Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 25 października 2023, 09:40

autor: Zuzanna Domeradzka

Cities: Skylines 2 zwabiło tłum graczy, ale na Steamie ma tylko 47% pozytywnych recenzji [Aktualizacja]

Cities: Skylines 2 przyciągnęło na premierę masę graczy. Tytuł otrzymuje jednak niewiele pozytywnych opinii ze względu na fatalny stan techniczny.

Źródło fot. Paradox Interactive
i

Aktualizacja

Sytuacja z Cities: Skylines 2 na Steamie jest bardzo dynamiczna – aktualnie, czyli po kilkunastu godzinach od premiery, nowa odsłona serii city builerów studia Colossal Order ma na platformie Valve 47% pozytywnych opinii (na ok. 9700 wystawionych recenzji). Wczoraj wieczorem odsetek ten wynosił zaledwie 29%.

Oryginalna wiadomość (24 października)

Cities: Skylines II z pewnością było grą wyczekiwaną przez wiele osób, w tym fanów pierwszej części. Stan nowego strategii ekonomicznej mógł jednak przed premierą niepokoić – na optymalizację skarżyli się recenzenci, a rozmaite błędy można było zobaczyć na materiałach udostępnianych przez youtuberów. Fani nie tracili jednak nadzieli na to, że w dniu premiery będą mogli dobrze bawić się w Cities: Skylines II. Niestety rzeczywistość okazała się inna.

Start Cities: Skylines II...

Zacznijmy od tego, że produkcja od studia Colossal Order cieszy się niezwykle dużym zainteresowaniem. Gra w kilka godzin przebiła „jedynkę” pod względem aktywności graczy na Steamie. W tym samym momencie w Cities: Skylines II bawiło się ponad 100 tysięcy osób na platformie firmy Valve (via SteamDB).

Trzeba mieć przy tym na uwadze, że produkcja jest również dostępna w Microsoft Store, a także w usłudze PC Game Pass, dlatego w rzeczywistości przyciągnęła jeszcze więcej graczy.

Cities: Skylines 2 zwabiło tłum graczy, ale na Steamie ma tylko 47% pozytywnych recenzji [Aktualizacja] - ilustracja #1
Źródło: SteamDB.

Pierwsze Cities: Skylines na Steamie ma znacznie niższy rekord aktywności, który wynosi nieco ponad 60 tysięcy graczy. Warto zaznaczyć, że gra jest dostępna też na innych platformach, a ponadto dwukrotnie była rozdawana za darmo w Epic Games Store.

Jednakże tak duże zainteresowanie Cities: Skylines II nie przekłada się na dobry odbiór gry. Na ten moment ponad 2,3 tysiąca osób wystawiło produkcji recenzję, a tylko 29 procent z nich jest pozytywnych. „W większości negatywne” (jak to kategoryzuje Steam) oceny spowodowane są fatalną optymalizacją.

Gracze, którzy posiadają naprawdę potężny sprzęt, skarżą się na problemy z wydajnością, a nawet losowe i częste wyrzucanie gry do pulpitu. Wielu fanów twierdzi, że Cities: Skylines II nigdy nie powinno wyjść w takim stanie - narzekania wydają się zrozumiałe tym bardziej, iż produkcja nie jest tania. Za podstawową wersję trzeba zapłacić ponad 230 zł, a koszt edycji Ultimate to 415,99 zł.

Nic więc dziwnego, że niektórzy gracze już porzucają Cities: Skylines II i wolą wrócić do „jedynki” lub proszą o zwrot pieniędzy za produkcję.

...okazał się bardzo problematyczny

Deweloperzy są świadomi stanu technicznego gry – zdawali sobie z niego sprawę przed debiutem, ale mimo to postanowili nie przekładać premiery. Studio Colossal Order ma zamiar wypuścić aktualizację, która poprawi wydajność Cities: Skylines II, ale nie wiadomo, kiedy można się jej spodziewać. Twórcy chcą zoptymalizować grę, naprawić błędy graficzne, a w późniejszym czasie wprowadzić wsparcie dla technologii Nvidia DLSS i AMD FSR.

Dopóki aktualizacja nie jest gotowa, trzeba znaleźć inny sposób na poprawę wydajności Cities: Skylines II. Deweloperzy opublikowali więc krótki poradnik dla osób, którym gra nie działa dobrze, ale uparcie chcą się w niej dobrze bawić.

  1. Po odpaleniu produkcji należy poczekać, aż załadują się wszystkie tekstury – w przeciwnym wypadku można doświadczyć błędów graficznych takich jak całkowicie czarne budynki. Ładowanie opcji Virtual Texturing musi więc zostać ukończone.
  2. Twórcy rekomendują granie w rozdzielczości nie większej niż 1080p przy częstotliwości odświeżania 60 Hz.
  3. Zalecane jest wyłączenie głębi ostrości, rozmycia ruchu i elementów wolumetrycznych (wpływających na jakość chmur) w opcjach.
  4. Jeśli macie problem z niską liczbą wyświetlanych klatek na sekundę, to wyłączcie dynamiczną rozdzielczość. Powinno to zwiększyć wydajność gry, ale pojawi się wtedy efekt rozmycia podczas rozgrywki.

Nie ma jednak pewności, że zastosowanie się do powyższych rad znacząco poprawi działanie Cities: Skylines II. W takim wypadku pozostaje tylko czekać na łatkę od twórców.

Szkoda, że stan techniczny strategii jest tak zły, ponieważ pod względem rozgrywki Cities: Skylines II to bardzo interesująca produkcja – na co zwrócili uwagę gracze na Steamie, a wcześniej krytycy. Ciekawych nowości względem „jedynki” jest sporo, a więcej zostanie zapewne wprowadzonych w przyszłych aktualizacjach czy dodatkach.

Przypomnijmy na koniec, że Cities: Skylines II na konsolach PS5 i Xbox Series X/S ukaże się dopiero wiosną przyszłego roku.

  1. Cities: Skylines 2 – recenzja. Ten city builder potrzebuje przebudowy
  2. Cities: Skylines 2 – oficjalna strona
  3. Cities: Skylines 2 na Steamie