futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 2 stycznia 2007, 11:10

R600 - odpowiedź ATI na GeForce 8800

Na początku listopada firma nVidia wprowadziła na rynek pierwszy chip graficzny GeForce 8800 w pełni wspierający funkcje DirectX 10 oraz Shader Model 4.0. Rzecz jasna wydajność nowego cuda pozostawiła konkurencję nieco w tyle. Ale jak się okazuje nie na długo. Do sieci przedostała się bowiem specyfikacja i wyniki testów nowego układu firmy ATI – R600. Uwaga – jego przewaga nad 8800GTX waha się od 5 do 20%.

Na początku listopada firma nVidia wprowadziła na rynek pierwszy chip graficzny GeForce 8800 w pełni wspierający funkcje DirectX 10 oraz Shader Model 4.0. Rzecz jasna wydajność nowego cuda pozostawiła konkurencję nieco w tyle. Ale jak się okazuje nie na długo. Do sieci przedostała się bowiem specyfikacja i wyniki testów nowego układu firmy ATI – R600. Uwaga – jego przewaga nad 8800GTX waha się od 5 do 20%.

Według najnowszych, nieoficjalnych doniesień, premiera R600 w USA ma nastąpić już pod koniec tego miesiąca, a jego ulepszona i zmodyfikowana wersja pojawi się na rynku już w marcu. Całe 12 stron testów znajdziecie na serwisie Level 505. Na ich potrzeby wykorzystano takie aplikacje i gry: 3DMark05 (v.1.2.0), 3DMark06 (v.1.0.2), Doom 3, F.E.A.R., Call Of Duty 2, Battlefield 2, Half-Life 2: Lost Coast, Oblivion, Anno 1701.

Tymczasem podajemy angielską specyfikację wersji przedprodukcyjnej ATI R600. Cena karty ma wynosić 630 dolarów amerykańskich.

  • 64 4-Way SIMD Unified Shaders, 128 Shader Operations/Cycle
  • 32 TMUs, 16 ROPs
  • 512 bit Memory Controller, full 32 bit per chip connection
  • GDDR3 at 900 MHz clock speed (wersja dostępna w styczniu)
  • GDDR4 at 1.1 GHz clock speed (wersja dostępna w marcu)
  • Total bandwidth 115 GB/s on GDDR3
  • Total bandwidth 140 GB/s on GDDR4
  • Consumer memory support 1024 MB
  • DX10 full compatibility with draft DX10.1 vendor-specific cap removal (unified programming)
  • 32FP internal processing
  • Hardware support for GPU clustering (any 2^n number, not limited to Dual or Quad-GPU)
  • Hardware DVI-HDCP support (High-Bandwidth Digital Content Protection)
  • Hardware Quad-DVI output support (Limited to workstation editions)
  • 230W consumption
  • Multi-GPU cluster solutions will be available for the workstation market only until March, 2007.

Processing Power:

  • 105,000,000,000 SOps (Shader Operations Per Second)
  • 2,000,000,000 TCps (Triangle Calculations Per Second)
  • 28 GTps (Gigatexels Per Second)

Przemysław Bartula

Przemysław Bartula

W 2000 roku dołączył do ekipy tworzącej serwis GRYOnline.pl i realizuje się w nim po dziś dzień. Zaczął od napisania kilku recenzji, a potem płynnie poszły newsy, wpisy encyklopedyczne i cała masa innych aktywności. Na przestrzeni 20 lat uczestniczył w tworzeniu niemal wszystkich działów i projektów firmy; przez lata piastował stanowisko szefa encyklopedii gier i szefa newsroomu, a ostatecznie trafił do zarządu firmy GRY-OnLine S.A. Obecnie jest dużo bardziej zaangażowany w aktywności zarządcze aniżeli redaktorskie. Posiada dyplom technika elektrotechnika i inżyniera budownictwa wodnego.

więcej