kulisy produkcji (gry) - newsy i ciekawostki

Wiedźmin 4 coraz ważniejszy dla CDP, Adam Kiciński komentuje plotki o Sony
Rozbo, 30 maja 2023, 10:16
Wiedźmin 4 to wyjątkowe przedsięwzięcie – nad grą pracuje już niemal tylu ludzi, co przy Wiedźminie 3: Dzikim Gonie. Ponadto Adam Kiciński komentuje plotki, jakoby CD Projekt miało zostać przejęte przez Sony.

Nowa Zelda mogła wyjść już rok temu, ale Nintendo postawiło na perfekcjonizm
Adam Celarek, 22 maja 2023, 17:52
The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom zachwyciło krytyków i graczy na całym świecie. Okazuje się, że tę produkcję równie dobrze mogliśmy otrzymać już w 2022 roku, ale Nintendo nie chciało naśladować złych praktyk branży gier.

„BioWare przestało traktować nas fair”, twórca Dragon Age o roli scenarzystów w grach
grim_reaper, 6 maja 2023, 14:15
Trwający aktualnie w Stanach Zjednoczonych strajk scenarzystów zatacza coraz szersze kręgi. Okazuje się, że również w branży gier twórcy narracji nie mają łatwego życia. O kulisach trudnej pracy w studiu BioWare opowiedział współautor serii Dragon Age.

God of War doskonale pokazuje, jak na przestrzeni lat wzrósł koszt produkcji gier
Rozbo, 25 kwietnia 2023, 10:46
Były prezes SIE Worldwide Studios, Shuhei Yoshida, wypowiedział się na temat wzrostu kosztu produkcji gier na przestrzeni ostatnich 12 lat. Stworzenie gry AAA kosztuje dziś niemal 5 razy tyle, co w 2010 roku.

„Pierwszy Wiedźmin powstawał w szaleństwie”. Aktor wspomina 8-godzinne sesje nagraniowe
kalwa, 11 kwietnia 2023, 15:30
Doug Cockle, czyli aktor kojarzony m.in. z anglojęzycznym Geraltem w grach z serii Wiedźmin, udzielił wywiadu redakcji GRYOnline.pl. Opowiedział w nim o trudnościach nagrywania kwestii głosowych do trylogii.

Tak powstawała jedna z najbardziej niezwykłych gier ostatnich lat, fascynujący materiał
hexx0, 13 lutego 2023, 12:57
Ta gra jest kreatywna, chaotyczna i zabawna. Proces produkcyjny Psychonauts 2 również taki był – z tym, że nie zabawny. Zobacz fascynujący film Tima Schafera i jego zespołu.

Diablo 4 zagrożone, pracownicy sugerują problemy z produkcją
Entelarmer, 9 grudnia 2022, 17:00
Diablo 4 może wymagać sporo poświęcenia od pracowników, jeśli gra ma ukazać się zgodnie z planem (i to po wielu opóźnieniach).
![GTA niemal nie powstało, w grę nie wierzyli nawet twórcy [Aktualizacja]](/i/w/h1/720_407422955.jpg)
GTA niemal nie powstało, w grę nie wierzyli nawet twórcy [Aktualizacja]
Sonia Selerska, 1 grudnia 2022, 13:15
Colin Macdonald przyznał, że GTA w czasach pierwszej części zostało uznane przez samych twórców za grę, która nie ma szans na sukces. Aktualizacja: kwestia gry o dinozaurach doczekała się wyjaśnienia.

Ciemna strona Elden Ring; twórcy gry skarżą się na crunch i niską płacę
ZuzoliK, 29 listopada 2022, 18:01
Pracownicy FromSoftware anonimowo wypowiedzieli się na temat warunków zatrudnienia w studiu. Część z nich skarży się na niskie zarobki oraz crunch.

Twórcy gier wyznają swoje grzeszki w obliczu zagłady Twittera
Rozbo, 21 listopada 2022, 10:34
„Upadek” Twittera zachęcił twórców gier oraz graczy do podzielenia się sztuczkami zaimplementowanymi w grach. Opisane zostały „grzeszki” twórców Wiedźmina 3, Far Cry 6, Outer Wilds oraz paru innych produkcji.

Na Atomic Heart znów padł cień; nowe pogłoski o chaosie w studiu
Adrian Werner, 6 listopada 2022, 08:34
W sieci pojawiły się doniesienia o problemach studia pracującego nad Atomic Heart. Deweloperzy mają narzekać na crunch, niewypłacane premie oraz duży chaos w produkcji.

Blizzard nie chciał Diablo Immortal, wymusiło je Activision wg reżysera Diablo 3
Entelarmer, 24 października 2022, 19:55
Weterani Blizzarda Entertainment mieli być niechętni powstaniu darmowego Diablo, o co zabiegała firma Activision zaraz po przejęciu studia.

CD Projekt RED miał być niezadowolony z testów Cyberpunka 2077, pracownicy Quantic Lab zabrali głos
Adam Adamczyk, 11 października 2022, 14:50
Zajmująca się testowaniem gry Cyberpunk 2077 firma Quantic Lab miała świadomie okłamywać dewelopera w kwestii doświadczenia pracowników. Afera nabiera rozpędu.

Starfielda tworzy przeszło dwa razy więcej ludzi niż Fallouta 76
Entelarmer, 10 października 2022, 21:00
Nad Starfieldem ma pracować istna armia twórców, przy której zespół Fallouta 76 prezentuje się skromnie.

Twórcy Cyberpunka 2077 zwierzają się z trudnych chwil w rocznicowym filmie
grim_reaper, 25 września 2022, 13:10
Nasze rodzime CD Projekt RED, odpowiedzialne m.in. za hitową produkcję Cyberpunk 2077, opublikowało ciekawe wideo na swoje 20. urodziny. Na filmie pracownicy wspominają dobre i te nieco gorsze momenty w historii studia.

Bethesda narzuciła im tytuł gry, twórcy Prey nazywają to wielkim błędem
Rozbo, 1 września 2022, 09:59
Założyciel oraz były dyrektor kreatywny Arkane Studios wyciągnął na wierzch niewygodny dla Bethesdy, a zarazem ciekawy fakt o grze Prey z 2017 roku.

Gra o Iron Manie mogła zniszczyć twórców Just Cause
Rozbo, 18 sierpnia 2022, 11:58
Współzałożyciel Avalanche Studios wyjawił, jak układała się współpraca studia z Disneyem i Marvelem. Polityka tych firm mogła doprowadzić dewelopera do upadku.

Deweloperka Fable komentuje rzekome problemy gry i uspokaja fanów
grim_reaper, 1 czerwca 2022, 21:56
Amie Loake, producentka pracująca nad Fable, wypowiedziała się na temat plotek o tym, że studio Playground Games zmniejsza rozmiary projektu z powodu m.in. problemów z silnikiem gry.

Nad Wiedźminem 4 pracuje już ponad 100 osób
Entelarmer, 27 maja 2022, 15:55
Wiedźmin 4 jest na etapie preprodukcji, ale nad grą czuwa już sporo pracowników studia CD Projekt RED.

Diablo 3 miało zawierać tryb PvP przypominający League of Legends
Agnieszka Adamus, 22 maja 2022, 13:48
Pracownicy Blizzarda zdradzili kulisy produkcji Diablo 3. Wynika z nich, że planowano zaimplementować w grze tryb PvP przypominający LoL-a.

Porażka Prince of Persia: Sands of Time Remake to efekt niekompetencji kierownictwa
Adrian Werner, 16 maja 2022, 12:32
Dowiedzieliśmy się, co spowodowało porażkę Prince of Persia: The Sands of Time Remake i wymusiło odebranie projektu oddziałowi Ubisoftu zlokalizowanego w Indiach.

CD Projekt Red przestawia się na elastyczny model pracy
hexx0, 11 maja 2022, 18:17
Studio CD Projekt Red staje się bardziej elastyczne dla potrzeb swoich deweloperów. Każdy z nich będzie mógł wybrać, czy woli pracować z siedziby firmy, czy z własnego domu.

Gabe Newell uważał zombie i Left 4 Dead za tandetny pomysł
Adam Adamczyk, 11 maja 2022, 09:56
Gabe Newell nie chciał, aby w Left 4 Dead znalazły się zombie. Scenarzysta opowiedział o grze w obszernym wywiadzie.

Forza Motorsport jest w fazie beta; Jez Corden o Xbox & Bethesda Showcase
Maycuzai, 30 kwietnia 2022, 19:50
Jez Corden z Windows Central twierdzi, że nowa Forza Motorsport znajduje się obecnie w fazie beta i najpewniej ujrzymy ją podczas prezentacji Xbox & Bethesda Games Showcase. Dziennikarz w swoim niedawnym programie zdradził również, jakich innych zapowiedzi Microsoftu możemy spodziewać się w czerwcu.

Dr. Dre nie chciał wystąpić w GTA. „Nie robię rzeczy dla dzieci"
Maycuzai, 21 kwietnia 2022, 20:45
Wieloletni przyjaciel Dr. Dre opisał w wywiadzie, jak udało mu się przekonać rapera do występu w GTA Online. Okazuje się, że celebryta uważał gry za „rzeczy dla dzieci”.

Odtwórca Franklina z GTA 5 był bliski rezygnacji z roli
Maycuzai, 13 kwietnia 2022, 15:35
Shawn Fonteno, odtwórca Franklina w GTA V, opisał w swojej książce sytuację, przez którą niemal zrezygnował z roli. Reżyser gry znalazł jednak niecodzienny sposób, by odwieść go od tej decyzji.

Twórcy State of Decay w obliczu oskarżeń o znęcanie się i seksizm
Patryk Kubiak, 2 kwietnia 2022, 12:20
State of Decay 3 nadal jest w fazie przedprodukcyjnej. Powodem są wewnętrzne problemy Undead Labs, które ma być toksycznym miejscem pracy.

Nad Baldur's Gate 3 pracuje 10 razy większy zespół niż nad Divinity: Original Sin
Entelarmer, 23 marca 2022, 22:16
Baldur's Gate III to ambitny projekt dla studia Larian. Nad grą pracuje ogromny zespół, który nie zamierza ograniczać swoich aspiracji.

Fable może mieć problemy; były deweloper o kulisach produkcji
Przemysław Dygas, 23 marca 2022, 11:22
Produkcję Fable mogą trapić problemy. Według najnowszych doniesień studiu Playground Games brakuje pracowników z odpowiednią wiedzą.

Żarty z zabijania Żydów i rozmiarów penisów. Twórcy Ori oskarżani o stworzenie „opresyjnego miejsca pracy”
Patryk Kubiak, 19 marca 2022, 12:35
Byli i obecni pracownicy Moon Studios (seria platformówek Ori), oskarżają założycieli studia o stworzenie „opresyjnego miejsca pracy”. Przedstawiają też dowody na poparcie swoich słów.

Perfect Dark ma się dobrze, mimo odejść pracowników; plotki o kulisach produkcji
Maycuzai, 17 marca 2022, 21:55
Według dziennikarza Jeza Cordena Perfect Dark ma się dobrze. Odejścia pracowników z The Initiative były wynikiem schizmy w studiu, spowodowanej zmianą kultury pracy. Współpraca z Crystal Dynamics miała ujednolicić wizję gry.

Amazon nie jest dobrym miejscem do tworzenia gier; deweloper o kulisach pracy
Przemysław Dygas, 9 marca 2022, 11:08
Według byłego dewelopera z Amazon Games gra Crucible była z góry skazana na porażkę. Wpływ na to miała m.in. zła organizacja pracy.

Dragon Age 4 jest „w środku produkcji”; BioWare straciło kolejnego producenta
Entelarmer, 23 lutego 2022, 22:19
Studio BioWare potwierdziło obecny status gry Dragon Age IV. Prace nad grą postępują, aczkolwiek projekt stracił producenta wykonawczego.

BioShock 4 ma „drobne” problemy? Plotki o odejściu pracowników
Entelarmer, 17 lutego 2022, 13:07
Nie tylko ojciec BioShocka rzekomo ma problemy z nową grą. Według plotek firma 2K Games nie jest też zadowolona z tego, jak przebiega produkcja gry BioShock 4.

Niskie płace, nadgodziny i problemy - Team17 okiem pracowników
Entelarmer, 11 lutego 2022, 15:14
Team17 ma kłopoty nawet po wycofaniu się z NFT z serii Worms. Pracownicy brytyjskiego dewelopera mają narzekać na niskie płace, problemy z szefostwem i molestowanie.

4 dni pracy w tygodniu - twórcy Homeworld zmieniają zasady w studiu
Adrian Werner, 11 lutego 2022, 10:00
Odpowiedzialne za Homeworld 3 studio Blackbird Interactive poszło śladem Eidos Montreal i przestawiło się na 4-dniowy tydzień pracy.

Assassin's Creed miał zwieńczyć koniec świata i podróż w kosmos
Entelarmer, 22 stycznia 2022, 16:55
Ucieczka statkiem kosmicznym przed końcem świata – tak miał wyglądać finał Assassin’s Creed dekadę temu.

