Firmy

Monolith Productions

Monolith Productions to producent i wydawca gier.

Oficjalna strona firmy Monolith Productions, Facebook

Najpopularniejsze gry wyprodukowane przez Monolith Productions

Middle-earth: Shadow of War

Middle-earth: Shadow of War

10 października 2017

Akcji

Middle-earth: Shadow of War
Middle-earth: Shadow of Mordor

Middle-earth: Shadow of Mordor

30 września 2014

Akcji

Middle-earth: Shadow of Mordor
F.E.A.R.: First Encounter Assault Recon

F.E.A.R.: First Encounter Assault Recon

18 października 2005

Akcji

F.E.A.R.: First Encounter Assault Recon
F.E.A.R. 2: Project Origin

F.E.A.R. 2: Project Origin

10 lutego 2009

Akcji

F.E.A.R. 2: Project Origin
Condemned: Criminal Origins

Condemned: Criminal Origins

22 listopada 2005

Przygodowe

Condemned: Criminal Origins
Aliens vs Predator 2

Aliens vs Predator 2

31 października 2001

Akcji

Aliens vs Predator 2

Monolith Productions było studiem deweloperskim z siedzibą w amerykańskim Kirkland w stanie Waszyngton. Zespół funkcjonował od 1994 roku, a po dziesięciu latach od założenia trafił w ręce firmy Warner Bros., dla której tworzył kolejne produkcje. Tak było do lutego 2025 roku, kiedy to został on rozwiązany przez swą firmę-matkę.

Jako ciekawostkę należy dodać, że w latach 1997-1999 Monolith Productions zajmowało się również wydawaniem zarówno własnych produkcji, jak i tytułów opracowanych przez inne studia.

Historia Monolith Productions jako producenta gier

Historia studia Monolith Productions rozpoczyna się w październiku 1994 roku, kiedy to firma została założona przez Jasona Halla, Briana Goble'a, Garretta Price'a, Bryana Bouwmana oraz Toby'ego Gladwella. Za siedzibę obrano Kirkland w stanie Waszyngton.

Skromne początki

Zespół zadebiutował na rynku po niemal trzech latach, za sprawą Blood – strzelaniny FPP wydanej przez firmę GT Interactive. W tym samym roku do sprzedaży trafiło pierwsze oficjalne rozszerzenie do tej gry, zatytułowane Blood Plasma Pak. Kolejny rozdział w dziejach firmy otworzył rok 1998, nawet pomimo tego, że premiera Get Medieval, czyli zręcznościowej gry akcji osadzonej w realiach fantasy, nie zwiastowała wielkiego przełomu. Takowy nadszedł wraz z debiutem Shogo: Mobile Armor Divisionpierwszego tytułu opartego na stworzonej przez studio technologii LithTech. Co ciekawe, w kolejnych latach silnik miał być udostępniany również innym deweloperom (korzystała z niego choćby gra Might and Magic IX czy niektóre tytuły produkowane przez polskie City Interactive – obecnie funkcjonujące pod nazwą CI Games), a także stanowić podstawę dla wszystkich tworzonych przez studio produkcji. Z tego też względu pod koniec lat dziewięćdziesiątych zespół podzielił się na dwa odłamy. Podczas gdy trzon Monolith miał się zajmować produkcją gier wideo, zadaniem firmy LithTech było tworzenie zaawansowanych silników graficznych.

Lata świetności silnika LithTech

W 1998 roku zadebiutowała kontynuacja Blood o podtytule The Chosen. Rok 1999 natomiast przyniósł premierę tylko jednego dzieła Monolith Productions – Gruntz było oryginalną strategią wzbogaconą elementami gry akcji oraz gry logicznej. O wiele bardziej interesujący dla deweloperów był początek nowego milenium – Sanity: Aiken's Artifact to twórcze rozwinięcie pomysłów zapoczątkowanych w takich grach, jak choćby Diablo czy Nox, o idee zaczerpnięte z gier karcianych. Niedługo później do sklepów trafiło The Operative: No One Lives Forever, czyli pierwsza odsłona kultowej serii strzelanin FPP, w której gracze kierowali losami Cate Archer – kobiecej wersji Jamesa Bonda.

Pomimo że wydane w 2001 roku Tex's Atomic's Big Bot Battles nie odbiło się szerokim echem w branży gier wideo, sztuka ta udała się kolejnemu dziełu studia – Aliens vs Predator 2 wspominane jest przez graczy jako przykład doskonałego połączenia elementów FPS-a i horroru z prawdziwego zdarzenia. Oprócz kampanii fabularnej, tytuł oferował rozbudowany wariant rozgrywki wieloosobowej, a światową sławę zdobył dzięki możliwości wcielenia się zarówno w jednego z marines, jak i w tytułowych Predatora i Obcego. Rozgrywka każdym z protagonistów wiązała się z wykorzystaniem odmiennych mechanik i stanowiła unikatowe doświadczenie.

Rok 2002 to przede wszystkim premiera No One Lives Forever 2: A Spy in H.A.R.M.'s Way, czyli kontynuacji legendarnej strzelaniny FPP. Tym razem produkcja została oparta na nowej wersji silnika LithTech (Jupiter), dzięki czemu trójwymiarowa oprawa graficzna prezentowała się lepiej, niż kiedykolwiek. W roku 2003 natomiast studio opracowało dwa tytuły. Pierwszym był ciepło przyjęty Tron 2.0 osadzony w unikalnym uniwersum science fiction, stworzonym na potrzeby filmu TRON. Drugi to Contract J.A.C.K., czyli prequel drugiej części przygód agentki Cate Archer, w którym gracze wcielali się w złoczyńcę – Johna Jacka.

Przejęcie przez Warner Bros.

Przełom w działalności studia przyniósł natomiast rok 2004, kiedy to trafiło ono pod skrzydła firmy Warner Bros. Ostatnim owocem ich pracy pod starą banderą było The Matrix Online – gra MMORPG osadzona po wydarzeniach zaprezentowanych w filmowej trylogii, w której gracze brali udział w wojnie pomiędzy ludźmi i maszynami. Produkcja działała przez cztery lata; w 2009 roku jej serwery został zamknięte. Rok 2005 przyniósł także debiut F.E.A.R.: First Encounter Assault Recon, czyli kultowej hybrydy horroru i strzelaniny FPP, która zadebiutowała na komputerach osobistych, a z czasem trafiła również na konsole PlayStation 3 oraz Xbox 360. Pierwszy F.E.A.R. nie był jednak ostatnią próbą zmierzenia się przez Monolith Productions z tematyką horroru – w 2005 roku na sklepowych półkach wylądowało ciepło przyjęte Condemned: Criminal Origins, z kolei rok 2006 przyniósł premierę F.E.A.R. Combat – trybu multiplayer z F.E.A.R., który udostępniono graczom całkowicie za darmo.

W 2008 i 2009 roku zespół postanowił trzymać się mrocznej konwencji – owocem tej decyzji były premiery Condemned 2: Bloodshot, które nie doczekało się równie ciepłego przyjęcia jak pierwsza odsłona cyklu, a także bezpośredniej kontynuacji F.E.A.R. o podtytule Project Origin. Przez kolejne trzy lata do sprzedaży nie trafiła żadna gra stworzona przez Monolith. Sytuacja zmieniła się dopiero w 2012 roku, wraz z premierą Gotham City Impostors – jeszcze jednego FPS-a w dorobku zespołu. Tym razem ekipa pozwoliła graczom wcielić się w przebierańców podszywających się pod Batmana i rozmaitych złoczyńców. Był to też pierwszy zwiastun nowego kierunku, w jakim miał podążać zespół w kolejnych latach. Od tej pory bowiem twórcy mieli zrezygnować z osadzania akcji w tworzonych przez siebie światach na rzecz znanego i lubianego uniwersum. Mowa o Śródziemiu wykreowanym przez J.R.R. Tolkiena, między innymi na potrzeby trylogii Władcy Pierścieni.

Era Śródziemia

W ten oto sposób w 2012 roku zadebiutowało Guardians of Middle-Earth, czyli gra typu MOBA, powiązana z filmem Hobbit: Niezwykła Podróż. Kolejnym, znacznie ważniejszym wydarzeniem, była premiera produkcji Śródziemie: Cień Mordoru, czyli przygodowej gry akcji z otwartym światem, w której gracze mieli okazję wziąć udział w pobocznej przygodzie, nieopisanej przez legendarnego autora. Na tle konkurencji tytuł wyróżniał się za sprawą unikalnego systemu Nemezis, który odpowiadał za proceduralnie generowanych przeciwników obdarzonych własną osobowością, wyglądem oraz mocnymi i słabymi stronami.

W marcu 2017 roku zapowiedziano bezpośrednią kontynuację tej produkcji – Śródziemie: Cień wojny rozwija idee zapoczątkowane w pierwowzorze, pozwalając graczom na poprowadzenie do boju całej armii podległych im orków i podbój twierdz należących do popleczników Saurona – odwiecznego wroga ludzi, elfów i krasnoludów.

Cień wojny trafił na komputery osobiste, PlayStation 4 oraz Xboksa One w październiku 2017 roku i choć początkowo był krytykowany za obecność mikropłatności oraz wymuszanie na graczach grindu, to jednak z czasem jego autorzy pochylili się nad balansem rozgrywki, co znacząco poprawiło jego odbiór. Ponadto w 2018 roku Cień wojny doczekał się dwóch dodatków, czyli Ostrza Galadrieli (luty 2018) i Pustkowi Mordoru (maj 2018).

Wonder Woman i kres działalności studia

Pomimo że marka Śródziemie pozostawała silna, w 2021 roku okazało się, że następnym dziełem Monolith Productions nie będzie kolejna produkcja spod tego szyldu, lecz gra Wonder Woman. Niemniej po raz kolejny usłyszeliśmy o niej dopiero w lutym 2025 roku. Wówczas to pojawiły się nieoficjalne doniesienia, zgodnie z którymi omawiane przedsięwzięcie miało pochłonąć ponad 100 milionów dolarów; na domiar złego na początku 2024 roku gra Wonder Woman miała zostać po cichu zresetowana.

Niedługo później okazało się, że najwyraźniej powyższe rewelacje były zgodne z prawdą, bowiem Warner Bros. podjęło decyzję o anulowaniu tego projektu i zamknięciu całego studia. Tym samym 25 lutego 2025 roku Monolith Productions zniknęło z branżowej mapy.

Monolith Productions jako wydawca gier

W latach 1997-1999 zespół zaliczył skromny epizod na polu wydawniczym. Dzięki niemu na sklepowe półki trafiły zarówno opracowane przez niego tytuły (Get Medieval, Shogo: Mobile Armor Division, Gruntz), jak i kilka innych gier, wśród których uwagę zwraca zwłaszcza Gorky 17 – polska strategia turowa z elementami RPG, stworzona przez studio Metropolis Software, znana na zachodzie pod nazwą Odium.

Wyprodukowane gry

Lista wszystkich gier wyprodukowanych przez Monolith Productions.

Wydane gry

Lista wszystkich gier wydanych przez Monolith Productions.

Wiadomości o firmie Monolith Productions

Jason Schreier zdradził, nad czym pracuje Warner Bros. po zamknięciu studia Monolith

Jason Schreier zdradził, nad czym pracuje Warner Bros. po zamknięciu studia Monolith

Branżowy dziennikarz Jason Schreier podzielił się informacjami na temat WB Games. Przekazał m.in. dlaczego nie powstała kolejna część Śródziemia oraz potwierdził, że Rocksteady tworzy nowego Batmana.

gry

Adrian Werner

27 lutego 2025

Jason Schreier zdradził, nad czym pracuje Warner Bros. po zamknięciu studia Monolith
Wonder Woman mogło być „przepiękną i rozległą” grą. Słynna autorka komiksów DC mówi o swojej współpracy z Monolith Productions

Wonder Woman mogło być „przepiękną i rozległą” grą. Słynna autorka komiksów DC mówi o swojej współpracy z Monolith Productions

Gail Simone nie może odżałować „przepięknej i rozległej” gry, jaką według autorki komiksów mogła być Wonder Woman od zamkniętego studia Monolith Productions.

gry

Jakub Błażewicz

27 lutego 2025

Wonder Woman mogło być „przepiękną i rozległą” grą. Słynna autorka komiksów DC mówi o swojej współpracy z Monolith Productions
Polska platforma uchroni od śmierci jedną z najlepszych gier Monolithu, przerażającą strzelankę, w której do dziś zachwyca AI. FEAR jest dostępne na GOG-u za 3,49 zł

Polska platforma uchroni od śmierci jedną z najlepszych gier Monolithu, przerażającą strzelankę, w której do dziś zachwyca AI. FEAR jest dostępne na GOG-u za 3,49 zł

Polski serwis GOG chce uhonorować niedawno zamknięte studio Monolith Productions. Z tego powodu w GOG Preservation Program znajdzie się niedługo jedna z najpopularniejszych gier owej firmy.

gry

Maciej Gaffke

26 lutego 2025

Polska platforma uchroni od śmierci jedną z najlepszych gier Monolithu, przerażającą strzelankę, w której do dziś zachwyca AI. FEAR jest dostępne na GOG-u za 3,49 zł
„Cóż za smutny dzień”. Zamknięcie legendarnego studia Monolith wywołało emocjonalną reakcję branży

„Cóż za smutny dzień”. Zamknięcie legendarnego studia Monolith wywołało emocjonalną reakcję branży

Branża gier zareagowała na zamknięcie studia Monolith Productions. Wielu deweloperów wyraziło swój smutek i podzieliło się własnymi historiami z produkcjami tego zespołu.

gry

Adrian Werner

26 lutego 2025

„Cóż za smutny dzień”. Zamknięcie legendarnego studia Monolith wywołało emocjonalną reakcję branży
Twórcy Śródziemia: Cienia Mordoru i FEAR zostali zamknięci przez Warner Bros. Games. Anulowano też Wonder Woman, grę, która pochłonęła już 100 mln dolarów

Twórcy Śródziemia: Cienia Mordoru i FEAR zostali zamknięci przez Warner Bros. Games. Anulowano też Wonder Woman, grę, która pochłonęła już 100 mln dolarów

Firma Warner Bros. Games zamknęła trzy swoje studia. Anulowano także grę Wonder Woman, która była w produkcji od kilku lat.

gry

Maciej Gaffke

25 lutego 2025

Twórcy Śródziemia: Cienia Mordoru i FEAR zostali zamknięci przez Warner Bros. Games. Anulowano też Wonder Woman, grę, która pochłonęła już 100 mln dolarów
Nowy Batman od Rocksteady może być ostatnią nadzieją Warner Bros Games. Firma „utopiła” ponoć 300 milionów dolarów, a Wonder Woman kosztuje krocie

Nowy Batman od Rocksteady może być ostatnią nadzieją Warner Bros Games. Firma „utopiła” ponoć 300 milionów dolarów, a Wonder Woman kosztuje krocie

Po porażce Suicide Squad i MultiVersus dział gier Warner Bros. przeżywa wyjątkowo trudny okres. Opublikowany dziś raport Bloomberga rzuca nieco światła na dalsze losy firmy.

gry

Michał Harat

13 lutego 2025

Nowy Batman od Rocksteady może być ostatnią nadzieją Warner Bros Games. Firma „utopiła” ponoć 300 milionów dolarów, a Wonder Woman kosztuje krocie
Mamy Diablo w domu. Bez Get Medieval nie byłoby wielu kultowych gier

Mamy Diablo w domu. Bez Get Medieval nie byłoby wielu kultowych gier

Get Medieval, choć nie należało dokładnie do tego samego gatunku, co Diablo 2, zostało uznane przez „podwórko” za tanią podróbkę gry Blizzarda. Kiedy jednak odrzucaliśmy uprzedzenia, okazywało się, że to ciekawa i wdzięczna zręcznościówa.

gry

Hubert Sosnowski

8 czerwca 2024

Mamy Diablo w domu. Bez Get Medieval nie byłoby wielu kultowych gier
Monolith tworzyło grę o Batmanie z otwartym światem w Nolanverse. Do sieci trafił gameplay

Monolith tworzyło grę o Batmanie z otwartym światem w Nolanverse. Do sieci trafił gameplay

W sieci pojawił się zbiór wszystkich informacji i materiałów, w tym wideo z gameplayem, ze skasowanej gry z Batmanem, którą ostatecznie przerobiono na Middle-earth: Shadow of Mordor.

gry

Adrian Werner

4 kwietnia 2024

Monolith tworzyło grę o Batmanie z otwartym światem w Nolanverse. Do sieci trafił gameplay
Remaster No One Lives Forever może być kolejnym projektem Nightdive. „To nasza obsesja”

Remaster No One Lives Forever może być kolejnym projektem Nightdive. „To nasza obsesja”

Nightdive Studios robi co może, aby uzyskać pozwolenie na opracowanie remastera The Operative: No One Lives Forever. Zespół poprosił właśnie o zgodę na to firmę Warner Bros. Games.

gry

Adrian Werner

21 marca 2024

Remaster No One Lives Forever może być kolejnym projektem Nightdive. „To nasza obsesja”
4,19 zł za kultową strzelankę, która do dziś błyszczy sztuczną inteligencją

4,19 zł za kultową strzelankę, która do dziś błyszczy sztuczną inteligencją

W promocji na GOG-u w bardzo atrakcyjnej cenie można kupić F.E.A.R.: Platinum – czyli znakomitego FPS-a wraz z dwoma „dużymi” dodatkami. Pod względem sztucznej inteligencji przeciwników tytuł ten zawstydza niejedną współczesną produkcję.

gry

Hubert Śledziewski

2 czerwca 2023

4,19 zł za kultową strzelankę, która do dziś błyszczy sztuczną inteligencją

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl