Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość pozostałe 11 września 2007, 13:29

autor: Artur Falkowski

Wyniki badań: w USA najlepiej sprzedają się gry dla dojrzałych odbiorców

Nowopowstałą firma analityczna Electronic Entertainment Design and Research (EEDAR) opublikowała raport dotyczący gier na nowe konsole, a dokładniej mówiąc czynników mających wpływ na ich sprzedaż.

Nowopowstałą firma analityczna Electronic Entertainment Design and Research (EEDAR) opublikowała raport dotyczący gier na nowe konsole, a dokładniej mówiąc czynników mających wpływ na ich sprzedaż. Jak się okazało, wśród konsol nowej generacji najlepsze oceny mają gry przeznaczone dla dojrzałych graczy (powyżej siedemnastego roku życia), które w Ameryce oznaczone są literą „M” i to one właśnie sprzedają się najlepiej, pomimo tego, że stanowią zaldwie 10% dostępnych na rynku tytułów.

Raport dotyczy całego okresu funkcjonowania konsol X360, PS3 oraz Wii na rynku. Obejmuje 219 sprzedawanych w sklepach produkcji, a także 187 gier dostępnych za pośrednictwem serwisów online (Xbox LIVE, PlayStation Network, Virtual Console). Próbowano dostrzec korelację pomiędzy gatunkiem, klasyfikacją wiekową, sprzedażą w Stanach Zjednoczonych, średnią ocen w mediach (podaną przez serwis MetaCritic) i funkcjonalnością online.

Jak się okazało, najlepiej oceniane przez recenzentów produkcje zazwyczaj osiągały wielki komercyjny sukces, wchodząc na szczyty list przebojów. Ustalono, że tytuły, które otrzymały lepsze noty, sprzedawały się pięć razy lepiej niż te ze słabszymi recenzjami.

Pomimo tego, że rozgrywki online mają być według twórców konsol cechą charakterystyczną dla nowych gier, zaledwie 55% z wszystkich dostępnych na rynku produkcji ma takie możliwości. Statystyki bardzo mocno obniża tu Wii, na które aż 98% gier pozbawione jest funkcjonalności online.

Tak jak już pisaliśmy na początku, jednymi z najlepiej sprzedających się gier w Stanach Zjednoczonych są produkcje przeznaczone dla starszych graczy. Otrzymały one najlepsze oceny recenzentów i znalazły dużą liczbę nabywców, pomimo tego, że część ważniejszych sieci handlowych odmówiła ich sprzedaży.

Tytuły, które osiągnęły średnią ocenę wyższą niż 90%, stanowią zaledwie 2% wszystkich wydanych do tej pory gier na nowe konsole. Ich sprzedaż natomiast była ponad pięciokrotnie większa od przeciętnej.

W raporcie zauważono również, że Wii otrzymało ponad dwukrotnie więcej gier (zarówno wersji pudełkowych, jak i do pobrania za pośrednictwem Virtual Console) niż PlayStation 3 czy Xbox 360 w pierwszych siedmiu miesiącach po premierze konsoli.