Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Seria Halo - seria gier

Bestsellerowy cykl pierwszoosobowych strzelanek (FPS) w klimatach space opery. Marka znajduje się w rękach koncernu Microsoft, dla którego gry z serii Halo są jednymi z najważniejszych pozycji przeznaczonych na konsole z rodziny Xbox.

Seria zadebiutowała w 2001 roku grą Halo: Combat Evolved, przygotowaną przez studio Bungie jako jeden ze startowych tytułów wchodzącej na rynek konsoli Xbox. Produkcja okazała się wielkim hitem, co zaowocowało konwersją na komputery PC (2003), a także sequelem – Halo 2 wydanym w roku 2004 na platformę Xbox, a w 2007 na PC. Od Halo 3 (Xbox 360, 2007) cykl na długie lata stał się „exclusivem” konsol marki Xbox. Wraz z odejściem studia Bungie spod skrzydeł Microsoftu dalszy rozwój serii powierzono ekipie 343 Industries. Nowe studio rozpoczęło swoją przygodę z serią wydaniem w 2011 na Xboksa 360 remake’u pierwszej części cyklu, nazwanego Halo: Combat Evolved Anniversary. Deweloperzy następnie zapoczątkowali kolejną trylogię, kiedy to w 2012 do graczy trafiło Halo 4 (jedynie na platformie Xbox 360). W 2015 na XONE ukazała się gra Halo 5: Guardians; była to pierwsza pełnoprawna odsłona, w której rola głównej grywalnej postaci nie przypadła Master Chiefowi. Bohater jednak odzyskał status protagonisty w wydanym w 2021 Halo Infinite.

W 2014 na konsolę Xbox One trafiło Halo: The Master Chief Collection, w skład którego wchodzi: Halo: Combat Evolved Anniversary, Halo 2 (również w wersji Anniversary), Halo 3, Halo 4 oraz Halo 3: ODST. Pakiet w 2019 został wydany również na komputery osobiste, zostając hitem sprzedaży na platformie Steam. W paczce na PC znalazło się dodatkowo Halo: Reach.

Poza odsłonami głównego nurtu Halo doczekało się kilku spin-offów. W 2009 na X360 wyszła pierwsza odsłona strategii czasu rzeczywistego (RTS) Halo Wars od Ensemble Studios. Również w 2009 ekskluzywnie na X360 do graczy trafiło samodzielne rozszerzenie do trzeciej odsłony głównego cyklu Halo 3: ODST, stworzone przez Bungie. Studio pożegnało się z serią futurystycznych gier akcji prequelem Halo: Combat Evolved o tytule Halo: Reach, wydanym w 2010 na X360. W 2011 na PC, X360, XONE, iOS oraz WP trafiła strzelanka z widokiem izometrycznym Halo: Spartan Assault stworzona przez 343 Industries. Dwa lata później (2013) studio wydało kontynuację o tytule Halo: Spartan Strike, skierowaną na PC, iOS oraz WP. W 2016 (PC i XONE) na półki sklepowe trafiło Halo Wars: Definitive Edition, odświeżona wersja tytułu RTS z 2009, stworzona przez 343 Industries. Natomiast rok później na PC i XONE ukazała się pełnoprawna druga odsłona tej serii o tytule Halo Wars 2, tym razem stworzeniem gry zajęło się Creative Assembly, a jego wydawcą było THQ Nordic. Fani uniwersum na komputerach osobistych dostali również w 2016 Halo V: Forge. Jest to darmowe narzędzie edytowania map do piątej odsłony cyklu, posiada również niezależną funkcję multiplayer.

Akcja większości gier z serii Halo toczy się w XXVI wieku. Główną oś fabuły stanowi konflikt pomiędzy ludźmi oraz teokratyczną koalicją obcych ras. Gracz najczęściej wciela się w rolę Master Chiefa Johna-117, cybernetycznie udoskonalonego żołnierza przyszłości, który wraz z towarzyszącą mu sztuczną inteligencją o imieniu Cortana stara się stawić czoła Covenantom.

W grach z głównego nurtu serii rozgrywka toczy się zgodnie z konwencją gatunkową pierwszoosobowych strzelanin. Walczący z obcymi gracz ma do dyspozycji spory arsenał broni i wyposażenia bojowego, a nawet pojazdy. Uzupełnieniem kampanii głównej jest rozbudowany tryb wieloosobowy nastawiony na rozgrywkę za pośrednictwem Internetu.

Cykl Halo jest jedną z najpopularniejszych serii gier, o czym świadczy choćby liczba sprzedanych kopii, do 2015 było to aż 65 milionów egzemplarzy. W dniu premiery Halo 3 zarobiło 170 mln dolarów, a czwarta część cyklu przebiła tę liczbę z wynikiem 220 mln dolarów. Halo 5 z kolei w pierwszym tygodniu od premiery zarobiło 400 mln dolarów i osiągnęło status najszybciej sprzedającego się exclusive’a na platformę Xbox One.

Warto dodać, że marka Halo wywarła wyraźny wpływ na kulturę masową – począwszy od powieści science fiction z akcją osadzoną w uniwersum Halo, poprzez komiksy, aż po serial anime. Przez wiele lat trwały również rozmowy dotyczące powstania filmu osadzonego w lubianym przez graczy świecie. Pomysł jednak póki co umarł, a miłośnicy serii muszą się zadowolić dwoma krótkimi serialami internetowymi (Halo: Nightfall oraz Halo 4: Forward unto Dawn).

Halo: Combat Evolved jest pierwszą odsłoną cyklu popularnych strzelanek. Bohaterem gry jest Master Chief, który jest Spartaninem - rodzajem superżołnierza. Tłem historii jest wojna pomiędzy UNSC (ludźmi) oraz przymierzem kosmitów Convenant. Fabuła części zaczyna się od tego, że statek kosmiczny, na którym podróżuje protagonista, dociera do tajemniczej struktury i się o nią rozbija. Spartanin dostaje pod opiekę Cortanę, sztuczną inteligencję, która zna położenie Ziemi, przez co nie może trafić w ręce wroga. Od tej pory dwójka się nie rozstaje, a jej zadaniem jest dowiedzieć się więcej na temat miejsca, w którym się znaleźli.

Halo 2 jest kontynuacją serii, w której kontrolujemy na zmianę dwóch bohaterów. Są nimi Master Chief, super żołnierz znany z poprzedniej części, oraz dowódca sił Convenant w randze Arbitra, któremu nie udało się powstrzymać protagonisty w Halo: Combat Evolved. Akcja tytułu ponownie toczy się wokół konfliktu przymierza Convenant, w tej części bezpośrednio zagrażającego Ziemi, oraz sił ludzkich (UNSC). Ta odsłona serii przybliżyła kulturę obcych oraz pokazała, że nie są oni tak jednomyślni, jak wydawało się na początku. Pomimo tego, że wcielamy się zarówno w Master Chiefa, jak i w Arbitra, rozgrywka oboma protagonistami jest bardzo podobna. Największą różnicą jest to, że reprezentant ludzi ma wbudowaną w strój latarkę, z kolei przedstawiciel rasy obcych może stać się na chwilę niewidzialny. Gra wciąż stawia na dynamiczną wymianę ognia i używanie wszelkich dostępnych narzędzi zniszczenia. Dużą nowością, która później pojawiła się w kolejnych odsłonach cyklu, było wprowadzenie czaszek. Są to znajdźki, które mogą nieco zmienić zasady rozgrywki.

Halo 3 jest ostatnią częścią z głównego cyklu od studia Bungie i tym samym zamyka historię opowiedzianą w pierwszej trylogii. Ponownie wcielamy się w postać Master Chiefa. W przymierzu Convenant powstał rozłam. Ludzie wraz z rebeliantami walczą przeciwko obcym, którzy nie dają wiary w to, że Halo jest w stanie doprowadzić do zniszczenia życia w galaktyce. Fabuła gry toczy się wokół pozostałości kosmicznej technologii, która może odmienić losy wojny. Trzecia odsłona serii wprowadziła broń wsparcia: dwuręczne giwery, które choć ograniczają ruchy protagonisty, mają potężną siłę ognia. Nie wyparło to jednak mechaniki walki oburącz, znanej z poprzednich części, która pozwala na dzierżenie niektórych typów broni po jednym egzemplarzu w ręce (dual wielding).

Halo 4 jest początkiem nowej trylogii, której autorami są deweloperzy ze studia 343 Industries. Akcja tytułu dzieje się cztery lata po wydarzeniach z „trójki”. Master Chief zostaje obudzony przez Cortanę ze swojego kriogenicznego snu. SI ostrzega go, że są atakowani przez siły Convenant (a właściwie ich pozostałości). Protagonista w trakcie ataku odkrywa mechanicznego wojownika, który został stworzony przez uważaną za wymarłą rasę Forerunners, twórców konstrukcji Halo.

Halo 5: Guardians pozwala nam obserwować poczynania dwóch oddziałów Spartan. Gdy sztuczna inteligencja Cortana, która była uznana za „martwą”, odzywa się do Master Chiefa, ten wyrusza się z nią spotkać. Po tym, gdy bohater znika wraz ze swoją drużyną, w jego ślady rusza Spartanin Locke, prowadząc grupę o kryptonimie Ozyrys. Piąta część cyklu przydziela nam na stałe do pomocy towarzyszy, którym możemy wydawać proste rozkazy. W przypadku przechodzenia kampanii w trybie multiplayer, gracze wcielają się w poszczególnych członków drużyny. Jest to pierwsza część z głównego nurtu gier, w której towarzyszącym nam przez większą część gry protagonistą nie jest Master Chief. Należy zauważyć, że kierowana przez nas postać może pochwalić się dużo większą mobilnością w porównaniu do poprzednich części serii.

W szóstej odsłonie cyklu o tytule Halo Infinite ponownie głównym grywalnym protagonistą staje się Master Chief. Po raz kolejny stajemy do walki przeciwko SI Cortanie, która pragnie wprowadzić w galaktyce rządy terroru. Ponadto napotkamy frakcję obcych Banished, która do tej pory ukazała się jedynie w spin-offie Halo Wars 2. Największą zmianą w rozgrywce w Halo Infinite, w porównaniu do poprzednich części, są dużo większe mapy, pozostawiające graczowi sporo swobody w eksploracji.

Halo Wars jest grą z gatunku RTS, której akcja toczy się około 20 lat przed wydarzeniami z Halo: Combat Evolved. Fabuła przedstawia początek wojny pomiędzy Convenant a UNSC. Statek kosmiczny ludzi The Spirit of Fire zostaje wysłany, aby zbadać podejrzane działania kosmitów na planecie Harvest. Gdy tam dolatują, okazuje się, że obcy prowadzą wykopaliska. Gracz może poprowadzić do boju obie frakcje. Produkcja jest tradycyjnym RTS-em, wyróżnia się jednak łatwością sterowania, gdyż gra była projektowana pod obsługę padem.

Halo Wars 2 przedstawia dalsze losy statku kosmicznego The Spirit of Fire. Akcja gry dzieje się po wydarzeniach z Halo 5: Guardians. Załoga statku trafia na Arkę, konstrukcję obcych zdolną wyprodukować Halo, którą chce przejąć frakcja kosmitów o nazwie Banished. Po raz kolejny gracz może pokierować losami obu ugrupowań.

Halo: Spartan Assault jest strzelanką z widokiem izometrycznym, spin-offem głównego nurtu gier. Akcja tytułu dzieje się pomiędzy trzecią i czwartą odsłoną cyklu. Produkcja pozwala nam prześledzić wydarzenia z perspektywy dwóch Spartan - Sary Palmer lub Spartana Davisa. Pomimo zawieszenia broni, grupa separatystów z Convenant atakuje planetę Draetheus V, naszym zadaniem jest ich powstrzymać. Ciekawostką jest, że tytuł został zintegrowany z Halo 4, co sprawia, że grając w niego możemy uzyskać doświadczenie oraz odblokować dodatkową zawartość do czwartej odsłony serii.

Halo: Spartan Strike dzieje się w trakcie wydarzeń znanych z drugiej części cyklu, a następnie akcja przenosi się w czas po Halo 4. Fabuła tytułu jest skupiona na walce Spartan i sił Convenant o artefakt rasy Forerunner. Ponownie produkcja trzyma się konwencji strzelanki z widokiem izometrycznym.

Halo: Reach jest pierwszoosobową strzelanką (z okazjonalnym widokiem TPP), uważaną za spin-off serii. Akcja gry dzieje się przed wydarzeniami z pierwszej części cyklu. Gracz wciela się w członka elitarnego oddziału Spartan i walczy z przymierzem Convenant na tytułowej planecie. Tytuł cechuje się większą skalą bitew niż większość gier z głównego nurtu, gdyż w Reach jednocześnie może walczyć kilkadziesiąt jednostek.

Halo 3: ODST jest spin-offem trzeciej gry z cyklu. Tym razem jednak nie wcielamy się w super żołnierza z oddziału Spartan, a w zwykłego wojaka. Wymusza to na graczach zmianę taktyki i ostrożniejsze, bardziej strategiczne podejście do walk. Akcja tytuł dzieje się równolegle z wydarzeniami z części drugiej serii. Skupia się na ataku sił Convenant na miasto New Mombasa. Wcielamy się w bezimiennego rekruta, który wyrusza odnaleźć innych członków swojego oddziału.

Halo Infinite
Halo Infinite

Akcji 2021

Halo Infinite jest szóstą główną odsłoną popularnej serii pierwszoosobowych strzelanek. Znów wcielamy się w legendarnego Master Chiefa, mającego za zadanie zakończyć rządy terroru wprowadzone przez Cortanę i podległych jej Strażników. Produkcja, będąca jednym z tytułów startowych Xboksa Series X, wykorzystuje technologię Slipspace Engine, opracowaną specjalnie na jej potrzeby.

PCXSXXONE

Halo Wars 2
Halo Wars 2

Strategiczne 17 lutego 2017

Kontynuacja osadzonej w realiach science fiction strategii czasu rzeczywistego, która ukazała się w 2009 roku na konsolach Xbox 360 jako spin-offowa odsłona cyklu strzelanin FPS Halo. Druga część serii wyprodukowana została we współpracy firmy 343 Industries (rozwijającej markę Halo po firmie Bungie Software) oraz studia Creative Assembly, znanego przede wszystkim z niezwykle popularnej serii strategicznej Total War. Fabuła Halo Wars opowiada zupełnie nowy rozdział w historii uniwersum, stanowiąc swego rodzaju uzupełnienie wydarzeń z serii macierzystej. Podczas zabawy prowadzimy Spartan, Guźce oraz inne klasyczne siły bojowe ze świata Halo do brutalnej walki przeciwko straszliwemu nowemu wrogowi. Podobnie jak poprzedniczka, tytuł stawia przede wszystkim na szybką i emocjonującą rozgrywkę, toczącą się na wielką skalę na rozległych mapach. W grze nie zabrakło oczywiście rozbudowanego trybu wieloosobowego, pozwalającego na dynamiczne potyczki PvP pomiędzy graczami.

PCXONE

Halo Wars: Definitive Edition
Halo Wars: Definitive Edition

Strategiczne 20 grudnia 2016

Przygotowana przez zespół 343 Industries odświeżona wersja strategii czasu rzeczywistego, która ukazała się pierwotnie w roku 2009, wyłącznie na konsolach Xbox 360. Halo Wars: The Definitive Edition jest spin-offem popularnej serii strzelanin Halo, a jego akcja toczy się 20 lat przed wydarzeniami opisanymi w pierwszej jej części, kiedy ludzkość toczy wojnę z Imperium Covenant, które uznało nasz gatunek za obrazę dla swoich bóstw i stwórców. Gracze obejmują dowództwo nad załogą kosmicznego krążownika, która zostaje wysłana na planetę Harvest celem zbadania aktywności przeciwnika. Na miejscu okazuje się, że wrogowie ludzkości odkryli potężny artefakt, który może odwrócić losy całej wojny. W porównaniu z pierwotną wersją gry, remaster nie wprowadza gruntownych zmian w mechanice rozgrywki. Produkcja oferuje jednak mocno podrasowaną oprawę graficzną w wyższej rozdzielczości oraz wyostrzone tekstury. Ponadto, rozbudowaniu uległy oryginalne opcje sieciowe gry.

PCXONE

Halo 5: Forge
Halo 5: Forge

Akcji 8 września 2016

Przeznaczone dla użytkowników pecetów darmowe narzędzie, łączące w sobie funkcjonalność edytora map do gry Halo 5: Guardians z możliwością zabawy wieloosobowej na stworzonych przez członków społeczności poziomach. W swej pierwotnej wersji, edytor stworzony przez ekipę 343 Industries stanowić miał pecetową wersję popularnego trybu Kuźni, znanego z pełnoprawnych odsłon serii Halo. Za jego pomocą użytkownicy pecetów mogli tworzyć własne mapy oraz tryby gry, a następnie bawić się nimi z poziomu Halo 5 na konsoli. Poziomy te wykreować można zaś zarówno od zera, jak i modyfikując udostępnione przez twórców, sandboksowe mapy. Pierwsza duża aktualizacja Halo 5: Forge wprowadziła jednak do aplikacji możliwość testowania utworzonych map także na komputerach PC, czyniąc z niej pełnoprawną strzelaninę wieloosobową, stanowiącą swoistą namiastkę trybu multiplayer z Halo 5 i pozwalającą na rozgrywanie meczów niestandardowych w gronie nawet do 16 graczy.

PC

Halo 5: Guardians
Halo 5: Guardians

Akcji 27 października 2015

Piąta pełnoprawna odsłona bestsellerowego cyklu futurystycznych strzelanin FPS, stanowiącego od swego powstania ekskluzywną markę kolejnych generacji konsol firmy Microsoft. Pierwszą część serii, dedykowaną posiadaczom Xboxa One, wyprodukowało studio 343 Industries, odpowiedzialne m.in. za jej poprzednią odsłonę oraz budżetowy spin-off Halo: Spartan Assault. Pod względem fabularnym gra stanowi kontynuację poprzedniczki i opowiada o kolejnych przygodach oficera John-117, znanego szerzej jako Master Chief. Kluczowym elementem walki z zagrażającemu losom wszechświata złu może okazać się tajemniczy chip – jedyne co pozostało naszemu bohaterowi po będącej dotąd jego wierną towarzyszką sztucznej inteligencji, Cortanie. Halo: Guardians korzysta z zupełnie nowego silnika graficznego, wykorzystującego do maksimum możliwości kolejnej generacji konsol oraz autorskie patenty Microsoftu. Jak zwykle zadbano też o rozbudowany tryb multiplayer, wzbogacony opcjami społecznościowymi.

XONE

Halo: Spartan Strike
Halo: Spartan Strike

Akcji 16 kwietnia 2015

Kontynuacja gry Halo: Spartan Assault – mobilno-pecetowego spin-offa legendarnej serii FPS, ukazującego akcję w nietypowej dla cyklu perspektywie izometrycznej. Za powstanie Halo: Spartan Strike odpowiada duet deweloperski 343 Industries oraz Vanguard Games.

PCiOSWP

Halo: The Master Chief Collection
Halo: The Master Chief Collection

Akcji 11 listopada 2014

Pakiet gier z serii Halo, w którego skład wchodzą: Halo: Combat Evolved Anniversary, Halo 2 (również w wersji Anniversary), Halo 3, Halo 4 oraz Halo 3: ODST. Dodatkowo wersja na komputery osobiste zawiera prequel cyklu, zatytułowany Halo: Reach.

PCXSXXONE

Halo: Spartan Assault
Halo: Spartan Assault

Akcji 18 lipca 2013

Spin-offowa odsłona legendarnej strzelaniny Halo, przygotowana głównie z myślą o graczach mobilnych i pecetowych. Tytuł został stworzony przez nowych twórców cyklu ze studia 343 Industries we współpracy z Vanguard Games, a jego cechą charakterystyczną jest ukazanie rozgrywki w perspektywie izometrycznej. Fabuła gry umieszczona została pomiędzy wydarzeniami znanymi z 3 oraz 4 części Halo i ujawnia kulisy pierwszych misji programu Spartan Ops oraz konfliktu ludzi z rasą Covenantów. W grze wcielamy się w postać Sary Palmer lub Spartana Davisa i stajemy na czele oddziałów UNSC, tocząc zaciekłe boje z zastępami obcych. Rozgrywka wypełniona jest po brzegi dynamiczną akcją, zaś kampania fabularna składa się z 25 misji, toczących się w zróżnicowanych lokacjach i stawiających przed graczami odmienne wyzwania. Swoistą ciekawostkę stanowi integracja gry z wydanym kilka miesięcy wcześniej Halo 4, dzięki której podczas zabawy możemy odblokować dodatkową zawartość do trybu Spartan Ops.

PCXONEX360iOSWP

Halo 4
Halo 4

Akcji 6 listopada 2012

Halo 4 otwiera zupełnie nową trylogię; pałeczkę dewelopera przejęło studio 343 Industries, twórcy Halo: Combat Evolved. W grze wcielamy się ponownie w postać Master Chiefa, który musi zmierzyć się z własnym przeznaczeniem i stawić czoła starożytnemu złu.

PCX360

Halo: Combat Evolved Anniversary
Halo: Combat Evolved Anniversary

Akcji 15 listopada 2011

Uwspółcześniony remake legendarnej strzelaniny Halo: Combat Evolved, przygotowany z okazji dziesiątej rocznicy premiery gry na konsoli Xbox. Tytuł stworzony w 2001 roku przez ekipę Bungie Software zapoczątkował jedną z najpopularniejszych serii strzelanin FPS i wyznaczył w swoim gatunku zupełnie nowe kierunki, zaś z jego legendą postanowił zmierzyć się zespół 343 Industries. Fabuła gry stanowi wierne odtworzenie oryginału i opowiada o konflikcie ludzkości z agresywną rasą Covenantów. Poszczególne lokacje stworzono od nowa na bazie ich klasycznych odpowiedników, a dzięki wykorzystaniu silnika Halo: Reach całość prezentuje się o wiele nowocześniej. Nowością jest także możliwość przejścia kampanii w trybie kooperacji. Swoistą ciekawostkę stanowi umieszczenie na płycie także oryginalnej wersji gry. W każdej chwili możemy przełączyć się pomiędzy obiema wersjami Halo i porównać, jak bardzo na przestrzeni dziesięciu lat zmieniły się standardy obrazu i dźwięku w grach wideo.

X360

Halo: Reach
Halo: Reach

Akcji 14 września 2010

Kolejna odsłona legendarnej serii Halo rozwijanej przez studio Bungie Software. Halo: Reach stanowi prequel całego cyklu i opowiada o losach tytułowej planety Reach, stojącej w obliczu zagłady wskutek najazdu rasy Covenantów.

PCX360

Halo 3: ODST
Halo 3: ODST

Akcji 22 września 2009

Halo 3: ODST ukazuje znane graczom wydarzenia z nieco innej perspektywy. Tym razem wcielamy się w szeregowego żołnierza oddziału Orbital Drop Shock Trooper (ODST). Opowiedziana w grze historia toczy się równolegle do wydarzeń przedstawionych w Halo 2.

X360

Halo Wars
Halo Wars

Strategiczne 26 lutego 2009

Poboczna odsłona flagowej serii strzelani, przenosząca dobrze znane uniwersum cyklu Halo w realia typowej strategii czasu rzeczywistego. W odróżnieniu od dotychczasowych pełnoprawnych odsłon serii, spin-off został opracowany przez znaną z kultowego Age of Empires ekipę Ensemble Studios. Akcja Halo Wars umiejscowiona została jeszcze przed wydarzeniami ukazanymi w pierwszym Halo i skupia się na pierwszej wielkiej bitwie, jaką na planecie Harvest stoczyły ze sobą siły ludzi oraz obcych, znanych jako Covenanci. W grze przejmujemy kontrolę nad kosmicznym niszczycielem Spirit of Fire oraz oddziałem UNSC, stając w szranki z przeważającymi siłami wroga. Potyczki toczą się zarówno na lądzie, jak i w powietrzu, a podczas walki korzystamy z całego arsenału broni i pojazdów, dobrze znanych fanom serii Halo.

X360

Halo 3
Halo 3

Akcji 25 września 2007

Trzecia odsłona bestsellerowego cyklu strzelanin FPS Halo, stanowiąca zarazem debiut serii na konsolach siódmej generacji. Pod względem fabularnym tytuł stanowi swoiste zwieńczenie trylogii, opowiadającej o toczonej w futurystycznym świecie walce ludzkiej rasy z obcą cywilizacją Covenantów. Akcja gry rozpoczyna się we wschodniej części kontynentu afrykańskiego, gdzie rozbija się statek naszego bohatera. Z pomocą starych znajomych Master Chief ponownie rusza do walki, aby ostatecznie powstrzymać inwazję obcych. Kolejna część serii niesie ze sobą oczywiście nowe rodzaje broni i pojazdów, a walki toczą się już nie tylko na ziemi, ale także w powietrzu. Zupełną nowością jest zaś możliwość używania przedmiotów, takich jak flary, tarcze, pola siłowe czy też czasowa niewidzialność. Kampanię solową możemy rozegrać samotnie lub w kooperacji z 3 innymi graczami.

X360

Halo 2
Halo 2

Akcji 8 listopada 2004

Kontynuacja bestsellerowej strzelaniny studia Bungie Software, która zadebiutowała w 2001 roku jako jeden z tytułów startowych konsoli Xbox. W grze spotykamy ponownie znanych z pierwowzoru bohaterów, takich jakich Master Chief czy Cortana, którzy spróbują ochronić kolebkę ludzkości przed kolejnym atakiem ze strony agresywnej rasy Covenantów. W grze powielono najlepsze cechy pierwowzoru, przenosząc akcję w zupełnie nowe środowisko, pełne jeszcze ciekawszych i bardziej rozbudowanych lokacji. Zwiększeniu uległ arsenał broni i pojazdów, a wyraźnej poprawie uległa inteligencja komputerowych przeciwników. Pojawiła się również możliwość niszczenia źródeł światła i ukrywania się przed wrogiem w zacienionych miejscach. Podrasowany silnik gry pozwolił na niszczenie elementów otoczenia, co zaowocowało jeszcze większym realizmem i koniecznością stosowania różnych taktyk walki. Poszerzeniu uległy także opcje trybu wieloosobowego, który wzbogacono nowymi wariantami rozgrywki.

PCXBOX

Halo: Combat Evolved
Halo: Combat Evolved

Akcji 15 listopada 2001

Halo: Combat Evolved to futurystyczna strzelanina FPP/TPP, w której wcielamy się w postać Master Chefa - jednego z najbardziej rozpoznawalnych bohaterów gier wideo. Za powstanie produkcji odpowiada ekipa studia Bungie Software, znana dotąd głównie z bestsellerowej serii RTS-ów Myth. Akcja gry opowiada o konflikcie pomiędzy ludźmi i dążącymi do ich całkowitego unicestwienia obcymi. Wcielając się w postać genetycznie zmodyfikowanego żołnierza, stajemy się członkiem elitarnej formacji bojowej, której zadaniem jest powstrzymanie przybyszów z kosmosu. Rozgrywka toczy się w wielu zróżnicowanych sceneriach, takich jak lasy, bagna, łąki, a także bazy i podziemne instalacje obcych. Atutem produkcji jest zaawansowany silnik z realistycznym modelem fizycznym, pozwalającym m.in. na wykorzystanie w formie osłon wszystkich elementów otoczenia czy też skorzystanie z szerokiej gamy pojazdów bojowych. Całości dopełnia rozbudowany tryb multiplayer, przeznaczony do zabawy na podzielonym ekranie oraz w sieci.

PCXBOX

Halo Online
Halo Online

Akcji prace wstrzymane

Sieciowa strzelanka FPP w modelu free-to-play, reprezentująca słynną markę Halo i przygotowana głównie z myślą o krajach Europy Wschodniej. Maksymalnie 16 graczy toczy starcia na rozległych arenach z użyciem pojazdów. Do dyspozycji oddano kilka klas postaci, system rozwoju wirtualnego żołnierza (perki), a także sporo modyfikowalnego ekwipunku.

PC