Szczegółowo o systemie walki w Final Fantasy XIII

Magazyny EDGE oraz brytyjski Official PlayStation Magazine weszły w posiadanie świeżych informacji na temat systemu walki, jaki znajdzie zastosowanie w Final Fantasy XIII, świetnie zapowiadającym się przedstawicielu gatunku jRPG, powstającym na konsole PlayStation 3 i Xbox 360.

Piotr Doroń

15

Magazyny EDGE oraz brytyjski Official PlayStation Magazine weszły w posiadanie świeżych informacji na temat systemu walki, jaki znajdzie zastosowanie w Final Fantasy XIII, świetnie zapowiadającym się przedstawicielu gatunku jRPG, powstającym na konsole PlayStation 3 i Xbox 360. Redaktorzy obu wymienionych periodyków odwiedzili w tym celu japońskie biura firmy Square Enix, gdzie mieli okazję przetestować wersję demonstracyjną dzieła, która trafi do szerokiego grona japońskich odbiorców wraz z filmem Advent Children w formacie Blu-ray (premiera w tym miesiącu).

Szczegółowo o systemie walki w Final Fantasy XIII - ilustracja #1

Z informacji przedstawionych przez redakcję EDGE wynika, że model walki będzie łączyć w sobie elementy znane z Final Fantasy XII – np. modyfikowalne w czasie rzeczywistym zadania przydzielane członkom drużyny – z klasycznymi mechanizmami, na których oparto pojedynki w Final Fantasy X i wcześniejszych odsłonach serii. Dojdzie zatem do miksu systemu Active Dimension Battle, którego jednym z charakterystycznych elementów jest ukazywanie wszystkich przeciwników na ekranie (a nie atakujących znikąd, jak to bywało w starszych częściach FF), z Active Time Battle.

W niepamięć pójdą wszelkie punkty magii i ataku, o których plotkowano na forach poświęconych Final Fantasy. Wykonywanie ruchów oparte będzie bowiem na ładujących się paskach, podzielonych na trzy segmenty. Najlżejsze uderzenia i akcje wymagać będą naładowanej zaledwie jednej części paska, podczas gdy na te silne poczekamy nieco dłużej. Zupełnie inną sprawą są ataki specjalne, które będziemy mogli wyprowadzić tylko w sytuacji, gdy wrzucimy do pamięci kilka napełnionych w 100% pasków (choć prawdopodobnie w późniejszym etapie rozgrywki w miarę rozwoju postaci, będzie można „dokupić” kolejne fragmenty paska). Trzeba przyznać, że system ten – oparty na nieco zmodyfikowanym, aczkolwiek klasycznym założeniu Active Time Battle – wydaje się być zdecydowanie lepszym od punktów ataku, a już na pewno bardziej intuicyjnym, ponieważ w danej chwili będziemy mogli skorzystać tylko z tych funkcji, które nie będą zablokowane z uwagi na niepełny pasek.

Szczegółowo o systemie walki w Final Fantasy XIII - ilustracja #2

Bardzo ważne będzie także wyczucie czasu. Pokonanie wielu trudniejszych przeciwników będzie uzależnione od aktywacji uderzeń wykonywanych przez poszczególne postaci w dokładnie określonej kolejności i czasie. Spełnienie tych warunków wpłynie na uruchomienie trybu „Break Mode” i zadanie poważnych obrażeń. Każdy pojedynek będzie również oddzielnie oceniany przez system gry (noty od jednej, do pięciu gwiazdek), co wpłynie zapewne na ilość i rodzaj otrzymywanych bonusów.

Redaktorzy obu magazynów przyznają, że demonstracja Final Fantasy XIII zrobiła na nich ogromne wrażenie. Na łamach EDGE napisano nawet, że jest to „najlepiej wyglądająca w tym momencie produkcja dostępna na PlayStation 3” . Warto zauważyć, że w demie przedstawione zostały lokacje, które znamy ze zwiastuna opublikowanego pod koniec stycznia. Jak pamiętamy, były to fragmenty futurystycznego, mrocznego miasta Coocon, które z definicji piękne nie są. Wiele scen będzie miało miejsce na powierzchni tętniącej życiem planety Pulse, gdzie widoki będą zapewne znacznie efektowniejsze.

Japońska edycja Final Fantasy XIII w wersji na PlayStation 3 zostanie wydana pod koniec 2009 roku. Stany Zjednoczone i Europa otrzymają własne wydawnictwa dopiero w 2010 roku. Wówczas do sklepów trafi także edycja na Xboksa 360 (niedostępna w Kraju Kwitnącej Wiśni).

Final Fantasy XIII

Final Fantasy XIII

PC PlayStation Xbox
Data wydania: 17 grudnia 2009
Final Fantasy XIII - Encyklopedia Gier
7.5

GRYOnline

7.8

Gracze

7.5

Steam

Wszystkie Oceny
Oceń

  • Square Enix
  • PS3
Piotr Doroń

Autor: Piotr Doroń

Z wykształcenia dziennikarz i politolog. W GRYOnline.pl od 2004 roku. Zaczynał od zapowiedzi i recenzji, by po roku dołączyć do Newsroomu i już tam pozostać. Obecnie szef tego działu, gdzie zarządza zespołem złożonym zarówno ze specjalistów w swoim fachu, jak i ambitnych żółtodziobów, chętnych do nauki oraz pracy na najwyższych obrotach. Były redaktor niezapomnianego emu@dreams, gdzie zagnała go fascynacja emulacją i konsolami, a także recenzent magazynu GB More. Miłośnik informacji, gier (długo by wymieniać ulubione gatunki), Internetu, dobrej książki sci-fi i fantasy, nie pogardzi również dopieszczonym serialem lub filmem. Mąż, ojciec trójki dzieci, esteta, zwolennik umiaru w życiu prywatnym.

Tales of Graces (Wii), Tales of VS. (PSP) oraz Tales of Vesperia (PS3) oficjalnie zapowiedziane

Następny
Tales of Graces (Wii), Tales of VS. (PSP) oraz Tales of Vesperia (PS3) oficjalnie zapowiedziane

Niemieckie magazyny zdradzają kolejne szczegóły o Bioshock 2

Poprzedni
Niemieckie magazyny zdradzają kolejne szczegóły o Bioshock 2

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
12

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl