Cyberpunk 2077: Phantom Liberty i Witchfire to największe polskie hity września, ale co poza tym działo się w rodzimej branży gier?
Końcówka wakacji nie była przesadnie gorąca na rodzimym rynku gier. Niemniej nie był to koniec lata, a wrzesień okazał się nieco bardziej udany dla polskich studiów. Przynajmniej dla dwóch z nich.
Chyba każdy się zgodzi, że najważniejszym wydarzeniem września dla rodzimej branży gier był debiut dodatku do Cyberpunka 2077, o którym Grupa CD Projekt nie dawała nam zapomnieć od wielu tygodni. Podstawka ostatecznie urzekła wielu graczy, lecz nie da się ukryć, że fatalny debiut gry był plamą na honorze studia CD Projekt Red. Widmo wolności było dla dewelopera okazją do jej zmycia, ale czy twórcy z niej skorzystali?

W największym skrócie: jak najbardziej. Owszem, są narzekania na pewne niedoróbki w warstwie technologicznej. Niemniej odbiór DLC jest przeważająco pozytywny, nawet bez porównywania go do przyjęcia podstawowej wersji Cyberpunka 2077.
Skoro o niej mowa, główna gra również przeżywa renesans. Aktualizacja 2.0 odmieniła Cyberpunka 2077 na lepsze, i to tak bardzo, że niektórzy gracze czuli się, jakby obcowali z zupełnie inną produkcją. Stąd napływ pozytywnych ocen na Steamie oraz znaczny przyrost liczby aktywnych użytkowników.
Oczywiście nie cały wrzesień upłynął rodzimej branży na wyczekiwaniu i ogrywaniu DLC do Cyberpunka 2077. Za drugą najważniejszą premierę wypada uznać Witchfire zespołu The Astronauts (z Adrianem Chmielarzem na czele). Gra na razie trafiła do wczesnego dostępu (i tylko na platformę Epic Games Store), w związku z czym próżno szukać tak ocen recenzentów, jak i szczegółowych opinii w sklepie.
Tytuł gry | Data premiery | Platformy | Producent / Wydawca | Metascore | Opinie / oceny nabywców |
Split | 1 września | PC | GamePlanet / FreeMind | brak | 46 / 65 % pozytywnych (Steam) |
Demolish & Build Classic | 6 września | XOne | Demolish Games / Ultimate Games | brak (2 recenzje 10-60/100) | 610 / 78% pozytywnych (Steam) |
Pool Cleaning Simulator | 7 września (wczesny dostęp) | PC | Rubens Games / FreeMind / PlayWay | brak | 132 / 71% pozytywnych (Steam) |
Heavy Duty Challenge | 14 września | PC / PS5 / XSX/S | Nano Games / Aerosoft | brak | 80 / 60% pozytywnych (Steam) |
Painter Simulator | 14 września | PC | Solverto / FreeMind / PlayWay | brak | 20 / 70% Steam) |
BOTI: Byteland Overclocked | 15 września | PC | Purple Ray Studio / Untold Tales / CouchPlay Interactive | 56/100 (PC, 4 recenzje) | 166 / 76% pozytywnych (Steam) |
Builders of Greece: Prologue | 16 września (darmowy prolog) | PC | BLUM Entertainment / Strategy Labs / CreativeForge Games | brak | 216 / 78% pozytywnych (Steam) |
Witchfire | 20 września (wczesny dostęp) | PC | The Astronauts | brak | 4,6/5 (EGS) |
Świadectwo poMOCY | 24 września | PC | Connected Realities / IPN | brak | brak danych |
Cyberpunk 2077: Widmo wolności | 26 września | PC / XSX/S / PS5 | CD Projekt Red | 89/100 (PC, 50 recenzji) / 90/100 (XSX/S, 13 recenzji) / 88/100 (PS5, 44 recenzje) | 5334 / 88% pozytywnych (Steam) |
The Crackpet Show | 27 września | PS4 / XOne / Switch / PS5 / XSX/S | Vixa Games / Ravenage Games | brak | 531 / 88% pozytywnych (Steam) |
The Crackpet Show: Happy Tree Friends Edition | 27 września | PC / XOne / XSX/S / PS4 / PS5 / Switch | Vixa Games / Ravenage Games | brak | 16 / 100% pozytywnych (Steam) |
Forgive me Father | 28 września | PS4 / XOne / Switch | Byte Barrel / Fulqrum Publishing | 71/100 (PC, 14 recenzji) | 2949 / 85% pozytywnych (Steam) |
Niemniej dzieło twórców Painkillera ma sprzedawać się powyżej ich oczekiwań. Co prawda na razie mamy na to tylko słowo dewelopera, ale ocena 4,6/5 na EGS i powszechne pochlebne opinie (m.in. opublikowane w serwisie Reddit) wskazują, że Witchfire rzeczywiście zainteresowało graczy. Owszem, miejscami wyraźnie widać, że to wczesny dostęp (co zresztą zawczasu zastrzegli twórcy), ale już teraz gra dała nabywcom sporo frajdy. Zwłaszcza po pierwszych patchach z poprawkami.
Poza Widmem wolności i Witchfire wrzesień raczej nie obfitował w wielkie premiery lub sukcesy. Większość polskich debiutów w zeszłym miesiącu stanowiły liczne wariacje na temat symulatorów oraz porty starszych produkcji na nowe platformy.
W zasadzie żaden z nich nie stał się fenomenem na miarę House Flippera ani nawet nie wzbudził większego zainteresowania graczy lub dziennikarzy. Może poza prologiem Builders of Greece, choć i tu trudno mówić o dużym sukcesie (nawet w porównaniu do największych „hitów” dość ubogiego sierpnia).
Na szczęście premiery (niekoniecznie) nowych gier to nie wszystko. Wrzesień przyniósł ze sobą sporo aktualizacji, także dosłownych, m.in. do Against The Storm, Delta V: Rings of Saturn, Gorda, Sengoku Dynasty, Yet Another Zombie Survivor, Fort Solis, Forever Skies oraz, rzecz jasna, Cyberpunka 2077.
Przełom lata i jesieni to także:
Mieliśmy też nieco niestandardowych wieści – od ujawnienia planów na przyszłość twórców Niezwyciężonego i zapowiedzi pokazu strategii Play of Battle, przez zmianę tytułu Pirate’s Dynasty, po wzrost popularności Ghostrunnera przed debiutem jego kontynuacji. Powoli szykujemy się też do targów Poznań Game Arena, na których pojawi się wielu wydawców.
Niestety, również wrzesień przyniósł różne mało pozytywne wieści. Ostatnie zmiany w Dying Light 2 nie zachwyciły graczy, z których część narzekała także po publikacji przez fana pokaźnego kompendium wyciętej zawartości. Z kolei studio Flying Wild Hog musiało dać za wygraną i ogłosić wyłączenie serwerów strzelanki Space Punks w tym roku.
Wypada też wspomnieć o zamieszaniu z rzekomo antyrosyjską zawartością w Widmie wolności. Więcej o sprawie pisaliśmy we wrześniowym artykule.
Grupa CD Projekt wydaje się niemal pewnym zwycięzcą września, ale jakimś cudem twórcy Wiedźmina wcale nie zyskali na giełdzie w ubiegłym miesiącu. Przeciwnie, 28 września wartość akcji firmy była najniższa od maja (około 125 złotych).
Trudno wskazać przyczynę, bo pojedyncza pesymistyczna prognoza analityka brytyjskiego holdingu Barclays (via Pula Biznesu) to chyba za mało, by w obliczu niekwestionowanego sukcesu Widma wolności zniechęcić inwestorów. Być może czekają oni na ogłoszenie oficjalnych wyników sprzedaży Phantom Liberty 5 października (via Twitter) – data ogłoszenia zbiega się z dniem, kiedy zanotowano spadek, a pamięć o fatalnej premierze Cyberpunka 2077 jeszcze się nie zatarła.

O wielkich sukcesach finansowych nie mogą też mówić 11 bit studios oraz CI Games, choć żadna z tych spółek nie ma też powodów do narzekań. Obie firmy odnotowały spadki na giełdzie, przy czym ta pierwsza zdążyła już odbić po niżu z połowy września (który zbiegł się z informacją o embargu na informacje dotyczące Frostpunka 2 i The Alters; via PAP). CI Games zakończyło wrzesień minimalnie gorzej, ale wartość akcji wydawcy nadal pozostaje znacznie wyższa niż pół roku temu.
Za to Artifex Mundi pochwaliło się rekordowym sierpniem, z prawie dwukrotnie większym przychodem niż w podobnym okresie rok temu (170%). Ponownie to zasługa aplikacji Unsolved (dającej dostęp do wielu gier typu „ukryte obiekty” za opłatą) – przychody z niej wzrosły o 308% z roku na rok.
Od dawna październik zapowiadał się na gorący miesiąc na rynku gier – ale nie dzięki polskim twórcom. Niemniej rodzimi deweloperzy będą mieli dla nas kilka pozycji na ten miesiąc.
Bodajże najważniejszą rodzimą premierą października będzie drugi Ghostrunner. Pierwsza część zaliczyła znakomity debiut i z miejsca stała się jedną z najlepiej ocenianych na Steamie polskich gier ostatnich lat. Gracze mają więc spore oczekiwania wobec „dwójki”, która trafi na rynek 26 października.
Poza tym bieżący miesiąc przyniesie debiuty m.in. wcześniej wspomnianego Bang-On Balls: Chronicles, Dark Envoy (na PC; konsolowcy muszą poczekać do przyszłego roku), War Hospital, Phantom Hellcat, Forgive me Father 2 (EA) oraz World of Horror.
Wypada też wspomnieć o wydawanym przez CI Games Lords of the Fallen, mimo że nowa część polskiej marki powstaje w hiszpańsko-rumuńskim studiu Hexworks.

GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
13

Autor: Jakub Błażewicz
Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).