Produkcja Lego Star Wars: Skywalker to 5 lat crunchu
Entelarmer, 21 stycznia 2022, 16:27
Pięć lat pełnych crunchu i problemów z nieprzetestowanym silnikiem – tak miała wyglądać produkcja gry LEGO Star Wars: Skywalker Saga według najnowszych informacji.

„Magia BioWare to bzdura” - reżyser Dragon Age: Origins i Dragon Age 2 krytykuje praktyki studia
Entelarmer, 19 stycznia 2022, 18:50
Mark Darrah nie jest fanem mówienia o „magii BioWare”. Przynajmniej nie w kontekście tego, jak wygląda produkcja gier w jego byłym studiu (i nie tylko tam).

I Am Jesus Christ na materiale podsumowującym dwuletni postęp produkcji
mokosh, 6 stycznia 2022, 09:25
Studio SimulaM podzieliło się materiałem, w którym możemy prześledzić dwuletni progres, jaki poczyniła produkcja gry I Am Jesus Christ. Premiery tego nietypowego tytułu możemy spodziewać się w tym roku.

Twórca BioShocka od 7 lat nie może skończyć jednej gry - oto dlaczego
Entelarmer, 3 stycznia 2022, 22:26
Co może mieć gra po siedmiu latach produkcji? Najwyraźniej nie tytuł i datę premiery. Ken Levine, ojciec BioShocka, nie śpieszy się z kończeniem nowego projektu.

Produkcja Bully 2 była problematyczna - pracownicy Rockstara dzielą się szczegółami
mokosh, 31 grudnia 2021, 10:05
Plotki na temat Bully 2 co jakiś czas pojawiają się w mediach. Jednak według pracowników Rockstar Games gra od 2009 roku znajduje się w martwym punkcie.

Paweł Sasko wyjaśnia, dlaczego w Cyberpunku 2077 brakuje policyjnych pościgów
Przemysław Dygas, 20 grudnia 2021, 12:41
Jeden z deweloperów Cyberpunka 2077 wytłumaczył powody braku policyjnych pościgów w grze. Odpowiedź szybko wzbudziła kontrowersje wśród graczy.

12 godzin nagrań tygodniowo - Tomasz Smokowski o pracy przy FIFA 22
Mikołaj Łaszkiewicz, 17 grudnia 2021, 10:59
Zmiana polskiego komentarza w FIF-ie 22 była bardzo rozbudowanym przedsięwzięciem. Tomasz Smokowski zdradza, że pracował nad grą 12 godzin tygodniowo.

Premiera Star Wars Eclipse dopiero za kilka lat - plotka o problemach Quantic Dream
Paweł Musiolik, 13 grudnia 2021, 11:38
W Star Wars Eclipse możemy zagrać dopiero za kilka lat. Studio Quantic Dream ma problemy z silnikiem gry oraz ze znalezieniem odpowiednich pracowników.

GTA 6 może rozczarować wielu graczy; prace nad grą mają być bardzo chaotyczne
Adrian Werner, 13 grudnia 2021, 11:26
Według najnowszych doniesień, prace nad GTA 6 przebiegają tak chaotycznie, że gotowa gra może roczarować wiele osób.

Halo Infinite powstawało w bólach; kryzysy i bankructwo techniczne
Entelarmer, 8 grudnia 2021, 19:33
Wojna o koncepcję, „bankructwo techniczne” i problemy kadrowe – tak wyglądały prace nad Halo Infinite, nim Microsoft przesunął premierę gry o rok, według Jasona Schreiera.

Tom Henderson o chaosie produkcji Battlefield 2042
Adrian Werner, 8 grudnia 2021, 11:21
Znany insider Tom Henderson opisał chaos, jaki panował podczas produkcji Battlefielda 2042. Wskazał także przyczyny porażki gry.

Halo Infinite niczym Anthem; produkcję dotknęły podobne problemy
Przemysław Dygas, 7 grudnia 2021, 09:34
Halo Infinite okazało się świetnym tytułem, lecz było bliskie porażki niczym Anthem. Wszystko przez zakulisowy chaos i ciągłe zmiany na stołku reżysera.

Reżyser Cyberpunk 2077 wyjaśnia - z prologu nie wycięto misji
mokosh, 5 grudnia 2021, 10:35
Montaż scen obecny w prologu Cyberpunka 2077 był zamierzony. Igor Sarzyński oraz Paweł Ochocki z CD Projekt RED wyjaśnili motywację za taką decyzją.