Data wydania: 1 marca 2022
Druga odsłona cyklu gier RPG, za którego stworzeniem stoi niemieckie studio Piranha Bytes. Elex 2 kontynuuje wątki rozpoczęte w pierwszej części serii, pozwalając graczom prześledzić dalsze losy Jaxa.
Gracze
Steam
OpenCritic
Elex 2 jest drugą odsłoną cyklu gier RPG, nad którym pieczę sprawuje niemieckie studio Piranha Bytes, wydaną pod skrzydłami firmy THQ Nordic. Zespół ma na swoim koncie zarówno trzy pierwsze odsłony kultowego cyklu Gothic, jak i nieco chłodniej przyjętą trylogię Risen.
Elex 2 toczy się kilka lat po wydarzeniach przedstawionych w pierwowzorze i ukazuje ich bezpośrednie następstwo. Gracze ponownie trafiają na planetę Magalan i wcielają się w bohatera imieniem Jax, który ostatnie lata spędził z dala od skupisk ludzi. W końcu przychodzi jednak moment, kiedy ujawnione w zakończeniu „jedynki” zagrożenie, przed którym wszystkich ostrzegał (lecz został zignorowany), staje się realne. Protagonista powraca więc, by ochronić swoich bliskich i resztę mieszkańców Magalana.
Podobnie jak poprzednio, heros nie jest skazany na samotną przeprawę. W toku przygody dołączają do niego rozmaici towarzysze, a on sam może zasilić szeregi jednej z trzech głównych frakcji funkcjonujących w świecie gry: magicznych Berserków, fanatycznych Morkonów lub futurystycznych Albów. Banici i Klerycy nadal są obecni, lecz tym razem pełnią rolę drugorzędnych stronnictw. Warto pamiętać, że dołączenie do którejś organizacji często blokuje nam dostęp do części zadań zlecanych przez pozostałe ugrupowania, a także wpływa na przebieg fabuły.
W grze Elex 2 akcję obserwujemy z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Motorem rozgrywki są zadania zlecane przez postacie niezależne – mowa zarówno o misjach fabularnych, jak i o questach oraz innych aktywnościach pobocznych, których ukończenie nie jest wymagane, by dotrzeć do finału przygody.
Twórcy po raz kolejny oddają do naszej dyspozycji rozległy, otwarty świat, który możemy swobodnie eksplorować. Składają się na niego zarówno tereny znane z pierwszej części serii, jak i zupełnie nowe obszary Magalana. Podobnie jak miało to miejsce poprzednio, stworzone na potrzeby gry terytoria są mocno zróżnicowane – pojawiają się tutaj gęsto zalesione obszary, tereny pustynne czy też przysypane śniegiem góry. Oprócz systemu szybkiej podróży przemierzanie tej „piaskownicy” ułatwia plecak odrzutowy, który po zainstalowaniu odpowiednich ulepszeń pozwala na swobodne latanie niczym Iron Man. W parze z nowymi możliwościami jetpacka idą rozmaite zmiany w świecie gry; pojawiły się w nim bowiem zrujnowane wieżowce, na których dachy możemy się dostać, a także latający przeciwnicy, z którymi toczymy zacięte boje w przestworzach.
A skoro o adwersarzach mowa – starcia z nimi odgrywają tu istotną rolę. Wrogów, wśród których znajdziemy zarówno nieprzyjaźnie nastawionych ludzi, jak i agresywne mutanty zamieszkujące planetę, eliminujemy przy użyciu szerokiej palety broni białej, z wykorzystaniem bogatego arsenału oręża dystansowego (obejmującego łuki i kusze, strzelby czy futurystyczne karabiny laserowe i plazmowe) bądź przy pomocy magii. O tym, jakie obrażenia odnosi w walce prowadzony przez nas heros, decyduje natomiast wykorzystywany przez niego pancerz.
W zamian za podejmowane aktywności otrzymujemy punkty doświadczenia i awansujemy na kolejne poziomy. Otrzymujemy przy tym punkty atrybutów i umiejętności. Te pierwsze możemy rozdzielać między współczynniki bezpośrednio na karcie postaci, drugie natomiast wymagają dodatkowo odnalezienia odpowiedniego nauczyciela w świecie gry. Tym samym zwiększamy potencjał bojowy protagonisty – pozwala to na stawienie czoła potężniejszym oponentom.
Elex 2 oferuje wyłącznie kampanię fabularną dla pojedynczego gracza, której ukończenie trwa kilkadziesiąt godzin. Zgodnie z niepisanymi zasadami, jakimi kierują się niemieccy deweloperzy, tytuł nie zawiera trybu multiplayer.
Elex 2 działa w oparciu o autorską technologię Genome Engine studia Piranha Bytes, opracowaną na potrzeby Gothica 3, którą poddano szeregowi usprawnień. Trójwymiarowa grafika tego tytułu prezentuje więc przyzwoity poziom wykonania. Zabawie towarzyszy natomiast klimatyczny soundtrack.
Autor opisu gry: Krystian Pieniążek
Platformy:
PC Windows
Xbox One
Xbox Series X/S
PlayStation 4
PlayStation 5
Producent: Piranha Bytes
Wydawca: THQ Nordic / Nordic Games
Gry podobne:
3GRY
Seria RPG-ów akcji w perspektywie trzecioosobowej, osadzona w otwartym świecie zwanym Magalan. Gry z cyklu łączą w sobie elementy fantasy, science fiction oraz postapokalipsy, a za ich powstanie odpowiadają twórcy kultowego w Polsce Gothica, niemieckie studio Piranha Bytes.
Recenzja GRYOnline
Moja ocena Elexa 2 dotyczy progresu, jaki developer poczynił od premiery pierwszego Elexa. Twórcy nie zmarnowali tych ponad czterech lat i wykonali kapitalną robotę, jak na tak mały zespół. „Drewno” wciąż jest tu obecne, ale każdym kroku czuć, że zostało wyheblowane znacznie lepiej niż w „jedynce”.
Aktualizacja: 1 marca 2022
Elex 2 poradnik, solucja to pełny opis przejścia gry, najlepsze buildy, porady na start, do rozwoju postaci, walki, hakowania i kradzieży. Opisaliśmy wszystkie frakcje i crafting oraz jak znaleźć trenerów umiejętności.
11 listopada 2024
"Gothic stał się częścią naszego życia" - powiedział Björn Pankratz, gdy spotkałem się z nim i jego żoną Jennifer. Rozmawialiśmy o tym, dlaczego Polacy i Niemcy pokochali tę kultową serię oraz jakie gry będzie tworzyć nowe Pithead Studio - i nie tylko.
16 marca 2022
Elex 2 rodzi skojarzenia z różnymi grami. Trochę tu Fallouta: New Vegas, trochę Gothica, a trochę Wiedźmina 3, najwięcej chyba jednak Mass Effecta – i to wcale nie jest dobra wiadomość.
14 marca 2022
Piranha Bytes to specjaliści od wielkich, fascynujących światów. Jeśli chcecie mieć łatwiejsze wejście do ich uniwersum przedstawionego w Elexie 2, to właśnie dla Was przygotowaliśmy niniejszy artykuł.
1 marca 2022
Jak każda gra twórców Gothica, Elex 2 rzuca nas na głęboką wodę. Dlatego przygotowaliśmy dla Was zestaw porad, dzięki którym utrzymacie się na powierzchni planety Magalan.
26 lutego 2022
Pierwsze miesiące 2022 roku były niezwykle owocne w dobre gry. I wszystko wskazuje na to, że trend ten utrzyma się jeszcze przez jakiś czas. Marzec bowiem również „oddaje” – może nie jest tak obficie, jak w lutym, ale interesujących tytułów nie brak!
