Pavel Šebor.
Na przestrzeni lat SCS Software wyspecjalizowało się w dwóch rodzajach gier. Gatunkiem, od którego studio rozpoczynało swoją działalność i do którego na przestrzeni lat wielokrotnie powracało, były gry łowieckie, reprezentowane przez takie serie, jak Rocky Mountain Hunter’s Trophy (współtwórca) oraz Hunting Unlimited. Ze względu na niszowość gier łowieckich, czeski deweloper kojarzony jest jednak głównie za sprawą niezliczonej ilości samochodowych gier symulacyjnych wzbogaconych lekkim aspektem ekonomicznym, koncentrujących się na kierowaniu potężnymi, osiemnastokołowymi ciężarówkami. Stworzone przez studio gry skupiają się wokół dwóch głównych marek, tzn. 18 Wheels of Steel oraz Truck Simulator.
Studio SCS Software zostało utworzone w 1997 roku w stolicy Czech, Pradze. W początkowym okresie działalności, jego głównym celem było stworzenie silnika 3D, który następnie mógłby być licencjonowany innym producentom gier. W 1999 roku studio zajęło się jednak również tworzeniem gier, a pierwszymi efektami tej działalności były przygotowane we współpracy z amerykańskim Sunstorm Interactive gry łowieckie z serii Rocky Mountain Trophy Hunter (1999-2000), a także Hunting Unlimited oraz Shark! Hunting the Great White (2001). Produkcje te bazowały na autorskim silniku graficznym SCS Software o nazwie TERRENG, który następnie posłużył też do stworzenia takich gier, jak Duke Nukem: Manhattan Project oraz kilku odsłon cyklu Deer Hunter.
Pierwszą samodzielną produkcją Czechów był wydany w roku 2002 symulator potężnej, osiemnastokołowej ciężarówki Hard Truck: 18 Wheels of Steel, który dał początek rozwijanej przez następne kilka lat serii. Na potrzeby gry stworzono też całkiem nowy silnik o nazwie Prism3D, który, sukcesywnie rozwijany, stał się podstawą praktycznie wszystkich przyszłych produkcji SCS Software. Ciepłe przyjęcie gry przyczyniło się do powstania całej masy kontynuacji: w latach 2004-2007 ukazało się w sumie pięć kolejnych odsłon cyklu 18 Wheels of Steel, w których stopniowo ulepszane były poszczególne aspekty rozgrywki, takie jak oprawa graficzna, mapa, system ruchu ulicznego, model jazdy czy liczba ciężarówek i firm transportowych. W międzyczasie SCS Software powróciło niejako do swoich korzeni, współpracując przy kolejnych odsłonach serii Hunting Unlimited i tworząc własne gry: łowiecki Deer Drive oraz symulator nurkowania Ocean Dive. W roku 2007 ukazała się też niepowiązana z serią 18 Wheels of Steel gra symulacyjna Bus Driver.
W roku 2008 SCS Software zadebiutowało z zupełnie nową marką, wydając Euro Truck Simulator, który choć utrzymany w podobnym stylu, co gry z serii 18 Wheels of Steel – oferował znacznie lepszą jakość wykonania i przeniósł graczy z amerykańskich szos na nieco bardziej znane drogi Starego Kontynentu i skoncentrował się na europejskich modelach ciężarówek. Odświeżając nieco skostniałe już pomysły swoich poprzedniczek, Euro Truck Simulator okazał się sporym sukcesem komercyjnym i pozwolił czeskim deweloperom złapać przysłowiowy „drugi oddech”. Wpłynęło to pozytywnie również na wydane w latach 2009-2011 kolejne odsłony serii 18 Wheels of Steel, oferujące mocno zmodyfikowaną koncepcję rozgrywki. Jednocześnie twórcy nie zapomnieli o swojej nowej marce, wydając w roku 2010 gry German Truck Simulator oraz UK Truck Simulator – bazujące na koncepcji Euro Truck Simulatora, lecz oferujące bardziej szczegółowe mapy Niemiec oraz Wielkiej Brytanii.
W międzyczasie SCS Software przygotowało kilka kolejnych odsłon serii Hunting Unlimited (2008-2011), a także dwie związane pośrednio ze swymi kluczowymi markami gry Trucks and Trailers (2011) oraz Scania Truck Driving Simulator (2012). Prawdziwym sukcesem czeskiego dewelopera okazała się jednak wydana w roku 2012 druga odsłona Euro Truck Simulatora. Dopracowując poszczególne aspekty pierwowzoru i pozostawiając grę otwartą na fanowskie modyfikacje, czescy deweloperzy stworzyli prawdziwy fenomen, który, choć pod względem oprawy odstawał nieco od innych gier samochodowych segmentu AAA, stworzył wokół siebie wierną społeczność graczy, niezwykle aktywną przez kilka kolejnych lat.
W październiku 2013 roku SCS Software uruchomiło serwis internetowy o nazwie World of Trucks, będący swego rodzaju centrum społecznościowym przeznaczonym dla fanów gier studia. Lata 2013-2017 upłynęły twórcom na rozwijaniu swej najbardziej kasowej produkcji, skutkiem czego były trzy duże dodatki, wprowadzające do gry macierzystej znacznie bardziej szczegółowe mapy Wschodniej Europy, Skandynawii oraz Francji, a także całą masę ulepszeń. W roku 2014 na urządzeniach przenośnych z systemem iOS ukazała się gra Bus Driver: Pocket Edition, będąca pierwszą – i jak dotąd jedyną – produkcją mobilną SCS Software. W roku 2016 na rynku ukazało się American Truck Simulator, stanowiące powrót na znane z 18 Wheels of Steel szosy amerykańskie, a jednocześnie wykorzystujące szereg nowych rozwiązań, sprawdzonych w serii Euro Truck Simulator.
W kolejnych latach SCS Software skoncentrowało się wyłącznie na rozwoju swoich dwóch flagowych projektów, czyli gier Euro Truck Simulator 2 i American Truck Simulator 2. Ta pierwsza jeszcze w w 2013 roku doczekała się dużego rozszerzenia pod tytułem Going East! Ekspansja Polska. Następnie jego śladem poszły takie dodatki, jak Skandynawia (2015), Vive la France (2016), Italia (2017), Bałtycki szlak (2018), Droga do Morza Czarnego (2019) oraz Iberia (2021). American Truck Simulator dostał natomiast takie DLC, jak New Mexico (2017), Oregon (2018), Washington (2019), Utah (2019), Idaho (2020) oraz Colorado (2020).
W międzyczasie autorzy udostępniali rozmaite aktualizacje do tych produkcji, wprowadzające rozmaite poprawki i ulepszenia, na czele z graficznymi. Twórcy oddawali również w ręce graczy mniejsze i tańsze (a w niektórych przypadkach – darmowe) dodatki.
Jedną z cech charakterystycznych gier SCS Software jest fakt, że bazują one na autorskich technologiach. Pierwszą z nich stanowił opracowany na początku działalności silnik TERRENG, którego kolejne wersje wykorzystywane były w grach łowieckich studia, a także w produkcjach deweloperów zewnętrznych (np. Duke Nukem: Manhattan Project). Zdecydowanie bardziej znaną technologią autorstwa SCS Software jest jednak silnik Prism3D, stworzony na potrzeby serii 18 Wheels of Steel. Na przestrzeni lat silnik ów był systematycznie ulepszany we wszystkich kluczowych aspektach (np. fizyki) i wzbogacany o obsługę najnowszych technologii, stając się podstawowym narzędziem deweloperów, wykorzystywanym we wszystkich ich grach symulacyjnych.
Lista wszystkich gier będących w produkcji przez SCS Software.
Euro Coach Simulator - Nieznana - PC
American Truck Simulator: Louisiana - Nieznana - PC
American Truck Simulator: Illinois - Nieznana - PC
Euro Truck Simulator 2: Nordic Horizons - Nieznana - PC
Euro Truck Simulator 2: Iceland - Nieznana - PC
American Truck Simulator: South Dakota - Nieznana - PC
Euro Truck Simulator 2: Heart of Russia - Nieznana - PC
Lista wszystkich gier wyprodukowanych przez SCS Software.
American Truck Simulator: Iowa - 10 lipca 2025 - PC
American Truck Simulator: Missouri - 3 kwietnia 2025 - PC
Euro Truck Simulator 2: Greece - 4 grudnia 2024 - PC
American Truck Simulator: Arkansas - 16 września 2024 - PC
American Truck Simulator: Nebraska - 16 maja 2024 - PC
American Truck Simulator: Kansas - 30 listopada 2023 - PC
Euro Truck Simulator 2: West Balkans - 19 października 2023 - PC
American Truck Simulator: Oklahoma - 1 sierpnia 2023 - PC
American Truck Simulator: Texas - 15 listopada 2022 - PC
American Truck Simulator: Montana - 4 sierpnia 2022 - PC
American Truck Simulator: Wyoming - 7 września 2021 - PC
Euro Truck Simulator 2: Iberia - 8 kwietnia 2021 - PC
American Truck Simulator: Colorado - 12 listopada 2020 - PC
American Truck Simulator: Idaho - 16 lipca 2020 - PC
Euro Truck Simulator 2: Road to the Black Sea - 5 grudnia 2019 - PC
American Truck Simulator: Utah - 7 listopada 2019 - PC
American Truck Simulator: Washington - 11 czerwca 2019 - PC
Euro Truck Simulator 2: Beyond the Baltic Sea - 29 listopada 2018 - PC
American Truck Simulator: Oregon - 4 października 2018 - PC
Euro Truck Simulator 2: Italia - 5 grudnia 2017 - PC
American Truck Simulator: New Mexico - 9 listopada 2017 - PC
Euro Truck Simulator 2: Vive la France! - 5 grudnia 2016 - PC
American Truck Simulator - 2 lutego 2016 - PC
Euro Truck Simulator 2: Scandinavian Expansion - 7 maja 2015 - PC
Euro Truck Simulator 2: Going East! - 19 września 2013 - PC
Euro Truck Simulator 2 - 18 października 2012 - PC
Scania Truck Driving Simulator - 8 czerwca 2012 - PC
Trucks & Trailers - 17 czerwca 2011 - PC
18 Wheels of Steel: Extreme Trucker 2 - 15 stycznia 2011 - PC
Hunting Unlimited 2011 - 14 lipca 2010 - PC
UK Truck Simulator - 19 lutego 2010 - PC
German Truck Simulator - 13 stycznia 2010 - PC
18 Wheels of Steel: Extreme Trucker - 2 października 2009 - PC
Hunting Unlimited 2010 - 9 lipca 2009 - PC
Euro Truck Simulator - 20 sierpnia 2008 - PC
Hunting Unlimited 2009 - 30 lipca 2008 - PC
18 Wheels of Steel: American Long Haul - 3 grudnia 2007 - PC
Hunting Unlimited 2008 - 16 lipca 2007 - PC
Bus Driver - 22 marca 2007 - PC, iOS
Hunting Unlimited 4 - 23 września 2006 - PC
18 Wheels of Steel: Haulin' - 21 września 2006 - PC
Deer Drive - 24 kwietnia 2006 - PC, Wii
18 Wheels of Steel: Convoy - 6 września 2005 - PC
18 Wheels of Steel: Pedal to the Metal - 30 sierpnia 2004 - PC
Hunting Unlimited 3 - 24 sierpnia 2004 - PC
18 Wheels of Steel: Across America - 22 lutego 2004 - PC
Hunting Unlimited 2 - 28 września 2003 - PC
Hard Truck: 18 Wheels of Steel - 19 sierpnia 2002 - PC
SCS Software to istniejące od 1997 roku czeskie studio deweloperskie, specjalizujące się w produkcji gier symulacyjnych na komputery osobiste. Siedziba firmy mieści się w Pradze i zatrudnia ok. 80 pracowników. Szefem SCS Software jest Pavel Šebor.
Na przestrzeni lat SCS Software wyspecjalizowało się w dwóch rodzajach gier. Gatunkiem, od którego studio rozpoczynało swoją działalność i do którego na przestrzeni lat wielokrotnie powracało, były gry łowieckie, reprezentowane przez takie serie, jak Rocky Mountain Hunter’s Trophy (współtwórca) oraz Hunting Unlimited. Ze względu na niszowość gier łowieckich, czeski deweloper kojarzony jest jednak głównie za sprawą niezliczonej ilości samochodowych gier symulacyjnych wzbogaconych lekkim aspektem ekonomicznym, koncentrujących się na kierowaniu potężnymi, osiemnastokołowymi ciężarówkami. Stworzone przez studio gry skupiają się wokół dwóch głównych marek, tzn. 18 Wheels of Steel oraz Truck Simulator.
Studio SCS Software zostało utworzone w 1997 roku w stolicy Czech, Pradze. W początkowym okresie działalności, jego głównym celem było stworzenie silnika 3D, który następnie mógłby być licencjonowany innym producentom gier. W 1999 roku studio zajęło się jednak również tworzeniem gier, a pierwszymi efektami tej działalności były przygotowane we współpracy z amerykańskim Sunstorm Interactive gry łowieckie z serii Rocky Mountain Trophy Hunter (1999-2000), a także Hunting Unlimited oraz Shark! Hunting the Great White (2001). Produkcje te bazowały na autorskim silniku graficznym SCS Software o nazwie TERRENG, który następnie posłużył też do stworzenia takich gier, jak Duke Nukem: Manhattan Project oraz kilku odsłon cyklu Deer Hunter.
Pierwszą samodzielną produkcją Czechów był wydany w roku 2002 symulator potężnej, osiemnastokołowej ciężarówki Hard Truck: 18 Wheels of Steel, który dał początek rozwijanej przez następne kilka lat serii. Na potrzeby gry stworzono też całkiem nowy silnik o nazwie Prism3D, który, sukcesywnie rozwijany, stał się podstawą praktycznie wszystkich przyszłych produkcji SCS Software. Ciepłe przyjęcie gry przyczyniło się do powstania całej masy kontynuacji: w latach 2004-2007 ukazało się w sumie pięć kolejnych odsłon cyklu 18 Wheels of Steel, w których stopniowo ulepszane były poszczególne aspekty rozgrywki, takie jak oprawa graficzna, mapa, system ruchu ulicznego, model jazdy czy liczba ciężarówek i firm transportowych. W międzyczasie SCS Software powróciło niejako do swoich korzeni, współpracując przy kolejnych odsłonach serii Hunting Unlimited i tworząc własne gry: łowiecki Deer Drive oraz symulator nurkowania Ocean Dive. W roku 2007 ukazała się też niepowiązana z serią 18 Wheels of Steel gra symulacyjna Bus Driver.
W roku 2008 SCS Software zadebiutowało z zupełnie nową marką, wydając Euro Truck Simulator, który choć utrzymany w podobnym stylu, co gry z serii 18 Wheels of Steel – oferował znacznie lepszą jakość wykonania i przeniósł graczy z amerykańskich szos na nieco bardziej znane drogi Starego Kontynentu i skoncentrował się na europejskich modelach ciężarówek. Odświeżając nieco skostniałe już pomysły swoich poprzedniczek, Euro Truck Simulator okazał się sporym sukcesem komercyjnym i pozwolił czeskim deweloperom złapać przysłowiowy „drugi oddech”. Wpłynęło to pozytywnie również na wydane w latach 2009-2011 kolejne odsłony serii 18 Wheels of Steel, oferujące mocno zmodyfikowaną koncepcję rozgrywki. Jednocześnie twórcy nie zapomnieli o swojej nowej marce, wydając w roku 2010 gry German Truck Simulator oraz UK Truck Simulator – bazujące na koncepcji Euro Truck Simulatora, lecz oferujące bardziej szczegółowe mapy Niemiec oraz Wielkiej Brytanii.
W międzyczasie SCS Software przygotowało kilka kolejnych odsłon serii Hunting Unlimited (2008-2011), a także dwie związane pośrednio ze swymi kluczowymi markami gry Trucks and Trailers (2011) oraz Scania Truck Driving Simulator (2012). Prawdziwym sukcesem czeskiego dewelopera okazała się jednak wydana w roku 2012 druga odsłona Euro Truck Simulatora. Dopracowując poszczególne aspekty pierwowzoru i pozostawiając grę otwartą na fanowskie modyfikacje, czescy deweloperzy stworzyli prawdziwy fenomen, który, choć pod względem oprawy odstawał nieco od innych gier samochodowych segmentu AAA, stworzył wokół siebie wierną społeczność graczy, niezwykle aktywną przez kilka kolejnych lat.
W październiku 2013 roku SCS Software uruchomiło serwis internetowy o nazwie World of Trucks, będący swego rodzaju centrum społecznościowym przeznaczonym dla fanów gier studia. Lata 2013-2017 upłynęły twórcom na rozwijaniu swej najbardziej kasowej produkcji, skutkiem czego były trzy duże dodatki, wprowadzające do gry macierzystej znacznie bardziej szczegółowe mapy Wschodniej Europy, Skandynawii oraz Francji, a także całą masę ulepszeń. W roku 2014 na urządzeniach przenośnych z systemem iOS ukazała się gra Bus Driver: Pocket Edition, będąca pierwszą – i jak dotąd jedyną – produkcją mobilną SCS Software. W roku 2016 na rynku ukazało się American Truck Simulator, stanowiące powrót na znane z 18 Wheels of Steel szosy amerykańskie, a jednocześnie wykorzystujące szereg nowych rozwiązań, sprawdzonych w serii Euro Truck Simulator.
W kolejnych latach SCS Software skoncentrowało się wyłącznie na rozwoju swoich dwóch flagowych projektów, czyli gier Euro Truck Simulator 2 i American Truck Simulator 2. Ta pierwsza jeszcze w w 2013 roku doczekała się dużego rozszerzenia pod tytułem Going East! Ekspansja Polska. Następnie jego śladem poszły takie dodatki, jak Skandynawia (2015), Vive la France (2016), Italia (2017), Bałtycki szlak (2018), Droga do Morza Czarnego (2019) oraz Iberia (2021). American Truck Simulator dostał natomiast takie DLC, jak New Mexico (2017), Oregon (2018), Washington (2019), Utah (2019), Idaho (2020) oraz Colorado (2020).
W międzyczasie autorzy udostępniali rozmaite aktualizacje do tych produkcji, wprowadzające rozmaite poprawki i ulepszenia, na czele z graficznymi. Twórcy oddawali również w ręce graczy mniejsze i tańsze (a w niektórych przypadkach – darmowe) dodatki.
Jedną z cech charakterystycznych gier SCS Software jest fakt, że bazują one na autorskich technologiach. Pierwszą z nich stanowił opracowany na początku działalności silnik TERRENG, którego kolejne wersje wykorzystywane były w grach łowieckich studia, a także w produkcjach deweloperów zewnętrznych (np. Duke Nukem: Manhattan Project). Zdecydowanie bardziej znaną technologią autorstwa SCS Software jest jednak silnik Prism3D, stworzony na potrzeby serii 18 Wheels of Steel. Na przestrzeni lat silnik ów był systematycznie ulepszany we wszystkich kluczowych aspektach (np. fizyki) i wzbogacany o obsługę najnowszych technologii, stając się podstawowym narzędziem deweloperów, wykorzystywanym we wszystkich ich grach symulacyjnych.
Lista wszystkich nadciągających gier które wyda SCS Software.
American Truck Simulator: Louisiana - Nieznana - PC
American Truck Simulator: Illinois - Nieznana - PC
Euro Truck Simulator 2: Nordic Horizons - Nieznana - PC
Euro Truck Simulator 2: Iceland - Nieznana - PC
American Truck Simulator: South Dakota - Nieznana - PC
Euro Truck Simulator 2: Heart of Russia - Nieznana - PC
Lista wszystkich gier wydanych przez SCS Software.
American Truck Simulator: Iowa - 10 lipca 2025 - PC
American Truck Simulator: Missouri - 3 kwietnia 2025 - PC
Euro Truck Simulator 2: Greece - 4 grudnia 2024 - PC
American Truck Simulator: Arkansas - 16 września 2024 - PC
American Truck Simulator: Nebraska - 16 maja 2024 - PC
American Truck Simulator: Kansas - 30 listopada 2023 - PC
Euro Truck Simulator 2: West Balkans - 19 października 2023 - PC
American Truck Simulator: Oklahoma - 1 sierpnia 2023 - PC
American Truck Simulator: Texas - 15 listopada 2022 - PC
American Truck Simulator: Montana - 4 sierpnia 2022 - PC
American Truck Simulator: Wyoming - 7 września 2021 - PC
Euro Truck Simulator 2: Iberia - 8 kwietnia 2021 - PC
American Truck Simulator: Colorado - 12 listopada 2020 - PC
American Truck Simulator: Idaho - 16 lipca 2020 - PC
Euro Truck Simulator 2: Road to the Black Sea - 5 grudnia 2019 - PC
American Truck Simulator: Utah - 7 listopada 2019 - PC
American Truck Simulator: Washington - 11 czerwca 2019 - PC
Euro Truck Simulator 2: Beyond the Baltic Sea - 29 listopada 2018 - PC
American Truck Simulator: Oregon - 4 października 2018 - PC
Euro Truck Simulator 2: Italia - 5 grudnia 2017 - PC
American Truck Simulator: New Mexico - 9 listopada 2017 - PC
American Truck Simulator - 2 lutego 2016 - PS5, XSX
Euro Truck Simulator 2 - 18 października 2012 - PS5, XSX
German Truck Simulator - 13 stycznia 2010 - PC
SCS Software przygotowało dla fanów ciężarówek wyjątkowy, halloweenowy prezent. W Euro Truck Simulator 2 i American Truck Simulator wystartowało wydarzenie pełne magii, nagród i klimatycznych dostaw.
gry
Kamil Kleszyk
17 października 2025 20:28
Studio SCS Software ujawniło szczegóły rozszerzenia Nordic Horizons do gry Euro Truck Simulator 2. Jednym z jego głównych punktów będzie Alesund, urokliwe miasto położone na wyspach, które zaoferuje graczom trasę „inną niż wszystkie”.
gry
Kamil Kleszyk
12 października 2025 10:50
Studio SCS Software nadal pracuje na wydaniem ETS 2 i ATS na konsole, ale znajdzie też czas, by zawitać na polskie targi gier.
gry
Jakub Błażewicz
10 października 2025 13:13
Październik to kolejny dobry miesiąc dla fanów gier Euro Truck Simulator 2 i American Truck Simulator. Oba te tytułu otrzymały nowe DLC poświęcone maszynom rolniczym.
gry
Jakub Błażewicz
6 października 2025 21:05
SCS Software podzieliło się kolejnymi informacjami na temat przyszłości ETS2. Sugerują one, że możemy doczekać się jednej z najbardziej wyczekiwanych zmian graficznych.
gry
Agnieszka Adamus
4 października 2025 19:09
SCS Software zdradziło nową porcją informacji o nadchodzącym islandzkim DLC do ETS2. Dzięki temu mamy wgląd w malownicze regiony otaczające obwodnicę Hringvegur.
gry
Agnieszka Adamus
2 października 2025 19:45
Aktualizacja 1.56 do Euro Truck Simulator 2 jest już dostępna do pobrania, a wraz z nią sporo małych, ale przydatnych usprawnień.
gry
Jakub Błażewicz
18 września 2025 13:30
Twórcy Euro Truck Simulator 2 i American Truck Simulator 2 mieli ostatnio wiele do pokazania w temacie nowości zmierzających do tych popularnych symulatorów.
gry
Jakub Błażewicz
14 września 2025 12:16
SCS Software podzieliło się nowymi szczegółami na temat nadchodzącego dodatku z autokarami do gry Euro Truck Simulator 2. Ponadto deweloperzy przybliżyli graczom przebudowaną Brukselę z projektu Benelux Rework.
gry
Kamil Kleszyk
5 września 2025 19:36
SCS Software zapowiedziało kolejną atrakcję dla gry Euro Truck Simulator 2. Wraz z aktualizacją 1.56 trafią do niej nowe ładunki, w tym potężna lokomotywa EffiShunter 1000 dostępna w dodatku Special Transport.
gry
Kamil Kleszyk
31 sierpnia 2025 15:30