Firmy

Westwood Studios

Westwood Studios to producent i wydawca gier.

Najpopularniejsze gry wyprodukowane przez Westwood Studios

Command & Conquer: Red Alert

Command & Conquer: Red Alert

9 listopada 1996

Strategiczne

Command & Conquer: Red Alert
Command & Conquer: Red Alert 2

Command & Conquer: Red Alert 2

24 października 2000

Strategiczne

Command & Conquer: Red Alert 2
Command & Conquer: Red Alert 2 - Yuri's Revenge

Command & Conquer: Red Alert 2 - Yuri's Revenge

17 października 2001

Strategiczne

Command & Conquer: Red Alert 2 - Yuri's Revenge
Dune II: Battle for Arrakis

Dune II: Battle for Arrakis

1 grudnia 1992

Strategiczne

Dune II: Battle for Arrakis
Dune 2000

Dune 2000

30 września 1998

Strategiczne

Dune 2000
Command & Conquer: Tiberian Sun

Command & Conquer: Tiberian Sun

24 sierpnia 1999

Strategiczne

Command & Conquer: Tiberian Sun

Amerykańskie studio deweloperskie, które istniało w latach 1985-2003. Międzynarodową sławę Westwood Studios zdobyło za sprawą gry Dune II: Battle for Arrakis, jednak z czasem stało się znane głównie z serii Command & Conquer. W 1992 roku zespół został przejęty przez Virgin Games (później znane jako Virgin Interactive), natomiast w 1998 roku trafił pod skrzydła firmy Electronic Arts i za jej sprawą dokonał żywota.

Historia

Początki

Dzieje firmy rozpoczęły się w 1985 roku, kiedy to Brett Sperry i Louis Castle postanowili założyć własne studio deweloperskie. Choć ich wspólne przedsięwzięcie początkowo nosiło nazwę Brelous Software, po dwóch miesiącach zostało przemianowane na Westwood Associates. Ekipa, która swoją drugą nazwę wzięła od jednej z dzielnic Los Angeles, w pierwszych latach działalności pracowała na zlecenie, między innymi dla takich firm jak Strategic Simulations oraz Epyx.

Pierwszym znaczącym dziełem tych deweloperów był BattleTech: The Crescent Hawk’s Revenge z 1990 roku, czyli gra taktyczna, w której akcja toczyła się w czasie rzeczywistym, wydana na komputery osobiste. W tym samym roku studio wypuściło również dungeon crawler pod tytułem Eye of the Beholder; obie produkcje debiutowały na PC, a z czasem pojawiły się również na innych platformach.

W 1992 roku Westwood Associates zostało przejęte przez Virgin Games i zmieniło nazwę na Westwood Studios. Wtedy też ekipa dostarczyła swoje dotychczasowe magnum opus, czyli RTS-a pod tytułem Dune II: Battle for Arrakis. Pomimo że nie była to pierwsza strategia czasu rzeczywistego, ustaliła ona zasady, na których odtąd miał opierać się cały gatunek. Poza tym zespół tworzył przygodówki (The Legend of Kyrandia, 1992) i RPG (Lands of Lore: The Throne of Chaos, 1993), a nawet platformówki (The Lion King, 1994). Niemniej to strategie czasu rzeczywistego miały stać się jego specjalizacją.

Epoka dowodzenia i podbojów

W 1995 roku światło dzienne ujrzała gra Command & Conquer, czyli kolejny RTS w dorobku Westwood Studios. Choć projekt opierał się na rozwiązaniach wypracowanych na potrzeby Dune II, zyskał własną, wyrazistą tożsamość, głównie za sprawą przerywników filmowych z prawdziwymi aktorami oraz wpadającej w ucho ścieżki dźwiękowej.

Gra odniosła wielki sukces artystyczny i komercyjny, dając początek serii, która miała stać się oczkiem w głowie studia. W 1996 roku zadebiutował Command & Conquer: Red Alert, rok 1999 przyniósł premierę Command & Conquer: Tiberian Sun, natomiast rok 2000 upłynął dla Westwood Studios pod znakiem debiutu Command & Conquer: Red Alert 2.

W międzyczasie, w sierpniu 1998 roku, Westwood Studios zostało przejęte przez Electronic Arts. Początkowo współpraca układała się pomyślnie, a nowy właściciel nie wtrącał się w sprawy zespołu. Z czasem jednak EA zaczęło wymagać od studia, by każde jego dzieło było hitem sprzedażowym, co ostatecznie miało stanowić dla niego gwóźdź do trumny.

Oprócz rozwoju serii Command & Conquer, na przestrzeni lat zespół wykonywał rozmaite „skoki w bok”, między innymi tworząc przygodówkę Blade Runner (1997), opracowując trzecią część serii Lands of Lore (1999), a także wracając do swoich korzeni i przygotowując gry Dune 2000 (1998) oraz Emperor: Battle for Dune (2001).

Smutny koniec

W 2002 roku Westwood Studios postanowiło spróbować czegoś nowego zarówno dla siebie, jak i dla serii Command & Conquer, przygotowując jej spin-off pod tytułem Command & Conquer: Renegade, należący do gatunku FPS. Produkcja sprzedała się kiepsko i nie odniosła sukcesu artystycznego. Podobny los spotkał następny projekt studia, czyli gra MMO pod tytułem Earth and Beyond.

W efekcie w styczniu 2003 roku firma Electronic Arts ogłosiła, że w ramach restrukturyzacji Westwood Studios zostanie zamknięte i połączone z oddziałem EA Los Angeles razem z EA Pacific. Całe przedsięwzięcie wiązało się z masowymi zwolnieniami, a dobiegło końca 31 marca 2003 roku, kiedy to Westwood Studios zniknęło z branżowej mapy.

Niektórzy pracownicy studia znaleźli zatrudnienie we wspomnianym EA Los Angeles bądź głównej siedzibie Electronic Arts, podczas gdy część weteranów postanowiła założyć własne zespoły deweloperskie. Wśród tych ostatnich prym wiodło Petroglyph, które stało się niejako duchowym następcą Westwood Studios.

Wyprodukowane gry

Lista wszystkich gier wyprodukowanych przez Westwood Studios.

Amerykańskie studio deweloperskie, które istniało w latach 1985-2003. Międzynarodową sławę Westwood Studios zdobyło za sprawą gry Dune II: Battle for Arrakis, jednak z czasem stało się znane głównie z serii Command & Conquer. W 1992 roku zespół został przejęty przez Virgin Games (później znane jako Virgin Interactive), natomiast w 1998 roku trafił pod skrzydła firmy Electronic Arts i za jej sprawą dokonał żywota.

Historia

Początki

Dzieje firmy rozpoczęły się w 1985 roku, kiedy to Brett Sperry i Louis Castle postanowili założyć własne studio deweloperskie. Choć ich wspólne przedsięwzięcie początkowo nosiło nazwę Brelous Software, po dwóch miesiącach zostało przemianowane na Westwood Associates. Ekipa, która swoją drugą nazwę wzięła od jednej z dzielnic Los Angeles, w pierwszych latach działalności pracowała na zlecenie, między innymi dla takich firm jak Strategic Simulations oraz Epyx.

Pierwszym znaczącym dziełem tych deweloperów był BattleTech: The Crescent Hawk’s Revenge z 1990 roku, czyli gra taktyczna, w której akcja toczyła się w czasie rzeczywistym, wydana na komputery osobiste. W tym samym roku studio wypuściło również dungeon crawler pod tytułem Eye of the Beholder; obie produkcje debiutowały na PC, a z czasem pojawiły się również na innych platformach.

W 1992 roku Westwood Associates zostało przejęte przez Virgin Games i zmieniło nazwę na Westwood Studios. Wtedy też ekipa dostarczyła swoje dotychczasowe magnum opus, czyli RTS-a pod tytułem Dune II: Battle for Arrakis. Pomimo że nie była to pierwsza strategia czasu rzeczywistego, ustaliła ona zasady, na których odtąd miał opierać się cały gatunek. Poza tym zespół tworzył przygodówki (The Legend of Kyrandia, 1992) i RPG (Lands of Lore: The Throne of Chaos, 1993), a nawet platformówki (The Lion King, 1994). Niemniej to strategie czasu rzeczywistego miały stać się jego specjalizacją.

Epoka dowodzenia i podbojów

W 1995 roku światło dzienne ujrzała gra Command & Conquer, czyli kolejny RTS w dorobku Westwood Studios. Choć projekt opierał się na rozwiązaniach wypracowanych na potrzeby Dune II, zyskał własną, wyrazistą tożsamość, głównie za sprawą przerywników filmowych z prawdziwymi aktorami oraz wpadającej w ucho ścieżki dźwiękowej.

Gra odniosła wielki sukces artystyczny i komercyjny, dając początek serii, która miała stać się oczkiem w głowie studia. W 1996 roku zadebiutował Command & Conquer: Red Alert, rok 1999 przyniósł premierę Command & Conquer: Tiberian Sun, natomiast rok 2000 upłynął dla Westwood Studios pod znakiem debiutu Command & Conquer: Red Alert 2.

W międzyczasie, w sierpniu 1998 roku, Westwood Studios zostało przejęte przez Electronic Arts. Początkowo współpraca układała się pomyślnie, a nowy właściciel nie wtrącał się w sprawy zespołu. Z czasem jednak EA zaczęło wymagać od studia, by każde jego dzieło było hitem sprzedażowym, co ostatecznie miało stanowić dla niego gwóźdź do trumny.

Oprócz rozwoju serii Command & Conquer, na przestrzeni lat zespół wykonywał rozmaite „skoki w bok”, między innymi tworząc przygodówkę Blade Runner (1997), opracowując trzecią część serii Lands of Lore (1999), a także wracając do swoich korzeni i przygotowując gry Dune 2000 (1998) oraz Emperor: Battle for Dune (2001).

Smutny koniec

W 2002 roku Westwood Studios postanowiło spróbować czegoś nowego zarówno dla siebie, jak i dla serii Command & Conquer, przygotowując jej spin-off pod tytułem Command & Conquer: Renegade, należący do gatunku FPS. Produkcja sprzedała się kiepsko i nie odniosła sukcesu artystycznego. Podobny los spotkał następny projekt studia, czyli gra MMO pod tytułem Earth and Beyond.

W efekcie w styczniu 2003 roku firma Electronic Arts ogłosiła, że w ramach restrukturyzacji Westwood Studios zostanie zamknięte i połączone z oddziałem EA Los Angeles razem z EA Pacific. Całe przedsięwzięcie wiązało się z masowymi zwolnieniami, a dobiegło końca 31 marca 2003 roku, kiedy to Westwood Studios zniknęło z branżowej mapy.

Niektórzy pracownicy studia znaleźli zatrudnienie we wspomnianym EA Los Angeles bądź głównej siedzibie Electronic Arts, podczas gdy część weteranów postanowiła założyć własne zespoły deweloperskie. Wśród tych ostatnich prym wiodło Petroglyph, które stało się niejako duchowym następcą Westwood Studios.

Wydane gry

Lista wszystkich gier wydanych przez Westwood Studios.

Wiadomości o firmie Westwood Studios

Niezapowiedziana gra Blade Runner została anulowana. Jest czego żałować

Niezapowiedziana gra Blade Runner została anulowana. Jest czego żałować

Znane z Until Dawn i The Quarry studio Supermassive Games pracowało nad przygodową grą akcji osadzoną w uniwersum Łowcy Androidów. Projekt został jednak skasowany.

gry

Adrian Werner

24 kwietnia 2025 10:30

Niezapowiedziana gra Blade Runner została anulowana. Jest czego żałować
Electronic Arts doceniło niestrudzoną społeczność Command & Conquer. Firma udostępniła kod źródłowy 4 gier i rozszerzyła wsparcie Steam Workshop

Electronic Arts doceniło niestrudzoną społeczność Command & Conquer. Firma udostępniła kod źródłowy 4 gier i rozszerzyła wsparcie Steam Workshop

Serię Command & Conquer czeka wkrótce druga młodość. Electronic Arts ogłosiło dwie inicjatywy, które znacząco mogą wpłynąć na rozwój klasycznych odsłon cyklu. Społeczność fanów otrzymała do rąk m.in. kod źródłowy kilku tytułów.

gry

Michał Harat

27 lutego 2025 19:11

Electronic Arts doceniło niestrudzoną społeczność Command & Conquer. Firma udostępniła kod źródłowy 4 gier i rozszerzyła wsparcie Steam Workshop
Darmowy RTS na bazie C&C: Red Alert z nową kampanią fabularną

Darmowy RTS na bazie C&C: Red Alert z nową kampanią fabularną

Ukazała się nowa wersja darmowego RTS-a The Dawn of the Tiberium Age. Dzięki aktualizacji gra zyskała nową kampanię singleplayer.

Pliki do gier

Adrian Werner

25 września 2024 14:50

Darmowy RTS na bazie C&C: Red Alert z nową kampanią fabularną
OpenHV z nową wersją. Darmowy RTS na fundamentach C&C Red Alert dostał dodatkowe mapy i jedną misję

OpenHV z nową wersją. Darmowy RTS na fundamentach C&C Red Alert dostał dodatkowe mapy i jedną misję

Wydano nową wersję gry OpenHV, czyli darmowego RTS-a zbudowanego na wywodzącym się z Command & Conquer: Red Alert projekcie OpenRA. Aktualizacja wprowadziła spory zestaw świeżych map i jedną dodatkową misję singleplayer.

Pliki do gier

Adrian Werner

15 września 2024 18:16

OpenHV z nową wersją. Darmowy RTS na fundamentach C&C Red Alert dostał dodatkowe mapy i jedną misję
Darmowa strategia na silniku C&C: Tiberian Sun zyskała nowe mapy [Aktualizacja: wersja 11.5 już dostepna]

Darmowa strategia na silniku C&C: Tiberian Sun zyskała nowe mapy [Aktualizacja: wersja 11.5 już dostepna]

Zbudowany na fundamentach cyklu Command & Conquer darmowy RTS The Dawn of the Tiberium Age otrzymał nową wersję, która wprowadza dodatkowe mapy do trybu multiplayer i kooperacji.

Pliki do gier

Adrian Werner

24 sierpnia 2024 11:48

Darmowa strategia na silniku C&C: Tiberian Sun zyskała nowe mapy [Aktualizacja: wersja 11.5 już dostepna]
Wyśmienite Red Alert 2 New Horizons zyskało tryb hardcore i amfibie

Wyśmienite Red Alert 2 New Horizons zyskało tryb hardcore i amfibie

Wielki mod New Horizons do Command & Conquer: Red Alert 2 stale się rozwija. Najnowsza aktualizacja przyniosła tryb hardcore oraz jednostki typu amfibie.

Pliki do gier

Adrian Werner

16 lipca 2024 14:18

Wyśmienite Red Alert 2 New Horizons zyskało tryb hardcore i amfibie
Jeden z twórców Dune II pracuje nad remasterem dla komputerów Amiga

Jeden z twórców Dune II pracuje nad remasterem dla komputerów Amiga

Jeden z twórców Dune II po godzinach pracuje nad remasterem wersji tego RTS-a na komputery Amiga.

gry

Adrian Werner

25 czerwca 2024 13:35

Jeden z twórców Dune II pracuje nad remasterem dla komputerów Amiga
Command & Conquer podbiło Europę. W top 20 najpopularniejszych gier znalazło się 11 klasycznych odsłon strategicznej serii

Command & Conquer podbiło Europę. W top 20 najpopularniejszych gier znalazło się 11 klasycznych odsłon strategicznej serii

Pakiet klasycznych odsłon serii Command & Conquer wzbudził zadziwiająco duże zainteresowanie w Europie w marcu, choć nie na tyle, by zrzucić z podium EA Sports FC 24, Helldivers 2 oraz Dragon's Dogma 2.

gry

Jakub Błażewicz

12 kwietnia 2024 11:53

Command & Conquer podbiło Europę. W top 20 najpopularniejszych gier znalazło się 11 klasycznych odsłon strategicznej serii
Darmowy RTS łączy uniwersa Command & Conquer i Red Alert [Aktualizacja: wersja 1.02 dodaje 72 nowe mapy]

Darmowy RTS łączy uniwersa Command & Conquer i Red Alert [Aktualizacja: wersja 1.02 dodaje 72 nowe mapy]

Ukazała się wersja 1.0 projektu Combined Arms. To darmowy RTS, w którym walczą ze sobą frakcje z pierwszych odsłon serii Command & Conquer oraz Red Alert.

Pliki do gier

Adrian Werner

8 kwietnia 2024 18:46

Darmowy RTS łączy uniwersa Command & Conquer i Red Alert [Aktualizacja: wersja 1.02 dodaje 72 nowe mapy]
Co knuje EA? Dlaczego 30-letnie gry trafiły na Steam?

Co knuje EA? Dlaczego 30-letnie gry trafiły na Steam?

Na Steam trafiło niedawno kilkanaście odsłon Command and Conquer (w tym Red Alert), Sim City 3000 Unlimited, wszystkie części Populous i Dungeon Keeper. Co stało się, że trzydzieści lat później EA przypomina sobie o swoich wielkich klasykach?

opinie

Maciej Pawlikowski

17 marca 2024 14:02

Co knuje EA? Dlaczego 30-letnie gry trafiły na Steam?

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl