Szczegółowo o systemie walki w Final Fantasy XIII

Magazyny EDGE oraz brytyjski Official PlayStation Magazine weszły w posiadanie świeżych informacji na temat systemu walki, jaki znajdzie zastosowanie w Final Fantasy XIII, świetnie zapowiadającym się przedstawicielu gatunku jRPG, powstającym na konsole PlayStation 3 i Xbox 360.

Piotr Doroń

Magazyny EDGE oraz brytyjski Official PlayStation Magazine weszły w posiadanie świeżych informacji na temat systemu walki, jaki znajdzie zastosowanie w Final Fantasy XIII, świetnie zapowiadającym się przedstawicielu gatunku jRPG, powstającym na konsole PlayStation 3 i Xbox 360. Redaktorzy obu wymienionych periodyków odwiedzili w tym celu japońskie biura firmy Square Enix, gdzie mieli okazję przetestować wersję demonstracyjną dzieła, która trafi do szerokiego grona japońskich odbiorców wraz z filmem Advent Children w formacie Blu-ray (premiera w tym miesiącu).

Szczegółowo o systemie walki w Final Fantasy XIII - ilustracja #1

Z informacji przedstawionych przez redakcję EDGE wynika, że model walki będzie łączyć w sobie elementy znane z Final Fantasy XII – np. modyfikowalne w czasie rzeczywistym zadania przydzielane członkom drużyny – z klasycznymi mechanizmami, na których oparto pojedynki w Final Fantasy X i wcześniejszych odsłonach serii. Dojdzie zatem do miksu systemu Active Dimension Battle, którego jednym z charakterystycznych elementów jest ukazywanie wszystkich przeciwników na ekranie (a nie atakujących znikąd, jak to bywało w starszych częściach FF), z Active Time Battle.

W niepamięć pójdą wszelkie punkty magii i ataku, o których plotkowano na forach poświęconych Final Fantasy. Wykonywanie ruchów oparte będzie bowiem na ładujących się paskach, podzielonych na trzy segmenty. Najlżejsze uderzenia i akcje wymagać będą naładowanej zaledwie jednej części paska, podczas gdy na te silne poczekamy nieco dłużej. Zupełnie inną sprawą są ataki specjalne, które będziemy mogli wyprowadzić tylko w sytuacji, gdy wrzucimy do pamięci kilka napełnionych w 100% pasków (choć prawdopodobnie w późniejszym etapie rozgrywki w miarę rozwoju postaci, będzie można „dokupić” kolejne fragmenty paska). Trzeba przyznać, że system ten – oparty na nieco zmodyfikowanym, aczkolwiek klasycznym założeniu Active Time Battle – wydaje się być zdecydowanie lepszym od punktów ataku, a już na pewno bardziej intuicyjnym, ponieważ w danej chwili będziemy mogli skorzystać tylko z tych funkcji, które nie będą zablokowane z uwagi na niepełny pasek.

Szczegółowo o systemie walki w Final Fantasy XIII - ilustracja #2

Bardzo ważne będzie także wyczucie czasu. Pokonanie wielu trudniejszych przeciwników będzie uzależnione od aktywacji uderzeń wykonywanych przez poszczególne postaci w dokładnie określonej kolejności i czasie. Spełnienie tych warunków wpłynie na uruchomienie trybu „Break Mode” i zadanie poważnych obrażeń. Każdy pojedynek będzie również oddzielnie oceniany przez system gry (noty od jednej, do pięciu gwiazdek), co wpłynie zapewne na ilość i rodzaj otrzymywanych bonusów.

Redaktorzy obu magazynów przyznają, że demonstracja Final Fantasy XIII zrobiła na nich ogromne wrażenie. Na łamach EDGE napisano nawet, że jest to „najlepiej wyglądająca w tym momencie produkcja dostępna na PlayStation 3” . Warto zauważyć, że w demie przedstawione zostały lokacje, które znamy ze zwiastuna opublikowanego pod koniec stycznia. Jak pamiętamy, były to fragmenty futurystycznego, mrocznego miasta Coocon, które z definicji piękne nie są. Wiele scen będzie miało miejsce na powierzchni tętniącej życiem planety Pulse, gdzie widoki będą zapewne znacznie efektowniejsze.

Japońska edycja Final Fantasy XIII w wersji na PlayStation 3 zostanie wydana pod koniec 2009 roku. Stany Zjednoczone i Europa otrzymają własne wydawnictwa dopiero w 2010 roku. Wówczas do sklepów trafi także edycja na Xboksa 360 (niedostępna w Kraju Kwitnącej Wiśni).

Final Fantasy XIII

Final Fantasy XIII

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 17 grudnia 2009

Informacje o Grze
7.5

GRYOnline

7.8

Gracze

7.5

Steam

OCEŃ
Oceny
  • Square Enix
  • PS3
Podobało się?

0

Piotr Doroń

Autor: Piotr Doroń

Z wykształcenia dziennikarz i politolog. W GRYOnline.pl od 2004 roku. Zaczynał od zapowiedzi i recenzji, by po roku dołączyć do Newsroomu i już tam pozostać. Obecnie szef tego działu, gdzie zarządza zespołem złożonym zarówno ze specjalistów w swoim fachu, jak i ambitnych żółtodziobów, chętnych do nauki oraz pracy na najwyższych obrotach. Były redaktor niezapomnianego emu@dreams, gdzie zagnała go fascynacja emulacją i konsolami, a także recenzent magazynu GB More. Miłośnik informacji, gier (długo by wymieniać ulubione gatunki), Internetu, dobrej książki sci-fi i fantasy, nie pogardzi również dopieszczonym serialem lub filmem. Mąż, ojciec trójki dzieci, esteta, zwolennik umiaru w życiu prywatnym.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
12

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2009-04-07
22:31

Flypho Konsul

Flypho

logotus, ty niewychowany trollu, mama cię nie nauczyła, że o gustach się nie dyskutuje? Kończ te żałosne wywody, bo nikt tutaj nie chce czytać twoich wypocin. Każdy wie, że musisz się dowartościować obrażając wszystkich fanów FF, jak i samo FF, ale przynajmniej zrób to z sensem >.< albo wyrzuć komputer przez okno i strzel sobie w łeb.

Komentarz: Flypho
2009-04-08
16:11

zanonimizowany632380 Konsul

To prawda co mówi logotus .
Final fantasy to gówno i nic więcej.
Grałem w kilka części tej serii i w porównaniu do klasycznych crpg to szajs dla małolatów

Komentarz: zanonimizowany632380
2009-04-08
16:13

Robert542 Generał

To prawda co mówi logotus .

Chyba powinno być: "To prawda, co pisałem wcześniej".

Komentarz: Robert542
2009-04-08
16:56

Flypho Konsul

Flypho

Zlot antyfanów JRPG? >.> Nie pasi - nie grajcie >.<.

Komentarz: Flypho
2009-04-08
17:39

A_wildwolf_A Senator

😜

Może być bardzo ciekawie, jeśli fabuła będzie ciekawsza niż zdecydowanie nudnawa XII, a lepsza niż w VII (a można zrobić coś lepszego ? :P ) to tylko brać w ciemno
zdecydowanie wole jrpg gdyż oferują ciekawszą rozgrywkę niż zmodowane F3,BG i Gothic'ki, które sztucznie przedłużają rozgrywkę tymi samymi schematycznymi zadaniami, przecież nie można się nimi bawić w nieskończoność....

Komentarz: A_wildwolf_A

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl