kulisy produkcji (gry) - newsy i ciekawostki (8)

Metroid Prime 4 powstaje od nowa pod okiem twórców serii
Jakub Błażewicz, 25 stycznia 2019, 20:02
Firma Nintendo poinformowała o ponownym rozpoczęciu produkcji gry Metroid Prime 4. Dotychczasowa wersja projektu trafiła do kosza, jako że nie spełniała standardów japońskiego koncernu.

Assassin's Creed Odyssey mogło być spin-offem
Bartosz Krawcewicz, 21 stycznia 2019, 14:40
Grafiki udostępnione przez dyrektora artystycznego najnowszej części Assassin's Creed sugerują, że Ubisoft przez pewien czas rozważał uczynienie z Odyssey samodzielnego tytułu, niepowiązanego z główną serią.

Star Citizen - w 2017 roku produkcja pochłaniała 4 mln dolarów miesięcznie
Konrad Serafiński, 20 stycznia 2019, 12:45
Wydaje się, że pieniądze i Star Citizen to dwa nierozłączne tematy. Studio Cloud Imperium Games, odpowiedzialne za produkcję, opublikowało dokument, w którym dzieli się ze społecznością danymi na temat gospodarowania środkami finansowymi. Liczby są zawrotne.

BioWare próbowało kilkukrotnie rozpocząć prace nad KOTOR 3
Michał Kułakowski, 19 stycznia 2019, 17:55
Według Jasona Schreiera z Kotaku, BioWare wiele razy próbowało rozpocząć prace nad trzecią częścią serii Star Wars: Knights of the Old Republic. Studio nie miało jednak szczęścia, bowiem projekt był raz za razem odrzucany przez wydawcę. Dowiedzieliśmy się także więcej o problemach, jakie Electronic Arts ma z produkcją gier ze Star Wars w tytule.

Twórca Steam Spy wyjaśnia, jak Epic Games Store pozyskuje influencerów
Bartosz Świątek, 15 stycznia 2019, 13:58
Sergey Galyonkin, pełniący obecnie funkcję dyrektora odpowiedzialnego za przygotowanie strategii wydawniczej Epic Games Store, był gościem podcastu How Games Are Made. W czasie programu przedstawił sporo informacji o kulisach działania platformy.

Witchfire - nowa produkcja Adriana Chmielarza miała być symulatorem przetrwania
Konrad Serafiński, 10 stycznia 2019, 11:25
Ciekawych wieści na temat nadchodzącej gry studia The Astronauts możemy dowiedzieć się z nowego posta Adriana Chmielarza, szefa firmy. Producent zdradza, że Witchfire pierwotnie miało być symulatorem przetrwania. Przy okazji tłumaczy, dlaczego tytuł zobaczymy najwcześniej za rok.

Gry jako terapia dla żołnierzy? Weterani pomagają przy tworzeniu Squad
Jakub Błażewicz, 7 stycznia 2019, 20:01
Ponad połowa weteranów wojskowych korzysta z gier wideo po powrocie z wojny – twierdzi brytyjska gazeta Daily Mail. Dziennikarze donoszą też o byłych żołnierzach, którzy zaangażowali się w produkcję sieciowej strzelanki Squad.

Rośnie wpływ Activision na Blizzarda. Atmosfera w studiu nie jest dobra
Bartosz Świątek, 23 listopada 2018, 10:42
Niedawny raport Kotaku na temat Blizzard Entertainment ukazuje obraz studia, które boryka się z coraz większymi problemami, będącymi skutkiem nacisków ze strony swojego wydawcy i właściciela. Wszystko przez pieniądze i wielkie sukcesy.

Blizzard pracuje nad grą Warcraft w stylu Pokemon GO?
Adrian Werner, 22 listopada 2018, 12:02
W artykule na Kotaku pojawiły się doniesienia, że jednym z mobilnych projektów, nad którymi obecnie pracuje Blizzard, jest gra AR osadzona w uniwersum serii Warcraft, zainspirowana popularnym Pokemon GO. Dowiedzieliśmy się również, co właściwie oznacza oddelegowanie "najlepszych programistów" do robienia mobilnych konwersji znanych marek firmy.

W Diablo 4 studio Blizzard może powrócić do mrocznego klimatu Diablo 2
Adrian Werner, 22 listopada 2018, 11:16
W serwisie Kotaku pojawiły się ciekawe doniesienia odnośnie losów marki Diablo. Według nich Blizzard pracuje obecnie nad Diablo 4 (nazwa kodowa: Fenris), które stylistyką przypomina bardziej mroczną "dwójkę". Ponadto wyszło na jaw, że deweloper planował drugi duży dodatek do Diablo III, a czwarta część serii początkowo miała przypominać Dark Souls.

Resident Evil 2 tworzy armia deweloperów. Nowy gameplay z Claire Redfield
Jakub Błażewicz, 20 listopada 2018, 19:48
Pojawił się kolejny gameplay z Resident Evil 2. Nowy materiał powraca do Claire Redfield, samotnie eksplorującej komisariat miasta Racoon City. Dowiedzieliśmy się też, że nad grą pracuje istny tłum twórców, a producenci nie wykluczyli odświeżenia swoich innych klasycznych gier.

Twórcy Red Dead Redemption 2 o warunkach pracy w Rockstar Games
Jakub Błażewicz, 24 października 2018, 20:53
Serwis Kotaku przeprowadził rozmowy z pracownikami Rockstar Games w sprawie niedawnych kontrowersji w związku z produkcją Red Dead Redemption 2. Jakkolwiek zdementowali oni doniesienia o stu godzinach pracy tygodniowo, niektórzy z nich byli dalecy od zachwalania swojego pracodawcy.

Pracownicy Rockstar komentują 100 godzin pracy tygodniowo przy RDR2
Krystian Pieniążek, 18 października 2018, 16:38
Niedawno gruchnęła wiadomość, że twórcy gry Red Dead Redemption II są zmuszani do pracy po sto godzin tygodniowo. Okazuje się, że Dan Houser został źle zrozumiany, co potwierdzają wypowiedzi samych zainteresowanych.

Jak wyglądała wczesna wersja Marvel's Spider-Man?
Miłosz Szubert, 18 października 2018, 13:20
Jeden z pracowników Insomniac Games opublikował na Twitterze screeny prezentujące wczesną wersję Marvel's Spider-Man. Zdradził również kilka zakulisowych informacji na temat tworzenia projektu.

Dan Houser o produkcji Red Dead Redemption 2 - 100 godzin pracy w tygodniu?
Jakub Błażewicz, 15 października 2018, 22:36
W sieci wybuchła wrzawa po ostatnim wywiadzie dotyczącym Red Dead Redemption II. Dan Houser z firmy Rockstar Games miał powiedzieć w rozmowie z serwisem Vulture, jakoby twórcy pracowali 100 godzin tygodniowo. Sprawę postanowił wyjaśnić serwis Kotaku.

Red Dead Redemption 2 to gra na co najmniej 60 godzin
Bartosz Świątek, 15 października 2018, 11:30
Dan Houser – współtwórca studia Rockstar Games i wiceprezes odpowiedzialny za dział kreatywny – zdradził w wywiadzie dla serwisu Vulture, że Red Dead Redemption II zaoferuje co najmniej 60 godzin zabawy. Podzielił się też innymi ciekawostkami dotyczącymi produkcji.

The Walking Dead The Final Season dokończą byli pracownicy Telltale Games?
Adrian Werner, 4 października 2018, 09:44
Pojawiły się nowe informacje związane z The Walking Dead: The Final Season. Okazuje się, że plan dokończenia sezonu zakłada zaangażowanie do tego innego studia, które zatrudniłoby byłych pracowników Telltale Games.

Prace nad Bayonettą 3 przebiegają bardzo dobrze
Bartosz Świątek, 20 września 2018, 14:26
Hideki Kamiya i Atsushi Inaba z firmy PlatinumGames podzielili się w czasie wydarzenia Bitsummit Roadshow:Tokio informacjami na temat procesu tworzenia trzeciej części serii Bayonetta.

Call of Duty Black Ops 4 – twórcy zapytani o brak kampanii
Krzysztof Sobiepan, 18 września 2018, 12:10
Dziennikarz serwisu Game Informer zapytał dwóch przedstawicieli studia Treyarch o zamieszanie związane z nieobecną w Call of Duty: Black Ops IIII kampanią dla pojedynczego gracza. Twórcy dość okrężnie odpowiadają na stawiane im pytania, zwracając uwagę na ewolucyjny charakter tworzenia gier.

Spider-Man na PS4 nie powstałby, gdyby nie wsparcie Sony
Miłosz Szubert, 13 września 2018, 10:20
Bryan Intihar, dyrektor kreatywny w studiu Insomniac Games, zdradził w jednym z wywiadów, że Spider-Man prawdopodobnie nigdy by nie powstał, gdyby nie wsparcie Sony. Według dewelopera, wielu chwaląc najnowszą produkcję o Człowieku-Pająku, trochę niesprawiedliwie umniejsza udział japońskiego giganta w produkcji.

Soulcalibur 6 może być ostatnią grą z serii
Bartosz Świątek, 27 sierpnia 2018, 10:13
Soulcalibur VI może okazać się ostatnią grą z cieszącego się uznaniem fanów cyklu trójwymiarowych bijatyk. Decydującym czynnikiem będzie – oczywiście – sprzedaż najnowszej odsłony.

Były profesjonalny gracz CS pomaga w pracach nad Cyberpunkiem 2077
Bartosz Świątek, 27 sierpnia 2018, 08:58
W prace nad futurystycznym RPG-iem akcji studia CD Projekt RED – czyli Cyberpunkiem 2077 – zaangażowany jest były profesjonalista Counter-Strike’a – Łukasz „Luq” Wnęk.

Quantic Dream przegrało w sądzie z byłym pracownikiem
Krystian Pieniążek, 26 lipca 2018, 21:54
Studio Quantic Dream, które dostarczyło między innymi takie gry jak Detroit: Become Human, Beyond: Two Souls oraz Heavy Rain, przegrało sądową batalię wytoczoną przez swojego byłego pracownika. Styczniowe kontrowersje, jakie narosły wokół tej firmy, mają więc ciąg dalszy.

BioWare nie jest naciskane przez EA podczas tworzenia Anthem
Michał Ostiak, 25 lipca 2018, 10:58
Jeden z byłych pracowników studia BioWare zdradza, że Electronic Arts nigdy nie naciskał twórców w pracach nad Anthem.

Amy Hennig poza EA; jej gra w świecie Gwiezdnych wojen to już historia
Konrad Serafiński, 28 czerwca 2018, 20:45
Amy Hennig, reżyserka gry Star Wars tworzonej pierwotnie przez Visceral Games, nie pracuje już w Electronic Arts. Nadzorowana przez nią produkcja została przemieniona w coś zupełnie innego. Wciąż nie wiadomo, w jakiej postaci - i czy w ogóle - tytuł o kodowej nazwie Project Ragtag ujrzy światło dzienne.

Cyberpunk 2077 jest obecnie w fazie pre-alfa
Adrian Werner, 28 czerwca 2018, 10:21
Studio CD Projekt RED poinformowało, że Cyberpunk 2077 znajduje się dopiero w fazie pre-alfa. Sugeruje to, że do ukończenia produkcji jeszcze długa droga. Ponadto zdradzono, ile osób liczy obecnie zespół deweloperski.

Josh Sawyer ze studia Obisidian zdradza, czemu skasowano RPG w świecie Obcego
Bartosz Świątek, 26 czerwca 2018, 14:53
W wywiadzie dla serwisu IGN Josh Sawyer ze studia Obsidian Entertainment zdradza, na czym miała się skupiać tworzona niegdyś przez jego firmę gra RPG w świecie Obcego – i dlaczego nigdy nie ujrzała światła dziennego.

Telltale przesiada się na Unity; kiepska kondycja studia
Jakub Błażewicz, 25 czerwca 2018, 19:38
Magazyn Variety uzyskał kolejne informacje na temat kondycji studia Telltale Games w ostatnich latach. Anonimowe źródła wtórują wcześniejszym pogłoskom o problemach z niezdrową atmosferą w firmie oraz błędnymi decyzjami zarządu. Przy okazji potwierdzono też rezygnację z Telltale Tool – autorskiego silnika, wykorzystywanego od 2006 roku.

STALKER 2 jest jeszcze na bardzo wczesnym etapie produkcji
Krystian Pieniążek, 29 maja 2018, 17:57
Do premiery gry S.T.A.L.K.E.R. 2 wciąż daleka droga – Siergiej Galjonkin z Epic Games twierdzi, że tytuł został zapowiedziany na trzy lata przed premierą w celu znalezienia wydawcy podczas tegorocznych targów E3; projekt wciąż ma podobno istnieć tylko na papierze.

Twórca Dragon Age: Inquisition żałuje, że gra nie była bardziej podobna do Wiedźmina 3
Bartosz Świątek, 28 maja 2018, 09:55
Mike Laidlaw – były pracownik BioWare i szef ekipy, która pracowała nad grą RPG Dragon Age: Inkwizycja – żałuje, że jego zespół nie wpadł na niektóre z pomysłów zastosowanych w Wiedźminie 3: Dzikim Gonie.

Shadow of the Tomb Raider może kosztować nawet 135 mln dolarów
Adrian Werner, 12 maja 2018, 09:27
Szef studia Eidos Montreal dał do zrozumienia, że budżet Shadow of the Tomb Raider może wynieść nawet 135 mln dolarów, z czego 100 mln poszłoby na samą produkcję, a 35 mln na marketing.
Chris Avellone twierdzi, że Obsidian Entertainment chciało uniemożliwić mu tworzenie gier RPG
Jakub Mirowski, 6 maja 2018, 12:22
Chris Avellone ostro skrytykował Obsidian Entertainment - studio, które sam pomagał zakładać. Według niego firma (w osobie Feargusa Urquharta i reszty zarządu) próbowała wykorzystać jego ciężką sytuację finansową, by uciszyć go i uniemożliwić mu pracę nad grami RPG.

Farm Manager 2018 - ciąg dalszy sporu PlayWay z UIG Entertainment GmbH
Kamil Zwijacz, 25 kwietnia 2018, 20:55
Poznaliśmy nowe informacje w sprawie sporu polskiej firmy PlayWay z niemieckim UIG Entertainment GmbH. Sprawa dotyczy usunięcia ze Steama gry Farm Manager 2018.

Twórca Everspace o influencerach: „to często kompletna katastrofa”
Bartosz Świątek, 20 kwietnia 2018, 09:32
W czasie konferencji Reboot Develop współzałożyciel studia Rockfish Games, Michael Schade, stwierdził, że znakomita większość profesjonalnych streamerów, z którymi współpracowała jego firma, zupełnie nie potrafiła grać w Everspace. Tym samym firma wyrzuciła w błoto ciężkie pieniądze na promowanie gry.

Nad Fortnite pracuje już połowa Epic Games
Kamil Zwijacz, 9 kwietnia 2018, 16:44
Tim Sweeney, założyciel studia Epic Games, wyjawił podczas niedawnego wywiadu, że większość z około 700 pracujących w firmie osób rozwija Fortnite i Fortnite: Battle Royale. Mniejsze grupki deweloperów rozwijają też nadal projekty Spyjinx i Battle Breakers.

Nie takie EA straszne? Były szef BioWare chwali sobie współpracę z "Elektronikami"
Jakub Mirowski, 8 kwietnia 2018, 14:48
W rozmowie z serwisem Kotaku były szef BioWare, Aaryn Flynn, stwierdził, że negatywny obraz firmy Electronic Arts jest w dużej mierze przesadzony, a sam wydawca daje swoim zespołom dużo swobody w podejmowaniu decyzji dotyczących ich projektów. Nie narzuca też nikomu używania silnika Frostbite na siłę.

Darksiders - zobacz półtoragodzinny dokument na temat serii
Kamil Zwijacz, 27 marca 2018, 20:17
W serwisie YouTube opublikowano długi film dokumentalny autorstwa ekipy Gameumentary. Ucieszą się z niego fani serii Darksiders, gdyż obraz traktuje właśnie o tym cyklu.

CS:GO – Valve używa ponad tysiąca procesorów do walki z oszustami
Jakub Błażewicz, 26 marca 2018, 13:20
Firma Valve ujawniła garść szczegółów dotyczących VACnet - jednego z nowszych systemów mających ograniczyć liczbę oszustów w Counter-Strike: Global Offensive, zarządzanego przez sztuczną inteligencję. Programista John McDonald podzielił się informacjami na temat działania systemu oraz jego skuteczności, przy okazji zdradzając też, jakie zasoby są potrzebne do jego funkcjonowania.

Remake System Shocka zadebiutuje dopiero w 2020 roku
Jakub Mirowski, 24 marca 2018, 15:08
Podczas Game Developers Conference twórcy remake'u gry System Shock ze studia Night Dive podzielili się powodami, dla których ich projekt został chwilowo wstrzymany, i ujawnili, że premiera tytułu jest obecnie planowana na początek 2020 roku.

Nad Dragon Age 4 pracuje tylko „szkieletowy zespół”
Bartosz Świątek, 23 marca 2018, 12:42
W czasie konferencji GDC 2018 Mike Laidlaw – niepracujący już w BioWare dyrektor generalny serii Dragon Age – przedstawił niezbyt ciekawy obraz procesu produkcyjnego czwartej części cyklu.

Fortnite Battle Royale powstało… w dwa miesiące?
Krzysztof Sobiepan, 23 marca 2018, 11:44
Podczas wystąpienia na GDC 2018 Ed Zobrist z Epic Games podzielił się paroma intrygującymi faktami związanymi z błyskawiczną premierą strzelanki Fortnite: Battle Royale. Sam tryb miał zostać stworzony w dwa miesiące, a najbardziej kluczową decyzję podjęto na dwa tygodnie przed debiutem.

Nad Star Citizen pracuje już 475 osób
Krzysztof Sobiepan, 19 lutego 2018, 11:55
Szef produkcji w Cloud Imperium Games w wywiadzie udzielonym dla Dual Shockers zdradza, że liczba pracujących nad Star Citizen deweloperów powoli zbliża się do pięciuset głów. Najnowszym członkiem „rodziny CIG” jest grupka animatorów z Derby w Wielkiej Brytanii.

Wydawcy zarabiają niemal 30% więcej na dystrybucji cyfrowej niż na pudełkowej
Bartosz Świątek, 14 lutego 2018, 14:15
Wczorajszy raport finansowy Ubisoftu, poza szeregiem interesujących informacji, rzucił światło na różnicę pomiędzy przychodami generowanymi dla wydawcy przez tradycyjną i cyfrową dystrybucję.

Na Dragon Age 4 jeszcze poczekamy
Adrian Werner, 25 stycznia 2018, 10:25
Poznaliśmy kilka świeżych informacji dotyczących nowej odsłony cyklu Dragon Age. Okazuje się, że projekt został w zeszłym roku zrestartowany, aby wprowadzić więcej elementów sieciowych. Ponadto oczekiwanie na grę potrwa długo, gdyż BioWare koncentruje się obecnie głównie na Anthem.

Remedy Entertainment odchodzi od gier czysto singleplayer - powodem rosnące koszta produkcji
Jakub Mirowski, 16 stycznia 2018, 09:40
W rozmowie z serwisem GamesIndustry.biz Thomas Puha z fińskiego studia Remedy Entertainment wyjaśnił, że branża przeszła w ostatnim czasie ogromne zmiany, które sprawiły, że tworzenie gier singleplayer staje się coraz mniej opłacalne.

Rasizm, seksizm, toksyczna atmosfera - Quantic Dream w ogniu oskarżeń byłych pracowników
Jakub Mirowski, 15 stycznia 2018, 10:50
15 byłych i obecnych pracowników studia Quantic Dream wypowiedziało się dla dziennika Le Monde na temat realiów pracy w zespole. Z ich wyznań wyłania się obraz firmy rządzonej żelazną ręką, w której panuje niezdrowa atmosfera.

Za Dark Souls Remastered odpowiada polskie studio QLOC
Kamil Zwijacz, 15 stycznia 2018, 09:12
Okazuje się, że zapowiedzianą ostatnio grę Dark Souls: Remastered tworzy rodzime studio QLOC, znane chociażby z PC-towego portu Mortal Kombat XL oraz odświeżonym Dragon's Dogma: Dark Arisen na PC, PS4 oraz XOne. Tylko wersja na Switcha remastera powstaje w Chinach.

Nad Assassin's Creed nadal pracuje niemal tysiąc deweloperów
Jakub Mirowski, 18 grudnia 2017, 09:21
W rozmowie z serwisem VentureBeat dyrektor artystyczny Assassin's Creed Origins, Raphael Lacoste, ujawnił, że nad rozwojem serii nadal pracuje około 800-900 osób w różnych studiach Ubisoftu.

Death Stranding ma już grywalną wersję
Jakub Błażewicz, 9 grudnia 2017, 09:25
W trakcie imprezy PlayStation Expierience Mark Cerny z firmy Sony zdradził, że miał okazję zagrać we wczesną wersję Death Stranding. Według niego wczorajszy zwiastun engimatycznej produkcji Hideo Kojimy można zrozumieć dopiero po 4 lub 5 godzinach obcowania z tytułem.

Rozdmuchane kontrowersje, czyli warunki pracy w CD Projekt RED w nowym świetle
Krystian Pieniążek, 5 grudnia 2017, 17:51
O tym, jakie warunki pracy panują w studiu CD Projekt RED, postanowiła się przekonać youtuberka Madqueen, która przepytała kilkudziesięciu pracowników firmy. Na podstawie ich wypowiedzi można wysnuć wniosek, że kontrowersje, jakie narastają wokół rodzimego zespołu, są rozdmuchane – co zresztą potwierdza jeden z jej informatorów.