Shadow of the Tomb Raider może kosztować nawet 135 mln dolarów
Szef studia Eidos Montreal dał do zrozumienia, że budżet Shadow of the Tomb Raider może wynieść nawet 135 mln dolarów, z czego 100 mln poszłoby na samą produkcję, a 35 mln na marketing.

- Deweloper gry: Eidos Montreal i Crystal Dynamics
- Deweloper wersji PC: Nixxes Software
- Wydawca: Square-Enix
- Gatunek: gra akcji
- Platformy: PC, XONE, PS4
- Data premiery: 14 września 2018.
Shadow of the Tomb Raider, czyli kolejna odsłona przygód Lary Croft, to najważniejsza pozycja w tegorocznych planach wydawniczych Square Enix. Nikogo zatem nie zaskoczy, że firma nie szczędzi środków, aby uczynić ten projekt sukcesem. Teraz dowiedzieliśmy się, jaka jest skala tej inwestycji.
W wywiadzie z serwisem Gamesindustry.biz szef odpowiedzialnego za grę studia Eidos Montreal, David Anfossi, zdradził, że budżet produkcyjny projektów pokroju Shadow of the Tomb Raider wynosi 75-100 milionów dolarów, a do tego trzeba dodać około 35 mln wydatków marketingowych. Takie kwoty są potrzebne, aby stworzyć dzisiaj konkurencyjny tytuł AAA przeznaczony dla pojedynczego gracza. Square Enix zamierza zwiększyć inwestycje w elementy sieciowe, ale nie będzie to powiązane z porzuceniem gier dla osób preferujących zabawę solo. Przejawem tego jest fakt, że Eidos Montreal cały czas rośnie. Obecnie zespół zajmuje się trzema projektami i w najbliższym czasie zwiększy załogę o sto osób.
W przypadku tego studia trudno nie pamiętać o porażce Deus Ex: Mankind Divided, które pomimo dobrych recenzji, sprzedało się poniżej oczekiwań i wydawca postanowił na pewien czas zawiesić rozwój serii. David Anfossi nie traci jednak wiary w powodzenie rozbudowanych fabularnie tytułów dla pojedynczego gracza i wskazuje na tegoroczny sukces God of War jako dowód, że produkcje tego typu wciąż mają przyszłość.
Shadow of the Tomb Raider to pierwsza odsłona cyklu, przy której Eidos Montreal jest głównym deweloperem. Zespół pomagał jednak przy wcześniejszych częściach serii. Gdy rozpoczynano produkcję najnowszego wcielenia marki, deweloper ściśle współpracował z Crystal Dynamics i stopniowo przejmował coraz więcej obowiązków, a samo Crystal Dynamics coraz bardziej koncentrowało się na grze bazującej na marce Avengers.
Przypomnijmy, że Shadow of the Tomb Raider zmierza na pecety oraz konsole Xbox One i PlayStation 4. Gra ma trafić do sprzedaży 14 września tego roku, równocześnie na wszystkie trzy platformy sprzętowe.
Kingdom Hearts III jeszcze w tym roku.
Warto przy okazji wspomnieć, że Square Enix udostępniło raport finansowy za miniony rok rozliczeniowy. Poza suchymi liczbami znalazła się w nim informacja, że wydawca wciąż planuje wypuszczenie Kingdom Hearts III w tym roku.
Ponadto firma chce bardziej zróżnicować swoją ofertę, tak aby obok superprodukcji częściej pojawiały się gry o średnich budżetach. Wydawca zamierza także położyć większy nacisk na dystrybucję elektroniczną.
- Graliśmy w Shadow of the Tomb Raider – Lara w królestwie Majów
- Eidos Montreal – strona oficjalna
- Crystal Dynamics – strona oficjalna
- Wszystko o Shadow of the Tomb Raider (data premiery, fabuła, rozgrywka)

GRYOnline
Gracze
Steam
- Eidos Montreal
- Crystal Dynamics
- Square Enix
- kulisy produkcji (gry)
- action adventure
- budżety gier
- PC
- PS4
- XONE
Komentarze czytelników
A.l.e.X Legend

Szczerze mówiąc to nie wiem co ma tam tyle kosztować to nie sandbox jak GTA czy W3.
boy3 Legend
Co oni odwalili to ja sam nie wiem ;D
Chyba musieli wydać na prostytutki i alkohol xD
Przypomina mi się Pillars of eternity 1 gdzie przy budżecie z kickstarter zawartość gry była cholernie mała
Rabbitss Generał
Pytanie tylko czy wyjdzie im to na dobre, włożenie takiej kasy na grę.... no mam nadzieję że wyjdzie z tego coś bardzo dobrego.
zanonimizowany250573 Generał
100 baniek na marketing, 35 na grę, 2 dolce na scenarzystę :)
uookie Konsul

a ja wam mówię że będzie super gra... Majowie, dżungla, piękna lara. AAA.
P.S. Rise Of Tomb Raider był słaby, bo nie po to lara ma takie ciało, żeby chodziła w pikowanych kurtkach.