Dziewięciu byłych pracowników studia Piranha Bytes omówiło kulisy jego upadku. Walcząc o Elexa 3, w desperackim geście deweloperzy chcieli powrócić do klimatów Gothica.
gry
Kamil Kleszyk
10 czerwca 2025
Firma THQ Nordic chciała ponoć sprzedać studio Piranha Bytes jesienią 2023 r. Tymczasem na stronie niemieckiego Ministerstwa Gospodarki dostrzeżono nowy projekt „Piranii”. Choć bardzo przypomina on ten, który ochrzczono mianem Elexa 3, widnieje przy nim inna nazwa kodowa.
gry
Hubert Śledziewski
17 stycznia 2024
W grudniu Humble Choice może skusić fanów Gothica. Jedną z ośmiu gier, które wejdą w skład paczki, jest bowiem Elex 2. Dwiema innymi są zaś RPG Expeditions: Rome i polskie Midnight Fight Express.
gry
Hubert Śledziewski
5 grudnia 2023
Sony ujawniło gry, które trafią do abonamentu PS Plus w wersji Extra i Premium w tym miesiącu. Wyróżniają się wśród nich Elex 2, Far Cry 6 i Deux Ex: Mankind Divided.
gry
Jakub Błażewicz
20 czerwca 2023
Gracze błagają studio Piranha Bytes o naprawienie wersji Elexa 2 obsługującej DirectX 12. Tymczasem deweloper postanowił wypuścić grę na komputery z systemem MacOS.
gry
Hubert Śledziewski
30 maja 2023
Gra Elex 2 nie spełniła oczekiwań finansowych zarządu Embracer Group. Co więcej, szwedzka spółka straciła w ostatnich miesiącach prawie pół miliarda dolarów. Planuje jednak wydać 25 tytułów AAA w ciągu najbliższych lat.
gry
Michał Zegar
19 maja 2022
Elex 2 otrzymał patch 1.05 na konsolach PlayStation i Xbox. Oprócz wielu poprawek aktualizacja wprowadza tryb wydajności, pozwalający na granie w rozdzielczości 1080p i – w domyśle – 60 klatkach na sekundę.
gry
Hubert Śledziewski
13 maja 2022
Marzec był kolejnym obfitym w premiery miesiącem na Steamie. Dobrze poradziły sobie zwłaszcza mniejsze produkcje, takie jak Core Keeper, Hero's Hour czy ANNO: Mutationem.
gry
Adrian Werner
30 kwietnia 2022
Elex 2 nie spełnia oczekiwań. Gra zanotowała na Steamie przeciętne wyniki pod względem liczby aktywnych graczy.
gry
Przemysław Dygas
2 marca 2022
W Elex 2 zagracie już dziś. Gra studia Piranha Bytes będzie dostępna od godziny 19:00.
gry
Przemysław Dygas
1 marca 2022
Popularne pliki do pobrania do gry Elex 2.
trainer Elex 2 - v1.0.65.0 +14 Trainer - 4 marca 2022
trainer Elex 2 - v1.0.107.0 +14 Trainer - 4 maja 2022
trainer Elex 2 - v1.0.71.0 +14 Trainer - 11 marca 2022
trainer Elex 2 - v1.0.103.0 +14 Trainer - 24 marca 2022
trainer Elex 2 - v1.0.69.0 +14 Trainer - 21 grudnia 2022
mod Elex 2 - ELEX 2 Enhanced v.2.8 - 26 stycznia 2023
trainer Elex 2 - v1.0.85.0 +14 Trainer - 18 marca 2022
mod Elex 2 - ELEX 2 savegame modifier v.1.5a - 8 października 2022
mod Elex 2 - ELEX 2 FPS BOOST for Higher END GPU v.4.0 - 3 października 2022
mod Elex 2 - Jetpack Ultimate v.0.2.0 - 7 października 2022
Wymagania sprzętowe gry Elex 2:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-7400 3.0 GHz / AMD Ryzen 3 3100 3.6 GHz, 12 GB RAM, karta grafiki 6 GB GeForce GTX 1060 / Radeon RX 5600 XT lub lepsza, 45 GB HDD, Windows 10 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-9500F 3.0 GHz / AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz, 16 GB RAM, karta grafiki 6 GB GeForce RTX 2060 / 8 GB Radeon RX 5700 XT lub lepsza, 45 GB HDD, Windows 10 64-bit.
Średnie Oceny:
Średnia z 553 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"W większości pozytywne"
Średnia z 3725 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Hubert Śledziewski
Recenzent GRYOnline.pl
2022.02.28
Elex 2 to kolejny dowód na to, że „Piranie” potrafią tworzyć znakomite otwarte światy, które przyjemnie się eksploruje. To również najmniej „drewniana” gra niemieckiego dewelopera – idealna, by rozpocząć przygodę z jego dziełami.
MadtPL
Ekspert
2025.05.07
Ostatnia gra Piranii i do tego niedokończona trylogia. Wielka szkoda. Może to nie tytuł wybitny, ale na pewno solidny dla ciekawych eksploracji świata. BioWare miało magię przez pewien czas, a Piranha Bytes do samego końca.
ogórekdamian
Ekspert
2022.11.01
Zacznę od tego, że w pierwszego Elexa grało mi się bardzo dobrze i byłem pewien że tym razem też tak będzie, ale niestety nie tym razem, zacznę od minusów.-Wywalanie do pulpitu-Toporny jak pieron system walki-Grafika z poprzedniej generacji-Skopana optymalizacja-Tony durnych dialogów od których można było dostać sraczki -Fabuła na poziomie filmów typu Rekinado i tym podobnych paździerzy-Zadania pobocze na podobnym poziomie -Głos Jaxa wkurza jeszcze bardziej niż w pierwszej części, brzmi jak żul spod sklep -Przerywniki "filmowe" tak głupie że ciężko skapować o co w nich chodzi-Praca kamer, szkoda gadać.-Mało zbroi-Długość gry zbyt długa jak na takiego średniaka i na siłę przedłużena beznadziejnymi walkami -Masa błędów PLUSY+Możliwość przeklikania dialogów+Dość trudny poziom trudności, do końca trzeba uważać +Dobry rozwój postaci+Mimo wszystko czasami wciąga, ale myślałem że już jej nie skończę i musiałem robić sobie wolne od tej gry.Podsumowując chyba jestem już za stary na gry od Pirani i cieszę się że za moje Bóstwo ;) GOTHIC-a zabrała się inna firma, bo jak by wydali takie coś to bym się chyba zapłakał.Elexa nie polecam nikomu ani miłośnikom a tym bardziej przeciwnikom.
Daniel Burzykowski
GRYOnline.pl Team
2022.07.03
Mimo przedziwnych bugów graficznych i fatalnych questów pobocznych bliżej końca gry (walka z dziesiątkami wrogów), wciąż bawiłem się dobrze przez prawie 50 godzin.
m4tekt
Ekspert
2022.05.16
Elex 2: 7/10Platforma: Xbox Series XCzas ukończenia: 47hElexa 1 wspominam dobrze, choć przez błędy w wersji premierowej nie mogłem przez długi czas ukończyć gry. Elex 2 na premierę był lepiej dopracowany i poza błędami graficznymi nie miałem większych problemów z grą. Graficznie gra potrafi pozytywnie zaskoczyć i ma swój styl. Walka jest znowu drewniana i z biegiem czasu po prostu robi się nudna. Fabularnie jest bez szału, według mnie gorzej niż w pierwszej części. Końcówka to jakaś masakra... Rozwleczone do granic możliwości. Zadania poboczne są ok, ale też w większości na jedno kopyto. Ogólnie Elex 2 to średniak i choć czuć w tym Gothica i Risena, to niestety piranie zaliczają spadek formy. Dla fanów ich gier nie będzie to zły produkt, ale to drewno trzeba lubić.
enrique
Ekspert
2022.03.20
Elex 2 skończony, 61h na koncie, zrobione wszystko co było możliwe do zrobienia, 45lvl, wybrana frakcja Kleryk, romans Zołza.Ogólnie mam bardzo mieszane odczucia odnośnie tej gry. Z plusów to zdecydowanie świetnie przedstawiony świat i eksploracja która po prostu jest bardzo przyjemna, kontynuacja najważniejszych wątków i powrót większości najważniejszych postaci z jedynki, bardzo fajne i zróżnicowane frakcje które oferowały bardzo odmienne "doznania" a także całkiem spora ilość przyjemnych questów pobocznych. Było też trochę naprawdę fajnych dialogów i momentów w których można było się pośmiać. Bardzo podobały mi się motywy i możliwości dołączenia do frakcji, czy to poprzez dokonania czy poprzez "zdrady" których trzeba było dokonać w określonych momentach. Bardzo na plus sposób w jaki pokazano jak się zmieniły frakcje na przestrzeni lat od wydarzeń z Elexa 1 - swoją drogą Morkoni całkiem całkiem, chociaż byli wyjątkowo ostro porąbani. Cieszył też powrót kompanów z jedynki, a szczególnie Zołzy i Falka. Koncert Billy'ego totalnie na plus !!No ale jest też sporo minusów. Fabuła główna nie robi szału, miejscami jest nudna i przeciągnięta do granic możliwości, a finałowy akt gdzie musisz zabić kilka razy po 30x tego czy 25x tamtego jest po prostu wkurzający. Nie ukrywam też że manewr z kopią finału z Elexa 1 "coś nadciąga, musimy się znowu przygotować" jest po prostu słaby. Zabrakło pomysłów ? Polski dubbing bardzo, ale to bardzo nierówny. Słychać że Artur Dziurman który podkładał głos za Jaxa wielokrotnie zgadywał kontekst danej sytuacji i że było to nagrywane bez jakichkolwiek wskazówek od reżysera - wpierw coś mówi, potem krzyczy, za chwilę znowu mówi - chociaż to był cały czas ten sam dialog i nijak te "emocje" odnosiły się do tego co widziałem na ekranie. Były też całkiem niezłe momenty, ale ogólnie dubbing na minus i chyba jednak trochę za dużo wulgaryzmów, szczególnie gdy się gadało z Zołzą czy Baxterem. Dwa motywy które mnie ostro drażniły: pierwszy to narzucenie kanonicznego romansu z Kają z Elexa 1. Nie znosiłem baby i od razu poczułem się lepiej jak wybyła z Bastionu, seryjnie miałem dość jej bezsensownego gadania - rozumiem że ten motyw miał związek z fabułą główną ale nie podobało mi się cholernie to rozwiązanie; drugie zaś to motyw niezabijalności co niektórych osób ze względów fabularnych, i to nawet w bezpośredniej walce.Co do technikaliów - gra ma swoje problemy, ale nie było ich aż tak wiele jakby można się spodziewać - wystarczy powiedzieć że żaden quest mi się nie zabugował. Miałem spadki w Forcie i Grocie, ale po paru tweakach gra raczej w miarę stabilnie trzymała 60 fps'ów. Ogólnie bawiłem się nieźle, ale nie będę ukrywał że całościowo jestem zawiedzony - dla mnie fabuła to podstawa a tu jest moim zdaniem gorzej niż w Elexie 1. Do tego znowu bardzo otwarte zakończenie, które w zasadzie nic nam nie mówi i do niczego nie prowadzi. Mam obawy czy w ewentualnym Elexie 3 znowu nie zafundują "kanonicznych" wyborów, bo jeśli seryjnie znowu się okaże że z automatu to Kaja jest moim "wyborem" z Elexa 2, to ja z tego pociągu wysiadam na najbliższej stacji.
enzomori
Gracz
2025.10.11
Jak dla mnie super gra, lepsza niż jedynka, fajny dubbing, klimat jak ktoś lubi Gothica to odnajdzie się tutaj. Co prawda ma swoje mankamenty i nie jest to wysokobudżetowy RPG, ale gra ma swoją duszę i jak dla mnie jest od nich w wielu elementach lepsza. Jak ktoś nie czuje tego klimatu to może wydać mu się "drewniany" lub trudny. Dla mnie bomba i mam nadzieję, że wyjdzie trójka.
premium895585309
Gracz
2025.09.14
Mimo że grę pokonałem i zrobiłem prawie wszystkie misje dostępne w grze (kilka się zbugowało), grałem 55 godzin, osiągnąłem 53 poziom postaci, to uważam, że gra jest co najwyżej średnia. Główny zarzut to kompletnu brak klimatu. Fabularnie to leży i kwiczy. Nawet fabuła elexa 2 wciągnęła mnie bardziej. Tutaj kompletnie nie interesowało mnie to jak ta historia się potoczy. Jest nudna, kompletnie bez polotu. Cały główny wątek fabularny jest niesamowicie nudny. Tu w ogóle nie ma podskoku do Gothiców.Kompletnie nie rozumiem czemu tak naprawdę służy wskaźnik zniszczenia (w pierwszej części nazywano to oziębłością). Nie ma to praktycznie żadnego znaczenia dla gry, poza tym że w kilkunastu miejscach można wybrać inną opcję dialogową, co i tak niczego nie zmienia. A w prawie każdej rozmowie można wpływać na ten wskaźnik, co sugerowaloby, że ma to jakieś znaczenie dla gracza, a nie ma.Zadania poboczne, które często ratują posuchę w wątku głównym też w większości są nudne i sprowadzaja się często do tego by pójść gdzieś i wybić określoną liczbę jakichś potworów. Jest to najbardziej prymitywne zadanie jakie można wymyślić w RPG, a tutaj jest takich od cholery. Jest kilka dużo ciekawszych zadań, ale to naprawdę na palcach jednej, góra dwóch rąk bym wymienił, a w calek grze jest zadań ponad 300. NPC są nijacy, a jak już wykonamy zadanie od nich to nie ma kompletnie powodu by do nich wracać. Miasta/osiedla bardzo nieudolnie symulują że coś się w nich dzieje. Postaci wiecznie stoją w tych samych miejscach i nie ma o czym z nimi rozmawiać. Tak naprawdę wraca się tylko do handlarzy by dokupić amunicję (jeśli korzystamy duzo z broni dystansowej, co ja robiłem), reszta to tło. Nic się nie dzieje w tych osiedlach, nie ma prawie żadnych zdarzeń losowych ktore by coś urozmaicały i ze np raz na jakiś czas ktoś nas zaczepi i coś powie. Nie.Nieco lepiej wygląda walka, choć jak to bywa w grach Piranii, jest też drewniana. Walka łukiem dawała mi pewną satysfakcję, bo trzeba mądrze celować, ale tak naprawdę z każdym porworem walczy się niemal tak samo. Potworów jest sporo, powiedziałbym nawet ze bardszo dużo różnych rodzajów, ale prawie nie ma między nimi różnicy. Jest jeden mega wkurzający, który się zakopuje w ziemię a potem potrafi wyskoczyć w powietrze chyba z 30 metrów do góry co wygląda absurdalnie. Potworu często gubią się jednak gdy nasz bohater po prostu unosi się w powietrze dzięki plecakowi odrzutowemu.Sam plecak odrzutowy jest cechą rozpoznawczą tej serii i w tej części doczekał się możliwości usprawniania. Jest kilka lokacji, do których sie bez tego usprawnienia nie dostaniemy, więc warto plecak usprawnić.Można się zastanawiać czemu dałem "aż" 5 skoro ciągle narzekam. Ano dlatego, że mimo wszystko grindowanie kolejnych poziomów mnie wciągnęło. Czułem rozwój, bo na początki bylem chłopcem do bicia, a pod koniec nawet największe kreatury nie sprawialy problemów, a końcowego bossa ubiłem w pół minuty nie spiesząc się zbytnio. Eksploracja daje sporo satysfakcji, świat jest ładny, zróżnicowany i naprawdę spory. Choć w tej części twórcy minimalnie bardziej wymagradzają eksplorację, to dalej uważam, że miejsc unikatowych, które można odwiedzić dzięki determinacji gracza jest za mało, i są zbyt słabo wymagradzane. W grze są dwie minigierki i ta z hakowaniem sejfów jest zbugowana identycznie jak w pierwssym elexie, czyli cyfry nie chcą się wpisywać, ale potem obczaiłem jak to trzeba zrobić by dzialało. Niemniej irytujące jest to, ze w sejfach czy zamknietych skrzynkach, nawet tych najtrudniejszych, bardzo rzadko jest cokolwiek cennego. Jak docieramy do jakiejś skrzyni najtrudniejszego typu, gdzie musimy mieć umiejętność otwierania zamków na najwyzszym poziomie, możemy oczekiwać że w środku czeka na mas coś cennego, a tu najczęściej w środku są jakieś totalne smieci, typu batonik czy dziecięca zabawka. Takich śmieciowych itemów jest kilkadziesiąt i przez całą grę non stop zbieramy te śmieci, ktorych jedynym przeznaczeniem jest sprzedanie u handlarzy.Handlarze z zupełnie niewiaromegp powodu kupują od nas wszystko jak leci, hurtem, nawet największe śmieci. Nasz protagonista oczywiście ma bezdenne kieszenie i może mieć w kieszeniach 100 miecxy, 30 blasterów, 1000 granatów. Najsmieszniejsza w tej serii jest waluta. Pieniędzmi są krysztalki elixitu, które są wielkości bochenka chleba xd A ja mialem ich w pewnym momencie z 80 tysięcy. Chyba musiałbym przewozić to w jakimś wagonie towarowym xd Generalnie grindowanie wciągało i eksploracja wciagała. Graficznie ja tam wielkich wymagań nie mam, ale niektore tereny wyglądały ładnie, choć zdaję sobie sprawę, ze nie jest to grafika najwyższych lotów. Muzyka przyjemna, dubbing tragiczny (główny bohater ma okropny wkurzający głos jakiegoś prymitywa). Ja daje 5/10, bo jednak spędzilem mnóstwo godzin i miałem ten syndrom, jeszcze jednej godzinki.
Bigos-86
Ekspert
2022.03.16
Wojciech Antonowicz
GRYOnline.pl Team
2022.03.02
Krzysztof Lewandowski
GRYOnline.pl Team
2022.03.01
Ocena OpenCritic
28% rekomendacji (80)
IGN
Leana Hafer
Hardcore Gamer
Jason Bohn
TheSixthAxis
Post Arcade (National Post)
Chad Sapieha
Twinfinite
Cameron Waldrop
PaulinaKlaudia Konsul
Piękna gra, wciągnęła mnie na długie godziny i jest dużo lepsza niż pierwsza część (w pierwszej części bardzo nierealistycznie wyglądają rośliny, które zbieramy i jest strasznie drewniana walka). W Elex 2 mam ochotę grać i ukończyć, a w Elex nie bardzo.
premium895585309 Junior
Mimo że grę pokonałem i zrobiłem prawie wszystkie misje dostępne w grze (kilka się zbugowało), grałem 55 godzin, osiągnąłem 53 poziom postaci, to uważam, że gra jest co najwyżej średnia. Główny zarzut to kompletny brak klimatu. Fabularnie to leży i kwiczy. Nawet fabuła elexa 1 wciągnęła mnie bardziej. Tutaj kompletnie nie interesowało mnie to jak ta historia się potoczy. Jest nudna, kompletnie bez polotu. Cały główny wątek fabularny jest niesamowicie nudny. Tu w ogóle nie ma podskoku do Gothiców.
Kompletnie nie rozumiem czemu tak naprawdę służy wskaźnik zniszczenia (w pierwszej części nazywano to oziębłością). Nie ma to praktycznie żadnego znaczenia dla gry, poza tym że w kilkunastu miejscach można wybrać inną opcję dialogową, co i tak niczego nie zmienia. A w prawie każdej rozmowie można wpływać na ten wskaźnik, co sugerowaloby, że ma to jakieś znaczenie dla gracza, a nie ma.
Zadania poboczne, które często ratują posuchę w wątku głównym też w większości są nudne i sprowadzaja się często do tego by pójść gdzieś i wybić określoną liczbę jakichś potworów. Jest to najbardziej prymitywne zadanie jakie można wymyślić w RPG, a tutaj jest takich od cholery. Jest kilka dużo ciekawszych zadań, ale to naprawdę na palcach jednej, góra dwóch rąk bym wymienił, a w calek grze jest zadań ponad 300. NPC są nijacy, a jak już wykonamy zadanie od nich to nie ma kompletnie powodu by do nich wracać. Miasta/osiedla bardzo nieudolnie symulują że coś się w nich dzieje. Postaci wiecznie stoją w tych samych miejscach i nie ma o czym z nimi rozmawiać. Tak naprawdę wraca się tylko do handlarzy by dokupić amunicję (jeśli korzystamy duzo z broni dystansowej, co ja robiłem), reszta to tło. Nic się nie dzieje w tych osiedlach, nie ma prawie żadnych zdarzeń losowych ktore by coś urozmaicały i ze np raz na jakiś czas ktoś nas zaczepi i coś powie. Nie.
Nieco lepiej wygląda walka, choć jak to bywa w grach Piranii, jest też drewniana. Walka łukiem dawała mi pewną satysfakcję, bo trzeba mądrze celować, ale tak naprawdę z każdym porworem walczy się niemal tak samo.
Potworów jest sporo, powiedziałbym nawet ze bardszo dużo różnych rodzajów, ale prawie nie ma między nimi różnicy. Jest jeden mega wkurzający, który się zakopuje w ziemię a potem potrafi wyskoczyć w powietrze chyba z 30 metrów do góry co wygląda absurdalnie. Potworu często gubią się jednak gdy nasz bohater po prostu unosi się w powietrze dzięki plecakowi odrzutowemu.
Sam plecak odrzutowy jest cechą rozpoznawczą tej serii i w tej części doczekał się możliwości usprawniania. Jest kilka lokacji, do których sie bez tego usprawnienia nie dostaniemy, więc warto plecak usprawnić.
Można się zastanawiać czemu dałem "aż" 5 skoro ciągle narzekam. Ano dlatego, że mimo wszystko grindowanie kolejnych poziomów mnie wciągnęło. Czułem rozwój, bo na początki bylem chłopcem do bicia, a pod koniec nawet największe kreatury nie sprawialy problemów, a końcowego bossa ubiłem w pół minuty nie spiesząc się zbytnio. Eksploracja daje sporo satysfakcji, świat jest ładny, zróżnicowany i naprawdę spory. Choć w tej części twórcy minimalnie bardziej wymagradzają eksplorację, to dalej uważam, że miejsc unikatowych, które można odwiedzić dzięki determinacji gracza jest za mało, i są zbyt słabo wymagradzane. W grze są dwie minigierki i ta z hakowaniem sejfów jest zbugowana identycznie jak w pierwssym elexie, czyli cyfry nie chcą się wpisywać, ale potem obczaiłem jak to trzeba zrobić by dzialało. Niemniej irytujące jest to, ze w sejfach czy zamknietych skrzynkach, nawet tych najtrudniejszych, bardzo rzadko jest cokolwiek cennego. Jak docieramy do jakiejś skrzyni najtrudniejszego typu, gdzie musimy mieć umiejętność otwierania zamków na najwyzszym poziomie, możemy oczekiwać że w środku czeka na mas coś cennego, a tu najczęściej w środku są jakieś totalne smieci, typu batonik czy dziecięca zabawka. Takich śmieciowych itemów jest kilkadziesiąt i przez całą grę non stop zbieramy te śmieci, ktorych jedynym przeznaczeniem jest sprzedanie u handlarzy.
Handlarze z zupełnie niewiaromegp powodu kupują od nas wszystko jak leci, hurtem, nawet największe śmieci. Nasz protagonista oczywiście ma bezdenne kieszenie i może mieć w kieszeniach 100 miecxy, 30 blasterów, 1000 granatów. Najsmieszniejsza w tej serii jest waluta. Pieniędzmi są krysztalki elixitu, które są wielkości bochenka chleba xd A ja mialem ich w pewnym momencie z 80 tysięcy. Chyba musiałbym przewozić to w jakimś wagonie towarowym xd
Generalnie grindowanie wciągało i eksploracja wciagała. Graficznie ja tam wielkich wymagań nie mam, ale niektore tereny wyglądały ładnie, choć zdaję sobie sprawę, ze nie jest to grafika najwyższych lotów. Muzyka przyjemna, dubbing tragiczny (główny bohater ma okropny wkurzający głos jakiegoś prymitywa). Ja daje 5/10, bo jednak spędzilem mnóstwo godzin i miałem ten syndrom, jeszcze jednej godzinki.
enzomori Centurion
Jak dla mnie super gra, lepsza niż jedynka, fajny dubbing, klimat jak ktoś lubi Gothica to odnajdzie się tutaj. Co prawda ma swoje mankamenty i nie jest to wysokobudżetowy RPG, ale gra ma swoją duszę i jak dla mnie jest od nich w wielu elementach lepsza. Jak ktoś nie czuje tego klimatu to może wydać mu się "drewniany" lub trudny. Dla mnie bomba i mam nadzieję, że wyjdzie trójka.