Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategicznePC
Okładka Odium (PC)

Gorky 17 PC

Odium

Oryginalna gra stanowiąca kombinację przygodówki, turowej strategii oraz RPG-a, stworzona przez polskie studio Metropolis Software House pod wodzą Adriana Chmielarza. Fabuła Gorky 17 jest dość ponura i łączy elementy political fiction, fantastyki naukowej oraz horroru.

Strategiczne | science fiction | turowe | taktyczne | elementy RPG | polskie

PC Windows
Okładka Odium (PC)

Polskie napisy i dialogi

data premiery gry w wersji PC:

29września1999

29września1999

pudełko PL

Gorky 17 (znane także pod eksportową nazwą Odium) to wydana na platformie PC oryginalna polska produkcja, łącząca w sobie elementy gry przygodowej, turowej strategii oraz RPG. Za stworzenie tytułu odpowiedzialna jest kierowana przez Adriana Chmielarza ekipa Metropolis Software House, czyli jedno z nielicznych rodzimych studiów deweloperskich, którym za sprawą takich gier jak Teenagent, Katharsis, Reflux czy też Książę i Tchórz udało się osiągnąć sukces komercyjny na Zachodzie.

Fabuła

Fabuła Gorky 17 łączy w sobie elementy political fiction, fantastyki naukowej oraz horroru. W roku 2008 służby wywiadu NATO doniosły, że rosyjska armia zrównała z ziemią jedną ze swych tajnych baz wojskowych, znaną pod kodową nazwą Gorky 17. Miejsce to stanowiło wierną replikę jednego z amerykańskich miasteczek, stworzoną celem szkolenia rosyjskich agentów w okresie zimnej wojny. Mało kto wiedział jednak o tym, że na terenie bazy mieściło się również tajne laboratorium, w którym w ścisłej tajemnicy prowadzone były badania nad stworzeniem żołnierza doskonałego.

Rok po tym wydarzeniu podobna baza odkryta została na terenie Polski, w okolicach Lubina, a na miejscu oddziały zwiadowcze NATO odkryły kompleks laboratoryjny, bliźniaczo podobny do tego z Gorky 17. Wysłana na miejsce ekipa badawcza ginie jednak w tajemniczych okolicznościach, zaś w samym miasteczku zaczynają pojawiać się dziwne stworzenia, przypominające hybrydy ludzi oraz owadów. Dowództwo postanawia wysłać na miejsce kolejny oddział, którego zadaniem jest odnalezienie zaginionej ekipy i bezpieczny powrót do bazy. W skład trzyosobowego zespołu weszli przedstawiciele wojsk sojuszniczych NATO: Kanadyjczyk Cole Sullivan, Polak Jarek Owicz oraz Francuz Thiery Trantigne.

Mechanika

Pod względem mechaniki, Gorky 17 łączy elementy kilku gatunków gier, czerpiąc przy tym inspiracje z najlepszych wzorców pokroju serii Fallout czy Jagged Alliance. Rozgrywka podzielona jest tu zasadniczo na dwa główne aspekty. Pierwszy z nich – zaczerpnięty wprost z klasycznych gier przygodowych – to swobodna eksploracja terenu, z możliwością prowadzenia dialogów z napotkanymi postaciami oraz wchodzenia w interakcje z rozmaitymi obiektami. W momencie spotkania z przeciwnikami gra przełącza się w tryb taktyczny, w którym na pokrytym siatką pól ekranie toczymy w systemie turowym pojedynki z różnymi rodzajami wrogów.

W trakcie każdej tury poszczególni bohaterowie mogą przemieścić się o określoną liczbę pól (ograniczoną punktami akcji) oraz oddać strzał bądź ukryć się za osłoną. Do dyspozycji drużyny oddany został stosunkowo skromny arsenał broni, jednak każda z nich odznacza się nieco inną specyfiką oraz odmiennym zastosowaniem taktycznym. Oba te elementy uzupełnia zaczerpnięty z klasycznych gier RPG system rozwoju postaci, dzięki któremu wraz z postępami zabawy członkowie kierowanej przez gracza drużyny rosną w siłę i rozwijają swoje umiejętności.

Kwestie techniczne

Wydana na PC gra Gorky 17 odznacza się dość atrakcyjną, trójwymiarową szatą graficzną, ukazaną w rzucie izometrycznym. Na wyróżnienie zasługują tu m.in. szczegółowe, ręcznie rysowane środowisko oraz płynnie animowane, renderowane w czasie rzeczywistym postaci bohaterów. Całość uzupełniają zaś efekty pogodowe oraz cała masa wybuchów i świateł, towarzyszących np. wymianie ognia. Mocną stroną gry jest też łączący elementy science fiction i horroru, mroczny klimat rozgrywki, potęgowany dodatkowo odpowiednio dobraną ścieżką dźwiękową.

Zobacz pełny opis gry

Tryb gry: single player  

Nośnik: 1 CD

Ocena gry 7.61 / 10 na podstawie 1097 ocen czytelników.

Wymagania wiekowe Odium

16+

Wymagania sprzętowe Gorky 17

PC Windows

Rekomendowane: Pentium 200MHz, 32MB RAM, akcelerator 3D

Czy da się w to jeszcze grać - Jedi Knight: Dark Forces 2 i Gorky 17
Czy da się w to jeszcze grać - Jedi Knight: Dark Forces 2 i Gorky 17

wiadomość11 maja 2015

Nie wszystkie stare gry wymagają od gracza długiego przyzwyczajania się do przestarzałej mechaniki. Tym razem przypominam dwie gry, w które nadal gra się tak dobrze, jakby zostały przystosowane do współczesnych standardów.

TopWare zapowiada kolejną odsłonę serii Gorky i Raven's Cry z piratami w roli głównej

wiadomość7 czerwca 2011

Firma TopWare Interactive zapowiedziała dwie nowe produkcje szykowane na przyszły rok dla posiadaczy komputerów osobistych. Chodzi o kolejną odsłonę kultowej serii Gorky oraz zupełnie nowy tytuł dla fanów pirackich klimatów.

Gry TopWare dostępne w dystrybucji elektronicznej

wiadomość27 stycznia 2006

Przedstawiciele firm Stardock Entertainment oraz TopWare Interactive poinformowali o podpisaniu porozumienia, którego owocem będzie możliwość pobierania wielu gier dystrybuowanych przez amerykański oddział TopWare, drogą elektroniczną. Wśród produktów, które dzięki TotalGaming.net można będzie pobrać na dysk swojego komputera znajdą się m.in. Earth 2160 oraz Xpand Rally.

Diabloque: Licence to Sin oraz Aurora Watching - pierwsze obrazki z gier i informacje o fabule

wiadomość3 sierpnia 2004

Polskie studio Metropolis, graczom znane między innymi z gry Teenagent - jednej z najlepszych i zarazem jednej z pierwszych całkowicie polskich gier przygodowych, oraz Gorky 17 - ciekawego połączenia gry RPG i strategii turowej, zaanonsowało ostatnio dwie nowe produkcje - Aurora Watching oraz Diabloque: Licence to Sin zapowiadają się bardzo smakowicie. Rodzimy developer poinformował właśnie o starcie oficjalnych stron internetowych obu produkcji, na których znajdują się pierwsze obrazki z gry oraz zdawkowe informacje na temat fabuły.

Kolejne dwie gry od Metropolis Software

wiadomość28 kwietnia 2004

Metropolis Software, jedno z najstarszych polskich studiów develperskich, znane ze stworzenia takich tytułów jak Teenagent, czy wydany całkiem niedawno Gorky Zero: Fabryka Niewolników, uaktualniło swoją oficjalną stronę internetową i tym samym ujawniło światu, iż przygotowuje kolejne dwie gry. Pierwsza z nich stanowi kontynuację dobrze nam znanego cyklu Gorky (nosi tytuł „Gorky Zero: Aurora Watching”), druga zaś to całkowita nowość zatytułowana „Diabolique: License to Sin”.