4 dni pracy w tygodniu - twórcy Homeworld zmieniają zasady w studiu

Odpowiedzialne za Homeworld 3 studio Blackbird Interactive poszło śladem Eidos Montreal i przestawiło się na 4-dniowy tydzień pracy.

Adrian Werner

4 dni pracy w tygodniu - twórcy Homeworld zmieniają zasady w studiu.
4 dni pracy w tygodniu - twórcy Homeworld zmieniają zasady w studiu.

Znane z gier Homeworld: Deserts of Kharak, Hardspace: Shipbreaker oraz nadchodzącego Homeworld 3 studio Blackbird Interactive przestawiło wszystkie swoje zespoły na czterodniowy tydzień pracy. Wcześniej na taki sam ruch zdecydowało się Eidos Montreal, czyli autorzy Marvel's Guardians of the Galaxy.

Dlaczego zdecydowano się na takie posunięcie?

Powodem było postępujące wypalenie zawodowe wielu pracowników studia. Było to widoczne zwłaszcza w zespole zajmującym się Hardspace: Shipbreaker, który pracuje nad tym projektem już od sześciu lat. Dodatkowo wspieranie gry we wczesnym dostępie okazało się bardziej stresujące, niż się tego spodziewano.

Zmiana ma być również korzystna dla samej firmy. Blackbird Interactive jest niezależnym studiem i utrzymanie najzdolniejszych pracowników stawało się coraz trudniejsze, gdyż obecnie konkurencja na rynku jest brutalna, a do tego cała branża coraz mocniej się konsoliduje.

Zainteresować Cię może nasza publicystyka:

  1. Spirala crunchu – czy gry muszą powstawać kosztem pracowników?

Decyzja została poprzedzona udanym okresem próbnym

Nie jest to pochopna decyzja. We wrześniu ubiegłego roku w firmie przeprowadzono ankietę, w której deweloperzy wypowiedzieli się na temat tego pomysłu. Nie wszyscy byli przekonani, że to dobre posunięcie. Obawiali się, że wymusi to jeszcze mocniejszy crunch tuż przed premierą lub zaszkodzi znajdującym się na ostatniej prostej projektom.

Dlatego najpierw – w ramach próby w okresie od 20 września do 10 grudnia 2021 roku – na 4-dniowy tydzień pracy przestawiono jedynie dwa z sześciu zespołów studia:

  1. grupę zajmującą się Hardspace: Shipbreaker,
  2. zespół pracujący nad niezapowiedzianym roguelike z elementami karcianki o tymczasowej nazwie Owl.

Wybrano te dwie ekipy, gdyż były one kompletnie różne, co zwiększyło wartość uzyskanych podczas próby wniosków. Hardspace: Shipbreaker jest już na końcowym etapie prac, podczas gdy Owl wciąż jest w preprodukcji.

Test okazał się sukcesem. Samopoczucie deweloperów wyraźnie się poprawiło, a po okresie adaptacji tempo pracy wcale nie spadło. Wymusiło to na menadżerach znacznie lepsze gospodarowanie czasem pracowników. Przykładowo zrezygnowano z codziennych, godzinnych zebrań, na których musieli być wszyscy członkowie zespołu. Zastąpiono je 10-minutowymi, w których biorą udział tylko te osoby, których obecność jest konieczna.

Co więcej, pomimo obaw ucięcie jednego dnia z tygodnia nie poskutkowało koniecznością crunchu na ostatniej prostej prac nad Hardspace: Shipbreaker.

Reakcje deweloperów były bardzo pozytywne

Po zakończeniu okresu próbnego wśród członków obu zespołów przeprowadzono ankietę. Wyniki były następujące:

  1. 100% deweloperów preferuje 4-dniowy tydzień pracy (przed testem 18% uważało to za zły pomysł).
  2. 91% stwierdziło, że zmiana pomogła im w uzyskaniu lepszej równowagi między życiem osobistym i zawodowym.
  3. 90% uważa, że zmiana pomoże w utrzymaniu pracowników na dłużej w firmie.
  4. 79% stwierdziło, że w nowym modelu łatwiej jest im kończyć zlecone zadania.

Nie wszyscy deweloperzy trzymali się wyznaczonego czasu pracy

W zamyśle deweloperzy mieli pracować tylko 32 godziny w tygodniu, ale nie wszyscy trzymali się tego limitu.

Czas pracy w tygodniu:

Procent pracowników (w ostatnich czterech tygodniach testu):

32 godziny

29%

32-36 godzin

47%

36-40 godzin

12%

Więcej niż 40 godzin

12%

Osoby, które pracowały ponad 40 godzin, to głównie deweloperzy zarządzający mniejszymi zespołami. Część z nich przychodziła do pracy nawet pięć dni w tygodniu, głównie po to, aby lepiej zaplanować rozkład zajęć dla swoich podwładnych i tym samym ułatwić im trzymanie się 4-dniowego tygodnia pracy.

Szefostwo studia nie jest z tego zadowolone i szuka sposobów na poprawę tej sytuacji, aby nawet menadżerowie zespołów mogli przychodzić do pracy tylko przez cztery dni w tygodniu.

  1. Blackbird Interactive – strona oficjalna
  2. Recenzja gry Homeworld: Deserts of Kharak – pustynia godna kosmosu
  3. Homeworld: Deserts of Kharak – poradnik do gry
  4. Homeworld: DoK – More Maps (mod z nowymi mapami do Deserts of Kharak)
Homeworld 3

Homeworld 3

PC
po premierze

Data wydania: 13 maja 2024

Informacje o Grze
7.2

GRYOnline

4.9

Gracze

3.8

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

40

Adrian Werner

Autor: Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2022-02-13
11:22

Mqaansla Generał

Mqaansla

Z tym zbieraniem owocow chodzilo mi o koncept, pewne uproszczenie - struktora produkcyjna panstwa polskiego ma zerowe znaczenie...

Ps. A do do polskiej mentalnosci, to oczywiscie nie chodzi mi tez tutaj o jakas narodowa pseudo genetyke, tylko skutek kultury komunistyczno-feudalnej, wciaz zywej wsrod wielu osob z pokolenia obecnie nadreprezentowanego w biznesie. Janusze sa we wszystkich nacjach, ale tylko niektore promowaly ich z powodow ideologicznych.

Komentarz: Mqaansla
2022-02-12
11:35

Mqaansla Generał

Mqaansla

Poison
Pracuje sie nie na dni tylko godziny, a o nich akurat nie wiemy nic.

Komentarz: Mqaansla
2022-02-12
11:21

Mqaansla Generał

Mqaansla

Cziczaki
Tylko czekac az ktos ambitnie postawi u siebie porodowke xD
A bardziej na powaznie, zawsze sam zastanawiam sie: to ile dokladnie czasu taki pracodawca spodziewa sie, ze bede spedzal w firmie?

Co do pracy informatykow, niektore zadania to praca typowo mrowcza - w jednym projekcie lista poprawek nie miescila sie w limicie wierszy exela a ty to chlopie ogarnij w 2 tygodnie ;p trzeba bylo napisac skrypt, zaimportowac w niego informacje na podstawie ktorej on stworzyl swoja liste "nad" poprawek i tymi sie zajac. Spokojnie wyrobisz wiecej niz 7 godzin, zwlaszcza ze wiem ze niektorzy po dostaniu czegos takiego po prostu klepali, rzad po rzadku poprawke 1, 2, 3 i tak kazdego dnia, i moze nawet uwineli by sie z caloscia nim wypalilo by sie slonce :)

Nie zeby rypanie jak non stop jak przy pracy fizycznej mialo jakikolwiek sens, bo czlowiek zlapie rytm to 10 godzin ciezkiej pracy fizycznej zrobi sie bez wiekszych problemow z posilkiem i przerwa czy dwoma, a przy czyms takim jak programowanie po 1-2 godzinach pracy non stop efektywnosc leci na leb na szyje i sensowny pracodawca pozwoli robic przerwy, bo to nie jest tak ze na papierosie z poczusiem i kawka ty nie myslisz, a na tym wlasnie polega praca w IT: NA MYŚLENIU.

Wracajac do tych udziwnien teraz, jesli faktycznie moze sie zdarzyc ze podczas crunchu trzeba bedzie siedziec w firmie calymi dniami, ostatnie co mnie obchodzi to to czy jest stol bilardowy czy inna modna pierdola (o, az mi sie przypomnialo: exponaty sztuki nowoczesnej udajace meble, z ktorych nie da sie korzystac), tylko czy jest infrastruktura potrzebna w takich sytuacjach, jakis pokoje sluzbowe z wygodnymi fotelami/kanapami, palarnia, kuchnia, knajpa, silownia, szatnia, nie firmowy internet (w sensie za firewallem), jakas zamykana skrytka. A juz kilka razy widzialem, "nowoczesne" firmy ktore wprowadzaly usprawnienia kosztem wlasnie infrastruktury - co oczywiscie skutkowalo pogorszeniem efektywnosci, co pracodawcy przypisywali rozpieszczeniu pracownikow nowymi zabawkami. Zbytnie "rozluźnienie" korygowali oni zaostrzeniem zasad, co zwielokratnialo negatywny wplyw problemow z infrastruktura i napedzalo dalszy spadek wydajnosci...

Komentarz: Mqaansla
2022-02-11
16:42

siera97 Senator

Aaa, to może mi się coś pomyliło. Słyszałem kiedyś o zmniejszeniu wymiary godzin w tygodniu, ale może to nie tam.

Komentarz: siera97
2022-02-11
15:55

Cziczaki Legend

Cziczaki

"- praca potrafi byc ekstremalnie nieciekawa/meczaca/monotonna/stresujaca, sam uzylbym slowa "miałka" do tego stopnia ze czlowiek po rekach calowalby gdyby mogl zamiast tego skrecac dlugopisy,"
Znam tylko jednego programistę, więc może to nie miarodajne, ale oni w ciągu 8h nawet 7h przed komputerem nie siedzą. Grają w bilard, rzutki, na parterze jakiś skłosz nawet mają, ale to tam zabawa dla bogatych, ja biedny wolę do człowieka odbijać a nie ze ścianą grać, w obecnej firmie to ze ścianą czasem rozmawiam.

Komentarz: Cziczaki

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl