kulisy produkcji (gry) - newsy i ciekawostki (4)

„Pierwszy Wiedźmin powstawał w szaleństwie”. Aktor wspomina 8-godzinne sesje nagraniowe
Krzysiek Kalwasiński, 11 kwietnia 2023, 15:30
Doug Cockle, czyli aktor kojarzony m.in. z anglojęzycznym Geraltem w grach z serii Wiedźmin, udzielił wywiadu redakcji GRYOnline.pl. Opowiedział w nim o trudnościach nagrywania kwestii głosowych do trylogii.

Tak powstawała jedna z najbardziej niezwykłych gier ostatnich lat, fascynujący materiał
Hubert Śledziewski, 13 lutego 2023, 12:57
Ta gra jest kreatywna, chaotyczna i zabawna. Proces produkcyjny Psychonauts 2 również taki był – z tym, że nie zabawny. Zobacz fascynujący film Tima Schafera i jego zespołu.

Diablo 4 zagrożone, pracownicy sugerują problemy z produkcją
Jakub Błażewicz, 9 grudnia 2022, 17:00
Diablo 4 może wymagać sporo poświęcenia od pracowników, jeśli gra ma ukazać się zgodnie z planem (i to po wielu opóźnieniach).
![GTA niemal nie powstało, w grę nie wierzyli nawet twórcy [Aktualizacja]](/i/w/h1/720_407422955.jpg)
GTA niemal nie powstało, w grę nie wierzyli nawet twórcy [Aktualizacja]
Sonia Selerska, 1 grudnia 2022, 13:15
Colin Macdonald przyznał, że GTA w czasach pierwszej części zostało uznane przez samych twórców za grę, która nie ma szans na sukces. Aktualizacja: kwestia gry o dinozaurach doczekała się wyjaśnienia.

Ciemna strona Elden Ring; twórcy gry skarżą się na crunch i niską płacę
Zuzanna Domeradzka, 29 listopada 2022, 18:01
Pracownicy FromSoftware anonimowo wypowiedzieli się na temat warunków zatrudnienia w studiu. Część z nich skarży się na niskie zarobki oraz crunch.

Twórcy gier wyznają swoje grzeszki w obliczu zagłady Twittera
Jakub Tarchała, 21 listopada 2022, 10:34
„Upadek” Twittera zachęcił twórców gier oraz graczy do podzielenia się sztuczkami zaimplementowanymi w grach. Opisane zostały „grzeszki” twórców Wiedźmina 3, Far Cry 6, Outer Wilds oraz paru innych produkcji.

Na Atomic Heart znów padł cień; nowe pogłoski o chaosie w studiu
Adrian Werner, 6 listopada 2022, 08:34
W sieci pojawiły się doniesienia o problemach studia pracującego nad Atomic Heart. Deweloperzy mają narzekać na crunch, niewypłacane premie oraz duży chaos w produkcji.

Blizzard nie chciał Diablo Immortal, wymusiło je Activision wg reżysera Diablo 3
Jakub Błażewicz, 24 października 2022, 19:55
Weterani Blizzarda Entertainment mieli być niechętni powstaniu darmowego Diablo, o co zabiegała firma Activision zaraz po przejęciu studia.

CD Projekt RED miał być niezadowolony z testów Cyberpunka 2077, pracownicy Quantic Lab zabrali głos
Adam Adamczyk, 11 października 2022, 14:50
Zajmująca się testowaniem gry Cyberpunk 2077 firma Quantic Lab miała świadomie okłamywać dewelopera w kwestii doświadczenia pracowników. Afera nabiera rozpędu.

Starfielda tworzy przeszło dwa razy więcej ludzi niż Fallouta 76
Jakub Błażewicz, 10 października 2022, 21:00
Nad Starfieldem ma pracować istna armia twórców, przy której zespół Fallouta 76 prezentuje się skromnie.

Twórcy Cyberpunka 2077 zwierzają się z trudnych chwil w rocznicowym filmie
Kamil Kleszyk, 25 września 2022, 13:10
Nasze rodzime CD Projekt RED, odpowiedzialne m.in. za hitową produkcję Cyberpunk 2077, opublikowało ciekawe wideo na swoje 20. urodziny. Na filmie pracownicy wspominają dobre i te nieco gorsze momenty w historii studia.

Bethesda narzuciła im tytuł gry, twórcy Prey nazywają to wielkim błędem
Jakub Tarchała, 1 września 2022, 09:59
Założyciel oraz były dyrektor kreatywny Arkane Studios wyciągnął na wierzch niewygodny dla Bethesdy, a zarazem ciekawy fakt o grze Prey z 2017 roku.

Gra o Iron Manie mogła zniszczyć twórców Just Cause
Jakub Tarchała, 18 sierpnia 2022, 11:58
Współzałożyciel Avalanche Studios wyjawił, jak układała się współpraca studia z Disneyem i Marvelem. Polityka tych firm mogła doprowadzić dewelopera do upadku.

Deweloperka Fable komentuje rzekome problemy gry i uspokaja fanów
Kamil Kleszyk, 1 czerwca 2022, 21:56
Amie Loake, producentka pracująca nad Fable, wypowiedziała się na temat plotek o tym, że studio Playground Games zmniejsza rozmiary projektu z powodu m.in. problemów z silnikiem gry.

Nad Wiedźminem 4 pracuje już ponad 100 osób
Jakub Błażewicz, 27 maja 2022, 15:55
Wiedźmin 4 jest na etapie preprodukcji, ale nad grą czuwa już sporo pracowników studia CD Projekt RED.

Diablo 3 miało zawierać tryb PvP przypominający League of Legends
Agnieszka Adamus, 22 maja 2022, 13:48
Pracownicy Blizzarda zdradzili kulisy produkcji Diablo 3. Wynika z nich, że planowano zaimplementować w grze tryb PvP przypominający LoL-a.

Porażka Prince of Persia: Sands of Time Remake to efekt niekompetencji kierownictwa
Adrian Werner, 16 maja 2022, 12:32
Dowiedzieliśmy się, co spowodowało porażkę Prince of Persia: The Sands of Time Remake i wymusiło odebranie projektu oddziałowi Ubisoftu zlokalizowanego w Indiach.

CD Projekt Red przestawia się na elastyczny model pracy
Hubert Śledziewski, 11 maja 2022, 18:17
Studio CD Projekt Red staje się bardziej elastyczne dla potrzeb swoich deweloperów. Każdy z nich będzie mógł wybrać, czy woli pracować z siedziby firmy, czy z własnego domu.

Gabe Newell uważał zombie i Left 4 Dead za tandetny pomysł
Adam Adamczyk, 11 maja 2022, 09:56
Gabe Newell nie chciał, aby w Left 4 Dead znalazły się zombie. Scenarzysta opowiedział o grze w obszernym wywiadzie.

Forza Motorsport jest w fazie beta; Jez Corden o Xbox & Bethesda Showcase
Michał Zegar, 30 kwietnia 2022, 19:50
Jez Corden z Windows Central twierdzi, że nowa Forza Motorsport znajduje się obecnie w fazie beta i najpewniej ujrzymy ją podczas prezentacji Xbox & Bethesda Games Showcase. Dziennikarz w swoim niedawnym programie zdradził również, jakich innych zapowiedzi Microsoftu możemy spodziewać się w czerwcu.

Dr. Dre nie chciał wystąpić w GTA. „Nie robię rzeczy dla dzieci"
Michał Zegar, 21 kwietnia 2022, 20:45
Wieloletni przyjaciel Dr. Dre opisał w wywiadzie, jak udało mu się przekonać rapera do występu w GTA Online. Okazuje się, że celebryta uważał gry za „rzeczy dla dzieci”.

Odtwórca Franklina z GTA 5 był bliski rezygnacji z roli
Michał Zegar, 13 kwietnia 2022, 15:35
Shawn Fonteno, odtwórca Franklina w GTA V, opisał w swojej książce sytuację, przez którą niemal zrezygnował z roli. Reżyser gry znalazł jednak niecodzienny sposób, by odwieść go od tej decyzji.

Twórcy State of Decay w obliczu oskarżeń o znęcanie się i seksizm
Patryk Kubiak, 2 kwietnia 2022, 12:20
State of Decay 3 nadal jest w fazie przedprodukcyjnej. Powodem są wewnętrzne problemy Undead Labs, które ma być toksycznym miejscem pracy.

Nad Baldur's Gate 3 pracuje 10 razy większy zespół niż nad Divinity: Original Sin
Jakub Błażewicz, 23 marca 2022, 22:16
Baldur's Gate III to ambitny projekt dla studia Larian. Nad grą pracuje ogromny zespół, który nie zamierza ograniczać swoich aspiracji.

Fable może mieć problemy; były deweloper o kulisach produkcji
Przemysław Dygas, 23 marca 2022, 11:22
Produkcję Fable mogą trapić problemy. Według najnowszych doniesień studiu Playground Games brakuje pracowników z odpowiednią wiedzą.

Żarty z zabijania Żydów i rozmiarów penisów. Twórcy Ori oskarżani o stworzenie „opresyjnego miejsca pracy”
Patryk Kubiak, 19 marca 2022, 12:35
Byli i obecni pracownicy Moon Studios (seria platformówek Ori), oskarżają założycieli studia o stworzenie „opresyjnego miejsca pracy”. Przedstawiają też dowody na poparcie swoich słów.

Perfect Dark ma się dobrze, mimo odejść pracowników; plotki o kulisach produkcji
Michał Zegar, 17 marca 2022, 21:55
Według dziennikarza Jeza Cordena Perfect Dark ma się dobrze. Odejścia pracowników z The Initiative były wynikiem schizmy w studiu, spowodowanej zmianą kultury pracy. Współpraca z Crystal Dynamics miała ujednolicić wizję gry.

Amazon nie jest dobrym miejscem do tworzenia gier; deweloper o kulisach pracy
Przemysław Dygas, 9 marca 2022, 11:08
Według byłego dewelopera z Amazon Games gra Crucible była z góry skazana na porażkę. Wpływ na to miała m.in. zła organizacja pracy.

Dragon Age 4 jest „w środku produkcji”; BioWare straciło kolejnego producenta
Jakub Błażewicz, 23 lutego 2022, 22:19
Studio BioWare potwierdziło obecny status gry Dragon Age IV. Prace nad grą postępują, aczkolwiek projekt stracił producenta wykonawczego.

BioShock 4 ma „drobne” problemy? Plotki o odejściu pracowników
Jakub Błażewicz, 17 lutego 2022, 13:07
Nie tylko ojciec BioShocka rzekomo ma problemy z nową grą. Według plotek firma 2K Games nie jest też zadowolona z tego, jak przebiega produkcja gry BioShock 4.

Niskie płace, nadgodziny i problemy - Team17 okiem pracowników
Jakub Błażewicz, 11 lutego 2022, 15:14
Team17 ma kłopoty nawet po wycofaniu się z NFT z serii Worms. Pracownicy brytyjskiego dewelopera mają narzekać na niskie płace, problemy z szefostwem i molestowanie.

4 dni pracy w tygodniu - twórcy Homeworld zmieniają zasady w studiu
Adrian Werner, 11 lutego 2022, 10:00
Odpowiedzialne za Homeworld 3 studio Blackbird Interactive poszło śladem Eidos Montreal i przestawiło się na 4-dniowy tydzień pracy.

Assassin's Creed miał zwieńczyć koniec świata i podróż w kosmos
Jakub Błażewicz, 22 stycznia 2022, 16:55
Ucieczka statkiem kosmicznym przed końcem świata – tak miał wyglądać finał Assassin’s Creed dekadę temu.

Produkcja Lego Star Wars: Skywalker to 5 lat crunchu
Jakub Błażewicz, 21 stycznia 2022, 16:27
Pięć lat pełnych crunchu i problemów z nieprzetestowanym silnikiem – tak miała wyglądać produkcja gry LEGO Star Wars: Skywalker Saga według najnowszych informacji.

„Magia BioWare to bzdura” - reżyser Dragon Age: Origins i Dragon Age 2 krytykuje praktyki studia
Jakub Błażewicz, 19 stycznia 2022, 18:50
Mark Darrah nie jest fanem mówienia o „magii BioWare”. Przynajmniej nie w kontekście tego, jak wygląda produkcja gier w jego byłym studiu (i nie tylko tam).

I Am Jesus Christ na materiale podsumowującym dwuletni postęp produkcji
Miriam Moszczyńska, 6 stycznia 2022, 09:25
Studio SimulaM podzieliło się materiałem, w którym możemy prześledzić dwuletni progres, jaki poczyniła produkcja gry I Am Jesus Christ. Premiery tego nietypowego tytułu możemy spodziewać się w tym roku.

Twórca BioShocka od 7 lat nie może skończyć jednej gry - oto dlaczego
Jakub Błażewicz, 3 stycznia 2022, 22:26
Co może mieć gra po siedmiu latach produkcji? Najwyraźniej nie tytuł i datę premiery. Ken Levine, ojciec BioShocka, nie śpieszy się z kończeniem nowego projektu.

Produkcja Bully 2 była problematyczna - pracownicy Rockstara dzielą się szczegółami
Miriam Moszczyńska, 31 grudnia 2021, 10:05
Plotki na temat Bully 2 co jakiś czas pojawiają się w mediach. Jednak według pracowników Rockstar Games gra od 2009 roku znajduje się w martwym punkcie.

Paweł Sasko wyjaśnia, dlaczego w Cyberpunku 2077 brakuje policyjnych pościgów
Przemysław Dygas, 20 grudnia 2021, 12:41
Jeden z deweloperów Cyberpunka 2077 wytłumaczył powody braku policyjnych pościgów w grze. Odpowiedź szybko wzbudziła kontrowersje wśród graczy.

12 godzin nagrań tygodniowo - Tomasz Smokowski o pracy przy FIFA 22
Mikołaj Łaszkiewicz, 17 grudnia 2021, 10:59
Zmiana polskiego komentarza w FIF-ie 22 była bardzo rozbudowanym przedsięwzięciem. Tomasz Smokowski zdradza, że pracował nad grą 12 godzin tygodniowo.

Premiera Star Wars Eclipse dopiero za kilka lat - plotka o problemach Quantic Dream
Paweł Musiolik, 13 grudnia 2021, 11:38
W Star Wars Eclipse możemy zagrać dopiero za kilka lat. Studio Quantic Dream ma problemy z silnikiem gry oraz ze znalezieniem odpowiednich pracowników.

GTA 6 może rozczarować wielu graczy; prace nad grą mają być bardzo chaotyczne
Adrian Werner, 13 grudnia 2021, 11:26
Według najnowszych doniesień, prace nad GTA 6 przebiegają tak chaotycznie, że gotowa gra może roczarować wiele osób.

Halo Infinite powstawało w bólach; kryzysy i bankructwo techniczne
Jakub Błażewicz, 8 grudnia 2021, 19:33
Wojna o koncepcję, „bankructwo techniczne” i problemy kadrowe – tak wyglądały prace nad Halo Infinite, nim Microsoft przesunął premierę gry o rok, według Jasona Schreiera.

Tom Henderson o chaosie produkcji Battlefield 2042
Adrian Werner, 8 grudnia 2021, 11:21
Znany insider Tom Henderson opisał chaos, jaki panował podczas produkcji Battlefielda 2042. Wskazał także przyczyny porażki gry.

Halo Infinite niczym Anthem; produkcję dotknęły podobne problemy
Przemysław Dygas, 7 grudnia 2021, 09:34
Halo Infinite okazało się świetnym tytułem, lecz było bliskie porażki niczym Anthem. Wszystko przez zakulisowy chaos i ciągłe zmiany na stołku reżysera.

Reżyser Cyberpunk 2077 wyjaśnia - z prologu nie wycięto misji
Miriam Moszczyńska, 5 grudnia 2021, 10:35
Montaż scen obecny w prologu Cyberpunka 2077 był zamierzony. Igor Sarzyński oraz Paweł Ochocki z CD Projekt RED wyjaśnili motywację za taką decyzją.

Nieliniowa rozgrywka w Cyberpunk 2077 - twórcy komentują, co poszło nie tak
Przemysław Dygas, 23 listopada 2021, 10:02
Deweloperzy Cyberpunka 2077 wypowiedzieli się na temat nieliniowości w grze. Według nich poświęcenie tak dużej ilości czasu na tworzenie rozmaitych ścieżek mogło być błędem.

Twórcy Battlefielda borykają się z problemami; EA DICE w ogniu krytyki pracowników
Hubert Śledziewski, 19 listopada 2021, 22:03
Byli i obecni pracownicy EA DICE regularnie opisują warunki panujące w firmie. Ich świadectwa poniekąd wyjaśniają kiepski stan techniczny i wady w mechanice gry Battlefield 2042, która dziś zadebiutowała na rynku.

Produkcja nowego Fable ruszyła tuż po zamknięciu Lionhead? Ma trwać już od lat
Michał Zegar, 7 listopada 2021, 11:55
Wpis pracownika Playground Games sugeruje, że produkcja rebootu Fable ruszyła niedługo po zamknięciu Lionhead Studios. Może ona trwać już od nawet czterech lat.

Marvel's Spider-Man - Insomniac zmieniło finałową walkę, by uniknąć crunchu
Miłosz Szubert, 4 listopada 2021, 15:20
W trakcie niedawnej konferencji Develop:Brighton Ted Price, prezes studia Insomniac, opowiedział między innymi, jak pierwotnie miała wyglądać finałowa walka w grze Marvel's Spider-Man. Zmieniono ją ostatecznie, by uniknąć crunchu.