
Data wydania: 14 września 2010
Kolejna odsłona legendarnej serii Halo rozwijanej przez studio Bungie Software. Halo: Reach stanowi prequel całego cyklu i opowiada o losach tytułowej planety Reach, stojącej w obliczu zagłady wskutek najazdu rasy Covenantów.
GRYOnline
Gracze
Halo: Reach to czwarta gra spod szyldu Halo, a zarazem prequel tej kultowej serii FPS-ów. Produkcja została opracowana przez studio Bungie Software, dla którego był to ostatni projekt osadzony w tym uniwersum, i w 2010 roku zadebiutowała na konsoli Xbox 360. Po ponad dziewięciu latach tytuł doczekał się również wersji na komputery osobiste, stworzonej przez zespół 343 Industries, we współpracy z ekipami Splash Damage oraz Ruffian Games.
Akcję gry Halo: Reach osadzono przed wydarzeniami przedstawionymi w pierwszej odsłonie cyklu. W połowie XXVI wieku ludzkość zaciekle odpiera inwazję ze strony Przymierza będącego koalicją obcych ras. Jej ostatnią linię obrony stanowi tytułowa planeta Reach; jeśli adwersarzom uda się ją zdobyć, nic już nie stanie pomiędzy nimi a Ziemią. Zadanie powstrzymania agresorów spoczywa na barkach członków Noble Team, czyli elitarnego oddziału superżołnierzy zwanych Spartanami, wyspecjalizowanego w misjach samobójczych. W trakcie zabawy wcielamy się w jego świeżo upieczonego członka znanego jako Noble Six.
W Halo: Reach akcję obserwujemy przede wszystkim z perspektywy pierwszej osoby (FPP); w określonych sytuacjach, jak na przykład korzystanie z konkretnych rodzajów broni lub prowadzenie pojazdów, kamera ukazuje naszego bohatera zza jego pleców (TPP). Filarem gry jest kampania fabularna, na którą składa się jedenaście rozbudowanych misji. Każda z nich toczy się na obszernej mapie, a w ich trakcie zajmujemy się realizacją stawianych przed nami zadań oraz walką z przeciwnikami. Podczas starć robimy użytek z obszernego arsenału, na który składa się zarówno ziemska broń, jak i oręż wykorzystywany przez żołnierzy Przymierza. Oprócz tego często przychodzi nam zasiadać za sterami rozmaitych pojazdów oraz maszyn (również ziemskich oraz należących do przeciwników). Na tle wcześniejszych części serii omawiany tytuł wyróżnia się za sprawą znacznie większej skali potyczek, w tym również toczących się w kosmosie. Poza tym w grze powrócił pasek życia, którego uzupełnianie wymaga znajdowania apteczek. Oprócz tego miejsce znanych z trzeciej odsłony cyklu power-upów zajęły tu umiejętności pancerza, takie jak sprint, plecak odrzutowy, kamuflaż optyczny czy choćby tarcza energetyczna chroniąca nie tylko nas, lecz również wszystkich sprzymierzeńców znajdujących się w jej zasięgu.
Oprócz kampanii fabularnej, którą można ukończyć zarówno w pojedynkę, jak i w trybie współpracy, w Halo: Reach znalazł się rozbudowany tryb multiplayer. Na potrzeby tego ostatniego przygotowano ponad dwadzieścia map, a składają się na niego między innymi takie warianty rozgrywki, jak Firefight, w którym odpieramy kolejne fale przeciwników, oraz Invasion, gdzie drużyna Spartan stara się zapobiec pozyskaniu rdzenia nawigacyjnego przez zespół przeciwników.
Halo: Reach może się pochwalić barwną, przyjemną dla oka grafiką. Pracując nad tą produkcją, autorzy udoskonalili napędzającą ją technologię, dzięki czemu pozwala ona na wyświetlanie większej liczby postaci oraz prezentuje realistyczne oświetlenie.
Na tle pierwowzoru wydanego na Xboksa 360 wersja na komputery osobiste wyróżnia się przede wszystkim za sprawą wyższej rozdzielczości oraz liczby klatek na sekundę; tytuł może działać nawet w trybie 4K i w ponad 60 fps. Ponadto produkcja robi użytek z myszy i klawiatury, a także wspiera wyświetlacze ultrapanoramiczne.
Autor opisu gry: Piotr Doroń
Platformy:
Xbox 360 14 września 2010Angielskie napisy i dialogi
PC Windows 3 grudnia 2019Polskie napisy
Producent: Bungie / Halo Studios / 343 Industries (PC)
Wydawca: Xbox Game Studios / Microsoft Studios
Polski wydawca: Microsoft sp. z o.o.
Gry podobne:



17GIER
Bestsellerowy cykl pierwszoosobowych strzelanek (FPS) w klimatach space opery. Marka znajduje się w rękach koncernu Microsoft, dla którego gry z serii Halo są jednymi z najważniejszych pozycji przeznaczonych na konsole z rodziny Xbox.
Recenzja GRYOnline
Nie ulega wątpliwości, że tryb multiplayer jest jednym z najmocniejszych elementów gier z serii Halo. Reach - ostatnia odsłona cyklu stworzona przez firmę Bungie - pod tym względem również nie ma się czego wstydzić.
Recenzja GRYOnline
Coś się kończy, coś się zaczyna. Halo: Reach to ostatnia część niezwykle popularnej serii stworzona przez studio Bungie. Czy twórcy godnie pożegnali się z fanami?
23 czerwca 2012
W czerwcowym wydaniu "Gry na słowa" na celownik bierzemy powieść "Czas Horusa", nowy zbiór opowiadań Andrzeja Pilipiuka oraz koniec świata według Majów. Poza tym nowe powieści ze światów Diablo, Gears of War i Halo.
18 sierpnia 2010
Nie samą kampanią Reach stoi, czyli krótka opowieść o tym, jakie atrakcje znajdą się w ostatniej grze z serii Halo, za której powstanie odpowiada firma Bungie.
30 lipca 2010
Sprawdzamy, jak Bungie stara się poprawić formułę kampanii w najnowszej grze z serii Halo, noszącej podtytuł Reach.
21 stycznia 2010
Wraz z Halo: Reach poznamy wydarzenia, które zapoczątkowały sagę o Master Chiefie. Czy ostatnia odsłona serii, opracowana przez studio Bungie, okaże się hołdem złożonym wszystkim uczestnikom wojny z Przymierzem?
Firma Microsoft pochwaliła się, że w premierowym tygodniu pecetowa wersja gry Halo: Reach poradziła sobie na Steamie lepiej, niż jakakolwiek inna produkcja wydana w tym serwisie pod szyldem Xbox Game Studios.
gry
Adrian Werner
12 grudnia 2019 09:38
Wczorajsza premiera pecetowej wersji Halo: Reach (pierwszej części pakietu Halo: The Master Chief Collection) okazała się wielkim sukcesem. Krótko po debiucie produkcja stała się czwartą najpopularniejszą grą na Steamie, wyprzedzając m.in. GTA 5 oraz Destiny 2.
gry
Adrian Werner
4 grudnia 2019 11:55
Na tegorocznym X019 poznaliśmy datę premiery gry Halo: Reach na PC, a także dowiedzieliśmy się o nowej aktualizacji do Sea of Thieves. Poza tym firma Microsoft zaprezentowała pierwszy gameplay ze strzelanki CrossFire X oraz zdradziła, kiedy zadebiutuje multiplayerowe Bleeding Edge od studia Ninja Theory.
gry
Krystian Pieniążek
14 listopada 2019 22:33
Zespół 343 Industries podał wymagania sprzętowe pecetowej wersji klasycznego FPS-a Halo: Reach. Twórcy omówili również kwestię cross-playa.
gry
Adrian Werner
1 listopada 2019 08:02
Beta Halo: Reach na PC trafiła do nielegalnej dystrybucji. Pobranie lub granie w kopię testowej wersji grozi banem na konto i wszystkie gry dewelopera – także te, które jeszcze nie powstały.
gry
Julia Dragović
1 lipca 2019 10:50
Wystartowały zamknięte testy pecetowego wydania Halo: Reach. W sieci pojawił się również obszerny gameplay, pokazujący jak ta konwersja prezentuje się w akcji.
gry
Adrian Werner
29 czerwca 2019 08:40
Firma Microsoft i studio 343 Industries ogłosiły, że na PC zmierza Halo: The Master Chief Collection. Zestaw zawierać będzie nie tylko cztery pierwsze odsłony cyklu, ale również Halo: Reach. Co więcej, kolekcja trafi także na Steama.
gry
Adrian Werner
13 marca 2019 09:18
Francuski wydawca książki Halo: Cryptum ujawnił, że w 2012 roku do kin wejdzie filmowa adaptacja trylogii Grega Beara, której akcja osadzona została w doskonale znanym graczom uniwersum serii Halo. Ekranizacją zajmuje się wytwórnia DreamWorks, a swój udział w projekcie ma Steven Spielberg.
filmy i seriale
Aleksander Kaczmarek
6 października 2011 14:44
Ben Affleck, amerykański aktor i reżyser, nakręci oryginalny film, w którym wydarzenia obserwowane będą oczami głównego bohatera. Produkcja przypominać ma klasyczną grę FPS.
pozostałe
Kamil Jędrasiak
24 sierpnia 2011 11:29
W filmie opublikowanym z okazji 20-lecia firmy, studio Bungie ujawniło nazwę swojego nowego projektu - Tiger. Pojawia się w nim również logo nawiązujące do zapowiadanej strzelanki MMO oraz prawdopodobnie pierwszy screen z gry.
gry
Marek Oramus
5 sierpnia 2011 11:36
Wymagania sprzętowe gry Halo: Reach:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i3-3550 3.3 GHz / AMD Phenom II X4 960T 3.0 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTS 450 / Radeon HD 6850 lub lepsza, 25 GB HDD, Windows 7.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i7-870 2.93 GHz / AMD FX-4100 3.6 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 560 Ti / Radeon R7 360 lub lepsza, 25 GB HDD, Windows 10.
