12 godzin nagrań tygodniowo - Tomasz Smokowski o pracy przy FIFA 22

Zmiana polskiego komentarza w FIF-ie 22 była bardzo rozbudowanym przedsięwzięciem. Tomasz Smokowski zdradza, że pracował nad grą 12 godzin tygodniowo.

Mikołaj Łaszkiewicz

12 godzin nagrań tygodniowo - Tomasz Smokowski o pracy przy FIFA 22.
12 godzin nagrań tygodniowo - Tomasz Smokowski o pracy przy FIFA 22.

Od premiery gry FIFA 22 minęło kilka miesięcy i można powiedzieć, że kurz związany ze zmianą w polskim komentarzuDariusza Szpakowskiego zastąpił Tomasz Smokowski - już nieco opadł. Nowy partner Jacka Laskowskiego na wirtualnym stadionie postanowił opowiedzieć nieco więcej o kulisach postawania produkcji i o tym, jak niesamowicie czasochłonny był to proces.

Popularny „Smoku” był gościem programu „Raport z e-boiska” na Kanale Sportowym, prowadzonym przez duet youtuberów DoMManU i MrCogito. Obaj są dobrze znani w polskim środowisku FIF-y – wcześniej prowadzili podcast o nazwie „FIFA TALKS”, który przenieśli w nieco odświeżonej formule do Kanału Sportowego.

Zapytany przez prowadzących o kulisy powstawania FIF-y 22, Tomasz Smokowski przyznał, że był to bardzo duży projekt. Zdradził też, że decyzję o zmianie głównego komentatora podjęto jakieś dwa lata temu. My dowiedzieliśmy się o tym dopiero na ostatniej prostej przed premierą nowej części serii, ale za kulisami działo się dużo już od dawna. O tym, jak długotrwałym i żmudnym procesem jest nagrywanie kwestii do gry, najlepiej świadczy fakt, że przez osiem miesięcy „Smoku” spędzał w studiu po 12 godzin tygodniowo. Warto wiedzieć, że Tomek Smokowski współpracował z EA od 2014 roku, jednak początkowo odbywało się to na dość luźnych zasadach. Dopiero niedawno kooperacja została zacieśniona. Komentator pojawiał się na oficjalnym kanale EA Sports, a wydarzenia z FIF-y były regularnie omawiane na łamach Kanału Sportowego.

„Smoku” odpowiedział także na pytanie zadawane przez wielu fanów – czy nagrywanie komentarza do gry różni się znacząco od komentowania meczu na żywo? Według niego są to praktycznie dwie różne rzeczy. Podkładanie głosu w FIF-ie wymaga kompletnie innego podejścia – trzeba czytać tysiące pozornie ze sobą niezwiązanych kwestii (zamiast mówić z głowy), które później algorytm sklei w odpowiedniej kolejności i zaprezentuje graczom. Poza tym na planie znajdował się profesjonalny aktor, który na bieżąco reagował na działania „Smoka” – dbał o właściwą intonację, natężenie emocji czy barwę głosu. Żeby całość brzmiała bardziej naturalnie, poza kwestiami czytanymi z kartki Smokowski dodawał także reakcje, wzmacniające doświadczenia z gry – zawahania, różne odgłosy towarzyszące strzałom czy interwencjom bramkarzy.

Według Tomka Smokowskiego najtrudniejszym aspektem nagrywania komentarza do FIF-y było poprawne wymawianie nazwisk – szczególnie piłkarzy pochodzących spoza Europy. Komentatorowi tak bardzo zależało na tym elemencie, że nierzadko cała ekipa poświęcała 20-30 minut na szukanie odpowiedniego zapisu fonetycznego określonego nazwiska. Fani od lat narzekali, że Dariusz Szpakowski nie był w tej kwestii dokładny i trzeba przyznać, że w tym roku sytuacja uległa wyraźnej poprawie.

12 godzin nagrań tygodniowo - Tomasz Smokowski o pracy przy FIFA 22 - ilustracja #1
Tomasz Smokowski przywiązuje bardzo dużo uwagi do właściwego wymawiania nazwisk zawodników. Źródło: Kanał Sportowy.

Tomasz Smokowski wspomniał także „słynny” komentarz Mateusza Borka i Romana Kołtonia z gry PES 6 (przez wiele osób uznawany za najgorszy w historii wirtualnej piłki nożnej). Podobno w trakcie nagrań panowie nie mieli praktycznie żadnych wskazówek na temat tego, co mają robić, nie słyszeli sami siebie i zasadniczo nie zdawali sobie sprawy z tego, że całość wyjdzie tak kiepsko. Według „Smoka” tamtej produkcji najbardziej zaszkodził brak takiego nadzoru i reagowania na żywo na kolejne kwestie, o jaki zadbano przy okazji nagrywania komentarza do FIF-y 22.

A co Wy myślicie o komentarzu Tomka Smokowskiego w FIF-ie 22? Stanowi dla Was powiew świeżości po 15 latach pracy legendarnego Dariusza Szpakowskiego, czy może wymaga jeszcze dopracowania? Dajcie znać w komentarzach.

FIFA 22

FIFA 22

PC PlayStation Xbox Nintendo
po premierze

Data wydania: 1 października 2021

Informacje o Grze
7.0

GRYOnline

4.5

Gracze

8.1

Steam

7.8

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

6

Mikołaj Łaszkiewicz

Autor: Mikołaj Łaszkiewicz

W GRYOnline.pl pracuje od maja 2020 roku. Najpierw był newsmanem w dziale technologii, z czasem zaczął udzielać się w grach i publicystyce, a także redagować oraz nadzorować działanie newsroomu technologicznego. Wcześniej swoimi przemyśleniami na temat gier wideo dzielił się m.in. na różnych grupach tematycznych. Z wykształcenia prawnik. Gra na wszystkim i we wszystko, co widać czasem w recenzjach. Jego ulubioną konsolą jest Nintendo 3DS, co roku gra w nową część serii FIFA i stara się poszerzać gamingowe horyzonty. Uwielbia szeroko pojęty sprzęt komputerowy i rozkręca wszystko, co wpadnie mu w ręce.

Turniej w Age of Empires IV - zobacz, kto z GOL-a i TVGRY jest najlepszym strategiem!

Następny
Turniej w Age of Empires IV - zobacz, kto z GOL-a i TVGRY jest najlepszym strategiem!

2. sezon Wiedźmina już do obejrzenia. Premiera na Netflixie

Poprzedni
2. sezon Wiedźmina już do obejrzenia. Premiera na Netflixie

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl