Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 24 lutego 2010, 10:50

autor: Adrian Werner

Najciekawsze modyfikacje (24/02/10)

„Najciekawsze modyfikacje” to publikowany co dwa tygodnie wybór najbardziej wartościowych modów i wieści z nimi związanych. Kompletnie nowe gry, dodatkowe misje i przygody, usprawnienia grywalności i grafiki - każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Jeśli uważacie, że coś pominięto nie krępujcie się i dajcie znać w komentarzach.

„Najciekawsze modyfikacje” to publikowany co dwa tygodnie wybór najbardziej wartościowych modów i wieści z nimi związanych. Kompletnie nowe gry, dodatkowe misje i przygody, usprawnienia grywalności i grafiki - każdy powinien znaleźć coś dla siebie. Jeśli uważacie, że coś pominięto nie krępujcie się i dajcie znać w komentarzach.

Poprzednie artykuły z cyklu:

Seria Half-Life

Najciekawsze modyfikacje (24/02/10) - ilustracja #1

WWI Source

Można już pobrać betę WWI Source, czyli korzystającego z silnika Half-Life 2 multiplayerowego moda osadzonego w czasach I wojny światowej. Z tym projektem można spokojnie wiązać spore nadzieje, gdyż tworzą go w kooperacji trzy najlepsze ekipy (The Trenches 2, Fields of Horror oraz WWI Source), produkujące modyfikacje o takiej tematyce.

Najciekawsze modyfikacje (24/02/10) - ilustracja #2

Exterminatus

Kolejną modyfikacją przeznaczoną do gry wieloosobowej jest Exterminatus. Przemienia on Half-Life 2 w sieciową grę akcji osadzoną w uniwersum Warhammer 40.000. Na chwilę obecną dostępnych jest kilka map oraz frakcje Space Marines i Tyranidów. To bardzo fajny projekt, zwłaszcza dla miłośników figurkowego pierwowzoru. Choć ja osobiście wciąż z utęsknieniem czekam aż jakiś zapalony fan stworzy remake klasycznego Space Hulka. Chodzi mi tu o serię dwóch gier komputerowych, a nie o planszówkowy oryginał, bo ten ostatni doczekał się już jakiś czas temu nieoficjalnej wersji freeware zatytułowanej Alien Assault. Nieoficjalnej, bo Games Workshop niestety nakazało usunięcie poprzedniej wersji będącej dokładną adaptacją pierwowzoru.

Najciekawsze modyfikacje (24/02/10) - ilustracja #3

Human Error

Dla miłośników rozgrywki solo dobrą nowiną będzie ukazanie się moda do Half-Life 2 zatytułowanego Human Error. To sporych rozmiarów kampania dla pojedynczego gracza, w której zagramy jako Anders, zwerbowany przez imperium Combine członek oddziałów Civil Protection. Naszym zadaniem będzie tępienie obcych z Xen. Czyli inaczej mówiąc - zagramy jako jeden z tych „złych".

Warto zerknąć też na Outpost 16. To dopracowany i długi poziom single player do Episode 2, wypełniony nowymi dźwiękami, teksturami oraz modelami.

Na koniec wspomnimy o ulepszonej wersji soundtracka z niezapomnianego moda Minerwa. Jeśli natomiast nie graliście jeszcze w to cudo, to szybko powinniście nadrobić zaległości. To absolutny klasyk - przeznaczona dla pojedynczego gracza modyfikacja Half-Life 2, która poziomem zaprojektowanych poziomów co najmniej dorównuje oryginalnym mapom autorstwa Valve Software.

Seria Left 4 Dead

Najciekawsze modyfikacje (24/02/10) - ilustracja #4

Dark Blood

Twórczo usposobieni fani przygotowali następujące atrakcje dla pierwszego Left 4 Dead:

  • Dark Blood – długa na 4 mapy kampania osadzona na opanowanym przez umarlaki tankowcu.
  • Black Gate – mapa będąca rekonstrukcją lokacji znanej z Władcy Perscieni.
Najciekawsze modyfikacje (24/02/10) - ilustracja #5

DeadCity II

Jeśli chodzi o drugą część L4D to godne polecenia są poniższe kampanie:

  • Dead air two – przeniesienie na silnik Left 4 Dead 2 znanego z pierwszej części zestawu poziomów.
  • Freezer Burn – długa kampania (6 map), której akcja toczy się w skutym lodem wieżowcu.
  • DeadCity II – 5 map osadzonych w mieście RiverSide. Zawiera lokacje takie jak most, ciemne zaułki, stacje metra oraz zakład wodociągowy.

Pozostałe gry akcji

Najciekawsze modyfikacje (24/02/10) - ilustracja #6

Open Outcast

Pamiętacie wypuszczoną w 1999 roku grę Outcast? Był to oparty na voxelach wspaniały action-adventure. Następne lata były dla fanów marki wypełnione zawiedzionymi nadziejami. Wpierw druga część gry została skasowana. Potem twórcy otworzyli nową firmę, gdzie pracowali nad nieoficjalną kontynuacją, ale ich studio zostało wykupione przez 10Tacle i słuch o nim zaginął. Projekt remake’u na silniku Gothic 2 też nie został ukończony. Ale wydaje się, że nareszcie zła passa dobiegła końca. Nabieram takiego przekonania ponieważ wypuszczono pierwsze demo Open Outcast. Projekt ten używa Crysis Wars Trial (czyli dema - nie potrzebujecie nawet pełnej wersji gry, by cieszyć się tym modem) do odtworzenia wyglądu i mechanizmów rozrywki pierwowzoru. To tylko demo i sporo w nim niedoróbek, ale wygląda przepięknie i każdy powinien przynajmniej rzucić na nie okiem.

Najciekawsze modyfikacje (24/02/10) - ilustracja #7

Clear Sky Reloaded

Miłośnicy serii S.T.A.L.K.E.R.-a dobrze wiedzą jak wielkie usprawnienia wprowadziły mody L.U.R.K and Complete 2009 do pierwszej części. Społeczność fanowska szykuje się teraz do podobnych projektów przeznaczonych dla Call of Pripyat. W tym wszystkim Clear Sky zostało trochę na uboczu. Trochę to dziwne, bo to najsłabszy tytuł z cyklu, więc tym samym najbardziej potrzebujący ingerencji fanów. Na szczęście ukazał się CS Reloaded, oferujący liczne ulepszenia grafiki, mechanizmów rozgrywki oraz poprawiający optymalizację silnika. Dla miłośników serii pozycja obowiązkowa.

Najciekawsze modyfikacje (24/02/10) - ilustracja #8

Bounty Arms

Od kiedy wypuszczono UDK (darmowa wersja Unreal Engine Development Kit) zaroiło się od samodzielnych modów korzystających z tego silnika. Najnowszym projektem nie wymagającym już posiadania Unreal Tournament III jest demo Bounty Arms. To świetnie wykonana staroszkolna platformówka. Tradycjonalistyczna treść plus nowoczesne wykonanie łącznie dają uroczą mieszankę.

Gry roleplaying

Najciekawsze modyfikacje (24/02/10) - ilustracja #9

Wanderers Edition

Wanderers Edition to sporych rozmiarów przeróbka Fallout 3. Usprawnia elementy strzelankowe (tak by walka bardziej przypominała produkcje FPS) i jednoczesne rozbudowuje część roleplaying. To drugie po to, by nasze decyzje niosły ze sobą istotniejsze konsekwencje, a rozwój postaci był bardziej skomplikowany.

POWSPOMINAJMY

Jak dobrze wiecie kolejne artykuły z cyklu koncentrują się zawsze na nowościach. Uznałem jednak, że warto od czasu do czasu powspominać starsze projekty. Dlatego od teraz na końcu każdego przeglądu znajdzie się sekcja, w której zostanie wymienionych kilka starszych modów. Jako, że kilka dni temu ujawniono wreszcie Civilization V, okazja jest doskonała, by przyjrzeć się temu co osiągnęli fani grzebiąc przy poprzednim tytule z cyklu.

Civilization IV

Najciekawsze modyfikacje (24/02/10) - ilustracja #10

Fall from Heaven II

Żadna inna gra z tej serii nie zyskała tak wielkiego wsparcia ze strony społeczności fanowskiej jak Civilization IV. Generalnie modyfikacje można podzielić na dwie kategorie – te, które korzystają z gry jako bazy do stworzenia czegoś zupełnie nowego oraz takie, które rozbudowują podstawową grę.

Jeśli chodzi o pierwszą kategorię, szczególnie warte polecenia są:

  1. Fall from Heaven oraz Fall from Heaven II - zestaw dwóch wspaniałych modów dark fantasy. Ciekawy świat, mechanika rozgrywki znacznie różniąca się od oryginalnej gry plus doskonała fabuła. To nie tylko jeden z najlepszych modów do Civilization IV, ale ogólnie jeden z najlepszych projektów fanowskich, jakie kiedykolwiek powstały. Dość powiedzieć, że Firaxis poprosiło o stworzenie na potrzeby Beyond the Sword kampanii, która byłaby prequelem do Fall of Heaven. Część druga wymaga dodatku Beyond the Sword, „jedynka” działa na podstawowej wersji gry.
  2. Planetfall – udana wariacja na temat „jak wyglądałoby Sid Meier’s Alpha Centauri na silniku Civilization IV”. Jeśli wciąż czekacie na sequel tej klasycznej gry, to ten mod powinien przynajmniej na jakiś czas zaspokoić wasz głód. Wymaga dodatku Beyond the Sword.
  3. Star Trek Mod – Przejmujemy stery jednej z 20 znanych z filmów oraz seriali cywilizacji i walczymy o kontrolę nad skrawkiem galaktyki. Dodatkowo zamieszczono szereg scenariuszy rekonstruujących słynne momenty w historii serii, takie jak np. atak Xindi na Ziemię, lub też misje koncentrujące się wokół stacji Deep Space Nine. Wymaga dodatku Beyond the Sword.
  4. Feudal Japan – Zaczynamy w roku 1485 i jako jeden z potężnych klanów musimy stoczyć walkę z konkurencyjnymi frakcjami o dominację nad Japonią. Wymaga dodatku Warlords.
  5. The Song of the Moon – ukazuje kolonizacje Księżyca. Niestety od pewnego czasu projekt leży odłogiem, ale to co zrobiono do tej pory w zupełności starcza do świetnej zabawy. Nie mówiąc już o tym, że wymaga jedynie podstawowej wersji gry.
  6. Dune Wars – jak sama nazwa wskazuje jest to przeniesienie Civilization IV na powierzchnie znanej z książek pustynnej planety. Bardzo dopracowany mod, który mechaniką rozgrywki znacznie lepiej wpisuje się w realia Diuny, niż RTS-y, jakimi dawniej raczyło nas Westwood Studios. Wymaga dodatku Beyond the Sword.
Najciekawsze modyfikacje (24/02/10) - ilustracja #11

Song of the Moon

Najciekawsze modyfikacje (24/02/10) - ilustracja #12

Rhye's and Fall of Civilization

Jeśli natomiast chodzi o projekty, które po prostu uatrakcyjniają podstawową wersję gry, to największym uznaniem fanów cieszą się:

  1. Rise of Mankind - nowe technologie, budynki, jednostki, cuda świata itp. oraz masa poprawek i zmian mechanizmów rozgrywki, w tym ulepszona sztuczna inteligencja. Wymaga dodatku Beyond the Sword.
  2. Rhye's and Fall of Civilization – twórcy postawili sobie za cel stworzenie „symulatora Ziemi” i osiągnęli sukces. Mod ten odtwarza historię naszej planety, jednocześnie pozwalając graczom wpływać na przebieg wydarzeń i prowadzić do zdarzeń innych niż te, które faktycznie miały miejsce. Ludzie z Firaxis tak polubili tej projekt, że uczynili niego jedną z części składowych dodatku Beyond the Sword. Czy może być lepsza rekomendacja? Najnowsza wersja wymaga dodatku Beyond the Sword, ale przygotowano też edycje dla podstawowej wersji gry oraz dla dodatku Warlords.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej