Czy wojnę konsol nowej generacji wygra jednak PS3?
Datamonitor, jedna z wielu firm badających rynek gier komputerowych, przedstawiła swój najświeższy raport, z którego wynika, że PS3 okaże się zwycięzcą wyścigu konsol nowej generacji. Najnowszy stacjonarny sprzęt do grania firmy Sony ma znaleźć 75 milionów nabywców.
Datamonitor, jedna z wielu firm badających rynek gier komputerowych, przedstawiła swój najświeższy raport, z którego wynika, że PS3 okaże się zwycięzcą wyścigu konsol nowej generacji. Najnowszy stacjonarny sprzęt do grania firmy Sony ma znaleźć 75 milionów nabywców.
Z pracy noszącej tytuł The Transforming Global Video Games Market: The Emergence of Next Generation Gaming dowiadujemy się ponadto, że PS3 nie zdominuje rynku konsol w takim samym stopniu, jak jej poprzedniczka, PS2. Główną przyczyną takiej sytuacji ma być opóźniona premiera europejskiej wersji PS3 (zapowiadana na marzec 2007 roku) oraz wcześniejszy start Xboksa 360, drugiej konsoli koncernu Microsoft. 360-tka zdołała bowiem zapuścić korzenie na światowym rynku i przekonać do siebie pokaźną liczbę graczy – według różnych relacji na całym świecie sprzedano do tej pory około dziewięciu milionów egzemplarzy tego sprzętu.
Firma Datamonitor nie przeanalizowała niestety w sposób gruntowny wspomnianego już Xboksa 360 ani Nintendo Wii. Podała jednak, że największą rolę w popularyzacji danej konsoli odegra jakość rozgrywki sieciowej oraz ciągle zmieniająca się liczba osób wchodząca w skład danych grup graczy (co ma związek z zawirowaniami demograficznymi).
Na koniec warto zauważyć, że PS3 sprzedała się do tej pory w mniej więcej milionowym nakładzie, na co miały również wpływ nie nadążające z produkcją fabryki Sony. To czy konsola osiągnie przewidywany przez Datamonitor wynik zależeć więc będzie nie tylko od popytu, ale i przede wszystkim podaży.
Komentarze czytelników
zanonimizowany212477 Senator
Co do PS3 vs X360 to, z tego co sie orientuje (poprawcie mnie jesli sie myle)
- Procesor graficzny X-a jest nowoczesniejszy (48 zunifikowanych shaderow, podobnych jak w geforce 8 ) i nieco szybszy. Do tego ma unikalny system tworzenia antialiasingu 4x calkowicie za darmo (bez utraty predkosci). RSX bazuje na technologii GF6/7 i 24 zunifikowane shaderey czyli 2x mnie niż w X360.
- X ma wiecej mocy ogolnego przeznaczenia (3 symetryczne 2 watkowe rdzenie PowerPC)
- PS3 ma 1 jednowatkowy rdzen ogolnego przeznaczenia PowerPC+ 7 FPU o lacznej mocy 2x wiekszej niz FPU w x-boxie, ale nie wszedzie da sie to wykorzystac (to tylko koprocesory).
- X ma znacznie wieksza przepustowosc pamieci
- PS3 ma lepszy naped (no wiadomo - BR)
- pamiec PS3 jest dzielona po polowie, natomiast w Xie w miare potrzeb.
Podsumowujac, moim zdaniem teoretycznie gry powinny lepiej wygladac na X-ie, no i X powinien byc latwiejszy w programowaniu (ale to kwestia narzedzi i czasu na opanowanie architektury). Na pewno zadna z konsol nie ma duzej przewagi technologicznej - kazda ma swoje mocne punkty. I macie dowody fanboye PS3. :P
Zgred Senator
Windows--> W skrócie, X360 ma lepszą kartę graficzną a PS3 ma mocniejszy procesor główny. Jak do tej pory, ważniejsza w grach była karta graficzna a nie CPU (AI będzie trochę głupsze i koniec).
zanonimizowany171932 Centurion
Specem nie jestem, ale na takim BR da się upchnąć lepszej jakości text itd, bo wyświetlanie grafiki, to na razie raczej nie jest największy problem(jak narazie)
zanonimizowany251643 Legend
- Procesor graficzny X-a jest nowoczesniejszy (48 zunifikowanych shaderow, podobnych jak w geforce 8 ) i nieco szybszy.
Nowocześniejszy - tak. Szybszy - nie. To pierwszy chip z uni shaderami, które mają mniejszą wydajność od fixed shaders. Alokację shaderów można zmieniać w locie, ale nikt się tego nie podejmuje, tylko leci na standardowych procedurach ATI.
Do tego ma unikalny system tworzenia antialiasingu 4x calkowicie za darmo (bez utraty predkosci).
Częściowo tak, ale nie do końca. Możliwe tylko w rozdzielczości sub 720p - inaczej potrzebny tiled rendering którego nie ma w żadnym silniku na razie, ani w żadnej grze. Nie wspominając już o HDR i AA które w każdej rozdzielczości wymagają tiled rendering.
RSX bazuje na technologii GF6/7 i 24 zunifikowane shaderey czyli 2x mnie niż w X360.
Technologia - tak, liczba shaderów - nie. RSX ma 24 jednostki pixel shader i 8 jednostek vertex shader, z natury rzeczy szybszych od uni shaderów. Dodatkowo, SPE w Cellu są częścią render pipeline w PS3 - Cell może robić część geometrii i przekazywać do RSX dane które wymagają już tylko postprocessingu. Przykład - wolumetryczne chmurki w Warhawk, liczone metodą raycastingu przez Cella.
Nie ma oficjalnych specyfikacji RSX, nawet prędkość zegara i pamięci nie jest potwierdzona.
- X ma wiecej mocy ogolnego przeznaczenia (3 symetryczne 2 watkowe rdzenie PowerPC)
- PS3 ma 1 jednowatkowy rdzen ogolnego przeznaczenia PowerPC+ 7 FPU o lacznej mocy 2x wiekszej niz FPU w x-boxie, ale nie wszedzie da sie to wykorzystac (to tylko koprocesory).
Więcej mocy ogólnego przeznaczenia- tak. Do czego jest potrzebna moc ogólnego przeznaczenia: multitasking, arkusze kalkulacyjne, itp jednym słowem Pecet :) Dlatego Apple chociaż miało wybór, do nowego Maca nie wzięło Cella tylko procesor od Intela.
- X ma znacznie wieksza przepustowosc pamieci
Nie- tylko przepustowość pomiędzy e-dramem (10MB) i jądrem GPU ma 256GB/s ale przepustowości między CPU, GPU i pamięcią są mniejsze (niewiele) od PS3. Dodatkowo Xenos oprócz GPU pełni rolę mostka północnego (kontroler pamięci). Szyna 22.4 GB/s do pamięci musi być dzielona dla CPU i GPU. Dla porównania- Cell ma do swojej pamięci XDR 25,6 GB/s a RSX do DDR3 22,4 GB/s więc tyle co Xenon i Xenos razem wzięte.
- PS3 ma lepszy naped (no wiadomo - BR)
To chyba oczywiste :) Nie dość że większa pojemność to stała prędkość odczytu na całej płycie. Zastanawiacie się czasami napęd X360 pracuje cały czas z prędkością 16x wyjąc ponad 40DB ? Żeby zapewnić wystarczający transfer.
- pamiec PS3 jest dzielona po polowie, natomiast w Xie w miare potrzeb.
Zgadza się, wynika to z architektury konsol i oba rozwiązania mają plusy i minusy.
Jeżeli ktoś chce wiedzieć więcej to odsyłam tu: http://www.ps3forums.com/showthread.php?t=22858
Nie sugerujcie się nazwą forum, autor jest naprawdę obiektywny, porównuje obie konsole do siebie i do PC. Można się sporo dowiedzieć i nauczyć.
zanonimizowany212477 Senator
Bardzo chętnie lukne na to forum . MMój post nie miał na celu pokazać że iks jest lepszy tylko porównać obie konsole do siebie co z tego ze jedna jest lepsza od drugiej moze sie okazac ze teoretycznie slabsza okaze sie lepsza i ladniejszą graficznie konsolą bo ją lepiej programiści umieją wykorzystać . Kwestia 3 lat myśle . Narazie nie ma co się sugerować bo te gry coi tera są wykorzystują mały procent mocy konsol więc wojna fanboyów wg. mnie jest zbędna . Co prawda ja mam iksa i wii i bardzo x360 bronie ( każdy swoje chwali) ale jak bede mial kse to jako konsolowiec napalony napewno i ps3 kupie . Tak jakmówiłem zobaczymy za mniej więcej 3 lata :) Pozdro