Data wydania: 1 grudnia 1992
Dune 2: The Building of a Dynasty to opracowana przez studio deweloperskie Westwood gra komputerowa, która zapoczątkowała gatunek strategii czasu rzeczywistego. Fabuła tytułu oparta została na motywach bestselerowej powieści Franka Herberta „Diuna”. Gracz wciela się w przywódcę jednego z Wysokich Rodów i staje do walki o Przyprawę, niezwykle cenną substancję wydobywaną na pustynnej planecie Arrakis.
Gracze
Pustynna planeta Arrakis, zwaną Diuną, jest jedynym znanym miejscem we wszechświecie, gdzie w naturalnych warunkach występuje Przyprawa – silnie uzależniający narkotyk, który zwiększa możliwości jasnowidzenia. Ograniczona dostępność oraz trudne warunki wydobycia sprawiają, że wspomniana substancja szybko nabiera wartości większej niż tradycyjny pieniądz, stając się kartą przetargową w rękach władców Wysokich Rodów.
Dune II: The Building of a Dynasty to strategia rozgrywana w czasie rzeczywistym, która mimo tego, że nie była pierwszą produkcją tego typu, faktycznie podłożyła podwaliny pod niezwykle popularny dzisiaj gatunek, jakim jest RTS. Gracz wcieli się w rolę przywódcy jednego z Wysokich Rodów: dobrotliwych Atrydów, podstępnych Ordosów, lub złych Harkonnenów. Wykorzystując bogaty arsenał militarny każdej z frakcji, należy zmieść z powierzchni piasku wszystkich konkurentów, co pozwoli objąć kontrolę nad całą planetą. Dune II: The Building of a Dynasty oferuje łącznie 27 misji (w niektórych przypadkach można je rozgrywać na odmiennych terytoriach), po dziewięć dla każdej ze stron. Początkowe scenariusze polegają na zdobyciu określonej liczby kredytów, później liczy się tylko i wyłącznie destrukcja przeciwnika.
W Dune II: The Building of a Dynasty możemy wyróżnić dwa główne wątki: ekonomiczny oraz militarny. Ten pierwszy polega na wydobyciu Przyprawy (utrudniony przez poruszające się pod powierzchnią piasku Czerwie), oraz na rozbudowie infrastruktury w bazie. Aspekt militarny – jak sama nazwa wskazuje – polega na bezpardonowej walce, w której należy pozbyć się jednego lub kilku przeciwników (w końcowej fazie rozgrywki, zwaśnione Rody łączą siły, a w ostatniej misji pojawia się również baza Imperatora). Oczywiście, oba wątki są ze sobą silnie powiązane: bez pieniędzy nie zdołamy stworzyć nowych jednostek, natomiast bez tych ostatnich nie będziemy w stanie kontrolować odległych od centrum dowodzenia pól z Przyprawą.
Poszczególne strony konfliktu w nieznaczny sposób różnią się pomiędzy sobą, gdyż większość dostępnych jednostek jest wykorzystywana przez wszystkie frakcje. Dopiero w ostatnich misjach otrzymamy dostęp do specyficznych dla każdego Rodu środków zagłady: Deviator u Ordosów, Sonic Tank u Atrydów i Devastator u Harkonnenów. Istnieje również możliwość budowy Pałacu, w którym dostępne są kolejne bronie specjalne: Sabotażysta u Ordosów, Fremeni u Atrydów i rakieta Death Hand u Harkonnenów.
Dune II: The Building of a Dynasty charakteryzuje się prostą i czytelną grafiką w niskiej rozdzielczości. Na uwagę zasługuje świetnie zrealizowana synteza mowy, zwłaszcza w introdukcji oraz komunikatach żołnierzy. Specyficznego klimatu dodaje grze również muzyka, która w zależności od sytuacji na polu bitwy potrafi się zmieniać na szybsze lub wolniejsze utwory.
Autor opisu gry: Mariusz Klamra
Platformy:
PC Windows
Producent: Westwood Studios
Wydawca: Virgin Interactive Entertainment
Ograniczenia wiekowe: brak ograniczeń
Gry podobne:
26 czerwca 2024
Na jakich komputerach graliśmy w Polsce w 1992 roku? Ile lat miał statystyczny gracz? W tym zestawieniu nie tylko przypominamy najlepsze gry 1992, ale i przytaczamy wyniki starej ankiety badającej to, jak grało się w naszym kraju na początku lat 90.
31 października 2021
Po powrocie z seansu Diuny postanowiłem sięgnąć po jedną z gier, dzięki którym niegdyś pokochałem to uniwersum. Wybierać nie ma jednak za bardzo z czego, bo można je policzyć na palcach jednej ręki, a ostatnia ukazała się prawie dwadzieścia lat temu.
8 kwietnia 2018
Geniusz w tworzeniu gier nie zawsze przekłada się na talent do marketingu czy zarządzania firmą. Oto lista legendarnych zespołów, które zmieniły na zawsze oblicze interaktywnej rozrywki, ale ostatecznie z najróżniejszych powodów przestały działać.
13 kwietnia 2014
Przed wyruszeniem w drogę musimy zebrać drużynę, na przedwczesną emeryturę może wysłać nas strzała w kolanie, a koniec końców księżniczka i tak będzie w innym zamku – przyglądamy się najsłynniejszym cytatom z gier komputerowych.
3 lipca 2009
Rozpoczynamy nowy cykl, w którym przybliżymy Wam największe hity, jakie powstały w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Z tej okazji przygotowaliśmy także dla Was konkurs!
Jeden z twórców Dune II po godzinach pracuje nad remasterem wersji tego RTS-a na komputery Amiga.
gry
Adrian Werner
25 czerwca 2024
Diuna: Część druga święci triumfy w kinach, czas więc powspominać inną Diunę z dwójką w tytule, czyli legendarne Dune II studia Westwood.
gry
Adrian Werner
9 marca 2024
Z okazji premiery filmu Diuna przyglądamy się pecetowym produkcjom na tej licencji i modom, które pozwalają je ulepszyć. Omawiamy również ciekawe darmowe gry stworzone przez fanów.
Pliki do gier
Adrian Werner
22 października 2021
Teraz walkę o planetę Arrakis można prowadzić także w przeglądarce. Stało się to możliwe dzięki fanowskiemu odtworzeniu klasycznej gry Dune II, która w 1992 roku właściwie zapoczątkowała gatunek znany jako strategie czasu rzeczywistego.
gry
Szymon Liebert
29 grudnia 2012
Popularne pliki do pobrania do gry Dune II: Battle for Arrakis.
gra Dune II: Battle for Arrakis - Dune II The Maker v.0.7 (fan remake) - 9 stycznia 2023
mod Dune II: Battle for Arrakis - Dune Legacy v.0.9.6.4 - 14 marca 2021
gra Dune II: Battle for Arrakis - Dune IV HD Edition (fan game) - 22 października 2021
gra Dune II: Battle for Arrakis - Dune 2: The Golden Path v.1.1.2.5 (fan remake) - 22 października 2021
mod Dune II: Battle for Arrakis - OpenDUNE v.0.9 - 14 marca 2021
mod Dune II: Battle for Arrakis - Dune Dynasty v.1.5.7 - 4 października 2021
mod Dune II: Battle for Arrakis - Dune II Mouse Helper v.1.2 - 28 października 2019
Wymagania sprzętowe gry Dune II: Battle for Arrakis:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
IBM 386MHz, 4MB RAM.
Średnie Oceny:
Średnia z 509 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
1up
Ekspert
2017.12.31
Krystian Smoszna
GRYOnline.pl Team
2016.03.17
zanonimizowany1019671 Legionista
Klasyka. Jak byłem mały to dużo w nią grałem. Za pierwszym razem się odbiłem bo nie wiedziałem o co w niej chodzi xd ale za drugim zostałem z nią na wiele godzin. Pamiętam ja wyszła na androida od razu kupiłem i przeszedłem:3
Taka ciekawostka do wersji mobilnej dodali mikro płatności xD można było sb kupić jednostki za prawdziwą kasę xDDD
Uruk-Hai666 Generał
Matka, ojciec i babka wszystkich RTSów, gra bardzo klimatyczna, klasyk, szkoda że nigdzie nie można kupić.
Fokcuf Pretorianin
Przeszedłem grę Atrydami i Harkonnenami. Ordosami nie dałem rady bo moja uwagę od Dune 2 odciągnął Warcraft i C&C. Gra jest trudna, ale nie do przesady. Jako, że można było zaznaczać jedną jednostkę, to trzeba było mozolnie przesuwać każda jednostkę w stronę wroga. Tworząc w ten sposób linię frontu. Pamiętam, że Harkonneni mieli takie mocne czołgi z dużymi lufami. Kultowy RTS i ogólnie świetna gra.
Vorightaun Pretorianin
Spoko gra.
Trochę ograniczona możliwości sterowania ale sumie spoko i zaliczyłem.
Jak wybrałem kampania Ród Atrydów a potem pokonałem kilka misji a w końcu kłopotliwe przeciwnik - Ród Harkonnenowie ma asa: czołg "Devastator". W końcu przegrałem a minęło kilka lat ponowne zagrać który trzymałem plik "save" i udało się pokonać.
Wiedźmin Legend
Dune II to strategiczna gra czasu rzeczywistego wyprodukowana przez lubiane studio Westwood, którzy wcześniej najbardziej byli znani z dungeon crawlerów Eye of the Beholder 1 i 2. Gra została wydana na komputery Pc Dos i Amiga. Westwood spopularyzował zupełnie nowy podgatunek gier strategicznych, bo Dune 2 powszechnie uznawane jest za ojca gier RTS mimo, że już wcześniej mieliśmy tego typu gry na rynku jak chociażby Mega Lo Mania (1991). Dune II to świetna gra luźno oparta na wydarzeniach z cyklu powieści otwieranych przez Diuna z 1965 roku osadzonym w fikcyjnym świecie stworzonym przez Franka Herberta. Do napisania powieści zainspirował Herberta kryzys naftowy do którego doszło XX wieku na Bliskim Wschodzie. Odniesienia widać chociażby w strojach bohaterów, a przede wszystkim w samej przyprawie. Chęć kontrolowania surowca czy wysiedlenia miejscowej ludności przypomina to co w czasie konfliktu działo się w Iraku. Kolejną inspiracją były ruchome piaski w Oregonie oraz różne religie, a zwłaszcza buddyzm i islam. W grze kilka rodów walczy o panowanie nad pustynną planetą Arrakis w pogoni za najcenniejszym surowcem we wszechświecie przyprawą. To uzależniający halucynogen, który daje wszelkiego rodzaju piękne wizje. Chociaż gra czerpie z filmu "Dune" z 1984 roku D.Lyncha jest kilka unikalnych elementów, które nawet lepiej pasują do książek niż obrazy z filmu.
Gameplay. Wcielamy się w rolę generała armii oglądając rozgrywkę z góry. Mamy kontrolę nad wojskami, pojazdami, działalnością górniczą oraz budową konstrukcji. Mamy zadanie koordynowania budowy i zarządzania zasobami, aby stać się wystarczająco potężnym militarnie, aby bronić swojej bazy i ostatecznie podbić bazy wroga. Są trzy strony konfliktu do wyboru będące trzema domami rywalizującymi o kontrolę nad Diuną. Wybieramy stronę (Atrydów, Harkonnenów i Ordosów), a następnie rozpoczyna się zadanie podboju całej planety. W miarę postępów gry rywalizujące domy ostatecznie łączą siły przeciwko nam, a na końcu do rywalizacji dołącza również cesarz. Mamy więc szansę na rządzenie pokonując samego imperatora. To szybka gra w której podejmujemy wszystkie decyzje na bieżąco koordynując ataki i wysyłając misje górnicze. AI jest dość dobre, ale wróg ma pewne słabości z których największą jest tendencja do tworzenia i polegania wyłącznie na minimalnej liczbie tras transportowych. Gdy nauczymy się więc tras ataków, a następnie je wzmocnimy z miejsca zyskujemy przewagę. Pomijając słabości gra przeszła kluczowy test i dobrze wytrzymała próbę czasu, a do tego dała podwaliny pod serię Command & Conquer. Podoba się mi dodanie podstępnej frakcji Ordos, która dodaje wiele smaku wojnie na Arrakis.
Grafika i udźwiękowienie. Oprawa wizualna jest przejrzysta i przyjemna, ale nigdy spektakularna. Dźwięk jest dobry. Składa się z subtelnej muzyki, efektów bitewnych i radiowych głosów podwładnych odpowiadających na każdy rozkaz. Kiedy wybucha duża bitwa efekty dźwiękowe stają się odpowiednio chaotyczne.
Podsumowanie. Dune II to ojciec wszystkich gier RTS. Gra jest miodna, zabawna, pionierska zaspokaja naszą potrzebę mocy i wnosi niezwykle cenny wkład w gry komputerowe. Fantastyczna produkcja. Do dziś dwie najlepsze gry uniwersum to mix przygodówki ze strategią Dune (1992) od Cryo oraz RTS Dune II (1992) od Westwood. Obie bardzo polecam.
Dune II to jedna z najciekawszych strategii, które pojawiły się na komputerze Amiga wraz z Defender of the Crown (1986), North and South (1989), King's Bounty (1990), Oil Imperium (1989), Railroad Tycoon (1990), Populous (1989), Populous 2 (1991), Mega lo Mania (1991), Utopia (1991), Civilization (1991), 1869 (1992), Settlers (1993), Syndicate (1993), SimCity 2000 (1993), UFO: Enemy Unknown (1994), Lords of the Realm (1994), Theme park (1994), Reunion (1994), Worms Dir's cut (1997).
Najlepsze gry studia Westwood to dungeon crawlery Eye of the Beholder (1990), Eye of the Beholder II (1991), Lands of Lore (1993), przygodówki The Legend of Kyrandia: Hand of Fate (1993) i Blade Runner (1997) oraz RTS Dune II (1992), Command & Conquer (1995), Command & Conquer: Red Alert (1996).
https://www.youtube.com/watch?v=gOscXf0Fpmk&ab_channel=twilight1138