ARK: Survival Ascended to kolejny tytuł na Unreal Engine 5 zawodzący optymalizacją na premierę, ale gracze natrafili też na bardziej nietypową usterkę.
Popularna mądrość Internetu głosi, że liczba błędów w nowych grach to dowód na traktowanie graczy przez deweloperów jak beta-testerów. Pomijając stopień skomplikowania współczesnych tytułów, wiele hitów (i „hitów”) 2023 roku zdaje się potwierdzać tę tezę. Zwłaszcza ARK: Survival Ascended na premierę uraczył fanów błędami, których trudno nie uznać za absurdalne.
Remake popularnego prehistorycznego survivalu powstał na silniku Unreal Engine 5, który co prawda kryje ogromny potencjał, ale dotychczasowym produkcjom na tej technologii zdarzało się mieć sporo problemów, głównie z wydajnością. Niestety, Survival Ascended nie zerwał z tą nową świecką tradycją.
Kiepska optymalizacja gry na pewno skutecznie psuje zabawę graczom, ale mimo wszystko to (smutny) standard. Jednakże są też usterki, które wyróżniają nowe ARK na tle konkurencji, bynajmniej nie na plus.
W tym kontekście trudno się dziwić, że fani bombardują remake negatywnymi recenzjami na Steamie. Obecnie tylko 43% z ponad 7,7 tysiąca opinii na temat ARK: Survival Ascended jest pozytywnych. O skali problemów świadczy fakt, że pytania i narzekania na usterki niemal całkowicie przesłoniły okazjonalne marudzenie na zasadniczy brak nowości (mimo paru ciepło przyjętych zmian) lub wyłączenie oficjalnych serwerów oryginału bez udostępnienia remake’u jako darmowej aktualizacji dla posiadaczy Survival Evolved (vide Steam).

Co na to twórcy? Cóż, ich pierwszy popremierowy wpis w teorii podsumował „pierwszy dzień” Survival Ascended. Poinformował też, że gra otrzymała aktualizację, która miała poprawić jej działanie i udostępniła nowe ustawienia graficzne. Najwyraźniej skutecznie, bo część graczy zyskała około 20 fps lub więcej w porównaniu do stanu sprzed wydania hotfixa (via Steam). Niestety, zabrakło pełnej listy zmian, nie wiemy więc, czy usunięto usterkę z opcjami RTX.
ARK: Survival Ascended zmierza także na konsole, ale premierę we wczesnym dostępie na PS5 i XSX/S przesunięto na listopad. Może to i lepiej, biorąc pod uwagę pecetowe problemy.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu.
Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google
Gracze
Steam
8

Autor: Jakub Błażewicz
Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).