Elex 2: Crafting (rzemiosło) - odblokowanie, rodzaje craftingu
Ta strona poradnika do Elex 2 wyjaśnia jak odblokować crafting (rzemiosło), a także gdzie i jakie rodzaje przedmiotów można wytwarzać.
Aktualizacja:
Na tej stronie poradnika do gry Elex 2 możecie znaleźć najważniejsze informacje na temat rzemiosła - craftingu. Dowiecie się m.in. jakie typy przedmiotów można produkować lub ulepszać w oparciu o crafting, gdzie można odnajdywać stoły do craftingu, oraz jakie są wymagania odnośnie atrybutów i umiejętności Jaxa na potrzeby zainteresowania się rzemiosłem.
- Jak korzystać z rzemiosła?
 - Umiejętności i atrybuty potrzebne w craftingu
 - Wytwarzanie i podnoszenie jakości broni
 - Umieszczanie kamieni w gniazdach broni
 - Wytwarzanie amunicji i granatów
 - Przygotowywanie żywności
 - Warzenie mikstur
 - Ulepszanie plecaka odrzutowego
 - Mniejsze kategorie craftingu
 
Jak korzystać z rzemiosła?

Craftingiem w Elex 2 nie możecie zajmować się w dowolnym miejscu w świecie gry. Musicie dotrzeć do jednego z wielu stanowisk do craftingu, którymi są przede wszystkim różnego rodzaju stoły warsztatowe - ich najważniejsze typy uwzględniliśmy w opisach w dalszej części strony.
Na potrzeby przystępowania do craftingu najłatwiej jest powracać do Bastionu, czyli głównej siedziby Jaxa i jego towarzyszy. Na terenie Bastionu znajdziecie wszystkie rodzaje stanowisk do craftingu - będą one w głównym budynku (sprawdźcie oba piętra) oraz w sąsiadujących z nim mniejszych budynkach. Na stoły warsztatowe i inne stanowiska rzemieślnicze możecie też natrafiać w głównych siedzibach frakcji i innych większych lokacjach. Dostęp do warsztatów jest darmowy - nie musicie płacić handlarzom ani nauczycielom umiejętności za korzystanie z nich.
Zainteresowanie się tematem craftingu nie jest obowiązkowe, ale wskazane. Odblokowanie nawet kilku wybranych gałęzi rzemiosła może Wam ułatwiać uzupełnianie zapasów, a także ulepszanie ekwipunku głównego bohatera. Wszystko to może w konsekwencji ułatwiać grę.
Tematem craftingu możecie też zainteresować się w kontekście dodatkowego źródła zarobku. Nie musicie używać wszystkich wyprodukowanych rzeczy. Możecie je zamiast tego sprzedawać u handlarzy, którzy przyjmą każdą ich ilość. Nie pozbywajcie się jednak w ten sposób rzeczy, które być może przydadzą się Wam za kilka-kilkanaście godzin gry (np. broni o wymaganiach przewyższających aktualne atrybuty Jaxa).
Umiejętności i atrybuty potrzebne w craftingu

Z wytwarzaniem i ulepszaniem przedmiotów powiązane są umiejętności z kategorii Rzemiosło (Crafting), przy czym nie dotyczy to 100% z nich, bo w tej samej sekcji są też zdolności dotyczące złodziejstwa (otwieranie zamków, kradzież kieszonkowa i hakowanie).
Chcąc uzyskać dostęp do danej kategorii rzemiosła musicie odblokować co najmniej pierwszy poziom umiejętności, która jest z nią powiązana. Nie powinniście jednak na tym poprzestawać, bo kolejne poziomy tej samej umiejętności mogą pozwolić na wytwarzanie zupełnie nowych typów obiektów lub przedmiotów wyższej jakości.
Zakupienie jednej umiejętności może też być wymagane do odblokowania innej. Przykładowo dopiero po zakupieniu zdolności wytwarzania amunicji będziecie mogli nabyć umiejętność wytwarzania granatów.

Umiejętności związane z craftingiem musicie kupować u trenerów i dla przypomnienia zestawienie ich znajdziecie na osobnej stronie Nauczyciele umiejętności. Musicie znaleźć trenera powiązanego z interesującą Was kategorią craftingu i opłacić u niego 1 lub kilka lekcji.
Innym wymogiem jest rozwijanie atrybutów Jaxa. Przeprowadzenie lekcji może okazać się niedostępne jeśli nie mają one dostatecznie wysokich wartości. Niestety różne typy craftingu mają różne wymagania co do atrybutów bohatera - przykładowo chcąc produkować bronie musicie rozwijać atrybuty siły i budowy, a chcąc warzyć mikstury musicie zwiększać atrybuty inteligencji i zręczności. Musicie sami decydować o sposobie rozwijania postaci - możecie starać się równomiernie rozwijać wszystkie atrybuty lub koncentrować się na 2-3 z nich kosztem rezygnacji z niektórych odmian craftingu.
Wytwarzanie i podnoszenie jakości broni

Możliwość produkowania i upgrade'owania broni jest jedną z najważniejszych gałęzi craftingu. Musicie w tym celu zainteresować się przede wszystkim umiejętnością Twórca broni (Build Weapons), która powiązana jest z atrybutami siły i budowy. Dalsze rozwijanie tej zdolności pozwoli Wam na wytwarzanie lepszych jakościowo broni.
Z produkcją broni powiązane są dwa rodzaje stołów stanowisk do craftingu - do wytwarzania broni białej i tarcz oraz do wytwarzania broni dystansowej.

Produkcja broni odbywa się na dwa główne sposoby:
- Łączenie uszkodzonych broni - Jeśli zdobędziecie 3 identyczne uszkodzone bronie lub tarcze, to możecie połączyć je ze sobą dzięki craftingowi w 1 naprawiony przedmiot. Będzie on miał wyższe statystyki, ale zachowają się jego wymagania co do atrybutów Jaxa, tzn. będziecie mogli z niego od razu skorzystać.
 
Uszkodzone bronie możecie dość regularnie odnajdywać w świecie gry, a także łatwo pozyskiwać okradając postacie niezależne. Nie sprzedawajcie ich i wykorzystujcie to, że inwentarz jest w grze nielimitowany.

- Tworzenie lepszych jakościowo broni - Jeśli zdobędziecie 2 identyczne nieuszkodzone bronie lub tarcze, to możecie połączyć je w 1 przedmiot wyższej jakości (Enhanced). Odnotujecie znaczny wzrost statystyk, aczkolwiek wymagania co do atrybutów ponownie się nie zmienią.
 
W przypadku tego wariantu oprócz posiadania dwóch takich samych broni musicie też zadbać o inne materiały do craftingu. Różnią się one w zależności od rodzaju broni do wytworzenia, przy czym najczęściej wśród składników znajduje się złom. Te materiały możecie zdobywać jako loot lub kupować od handlarzy specjalizujących się w sprzedaży części.
Umieszczanie kamieni w gniazdach broni

Odblokowanie opisanej w poprzednim podpunkcie kategorii craftingu włacza podkategorię Gniazdo na kamienie (Gemstone Socket), aczkolwiek dodatkowo musicie rozwinąć inteligencję i zręczność. Zdolność ma tylko jeden poziom, przy czym udostępnia nowy typ rzemiosła. Powiązane są z nią stanowiska do ulepszania broni (Socketing Bench).

Możecie ulepszać tylko te bronie, które posiadają wolne gniazda (sloty). Możecie umieszczać w nich magiczne kamienie (Gemstones) i każdy taki przedmiot jest w stanie zaoferować jakąś premię do statystyk - może ona dotyczyć np. podwyższenia odporności Jaxa na żywioły, zwiększenia siły ataków czy otrzymywania większych ilości XP za pokonywanie potworów. Kamienie możecie swobodnie umieszczać i wyjmować z gniazd. Nie ma też ograniczeń co do umieszczenia razem ze sobą różnych ich odmian.

Możecie również ulepszać kamienie i dokonuje się tego w osobnej zakładce okna craftingu. Połączenie ze sobą czterech kamieni tego samego rodzaju i tej samej klasy jakościowej pozwala na wytworzenie jednego kamienia wyższej jakości, który może zaoferować lepszą premię do statystyk.
Nowe kamienie może odnajdywać w świecie gry wraz z innym lootem lub kupować od handlarzy - ta druga technika jest lepsza jeśli np. brakuje Wam tylko jednego do stworzenia kamienia wyższej jakości.
Wytwarzanie amunicji i granatów

Z produkcją amunicji i granatów powiązane są dwie osobne umiejętności:
- Tworzenie amunicji (Create Ammunition) - Pierwszy poziom pozwala na produkowanie wszystkich pospolitych odmian amunicji, w tym także strzał do łuków i bełtów do kuszy. Zakup drugiego poziomu zdolności jest wymagany do tworzenia amunicji do ciężkich broni (np. wyrzutni rakiet). Musicie rozwijać atrybuty spryt i zręczność.
 - Twórca granatów (Build Grenades) - Zdolność ta ma tylko jeden poziom do odblokowania, ale musicie wcześniej zakupić poprzednią. Dodatkowo konieczne może okazać się rozwinięcie atrybutów spryt i siła.
 

Do produkcji amunicji służy osobny typ stołów warsztatowych o nazwie prasa do pocisków (Ammo Press). Niestety w obu wymienionych powyżej przypadkach musicie dodatkowo dysponować planami technicznymi (Blueprints) powiązanymi z konkretnymi typami amunicji lub granatów.
Nowe plany możecie odnajdywać w świecie gry lub kupować od handlarzy. Warto rozejrzeć się u kupców za planami do tych typów broni dystansowych, z których regularnie korzystacie, np. schematów strzał jeśli Waszą ulubioną bronią jest łuk.
Przygotowywanie żywności

Wytwarzanie żywności staje się możliwe dzięki wchodzeniu w interakcję z ogniskami odnajdywanymi w obozowiskach, a także stołami warsztatowymi o nazwie Serce (Hearth). Dzieli się ono na dwie główne dziedziny:
- Smażenie żywności - Zaletą tej techniki jest to, że możecie pozyskiwać żywność bez konieczności kupowania umiejętności powiązanych z craftingiem. Surową żywność (przede wszystkim mięso) możecie odnajdywać jako loot lub jako pozostałości po zabitych potworach. Jej ugotowanie lub usmażenie sprawi, że stanie się jadalna i będzie oferowała znacznie większe premie do regeneracji paska zdrowia. Proces smażenia jest darmowy i wszystkie ogniska i stoły do smażenia są ogólnodostępne.
 

Przygotowywanie potraw - Także i w tym przypadku nie ma obowiązku odblokowania jakiejś umiejętności dotyczącej craftingu, ale pojawiają się inne wymagania:
- Musicie zdobyć przepis (Recipe) pozwalający na ugotowanie danej potrawy. Receptury możecie odnajdywać w świecie gry z innym łupem lub kupować od handlarzy.
 - Musicie posiadać unikalne składniki pozwalające na stworzenie danej potrawy. Moga to być np. różnego rodzaju owoce i warzywa, przyprawy czy grzyby.
 
Warzenie mikstur

Warzenie misktur w przeciwieństwie do poprzedniej kategorii wymusza już niestety dysponowanie umiejętnością Chemia (Chemistry), która jest odpowiednikiem alchemii z innych RPG-ów. Zdolność ta powiązana jest z atrybutami inteligencji i zręczności.
Chemia ma 3 poziomy - pierwszy poziom umiejętności pozwoli produkować jedynie najprostsze mikstury. Chcąc tworzyć lepsze eliksiry musicie docelowo zakupić u trenera także poziomy drugi i trzeci.

Warzenie mikstur odbywa się przy stołach laboratoryjnych (Lab Bench). Niestety musicie posiadać dodatkowo receptury pozwalające na wytwarzanie różnego rodzaju wywarów. Tradycyjnie już możecie rozglądać się za nimi w świecie gry lub nabywać je od handlarzy.
Eliksiry występują w grze w przeróżnych odmianach - mogą być używane m.in. do odnawiania punktów zdrowia, many czy tymczasowego zwiększania siły ataku lub odporności bohatera. Szczególnie interesujące są napoje elexowe (Elex Drink), których wytwarzanie może pozwalać Wam na pozyskiwanie "darmowych" punktów doświadczenia, atrybutów lub umiejętności.
Ulepszanie plecaka odrzutowego

Zakupu ulepszeń jetpacka możecie dokonywać przy stanowiskach z plecakiem odrzutowym (Jetpack Bench). Sporym ułatwieniem jest w tym przypadku to, że nie musicie kupować umiejętności u handlarzy, choć w dalszym ciągu potrzebne są punkty umiejętności. Jedyną różnicą jest to, że punkty te wydaje się bezpośrednio w oknie craftingu. Z ulepszaniem jetpacka powiązany jest też atrybut inteligencji, ale nie trzeba go bardzo wyraźnie zwiększać.
Działanie i dostępne upgrade'y plecaka odrzutowego opisaliśmy na stronie Jetpack.

Wyjątkiem jeśli chodzi o ulepszenia jetpacka jest powiększanie zapasów paliwa na potrzeby odbywania dłuższych lotów. Potrzebne jest do tego paliwo (Fuel) - możecie odnajdywać je jako loot lub rozglądać się za nim w ofertach handlarzy. Nie pozbywajcie się odnajdywanego paliwa, tylko odkładajcie je sobie na później.
Mniejsze kategorie craftingu

W drzewku umiejętności związanych z rzemiosłem znajdują się jeszcze 2 pozycje:
- Umiejętność Górnictwo (Mining) pozwala na wydobywanie większej ilości rud z odnajdywanych złóż. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że akcja ta jest dostępna od początku gry (a konkretnie od wejścia w posiadanie młota pneumatycznego). Zakupienie zdolności pozwala po prostu na zwiększanie wydobycia rudy, tzn. otrzymywania większej ilości przedmiotów po jednorazowym użyciu młota pneumatycznego.
 

- Umiejętność Trofea zwierzęce (Animal Trophies) ma aż trzy poziomy i decydując się na rozwijanie jej możecie odnajdywać więcej unikalnych trofeów i składników przy ciałach zamordowanych zwierząt i potworów. Przedmioty te możecie następnie zużywać lub przeznaczać na sprzedaż.
 
0
- Elex 2 - poradnik do gry
- Elex 2: Poradnik do gry
	
- Elex 2: Podstawy
		
- Elex 2: Porady na start
 - Elex 2: Jetpack - ulepszanie, szybsze latanie, zdobywanie paliwa
 - Elex 2: Eksploracja świata - jetpack, szybka podróż
 - Elex 2: Poziomy trudności
 - Elex 2: Rozwój postaci - awansowanie, atrybuty, zdobywanie umiejętności
 - Elex 2: Frakcje - które najlepsze, jak dołączyć?
 - Elex 2: Walka - broń dystansowa, Witalność, magia
 - Elex 2: Skradanie się i ataki skrytobójcze
 - Elex 2: Najlepsze umiejętności na start
 - Elex 2: Kradzież i kary za łamanie prawa
 - Elex 2: Hakowanie i otwieranie sejfów - mini-gra z hakowania
 - Elex 2: Romanse - Kaja, Zołza i Nyra
 - Elex 2: Crafting (rzemiosło) - odblokowanie, rodzaje craftingu
 - Elex 2: Handlarze - rodzaje, kupno i sprzedaż towarów
 - Elex 2: Zniszczenie (Destruction) - system reputacji
 - Elex 2: Rozmowy z NPC-ami i specjalne opcje dialogowe
 - Elex 2: Najlepsze pancerze na start - gdzie znaleźć, jak zdobyć?
 
 
 - Elex 2: Podstawy
		
 
 - Elex 2: Poradnik do gry
	
 
Komentarze czytelników
Galgart Junior
Troche późno tak wiem dostanę złotą łopatę 2022 :P Batulga nie jest wcale trudnym przeciwnikiem XD wystarczy build pod strzelby i na 5-6 poziomie ubierasz 1 strzelbe którą defacto dostajesz z oddziału morkonów na samym początku wystarczy tylko 1 poziom ulepszania broni.
Wątek Batulgi jest o tyle spoko, że po jego pokonaniu odnosi się z ogromnym szacunkiem do Bohatera, i jak robisz zakłady z piwnicy to aktywuje się 2 zadanie o nazwie: Drugi pojedynek z Batulgą fajne teksty są jak go wcześniej sklepałeś XD (Nie masz szans go pokonać 2 raz :P u mnie to wyglądało 4 pestki w magazynku i Batulga lezy XD)
Striker przy bramie nie bierze kasy za oprowadzenie jeśli będziesz miły dasz mu piwo i bez gadania dasz mu opłatę za oprowadzenie. Po chwili zwraca Ci kryształki.
Necross123 Konsul
Spokojnie - nie dostaniesz złotej łopaty. Jako, że gra jest od niedawna w PS+ Extra, to już zaczyna się szukanie tych części w zadaniach, które nie zostały opisane. No to zaczynamy (na razie tylko z jednym)
Moja pierwsza uwaga - zadanie od Thorhildy przy zadaniu ze wstępem do Fortu. Zabrakło informacji o tym, że jeśli podarujemy temu gościowi (który rozmawiał z Thorhildą) 50 kryształków, to strażnik cię nie przepuści do Fortu, chociaż potrzebne informacje do zadania zdobędziesz na miejscu (będziesz zmuszony zrobić zadanie dla Złomusia, by wejść do Fortu)
Necross123 Konsul
Jednak mała poprawka co do tej sytuacji - Jednak nawet bez tej rozmowy strażnik cię nie przepuści przy pierwszym zadaniu z Thorhildą. Więc zadanie trzeba kontynuować u Złomka.
Co do Draba:
"Drab powinien zaczepić głównego bohatera po odbytym spotkaniu z Baxterem. Konfrontację z Drabem możecie zakończyć na dwa główne sposoby - podarowując mu trochę elexitu lub przystępując do walki z nim."
Mnie wówczas Drab i tak atakuje przy próbie wręczenia elexitu (Wyraża stanowczą dezaprobatę). Przy trzech odpowiedziach i tak kończy się to walką. Serio, nie ma bezkrwawego wyjścia z tej sytuacji? (aż przypomina mi się sytuacja z Hakonem w części pierwszej, gdzie przy trzech odpowiedziach i tak ktoś ginie (bądź giną, jeśli Hakona okłamaliśmy))
Necross123 Konsul
Zadanie Problemy z haraczem - zabrakło informacji o tym, że da radę rozwiązać sprawę z Brzeszczotem bez użycia siły, wystarczy mieć 40 punktów inteligencji oraz nie zgadzać się na walkę z nim.
Generalnie tłumaczenie ok (dobrze że znikło tryb obrazu, gdy chcemy usiąść), ale pojawiły się nowe babole tłumaczeniowe:
- Mina lądowa - Kopalnia
- Kuchnia - Serce.
P.S. W Bastionie w jednym z bydynków na dachu (jak dobrze pamiętam) jest sejf, którego nie da się shakować. Da się znaleźć kod do niego?
Necross123 Konsul
Widzę, że autor nie do końca rozeznał się, jeśli chodzi o Sida w zadaniu "Ku karierze wojownika". Jeśli to jego daliśmy jako ucznia Tilasa, to w tym zadaniu Sid najpierw zwieje z Fortu, a my musimy go odszukać. Możemy albo odwiedzić Krater albo (co jest rozsądniejsze) odwiedzić Yasmę, by dowiedzieć się, gdzie jest Sid. Po spotkaniu z nim możemy zdecydować, czy chcemy odczekać tydzień, aż Sid sporządzi notatki czy też nie.
A tak w ogóle mam pytanie - jak przypisać broń magiczną do koła szybkiego dostępu? Mam trzeci poziom płonącego łuku, a nie mogę tego czegoś przypisać do szybkiego dostępu. Ktoś może mi pomóc? Gram na PS4.
Necross123 Konsul
Coś czuję, że grę będę musiał od nowa zacząć (jak zwykle) - Byłem pewien, że tzw. rozmowy frakcyjne (czyli rozmowy z wykorzystaniem frakcji Jaxa) się nie pojawią, a tu się pojawiły (jak na ironię, przy zadaniu Kaji "Wilk w owczej skórze", co najmniej kilka razy będzie wspominane o tym (jeśli jesteśmy Banitą))
I przez to znowu będę musiał sprawdzać wszystkich NPC i zadania przy minimalnych rozmowach i odbiorów zadań do czasu dołączenia do frakcji (no chyba, że wymagane do frakcji, do której chcę dołączyć).
Pamiętam z części pierwszej, że najwięcej tego typu "zaczepek" mieli Klerycy i to nie tylko od strony innych Kleryków, ale czasami też Banitów (np. specjalna opcja w przypadku Blake powodowała pogorszenie z nim relacji) i niekiedy też Berserków (Klerycy jako jedyni mogli wykorzystać sugestię, wskutek czego otwierały się nowe dialogi).
lakiluk Junior
Nie mogę ukończyć pierwszego rozdziału, ponieważ w misji która polega na zebraniu dwóch zaufanych towarzyszy - Kaji i drona. Nie mogę zrekrutować Kaji, gdyż siedzi w Forcie i nie chce już ze mną rozmawiać. Gdzieś wyczytałem, że z Kają będzie można porozmawiać na początku kolejnego rozdziału do którego nie mogę przejść. Czy istnieje jakieś inne rozwiązanie niż zaczynanie gry od początku ? Mam już 24 poziom i nie bardzo chce mi się grać od początku.
Necross123 Konsul
Mam pytanie co do zadania "Szkolenie" (Dla tych, którzy nie są Berserkami):
Czy to, w której frakcji jesteśmy (Klerycy, Morkoni, Albowie lub Banici) blokuje odpowiedzi, przez które Dex może się udać do tej samej frakcji, co Jax (czyli jak np. jesteśmy Klerykami, to czy blokuje opcję, która znacznie zmniejsza zniszczenie przy trzecim pytaniu (która umożliwi Dexowi pójście do Kleryków))? Chodzi o pytanie dotyczące własności jak dobrze pamiętam (mamy odpowiedzi, które (od góry) dają odpowiednio -5, -1 i chyba jeszcze +5 albo +1 do zniszczenia).
norbertz2 Junior
Ktoś wie gdzie jest stanowisko do łączenia 3 broni nie dystansowych tylko np mieczy itp bo wszedzie mam stanowiska broni dystansowych :)
Darek12346 Centurion
Napisaliście, że ulepszanie atrybutów rośnie do 5 punktów atrybutu za jedno ulepszenie. Nieprawda. Ja mam postać na takim poziomie, że jedno ulepszenie kosztuje 10 punktów. I nie jest powiedziane, że to koniec.
Zabrania się kopiowanie jakichkolwiek obrazków, tekstów lub informacji zawartych na tej stronie. Strona nie jest powiązana i/lub wspierana przez twórców ani wydawców. Wszystkie loga i obrazki są objęte prawami autorskimi należącymi do ich twórców.
Copyright © 2000 - 2025 Webedia Polska SA wszelkie prawa zastrzeżone.
