Super Mario 64 – „ocena 101/100”. Oto 10 najlepszych gier 1996 roku

Dariusz Matusiak

Super Mario 64 – „ocena 101/100”

  1. Data premiery: 23 czerwca
  2. Producent: Nintendo EAD
  3. Gatunek: platformówka
  4. Platforma: Nintendo 64

Przez dwa lata czterdziestu skośnookich inżynierów [...] pracowało nad małym, kilkumegabajtowym cartem, który spowoduje, że graczom na całym świecie zaświecą się oczy. Nieprawdopodobne stało się prawdziwe. Bo Super Mario 64 to najlepsza gra wideo wszech czasów. [...] Każda gra z Mario była znakomita, lecz to, co dzieje się w Super Mario 64, przechodzi zdolność pojmowania. Będziesz płakać, gdy ktoś będzie starał się zabrać ci joypad, będziesz się cieszyć z Marianem, gdy ukończysz kolejną planszę. Będziesz wreszcie grać do utraty przytomności spowodowanej brakiem snu, jedzenia i picia. [...] To dzieło geniusza, prawdziwy i jedyny majstersztyk. Nie mam tej grze nic do zarzucenia i byłbym zdziwiony, gdyby ktokolwiek znalazł w niej jakąkolwiek wpadkę. W opinii recenzentów na całym świecie Mario 64 jest najlepszą grą wideo wszech czasów. [...] Nintendo po raz kolejny udowadnia, że jest najlepszą firmą w tym interesie.

Recenzja gry Super Mario 64, „Secret Service” nr 42, ocena 101/100

Był Crash, jest więc i Mario. A po takiej laurce wystawionej przez Gulasha trudno jeszcze coś dodać, zwłaszcza gdy nie miało się wtedy konsoli Nintendo i nie grało w tę odsłonę serii. Chyba nie przypominam sobie żadnej innej sytuacji w prasie i serwisach internetowych, żeby przy jakiejś recenzji dosłownie „wywaliło skalę w kosmos”, a tu właśnie tak się stało. Redakcja „SS” odważnie przyznała ocenę powyżej swojego maksa, chcąc oddać zachwyty nad Super Mario 64.

Czy słusznie? Pewnie tak. Co prawda gdzie indziej skala nie pękła, ale gra zdobyła 94/100 na Metacriticu oraz 96% na GameRankings. Trójwymiarowy Mario 64 zgarnął wiele nagród, wliczając w to tytuły „gry roku”, „najlepszej gry na konsolę”, „najlepszego użytku z innowacyjnej technologii” czy wyróżnienia za „najlepszą grafikę”. Pozycja ta przyczyniła się do dużego sukcesu sprzedażowego konsoli Nintendo 64 na początku jej istnienia na rynku. Potem jednak odbiło się to czkawką, bo zaprojektowany głównie z myślą o tym dziele kontroler oraz wybór kartridża jako nośnika danych przegrywały z rozwiązaniami PlayStation – napędem CD i padem.

Wspomina Mikołaj „Mikos” Łaszkiewicz

Dziadek (albo i pradziadek) platformówek 3D to naprawdę dzieło, w które każdy powinien zagrać chociaż raz w życiu. Mnie udało się to zrobić bardzo późno, bo dopiero, gdy kupiłem sobie 3DS-a i wypróbowałem wersję Super Mario 64 DS. Byłem oczarowany faktem, że w 1996 roku można było wymyślić tak „otwarte” (jak na tamten okres) plansze, które zawierały wiele unikalnych rozwiązań. Projekty poziomów to absolutny top swoich czasów i inspiracja dla kilku następnych pokoleń. Dacie wiarę, że w Super Mario 64 można było kontrolować kamerę przyciskami C, które były protoplastami prawej gałki analogowej? Wówczas robiło to duże wrażenie.

Na koniec nie mogę nie wspomnieć o precyzyjnym i wyważonym sterowaniu, bijącym na głowę rozwiązania z niektórych współczesnych platformówek – za jego sprawą trójwymiarowe przygody Mario do dziś uważane są za przykład dobrego sterowania w grach.

  1. Więcej o grze Super Mario 64
Command & Conquer: Red Alert

Command & Conquer: Red Alert

PC PlayStation

Data wydania: 9 listopada 1996

Informacje o Grze
8.7

GRYOnline

8.6

Gracze

8.2

Steam

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

33

Dariusz Matusiak

Autor: Dariusz Matusiak

Absolwent Wydziału Nauk Społecznych i Dziennikarstwa. Pisanie o grach rozpoczął w 2013 roku od swojego bloga na gameplay.pl, skąd szybko trafił do działu Recenzji i Publicystki GRYOnline.pl. Czasem pisze też o filmach i technologii. Gracz od czasów świetności Amigi. Od zawsze fan wyścigów, realistycznych symulatorów i strzelanin militarnych oraz gier z wciągającą fabułą lub wyjątkowym stylem artystycznym. W wolnych chwilach uczy latać w symulatorach nowoczesnych myśliwców bojowych na prowadzonej przez siebie stronie Szkoła Latania. Poza tym wielki miłośnik urządzania swojego stanowiska w stylu „minimal desk setup”, sprzętowych nowinek i kotów.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2024-01-23
10:42

final_bot Pretorianin

😍

przełom XX/XXI wieku, 4 klasa podstawówki, 10 lat, zaczynałem od PSX, oczywiście u kolegi, a jakże; uwielbialiśmy tłuc w MK4, które miało wówczas fotorealistyczną grafikę, a te przerywniki filmowe - już nic piękniejszego miało nie wyjść. pamiętam, że kombinacje klawiszy były dziwnie trudne dla dzieciaka i deficyt poradników, chociaż mieliśmy skądś kserówkę z podstawowymi ruchami i fatality;
były też Crashe, Spyro, Gex, Duke Nukem Time to Kill, Quake 2...
po jakimś czasie przerzuciłem się na PC i tak już zostało

Komentarz: final_bot
2024-01-23
10:51

papież Flo IV Senator

papież Flo IV

Przepiękna jest ta seria nostalgicznych artykułów. Albo rynek gierny już się tak popsuł albo po prostu stałem się mentalnym dziadem skoro bardziej mnie interesuje czym się zachwycali gierni protoplaści niż to, czym zachwycają się gracze dzisiaj.
W ogóle jak dobrze się czyta te dawne recenzje. Żadnego lania wody jak to dzisiaj bywa, parę treściwych zdań i już wiem wystarczająco dużo na temat gry, mogę ją sobie w wyobraźni zwizualizować. No, ale wtedy byle kto takich tekstów nie pisał. Oceny też są adekwatne do treści. Wystawione 90/100, czyli dzisiejsza dziewiątka, a zachwytów w tekście nie ma końca. Teraz wystarczy, że gra jest opisana po prostu jako fajna i pozbawiona poważnych błędów i już ma zagwarantowane 9 (patrzę na ciebie Hogwarcie), a i tak czasem stosują wyjątki od reguły (no dobra, Starfield miał 8,5 ale to prawie 9:-P).
Co do roku to dosyć mnie zaskoczył, wiele znanych marek się wtedy narodziło, myślałem, że dopiero w samej końcówce lat 90. rynek tak wystrzelił z hitami. Gdyby mnie nie odrzucały gry z tamtej dekady to może bym się tym bardziej zainteresował, a tak musi mi wystarczyć poznany Network Q Rac Rally Championship, który był chyba drugą grą w życiu w jaką grałem i dzięki temu zakochałem się w rajdach i innych wyścigach. Szkoda, że nie da się już tego odpalić na nowych kompach, z miłą chęcią połamałbym znów palce na kilkudziesięciominutowym odcinku trasy.

Komentarz: papież Flo IV
2024-01-23
13:02

zanonimizowany1396190 Pretorianin

Ja pamietam rok 1997 mialem 486 dx4 , 8mb ram , vga i 200mb hdd ... w tamtych czasach piractwo nie bylo przestepstwem , wiec moj kolega mial Tomb Raidera i ja tez zapragnolem w niego pograc , a ze nie mialem CD romu a tylko 10 dyskietak , kazda z pojemnoscia 1.44mb , a Tomb Raider zaistalowany odchudzony przez mojego kolege mial ok 100mb ... a moj kolega mieszkal na drogim koncu miasta , doslownie zajelo mi tydzien zeby przetransportowac gre w kawalkach z jego peceta na mojego i tylko dlatego ze udalo mi sie pozyczyc 4 ekstra dyskietki ... ale bylo warto na kompie mialem tylko dosa i Tomb Raidera ale grafika na tamte czasy to byl szok ! , to nic ze moj PC ledwie ciagnol gre i bylem zmuzony grac w nia 4 mies , wtedy dostalem wiekszy hdd 800mb , wiec starczylo miejsca na GTA :)

Komentarz: zanonimizowany1396190
2024-01-23
17:16

Lantar2 Centurion

jak teraz zdobyć takiego neverhooda i włączyć na windowsie 10?

Komentarz: Lantar2
2024-01-23
17:49

Father Nathan Konsul

20 sierpnia 1996 r. rodzice kupili mi pierwszy i ostatni komputer: procesor Cyrix 6x86 P150+ (taktowanie 120 MHz), 16 MB RAM, karta graficzna S3 Trio 32/64 (pamięć 1 MB, złącze PCI), dysk twardy Seagate 1,6 GB, monitor kineskopowy Daewoo 15" 800×600, brak napędu optycznego.
Od tego czasu nigdy nie kupowałem całego komputera, lecz sukcesywnie wymieniałem w nim komponenty i urządzenia peryferyjne.
najstarszy element obecnie: klawiatura Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000 z 2007 r. [sic!]
najnowszy element obecnie: mysz Cooler Master MM712 30th Anniversary Edition kupiona 16 stycznia br.

Komentarz: Father Nathan

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl