Westwood Studios to producent i wydawca gier.
17 października 2001
Strategiczne
Command & Conquer: Red Alert 2 - Yuri's RevengeAmerykańskie studio deweloperskie, które istniało w latach 1985-2003. Międzynarodową sławę Westwood Studios zdobyło za sprawą gry Dune II: Battle for Arrakis, jednak z czasem stało się znane głównie z serii Command & Conquer. W 1992 roku zespół został przejęty przez Virgin Games (później znane jako Virgin Interactive), natomiast w 1998 roku trafił pod skrzydła firmy Electronic Arts i za jej sprawą dokonał żywota.
Dzieje firmy rozpoczęły się w 1985 roku, kiedy to Brett Sperry i Louis Castle postanowili założyć własne studio deweloperskie. Choć ich wspólne przedsięwzięcie początkowo nosiło nazwę Brelous Software, po dwóch miesiącach zostało przemianowane na Westwood Associates. Ekipa, która swoją drugą nazwę wzięła od jednej z dzielnic Los Angeles, w pierwszych latach działalności pracowała na zlecenie, między innymi dla takich firm jak Strategic Simulations oraz Epyx.
Pierwszym znaczącym dziełem tych deweloperów był BattleTech: The Crescent Hawk’s Revenge z 1990 roku, czyli gra taktyczna, w której akcja toczyła się w czasie rzeczywistym, wydana na komputery osobiste. W tym samym roku studio wypuściło również dungeon crawler pod tytułem Eye of the Beholder; obie produkcje debiutowały na PC, a z czasem pojawiły się również na innych platformach.
W 1992 roku Westwood Associates zostało przejęte przez Virgin Games i zmieniło nazwę na Westwood Studios. Wtedy też ekipa dostarczyła swoje dotychczasowe magnum opus, czyli RTS-a pod tytułem Dune II: Battle for Arrakis. Pomimo że nie była to pierwsza strategia czasu rzeczywistego, ustaliła ona zasady, na których odtąd miał opierać się cały gatunek. Poza tym zespół tworzył przygodówki (The Legend of Kyrandia, 1992) i RPG (Lands of Lore: The Throne of Chaos, 1993), a nawet platformówki (The Lion King, 1994). Niemniej to strategie czasu rzeczywistego miały stać się jego specjalizacją.
W 1995 roku światło dzienne ujrzała gra Command & Conquer, czyli kolejny RTS w dorobku Westwood Studios. Choć projekt opierał się na rozwiązaniach wypracowanych na potrzeby Dune II, zyskał własną, wyrazistą tożsamość, głównie za sprawą przerywników filmowych z prawdziwymi aktorami oraz wpadającej w ucho ścieżki dźwiękowej.
Gra odniosła wielki sukces artystyczny i komercyjny, dając początek serii, która miała stać się oczkiem w głowie studia. W 1996 roku zadebiutował Command & Conquer: Red Alert, rok 1999 przyniósł premierę Command & Conquer: Tiberian Sun, natomiast rok 2000 upłynął dla Westwood Studios pod znakiem debiutu Command & Conquer: Red Alert 2.
W międzyczasie, w sierpniu 1998 roku, Westwood Studios zostało przejęte przez Electronic Arts. Początkowo współpraca układała się pomyślnie, a nowy właściciel nie wtrącał się w sprawy zespołu. Z czasem jednak EA zaczęło wymagać od studia, by każde jego dzieło było hitem sprzedażowym, co ostatecznie miało stanowić dla niego gwóźdź do trumny.
Oprócz rozwoju serii Command & Conquer, na przestrzeni lat zespół wykonywał rozmaite „skoki w bok”, między innymi tworząc przygodówkę Blade Runner (1997), opracowując trzecią część serii Lands of Lore (1999), a także wracając do swoich korzeni i przygotowując gry Dune 2000 (1998) oraz Emperor: Battle for Dune (2001).
W 2002 roku Westwood Studios postanowiło spróbować czegoś nowego zarówno dla siebie, jak i dla serii Command & Conquer, przygotowując jej spin-off pod tytułem Command & Conquer: Renegade, należący do gatunku FPS. Produkcja sprzedała się kiepsko i nie odniosła sukcesu artystycznego. Podobny los spotkał następny projekt studia, czyli gra MMO pod tytułem Earth and Beyond.
W efekcie w styczniu 2003 roku firma Electronic Arts ogłosiła, że w ramach restrukturyzacji Westwood Studios zostanie zamknięte i połączone z oddziałem EA Los Angeles razem z EA Pacific. Całe przedsięwzięcie wiązało się z masowymi zwolnieniami, a dobiegło końca 31 marca 2003 roku, kiedy to Westwood Studios zniknęło z branżowej mapy.
Niektórzy pracownicy studia znaleźli zatrudnienie we wspomnianym EA Los Angeles bądź głównej siedzibie Electronic Arts, podczas gdy część weteranów postanowiła założyć własne zespoły deweloperskie. Wśród tych ostatnich prym wiodło Petroglyph, które stało się niejako duchowym następcą Westwood Studios.
Lista wszystkich gier wyprodukowanych przez Westwood Studios.
Earth and Beyond - 24 września 2002 - PC
Command & Conquer: Renegade - 26 lutego 2002 - PC
Command & Conquer: Red Alert 2 - Yuri's Revenge - 17 października 2001 - PC
Emperor: Battle for Dune - 12 czerwca 2001 - PC
Command & Conquer: Red Alert 2 - 24 października 2000 - PC
Command & Conquer: Tiberian Sun - Firestorm - 7 marca 2000 - PC
Nox - 16 lutego 2000 - PC
Command & Conquer: Tiberian Sun - 24 sierpnia 1999 - PC
Sports Car GT - 15 maja 1999 - PC
Lands of Lore III - 31 marca 1999 - PC
Recoil - 10 marca 1999 - PC
Dune 2000 - 30 września 1998 - PC, PS1
Command & Conquer: Red Alert - Retaliation - 28 sierpnia 1998 - PS1
Command & Conquer: Sole Survivor Online - 30 listopada 1997 - PC
Blade Runner - 21 listopada 1997 - PC
Lands of Lore: Guardians of Destiny - 27 września 1997 - PC
Command & Conquer: Red Alert - Counterstrike - 2 sierpnia 1997 - PC
Command & Conquer: Red Alert - The Aftermath - 2 sierpnia 1997 - PC
Command & Conquer: Red Alert - 9 listopada 1996 - PC, PS1
Command & Conquer: The Covert Operations - 15 czerwca 1996 - PC
Command & Conquer (1995) - 15 października 1995 - PC, PS1
Disney The Lion King - 8 grudnia 1994 - PC
Fables & Fiends - The Legend of Kyrandia: Malcolm's Revenge, Book Three - 6 czerwca 1994 - PC
Fables & Fiends - The legend of Kyrandia: Hand of Fate, book two - 6 września 1993 - PC
Lands of Lore: The Throne of Chaos - 11 sierpnia 1993 - PC
Dune II: Battle for Arrakis - 1 grudnia 1992 - PC
Fables & Fiends - The Legend of Kyrandia, book one - 12 marca 1992 - PC
Eye of the Beholder II: The Legend of Darkmoon - 24 sierpnia 1991 - PC
Eye of the Beholder - 6 czerwca 1990 - PC
A Nightmare on Elm Street - 12 kwietnia 1989 - PC
Amerykańskie studio deweloperskie, które istniało w latach 1985-2003. Międzynarodową sławę Westwood Studios zdobyło za sprawą gry Dune II: Battle for Arrakis, jednak z czasem stało się znane głównie z serii Command & Conquer. W 1992 roku zespół został przejęty przez Virgin Games (później znane jako Virgin Interactive), natomiast w 1998 roku trafił pod skrzydła firmy Electronic Arts i za jej sprawą dokonał żywota.
Dzieje firmy rozpoczęły się w 1985 roku, kiedy to Brett Sperry i Louis Castle postanowili założyć własne studio deweloperskie. Choć ich wspólne przedsięwzięcie początkowo nosiło nazwę Brelous Software, po dwóch miesiącach zostało przemianowane na Westwood Associates. Ekipa, która swoją drugą nazwę wzięła od jednej z dzielnic Los Angeles, w pierwszych latach działalności pracowała na zlecenie, między innymi dla takich firm jak Strategic Simulations oraz Epyx.
Pierwszym znaczącym dziełem tych deweloperów był BattleTech: The Crescent Hawk’s Revenge z 1990 roku, czyli gra taktyczna, w której akcja toczyła się w czasie rzeczywistym, wydana na komputery osobiste. W tym samym roku studio wypuściło również dungeon crawler pod tytułem Eye of the Beholder; obie produkcje debiutowały na PC, a z czasem pojawiły się również na innych platformach.
W 1992 roku Westwood Associates zostało przejęte przez Virgin Games i zmieniło nazwę na Westwood Studios. Wtedy też ekipa dostarczyła swoje dotychczasowe magnum opus, czyli RTS-a pod tytułem Dune II: Battle for Arrakis. Pomimo że nie była to pierwsza strategia czasu rzeczywistego, ustaliła ona zasady, na których odtąd miał opierać się cały gatunek. Poza tym zespół tworzył przygodówki (The Legend of Kyrandia, 1992) i RPG (Lands of Lore: The Throne of Chaos, 1993), a nawet platformówki (The Lion King, 1994). Niemniej to strategie czasu rzeczywistego miały stać się jego specjalizacją.
W 1995 roku światło dzienne ujrzała gra Command & Conquer, czyli kolejny RTS w dorobku Westwood Studios. Choć projekt opierał się na rozwiązaniach wypracowanych na potrzeby Dune II, zyskał własną, wyrazistą tożsamość, głównie za sprawą przerywników filmowych z prawdziwymi aktorami oraz wpadającej w ucho ścieżki dźwiękowej.
Gra odniosła wielki sukces artystyczny i komercyjny, dając początek serii, która miała stać się oczkiem w głowie studia. W 1996 roku zadebiutował Command & Conquer: Red Alert, rok 1999 przyniósł premierę Command & Conquer: Tiberian Sun, natomiast rok 2000 upłynął dla Westwood Studios pod znakiem debiutu Command & Conquer: Red Alert 2.
W międzyczasie, w sierpniu 1998 roku, Westwood Studios zostało przejęte przez Electronic Arts. Początkowo współpraca układała się pomyślnie, a nowy właściciel nie wtrącał się w sprawy zespołu. Z czasem jednak EA zaczęło wymagać od studia, by każde jego dzieło było hitem sprzedażowym, co ostatecznie miało stanowić dla niego gwóźdź do trumny.
Oprócz rozwoju serii Command & Conquer, na przestrzeni lat zespół wykonywał rozmaite „skoki w bok”, między innymi tworząc przygodówkę Blade Runner (1997), opracowując trzecią część serii Lands of Lore (1999), a także wracając do swoich korzeni i przygotowując gry Dune 2000 (1998) oraz Emperor: Battle for Dune (2001).
W 2002 roku Westwood Studios postanowiło spróbować czegoś nowego zarówno dla siebie, jak i dla serii Command & Conquer, przygotowując jej spin-off pod tytułem Command & Conquer: Renegade, należący do gatunku FPS. Produkcja sprzedała się kiepsko i nie odniosła sukcesu artystycznego. Podobny los spotkał następny projekt studia, czyli gra MMO pod tytułem Earth and Beyond.
W efekcie w styczniu 2003 roku firma Electronic Arts ogłosiła, że w ramach restrukturyzacji Westwood Studios zostanie zamknięte i połączone z oddziałem EA Los Angeles razem z EA Pacific. Całe przedsięwzięcie wiązało się z masowymi zwolnieniami, a dobiegło końca 31 marca 2003 roku, kiedy to Westwood Studios zniknęło z branżowej mapy.
Niektórzy pracownicy studia znaleźli zatrudnienie we wspomnianym EA Los Angeles bądź głównej siedzibie Electronic Arts, podczas gdy część weteranów postanowiła założyć własne zespoły deweloperskie. Wśród tych ostatnich prym wiodło Petroglyph, które stało się niejako duchowym następcą Westwood Studios.
Lista wszystkich gier wydanych przez Westwood Studios.
Command & Conquer: Tiberian Sun - Firestorm - 7 marca 2000 - PC
Dune 2000 - 30 września 1998 - PC
Command & Conquer: Sole Survivor Online - 30 listopada 1997 - PC
Command & Conquer: Red Alert - 9 listopada 1996 - PC
Znane z Until Dawn i The Quarry studio Supermassive Games pracowało nad przygodową grą akcji osadzoną w uniwersum Łowcy Androidów. Projekt został jednak skasowany.
gry
Adrian Werner
24 kwietnia 2025 10:30
Serię Command & Conquer czeka wkrótce druga młodość. Electronic Arts ogłosiło dwie inicjatywy, które znacząco mogą wpłynąć na rozwój klasycznych odsłon cyklu. Społeczność fanów otrzymała do rąk m.in. kod źródłowy kilku tytułów.
gry
Michał Harat
27 lutego 2025 19:11
Ukazała się nowa wersja darmowego RTS-a The Dawn of the Tiberium Age. Dzięki aktualizacji gra zyskała nową kampanię singleplayer.
Pliki do gier
Adrian Werner
25 września 2024 14:50
Wydano nową wersję gry OpenHV, czyli darmowego RTS-a zbudowanego na wywodzącym się z Command & Conquer: Red Alert projekcie OpenRA. Aktualizacja wprowadziła spory zestaw świeżych map i jedną dodatkową misję singleplayer.
Pliki do gier
Adrian Werner
15 września 2024 18:16
Zbudowany na fundamentach cyklu Command & Conquer darmowy RTS The Dawn of the Tiberium Age otrzymał nową wersję, która wprowadza dodatkowe mapy do trybu multiplayer i kooperacji.
Pliki do gier
Adrian Werner
24 sierpnia 2024 11:48
Wielki mod New Horizons do Command & Conquer: Red Alert 2 stale się rozwija. Najnowsza aktualizacja przyniosła tryb hardcore oraz jednostki typu amfibie.
Pliki do gier
Adrian Werner
16 lipca 2024 14:18
Jeden z twórców Dune II po godzinach pracuje nad remasterem wersji tego RTS-a na komputery Amiga.
gry
Adrian Werner
25 czerwca 2024 13:35
Pakiet klasycznych odsłon serii Command & Conquer wzbudził zadziwiająco duże zainteresowanie w Europie w marcu, choć nie na tyle, by zrzucić z podium EA Sports FC 24, Helldivers 2 oraz Dragon's Dogma 2.
gry
Jakub Błażewicz
12 kwietnia 2024 11:53
Ukazała się wersja 1.0 projektu Combined Arms. To darmowy RTS, w którym walczą ze sobą frakcje z pierwszych odsłon serii Command & Conquer oraz Red Alert.
Pliki do gier
Adrian Werner
8 kwietnia 2024 18:46
Na Steam trafiło niedawno kilkanaście odsłon Command and Conquer (w tym Red Alert), Sim City 3000 Unlimited, wszystkie części Populous i Dungeon Keeper. Co stało się, że trzydzieści lat później EA przypomina sobie o swoich wielkich klasykach?
opinie
Maciej Pawlikowski
17 marca 2024 14:02