Ciemna strona Elden Ring; twórcy gry skarżą się na crunch i niską płacę

Pracownicy FromSoftware anonimowo wypowiedzieli się na temat warunków zatrudnienia w studiu. Część z nich skarży się na niskie zarobki oraz crunch.

Zuzanna Domeradzka

Ciemna strona Elden Ring; twórcy gry skarżą się na crunch i niską płacę, źródło grafiki: store.steampowered.com.
Ciemna strona Elden Ring; twórcy gry skarżą się na crunch i niską płacę Źródło: store.steampowered.com.

Nie jest żadną tajemnicą, że wydany w tym roku Elden Ring okazał się ogromnym sukcesem japońskiego studia FromSoftware. RPG akcji nie tylko pobiło rekord, zostając najlepiej sprzedającym się tytułem tego producenta, ale jest również mocnym kandydatem do gry roku na gali The Game Awards 2022, a kilka dni temu zgarnęło taki tytuł na Golden Joystick Awards 2022. Mimo to okazuje się, że wewnątrz studia nie jest równie kolorowo.

Nadgodziny we FromSoftware

Grupa byłych i obecnych pracowników studia odpowiedzialnego za serię Dark Souls wypowiedziała się anonimowo (z racji tego, że FromSoftware oficjalnie nie zezwala im na wywiady) dla portalu gamesindustry.biz. Wielu z nich przyznało, że w ich pracy istnieje pewien poziom tzw. crunchu, czyli częstego w branży growej zjawiska ustalania obowiązkowych nadgodzin. Jeden z członków zespołu twierdzi:

Podczas krytycznych okresów wydawania gier często musiałem pracować wczesnymi porankami, a przy tym robić nadgodziny przez dwa do trzech miesięcy.

Ów pracownik FromSoftware zaznaczył jednak, że nadgodziny zdarzają się głównie na kilka miesięcy przed premierą konkretnej gry. Warto dodać, że zdania na ten temat różnią się w zależności od działu studia. Inny z członków ekipy twierdzi bowiem, że:

Nie było zbyt wielu nadgodzin, przynajmniej nie dla mnie.

Kwestie zarobków

Personel FromSoftware ma wszystkie nadgodziny „generalnie wliczane w podstawowe wynagrodzenie”. Rzekomo w studiu płaci się za pracę późną nocą, ale jest to tylko połowa zwykłej stawki godzinowej. Co ciekawe, w większości japońskich firm płace po północy są często zwiększane.

A ile konkretnie zarabia się we FromSoftware? Średnia roczna pensja wynosi 3,41 miliona jenów (około 111,3 tysiąca złotych). Jest to kwota znacznie mniejsza w porównaniu do pracy na tych samych stanowiskach w innych firmach – według salaryexplorer.com deweloperzy gier w Japonii rocznie zarabiają średnio ponad 5,6 miliona jenów (około 183 tysiące złotych).

Według wypowiadającego się pracownika taki stan rzeczy jest spowodowany tym, że FromSoftware nie jest „aż tak dużą” firmą (w maju 2022 roku pracowało w niej 349 osób). Dlatego trzeba liczyć się z nadgodzinami i niższą wypłatą.

Mimo to pracownicy studia wypowiadają się o nim dość pozytywnie. Nadgodziny humorystycznie porównują do Dark Souls:

Musisz się sporo namęczyć, aby wszystko było w porządku, ale jeśli pokonasz przeszkody, jest to bardzo satysfakcjonujące. Zupełnie tak, jakbyś pokonał bossa w Dark Souls.

  1. FromSoftware – oficjalna strona
Elden Ring

Elden Ring

PC PlayStation Xbox Nintendo
po premierze

Data wydania: 25 lutego 2022

Informacje o Grze
8.9

GRYOnline

7.4

Gracze

9.3

Steam

9.5

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

6

Zuzanna Domeradzka

Autor: Zuzanna Domeradzka

Introwertyczka od urodzenia, która grami wideo interesuje się praktycznie od zawsze. Do Gry-Online.pl dołączyła w 2022 roku, pisząc najpierw w newsroomie growym – później zaczęła pomagać przy poradnikach. Jest entuzjastką FPS-ów i RPG-ów oraz wielką fanką serii Dragon Age, Five Nights at Freddy’s i Assassin’s Creed. Lubi również oglądać filmy, najchętniej wraca do Gwiezdnych wojen i Piratów z Karaibów. Wolny czas stara się spędzać aktywnie, jeżdżąc na rowerze lub deskorolce (ewentualnie platynując kolejne części cyklu Just Dance).

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry RPG
2022-11-29
21:21

Herr Pietrus Legend

Herr Pietrus
😂

Dla twórców mam tylko jedną odpowiedź: git gud!

Komentarz: Herr Pietrus
2022-11-29
21:29

Murabura Generał

Przecież to jest norma w gamedevie że zwykli pracownicy mało zarabiają w stosunku do swojego wkładu pracując ponad wszelkie normy w crunchu a bonusy i premie zgarniają "na górze".
No ale powiedzmy sobie szczerze gdzie tak nie ma? Japonia to też swoją drogą ma kulturę pracy z innej bajki. Tam jak się nie starasz zajeżdżać, nie robisz nadgodzin czy śpisz na biurku z przemęczenia to jesteś nienormalny...

Komentarz: Murabura
2022-11-30
04:57

A.l.e.X Legend

A.l.e.X

120K PLN w Japonii / to praktycznie praca za najniższe wynagrodzenie wstyd dla FS i tyle. Za samo batowanie pracowników powinno być odbieranie możliwości uczestnictwa w prestiżowych imprezach i zbieranie nagród branżowych inaczej nigdy wyzysk jednych na drugimi się nie skończy.

Komentarz: A.l.e.X
2022-11-30
09:30

CzyCieBoli Konsul

Ale poszli do gamedevu XD czego oczekują?
Niska płaca, dużo godzin. Tam idą ludzie z powołania XDD
Szkoda że z powołania ciężko wyżyć.
Więc zostaje jedno zajebsite ważne pytanie.. czy nie lepiej założyć swoje studio? Czy być pierdkiem?

Komentarz: CzyCieBoli
2022-11-30
09:43

uszawka Legionista

uszawka
😂

Szokujące, szczególnie że graficznie gra wygląda jak ciepły mocz sprzed 10 lat
Te drzewa i trawa.. miejcie litość to gry z 2007 roku miały mniej kujące w oczy grafy xD

Komentarz: uszawka

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl