Ciemna strona Elden Ring; twórcy gry skarżą się na crunch i niską płacę
Pracownicy FromSoftware anonimowo wypowiedzieli się na temat warunków zatrudnienia w studiu. Część z nich skarży się na niskie zarobki oraz crunch.

Nie jest żadną tajemnicą, że wydany w tym roku Elden Ring okazał się ogromnym sukcesem japońskiego studia FromSoftware. RPG akcji nie tylko pobiło rekord, zostając najlepiej sprzedającym się tytułem tego producenta, ale jest również mocnym kandydatem do gry roku na gali The Game Awards 2022, a kilka dni temu zgarnęło taki tytuł na Golden Joystick Awards 2022. Mimo to okazuje się, że wewnątrz studia nie jest równie kolorowo.
Nadgodziny we FromSoftware
Grupa byłych i obecnych pracowników studia odpowiedzialnego za serię Dark Souls wypowiedziała się anonimowo (z racji tego, że FromSoftware oficjalnie nie zezwala im na wywiady) dla portalu gamesindustry.biz. Wielu z nich przyznało, że w ich pracy istnieje pewien poziom tzw. crunchu, czyli częstego w branży growej zjawiska ustalania obowiązkowych nadgodzin. Jeden z członków zespołu twierdzi:
Podczas krytycznych okresów wydawania gier często musiałem pracować wczesnymi porankami, a przy tym robić nadgodziny przez dwa do trzech miesięcy.
Ów pracownik FromSoftware zaznaczył jednak, że nadgodziny zdarzają się głównie na kilka miesięcy przed premierą konkretnej gry. Warto dodać, że zdania na ten temat różnią się w zależności od działu studia. Inny z członków ekipy twierdzi bowiem, że:
Nie było zbyt wielu nadgodzin, przynajmniej nie dla mnie.
Kwestie zarobków
Personel FromSoftware ma wszystkie nadgodziny „generalnie wliczane w podstawowe wynagrodzenie”. Rzekomo w studiu płaci się za pracę późną nocą, ale jest to tylko połowa zwykłej stawki godzinowej. Co ciekawe, w większości japońskich firm płace po północy są często zwiększane.
A ile konkretnie zarabia się we FromSoftware? Średnia roczna pensja wynosi 3,41 miliona jenów (około 111,3 tysiąca złotych). Jest to kwota znacznie mniejsza w porównaniu do pracy na tych samych stanowiskach w innych firmach – według salaryexplorer.com deweloperzy gier w Japonii rocznie zarabiają średnio ponad 5,6 miliona jenów (około 183 tysiące złotych).
Według wypowiadającego się pracownika taki stan rzeczy jest spowodowany tym, że FromSoftware nie jest „aż tak dużą” firmą (w maju 2022 roku pracowało w niej 349 osób). Dlatego trzeba liczyć się z nadgodzinami i niższą wypłatą.
Mimo to pracownicy studia wypowiadają się o nim dość pozytywnie. Nadgodziny humorystycznie porównują do Dark Souls:
Musisz się sporo namęczyć, aby wszystko było w porządku, ale jeśli pokonasz przeszkody, jest to bardzo satysfakcjonujące. Zupełnie tak, jakbyś pokonał bossa w Dark Souls.

GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
Komentarze czytelników
Herr Pietrus Legend

Dla twórców mam tylko jedną odpowiedź: git gud!
Murabura Generał
Przecież to jest norma w gamedevie że zwykli pracownicy mało zarabiają w stosunku do swojego wkładu pracując ponad wszelkie normy w crunchu a bonusy i premie zgarniają "na górze".
No ale powiedzmy sobie szczerze gdzie tak nie ma? Japonia to też swoją drogą ma kulturę pracy z innej bajki. Tam jak się nie starasz zajeżdżać, nie robisz nadgodzin czy śpisz na biurku z przemęczenia to jesteś nienormalny...
A.l.e.X Legend

120K PLN w Japonii / to praktycznie praca za najniższe wynagrodzenie wstyd dla FS i tyle. Za samo batowanie pracowników powinno być odbieranie możliwości uczestnictwa w prestiżowych imprezach i zbieranie nagród branżowych inaczej nigdy wyzysk jednych na drugimi się nie skończy.
CzyCieBoli Konsul
Ale poszli do gamedevu XD czego oczekują?
Niska płaca, dużo godzin. Tam idą ludzie z powołania XDD
Szkoda że z powołania ciężko wyżyć.
Więc zostaje jedno zajebsite ważne pytanie.. czy nie lepiej założyć swoje studio? Czy być pierdkiem?
uszawka Legionista

Szokujące, szczególnie że graficznie gra wygląda jak ciepły mocz sprzed 10 lat
Te drzewa i trawa.. miejcie litość to gry z 2007 roku miały mniej kujące w oczy grafy xD