Xbox 360
Wspiera:
Xbox Live
Lista małych dodatków do gry Halo: Reach:
DLC Defiant Map Pack 15 marca 2011
DLC Noble Map Pack 30 listopada 2010
Średnie Oceny:
Średnia z 7 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 939 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Przemysław Zamęcki
Recenzent GRYOnline.pl
2010.09.27
Nie ulega wątpliwości, że tryb multiplayer jest jednym z najmocniejszych elementów gier z serii Halo. Reach - ostatnia odsłona cyklu stworzona przez firmę Bungie - pod tym względem również nie ma się czego wstydzić.
May_Day
Ekspert
2022.09.09
Halo: Reach to takie „the best of Bungie”. Mimo iż inna od głównych gier z serii, dostarczyła mi mocnych wrażeń. Do tej pory konflikt ukazany w Halo to była taka „zabawa w wojnę”. Nie ukazywano żadnych makabrycznych scen z nią związanych. Reach nie jest Spec Opsem: The Line, ale traktuje on starcia z Przymierzem trochę poważniej, nie zmniejszając przy tym ich rozmachu. Halo: Reach to strzelanka, którą zapamiętam jeszcze na bardzo długo dzięki postaciom, historii oraz klimatowi wykreowanemu przez muzykę.
Szugob
Ekspert
2019.12.30
Muzyka stanowi tu podstawę narracyjnej dramaturgii, pełnej poświęcenia w straceńczej walce. Mimo to strzelanie jest płaskie, a trudność skrojona pod koopa.
ogórekdamian
Ekspert
2017.01.30
Ewidentnie ostatnie moje spotkanie z serią Halo, gra poprostu nie jest dla mnie. Cóż więcej dodać, gra nie jest złą produkcją, tylko nie bardzo mnie bawią takie klimaty.
Przemysław Dygas
GRYOnline.pl Team
2025.10.15
Grzegorz Bobrek
GRYOnline.pl Team
2021.04.29
Mateusz Sawka
GRYOnline.pl Team
2018.11.01
kozi3000 Generał
Arcydzieło ! Wróciłem do edycji Master Chiefa ! Po latach remaster na one x wyglada bardzo dobrze ! Polecam ! Halo to legenda !
zanonimizowany947190 Pretorianin
Zacząłem pierwszą w życiu przygodę z serią Halo i mogę powiedzieć, że zabawa jest przednia. Kupiłem The Master Chief Collection i chronologicznie zacząłem od Reach - nie ma co udawać, gra jest liniowa i prosta jak konstrukcja cepa, ale właśnie po to, ja przynajmniej, gram w FPS-y - żeby się odstresować po pracy i postrzelać do tych złych. Jestem bardzo pozytywnie zaskoczony poziomem tej gry. Zaraz na początku po odpaleniu miałem już wrażenie, że zaraz będę mieć do czynienia ze strzelanką typu COD, ale HALO ma to coś, co ją odróżnia. Niby biegniemy sobie przez kolejne mapy ostrzeliwując się na lewo i prawo, ale etapy są tak inteligentnie skonstruowane, że nie zrażają trudnością, ale jednocześnie dają przyjemność z pokonywania żołnierzy Przymierza. Co ważne – apteczki czy amunicja już nie leżą sobie w kącie w jakimś dziwnym miejscu, jak to w FPS-ach bywa, ale są rozplanowane w budynkach w realistyczny sposób (apteczki na ścianie, broń i amunicja w szafkach i skrzyniach na broń). Świetnie, że możemy podnosić broń wroga, bo używanie jej daje sporo frajdy, choć broń Ziemian ma też sporo mocy. O dziwo jeden ze zwykle najsłabiej wypadających elementów FPS-ów, czyli kierowanie pojazdami, wypada tutaj znakomicie – super, że możemy przejmować pojazdy wroga, także te będące w ruchu i używać ich do rozwałki przeciwnika.
Wspomnieć też wypada o dobrze poprowadzonej fabule, doskonałych przerywnikach filmowych i ogólnie przenikającym nas klimacie gry, która z każdym rozdziałem staje się coraz bardziej mroczna i beznadziejna.
Gra na raz, ale daje dużo frajdy.
tr00y Pretorianin
Gdzie te czasy, kiedy gry kosztowały 36 zł lub niewiele więcej...