Ghostrunner 2, World of Horror, Infection Free Zone: Prologue – polscy twórcy gier nie próżnowali w październiku i nawet odnieśli znaczące sukcesy.
Po względnie gorącym wrześniu jesień przywitała nas wyjątkowo upalnie. Oczywiście nie mówimy o pogodzie, lecz o polskich grach i branży tychże w październiku. Mocna konkurencja z Zachodu najwyraźniej nie odstraszyła deweloperów i wydawców znad Wisły.
Choć w październiku nie brakowało polskich premier, to i tak uwaga graczy była ciągle skierowana w stronę głośnego tytułu z poprzedniego miesiąca. Mowa o Cyberpunku 2077, który po premierze ciepło przyjętej aktualizacji i udanego rozszerzenia Widmo wolności, we wrześniu nadal był w centrum zainteresowania.
Po części wynikało to z daty premiery DLC, które na rynek trafiło dopiero 26 września. Swoje zrobiły też październikowe aktualizacje oraz sprawozdanie finansowej Grupy CD Projekt (patrz: sekcja „Polskie gry na giełdzie”).

Z podobnych przyczyn gracze żywo interesowali się też Witchfire. Zespół Adriana Chmielarza miał dużo do powiedzenia na temat gry, która już we wczesnym dostępie zyskała spore grono fanów. Nawet wpis o de facto tymczasowym zaprzestaniu publikacji pomniejszych łatek został przyjęty ciepło – gracze docenili nie tylko zapowiedziane zmiany w nadchodzącej dużej aktualizacji, ale też otwartość twórców.
Po mimo wszystko ubogim wrześniu (pomijając dwie wspomniane wyżej produkcje, które mocno podgrzały atmosferę), w minionym miesiącu obrodziło polskimi grami. Niestety dla rodzimych twórców, to samo trzeba powiedzieć o branży w skali globalnej: w październiku rynek dotknęła klęska urodzaju.
Co prawda spora część z wydanych „hitów” wypadła mocno średnio (z różnych przyczyn), ale nie zmieniło to faktu, że Polacy mieli mocną konkurencję w walce o uwagę graczy. Czy rodzime produkcje wyszły z tego starcia obronną ręką?
Tytuł gry | Data premiery | Platformy | Producent / Wydawca | Metascore | Opinie / oceny nabywców |
Anthology of Fear | 4 października | XOne | OhDeer Studio / RG Crew | brak | 205 / 71% pozytywnych (Steam) |
Front Mission 2: Remake | 4 października | Switch | Forever Entertainment / Square Enix | 66/100 (8 recenzji) | brak danych |
Thief Simulator 2 | 4 października | PC | MrCiastku / Ultimate Games | brak | 1738 / 89% pozytywnych (Steam) |
Bang-On Balls: Chronicles | 5 października | PC / PS4 / PS5 / XOne / XSX/S /Switch | Exit Plan Games / Untold Tales | 86 / 100 (PC, 5 recenzji) | 3177 / 97% pozytywnych (Steam) |
Builder Simulator | 9 października | PS4 / XOne | Live Motion Games / PlayWay | brak | 1395 / 76% pozytywnych (Steam) |
Tribe: Primitive Builder | 12 października | PC | Space Boat Studios / Polyslash / PlayWay | 64/100 (4 recenzje) | 355 / 83% pozytywnych (Steam) |
Lords of the Fallen | 13 października | PC / PS5 / XSX/S | Hexworks / CI Games | 78/100 (XSX/S, 4 recenzje); 75/100 (PS5, 61 recenzji); 75/100 (PC, 75 recenzji) | 21,4 tys. / 62% pozytywnych (Steam) |
Alchemist: The Potion Monger | 16 października (wczesny dostęp) | PC | Art Game Studio | brak | 28 / 92% pozytywnych (Steam) |
Pandemic Train | 16 października | PC | Trigger Labs | brak | 138 / 69% pozytywnych (Steam) |
Alaskan World Truckers | 17 października | PC | Road Studio / Movie Game | brak | 1628 / 68% pozytywnych (Steam) |
AirportSim | 19 października | PC | MS Games / MK Studio / Iceberg Interactive | brak | 385 / 74% pozytywnych (Steam) |
Forgive Me Father 2 | 19 października (wczesny dostęp) | PC | Byte Barrel / Fulqrum Publishing | brak | 151 / 92% pozytywnych (Steam) |
Infection Free Zone: Prologue | 19 października (darmowy prolog) | PC | Jutsu Games / Game Operators | brak | 1243 / 90% pozytywnych (Steam) |
World of Horror | 19 października (PC) / 26 października (PS4 / Switch) | PC / PS4 / Switch | Panstasz / Ysbryd Games | 82/100 (PC, 19 recenzji) | 7 tys. / 93% pozytywnych (Steam) |
Farmer's Life | 20 października (wyjście z wczesnego dostępu) | PC | FreeMind / PlayWay | brak | 1,3 tys. / 84% pozytywnych (Steam) |
Dark Envoy | 24 października (wyjście z wczesnego dostępu) | PC (wyjście z wczesnego dostępu) | Event Horizon / Twin Tails Interactive | 67/100 (4 recenzje) | 218 / 77% pozytywnych (Steam) |
Beast | 25 października (wczesny dostęp) | PC | False Prophet | brak | 51 / 86% pozytywnych (Steam) |
Postal: Brain Damaged | 25 października (PS4, PS5) | PS4 / PS5 | Hyperstrange / CreativeForge Games / Running with Scissors | 71/100 (PC, 6 recenzji) | 5,8 tys. / 96% pozytywnych (Steam) |
Elven Assassin – Rise of Darkness | 26 października (DLC) | PC | Wenkly Studio | brak | brak danych |
Ghostrunner 2 | 26 października | PC / PS5 / XSX/S | One More Level/ 505 Games | 81/100 (PC, 37 recenzji) / 80/100 (PS5, 43 recenzje) / 79/100 (XSX/S, 10 recenzji) | 1,3 tys. / 89% pozytywnych (Steam) |
Harmony Odyssey | 19 października (XSX/S / PS5) / 27 października (Switch) | XSX/S / PS5 / Switch | MythicOwl / Neverland Entertainment | brak | 295 / 94% pozytywnych (Steam) |
Terminator Resistance: Complete Edition | 28 października | XSX/S | Teyon / Reef Entertainment | 70/100 (4 recenzje) | 12,2 tys. / 92% pozytywnych (Steam) |
W zależności od perspektywy, jako króla polskich gier w październiku można wskazać jedną z kilku produkcji. Dwie z nich mogą wydawać się idealnymi kandydatami, choć tylko z pozoru.
Jednak i tu pojawia się problem: Ghostrunner 2 to wcale nie najpopularniejsza lub nawet najlepiej przyjęta polska gra minionego miesiąca. Ten tytuł bezsprzecznie zgarnęło World of Horror, które okazało się czarnym koniem października.
Jednakże World of Horror to nie jedyna rzeczywiście polska gra, która mogła konkurować (lub wręcz wyprzedziła) drugiego Ghostrunnera. Owszem, trudno liczyć gry, które również „tylko” wyszły z wczesnego dostępu (Farmer’s Life, Bang-On Balls: Chronicles), a z kolei Alaskan World Truckers przyjęto „mieszanymi” ocenami.
Niemniej poza nimi zadebiutował także Thief Simulator 2, który był mocną konkurencją dla Ghostrunnera 2 w walce o najlepszą polską premierę października. Oba tytuły miały podobną popularność, ale złodziejski symulator przyciągnął więcej graczy w szczytowym momencie (via serwis SteamDB).
Oczywiście można argumentować, że TS 2 to skromniejsza i przede wszystkim znacznie tańsza produkcja niż drugi Ghostrunner 2 (91,99 złotego do 179 zł). Tym bardziej dotyczy to innego ciepło przyjętego tytułu z Polski: darmowego prologu Infection Free Zone.
Która więc gra bardziej zasługuje na polską koronę w październiku? To już musicie ocenić sami.
Nawet jeśli pominąć debiuty gier i rozwój hitów z września, polscy deweloperzy mocno zaznaczyli swoją obecność w ostatnich tygodniach. Zwłaszcza firma 11 bit studios miała sporo wieści dla fanów o swoich nowych grach: The Alters i Frostpunk 2.
Rodzime studia masowo zapowiadały lub wypuszczały wielkie aktualizacje, i to niekoniecznie związane z Halloween (jak co roku świętowanym w niemal każdej popularniejszej produkcji). Nie brakowało także ważnych ogłoszeń.
Poza niejako standardowymi wieściami (także zapowiedziami, m.in. darmowego DLC do Layers of Fear, trybu kooperacji w Medieval Dynasty oraz wersji 2.0 Kronik Myrtany), październik przyniósł również inne ogłoszenia. Polscy twórcy gier powołali związek zawodowy, pierwszy Wiedźmin świętował 16. rocznicę premiery a fani Gwinta trafili do tzw. Rady ds. Balansu. Poza tym studio Creepy Jar podziękowało nabywcom Green Hell, który to survival sprzedał się w ponad 5 milionach egzemplarzy.
Jako że debiut Widma wolności przypadł na sam koniec września, Grupa CD Projekt była w centrum uwagi inwestorów. Nie żeby wpłynęło to na akcje spółki, które paradoksalnie mocno spadły zaraz po debiucie DLC. Taki stan utrzymał się do końca miesiąca, co po części wynikało z braku nowych gier w najbliższym czasie.
Również CI Games straciło na wartości po debiucie swojej gry. Tyle że w przypadku Lords of the Fallen problemem okazało się raczej umiarkowanie entuzjastyczne przyjęcie produkcji przez graczy i recenzentów. W efekcie wartość akcji firmy, która i tak mocno straciła po wiosennych wzrostach, spadła do najniższego poziomu od marca.
Nie zmieniła się też sytuacja Artifex Mundi, choć to akurat dobra wiadomość dla wydawcy, który od miesięcy radzi sobie doskonale. W podsumowaniu września i całego III kwartału 2023 roku fiskalnego spółka odnotowała wzrost przychodów o 166% z roku na rok. I tak, nadal jest to zasługa niepozornego Unsolved.

Po tak gorącym początku jesieni bynajmniej nie czeka nas chłodny listopad. Ba, już mamy za sobą pierwszą dużą premierę w postaci RoboCop: Rogue City, skądinąd udaną (choć nie aż tak jak najlepszych rodzimych tytułów września i października). W drodze jest też Niezwyciężony, którego można uznać za bodajże najważniejszą produkcję z Polski tego miesiąca (choć po recenzjach widać, że to raczej nie jest pozycja dla osób ceniących przede wszystkim rozgrywkę).
Poza tym odbył się debiut pełnej wersji Achilles: Legend Untold (co jednak nie oznacza końca rozwoju tego projektu) oraz doczekamy się finalnego wydania Frigato: Shadows of the Caribbean. Natomiast do wczesnego dostępu zmierza m.in. Medieval Machines Builder oraz garść innych symulatorów.

GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
10

Autor: Jakub Błażewicz
Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).